Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-25, 14:09   #1411
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
King Grub skriver på denna sida att man ska kreatinet efter träningen. Inte före.
Det är efteråt vi har "näringsfönstret" när den tränade muskeln suger åt sig näringen som kommer ut i blodet, både glukos och kreatin.

Visst kan du ta kreatinet innan läggdags men upptaget i musklerna kommer att bli sämre än efter träningen.
Jag tar 200mg koffein innan passet och har för mig att det inte fungerar bra tillsammans så är därför jag väntar tills koffeinet gått ut blodet, men det kanske är onödigt? Hur funkar det samtidigt som koffein?
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 14:12   #1412
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vissa studier har visat att koffein helt eliminerar kreatinets effekt, andra har visat neutral effekt, och åter andra har visat att koffein förstärker kreatinets effekt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 16:20   #1413
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Om man tränar dubbelpass i princip varje dag, är det fördelaktigt med 5g kreatin efter varje pass då? Eller spelar det ingen roll? Står inte i stickyn.

Alternativt 5g kreatin efter båda passen är slutförda.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-26, 19:05   #1414
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vissa studier har visat att koffein helt eliminerar kreatinets effekt, andra har visat neutral effekt, och åter andra har visat att koffein förstärker kreatinets effekt.
Haha, så pass. Vilken tidpunkt skulle du säga, om du fick spekulera, är bäst isåfall att ta kreatinet ifall jag tar 200 mg koffein innan passet?
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 19:49   #1415
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Haha, så pass. Vilken tidpunkt skulle du säga, om du fick spekulera, är bäst isåfall att ta kreatinet ifall jag tar 200 mg koffein innan passet?
Jag kan spekulera åt dig.
Du ska ta kreatinet efter träningen för bästa effekt. Då tar du upp mest kreatin och det kreatinet kommer du att utnyttja nästa träningspass.

Koffeinet verkar direkt. Höjer pulsen och blodtrycket, höjer blodsockret och dämpar smärtan. Möjligt att koffeinet kommer att höja kortisolet men den bromsande effekten på kreatinupptaget, spekulerar jag i, är betydligt mindre än träningens positiva effekt på uttaget av kreatinet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 20:33   #1416
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag kan spekulera åt dig.
Du ska ta kreatinet efter träningen för bästa effekt. Då tar du upp mest kreatin och det kreatinet kommer du att utnyttja nästa träningspass.

Koffeinet verkar direkt. Höjer pulsen och blodtrycket, höjer blodsockret och dämpar smärtan. Möjligt att koffeinet kommer att höja kortisolet men den bromsande effekten på kreatinupptaget, spekulerar jag i, är betydligt mindre än träningens positiva effekt på uttaget av kreatinet.
Har du lust att spekulera lite detta också?


Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Om man tränar dubbelpass i princip varje dag, är det fördelaktigt med 5g kreatin efter varje pass då? Eller spelar det ingen roll? Står inte i stickyn.

Alternativt 5g kreatin efter båda passen är slutförda.

Med tanke på det du just skrev, känns det som att kreatin efter varje pass känns logiskt. Bara för att försäkra.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 19:58   #1417
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Frågan blir en motfråga. Varför tränar du två träningspass på samma dag ?

Är det så enkelt att förlusten av kreatin till kreatinin är direkt proportionell med kroppsvikten och utförd mängd kroppsarbete är det bara att tanka på med nytt kreatin efter båda träningspassen.

Fast jag skulle fylla upp kroppen med kreatin veckorna före och sedan köra en period med dubbla träningspass och fylla på med kreatin efter träningspassen och hoppas att det absorberas i musklerna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 23:58   #1418
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Frågan blir en motfråga. Varför tränar du två träningspass på samma dag ?

Är det så enkelt att förlusten av kreatin till kreatinin är direkt proportionell med kroppsvikten och utförd mängd kroppsarbete är det bara att tanka på med nytt kreatin efter båda träningspassen.

Fast jag skulle fylla upp kroppen med kreatin veckorna före och sedan köra en period med dubbla träningspass och fylla på med kreatin efter träningspassen och hoppas att det absorberas i musklerna.
För att jag kan/vill/vill inte träna ett långt pass/vill bli bra på min sport, typ

Jag tycker iallafall att jag börjar se fylligare ut än vad jag brukat/varit innan. Så något tas väl upp i guess.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 07:55   #1419
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om man missar att ta kreatin en dag, bör man då dubbla dosen dagen efter? För övrigt häller jag kreatinet direkt på tungan och sköljer ned med vatten, bör väl fungera bra?

Senast redigerad av Termy den 2018-03-02 klockan 07:58.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 07:52   #1420
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Om man missar att ta kreatin en dag, bör man då dubbla dosen dagen efter? För övrigt häller jag kreatinet direkt på tungan och sköljer ned med vatten, bör väl fungera bra?
Det lär nog inte behövas, med tanke på att det tar ca 4-5 veckor för allt kreatin att lämna kroppen (innan kreatinnivåerna är normala). Och jo, det fungerar alldeles utmärkt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-03-03 klockan 07:54.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 10:35   #1421
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ok! Nä det smakar ju inget heller direkt så spelar ju ingen roll. Det är ju bara att köra in skopan i käften och skölja ned (pulvret dvs, inte skopan).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 13:29   #1422
sailorman
Registered User
 
sailormans avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 86
På lägre fettprocenter, ser ni bättre ut med eller utan kreatin?
sailorman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 20:41   #1423
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Fick svar på ett blodprov att jag har lätt förhöjt sköldkörtel hormon T4 (njurvärde). Enligt doktorn beror det på "mitt kosttillskott".

Jag äter D3, B12 och kreatin, även sojaprotein. Allt från Myprotein. När jag nämnde kreatin på undersökningen blev hon till sig och började Google "dosering kreatin" för vi undersökte mitt blodtryck just då. Sen när jag sa att jag alltid haft högt blodtryck även när jag inte ätit kreatin så la hon ner det.

Så till min fundering, jag rekommenderas alltså att sluta äta "kosttillskott" (antar att hon menar kreatinet) och åk. för mer prover om 2-3 v.

Kan kreatin verkligen vara orsaken till detta? Har aldrig hört det och hittar inget när jag söker om det heller. Tänkte iaf inte äta kreatin för att vara lydig patient, men borde jag sluta med B12 och D3 också? Känns ju knepigt isf då jag är vegan. :-)

Kan väl tilläggas att jag ätit doser om 9-10g kreatin, nästan varje dag i ett par månader. Kreatin ska väl undvikas om man har leverproblem, men kreatin i sig ska väl inte kunna ge förhöjt T4?
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 21:08   #1424
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nej. Okunnig läkare. Inte ovanligt. Läkare går man till om man blöder ymnigt ur någon kroppsöppning. Kost och kosttillskott kan dom som regel noll om.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 07:09   #1425
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Ram Dass Visa inlägg
Fick svar på ett blodprov att jag har lätt förhöjt sköldkörtel hormon T4 (njurvärde). Enligt doktorn beror det på "mitt kosttillskott".

Jag äter D3, B12 och kreatin, även sojaprotein. Allt från Myprotein. När jag nämnde kreatin på undersökningen blev hon till sig och började Google "dosering kreatin" för vi undersökte mitt blodtryck just då. Sen när jag sa att jag alltid haft högt blodtryck även när jag inte ätit kreatin så la hon ner det.

Så till min fundering, jag rekommenderas alltså att sluta äta "kosttillskott" (antar att hon menar kreatinet) och åk. för mer prover om 2-3 v.

Kan kreatin verkligen vara orsaken till detta? Har aldrig hört det och hittar inget när jag söker om det heller. Tänkte iaf inte äta kreatin för att vara lydig patient, men borde jag sluta med B12 och D3 också? Känns ju knepigt isf då jag är vegan. :-)

Kan väl tilläggas att jag ätit doser om 9-10g kreatin, nästan varje dag i ett par månader. Kreatin ska väl undvikas om man har leverproblem, men kreatin i sig ska väl inte kunna ge förhöjt T4?
Med njurvärde tänker jag att det låter som kreatinin som förhöjt, vilket är en följd av kreatinet (kreatinin är metaboliten), borde inte nödvändigtvis avspegla en försämring i njurfunktion. Man kan även undersöka njurfunktion med Cystatin C, borde vara ett möjligt alternativ (dock påverkas den av thyroidea-funktionen).
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)