Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-21, 19:27   #1
Viggetorr
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 12
Hur lägger jag om min kost för att fortsätta tappa vikt?

Jag påbörjade min första deff någonsin den 3e mars, räknade ut mitt kcal behov för att minska 0.5 kg i veckan och satte igång. Allt gick enligt plan fram till ca 2 veckor sedan, då jag bara verkar gå upp och ned under veckorna utan att egentligen tappa i genomsnitt.

Jag har inte börjat träna mindre, jag har sedan förra veckan lagt mig till med intervallöpning några minuter efter passen (i början körde jag ingen kardio) men utan att se några riktiga resultat. Jag har käkat ett cheat meal i veckan, oftast på lördagen och då ofta typ kebab/pommes/hamburgare, men inte i några överdrivna mängder.

Mina värden är
Kön: man
Nuvarande vikt: 72 (startvikt 74.5)
Längd: 182
Nuvarande näringsintag: 1800 kcal (start 2000). 40% protein, 30% kolhydrater, 30% fett
Träning: 4 pass i veckan, 8 reps. Sedan 1 vecka tillbaka intervallöpning efter passen

Jag undrar därför hur jag bör lägga om kosten för att fortsätta gå ner. Måste jag återställa min förbränning på något sätt?
Viggetorr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 20:41   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det är bara att dra ner lite mer på kalorierna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 21:07   #3
Viggetorr
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är bara att dra ner lite mer på kalorierna.
Under 1800? Jag ligger redan väsentligt under vad jag äter i vanliga fall.
Viggetorr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 21:09   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Viggetorr Visa inlägg
Under 1800? Jag ligger redan väsentligt under vad jag äter i vanliga fall.
Jag kan då inte komma på någon annan lösning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 21:15   #5
Backstromer
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 43
Ja om du står stilla är det det du behöver göra. Du behöver inte vara orolig för att det hänt något med din förbränning, så den behöver du inte återställa.

Hur noga har du räknat ditt intag?
__________________
Journal [170-117,5-217,5]
Backstromer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 21:19   #6
Viggetorr
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 12
Intaget är väldigt noga beräknat, köksvågen går varm och jag håller reda på allt med MyFitnessPal-appen.

Jag föredrar faktiskt lösningen att minska intaget, det är straight forward liksom. Jag har dock läst att man efter en tids sänkt kcal-intag kan få lägre daglig förbränning, vilket gör att man kan behöva "återställa" den. Ligger det inget i det?
Viggetorr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 21:25   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Viggetorr Visa inlägg
Jag har dock läst att man efter en tids sänkt kcal-intag kan få lägre daglig förbränning, vilket gör att man kan behöva "återställa" den. Ligger det inget i det?
Jo, så är det, men det låter lite osannolikt att du skulle behöva tänka på det efter att ha deffat relativt kort tid, som du har.

Men det kan ändå vara värt att ta en liten paus i deffen då och då och äta på kaloribalans några dagar, kanske en vecka, för att få hormoner och annat att återställa sig till det normala. Jag vet en som gör så ungefär var femte vecka när han deffar, så det kan finnas skäl att höja intaget några dagar typ nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 21:28   #8
Viggetorr
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jo, så är det, men det låter lite osannolikt att du skulle behöva tänka på det efter att ha deffat relativt kort tid, som du har.

Men det kan ändå vara värt att ta en liten paus i deffen då och då och äta på kaloribalans några dagar, kanske en vecka, för att få hormoner och annat att återställa sig till det normala. Jag vet en som gör så ungefär var femte vecka när han deffar, så det kan finnas skäl att höja intaget några dagar typ nu.
Ah, okej! Hur många dagar tror du räcker? Är ganska angelägen om att "bli färdig" med deffandet, om man säger så, och har inget emot lite självplågeri.
Viggetorr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 21:34   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Viggetorr Visa inlägg
Ah, okej! Hur många dagar tror du räcker? Är ganska angelägen om att "bli färdig" med deffandet, om man säger så, och har inget emot lite självplågeri.
Jag kan mest gissa, men en vecka borde nog räcka, absolut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 09:49   #10
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Du har ju bara gått ner 2.5kg, varav säkert en hel del är vatten, på 7 veckor, så du har kanske gått ner ett kg fett, om du var i ett "normaltillstånd" när du började, så jag tror inte att någon "återställning av förbränning" är nödvändigt.

När jag slutade min förra deff låg jag still på 1700 kcal, och detta efter typ ett halvårs deffande med noggran mätning, vägning och beräkning av kaloriintag, med 7 träningspass i veckan + runt 10km promenad i snitt per dag. Detta kaloriintag hölls till 95% av dagarna.

När deffen var färdig så låg jag på 72,5kg på mina 183cm.

Om du inte har väldigt lite muskler bör du vara relativt rippad nu?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 11:36   #11
Viggetorr
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 12
Tack Diomedea!

Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Du har ju bara gått ner 2.5kg, varav säkert en hel del är vatten, på 7 veckor, så du har kanske gått ner ett kg fett, om du var i ett "normaltillstånd" när du började, så jag tror inte att någon "återställning av förbränning" är nödvändigt.

När jag slutade min förra deff låg jag still på 1700 kcal, och detta efter typ ett halvårs deffande med noggran mätning, vägning och beräkning av kaloriintag, med 7 träningspass i veckan + runt 10km promenad i snitt per dag. Detta kaloriintag hölls till 95% av dagarna.

När deffen var färdig så låg jag på 72,5kg på mina 183cm.

Om du inte har väldigt lite muskler bör du vara relativt rippad nu?

Svårt att säga hur mycket som är vatten, men sedan deffen dricker jag ca 3 liter vatten om dagen, till skillnad från kanske drygt 1 liter innan deffen. Vad det nu innebär.

Jag är verkligen inte fet för tillfället, men jag är heller inte särskilt biffig, så jag tror det finns en del kvar att tappa. Jag maxar ungefär 90 i bänk som referens (än en gång, vad det nu innebär).

Menar du alltså att jag bör sänka min kaloriintag ytterligare och se hur kroppen svarar på det? Har en tanke om att testa på 1600 kcal under veckan och se vad som händer.
Viggetorr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 16:06   #12
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Viggetorr Visa inlägg
Tack Diomedea!




Svårt att säga hur mycket som är vatten, men sedan deffen dricker jag ca 3 liter vatten om dagen, till skillnad från kanske drygt 1 liter innan deffen. Vad det nu innebär.

Jag är verkligen inte fet för tillfället, men jag är heller inte särskilt biffig, så jag tror det finns en del kvar att tappa. Jag maxar ungefär 90 i bänk som referens (än en gång, vad det nu innebär).

Menar du alltså att jag bör sänka min kaloriintag ytterligare och se hur kroppen svarar på det? Har en tanke om att testa på 1600 kcal under veckan och se vad som händer.
Fast när du drar ner på kolhydrater så har du mindre glykogen i musklerna, och glykogenet binder rätt mycket vatten, om jag inte missminner mig runt 4ggr sin egna vikt, och man har ungefär 500g glykogen i kroppen, så det blir nästan 2,5kg bara där... (Om nu minnet inte sviker helt).

Med tanke på hur kort tid du deffat så borde du verkligen gå ner i vikt med så lite kalorier, och eftersom du skriver att du är väldigt noga med att bokföra allt så får man väl lita på att du verkligen gör det.

Var dock medveten om att vissa livsmedel i MyFitnessPal är helt felaktiga, ibland alldeles för lite, ibland alldeles för mycket kalorier/makronutrienter.

Hur äter du en vanlig dag? Och hur mycket äter du på dina cheatdays? Det kan ju vara så att en rejäl måltid på 2000 kcal fuckar upp hela veckans nedgång...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 21:11   #13
Viggetorr
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Fast när du drar ner på kolhydrater så har du mindre glykogen i musklerna, och glykogenet binder rätt mycket vatten, om jag inte missminner mig runt 4ggr sin egna vikt, och man har ungefär 500g glykogen i kroppen, så det blir nästan 2,5kg bara där... (Om nu minnet inte sviker helt).

Med tanke på hur kort tid du deffat så borde du verkligen gå ner i vikt med så lite kalorier, och eftersom du skriver att du är väldigt noga med att bokföra allt så får man väl lita på att du verkligen gör det.

Var dock medveten om att vissa livsmedel i MyFitnessPal är helt felaktiga, ibland alldeles för lite, ibland alldeles för mycket kalorier/makronutrienter.

Hur äter du en vanlig dag? Och hur mycket äter du på dina cheatdays? Det kan ju vara så att en rejäl måltid på 2000 kcal fuckar upp hela veckans nedgång...
Ah, jag förstår. Deprimerande insikt, haha!

Ah ja, jag brukar kolla på matförpackningarna och föra in infon från dem, snarare än använda de färdiga i myfitnesspal.

Har ätit 2000 kcal fram till för 2 veckor sedan, då gick jag ner på 1800 för att jag inte såg någon större nedgång. Från och med idag blir det 1600 i en vecka för att se hur det funkar. Försöker äta 5 mål om dagen, fokus carbs på första halvan och fett andra. Protein får jag i mig hela tiden.

Cheat mealsen har tenderat att innehålla en del fett (t.ex. pommes, kebab), men inte några kolosala mängder kcal.
Viggetorr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 21:40   #14
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Vi har exakt samma vikt och längd. Började min deff för tre veckor sedan.

Kan bara tala från egen erfarenhet, hade jag legat på 1800 kcal om dagen hade det tagit år och dagar att deffa.

Brukar börja med 1600 för att sedan successivt gå ner mot 1300.

Högst personligt, men har aldrig förstått varför bara gå ner 0,5 kg i veckan, satsa på 0,8-1 kg.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 09:07   #15
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
På dessa två veckor du stått still skulle du enligt egna beräkningar tappat 1 kilo. Det är fullt möjligt att med olika vätskemängder i kroppen variera m y c k e t mer än så på kort sikt. Det kan alltså vara så att du tappat fett men lagt på dig vätska (kanske mer salt i maten, eller annorlunda träningsrutin som samlar vätska). Eller så kanske du börjat med kreatin som gör att vikten står still fastän du tappar fett. Svårt att säga.

Det viktiga är att du inte gör något drastiskt som att minska till svältnivåer eller köra 1 timme cardio per dag. Det är inte hållbart. Gör små förändringar som du kan hantera på längre sikt än en vecka. Om du inte har enbart ett kilo till att tappat förstås, eller måste vara klar inom kort.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)