Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-14, 06:37   #16
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Tror dock att det är omöjligt att i slutänden bli lika grov på recomp som med bulk/deff.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 08:00   #17
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag höll på att skriva ett jättelångt och smart inlägg och så dog batteriet så allt förlorades... hursomhelst - Ja min aptit är fuckad och jag har nog bulkande och deffande att skylla för det. Ska man bli "stor" så är det dock sannolikt en fördel att ha en stor aptit också.

Kan man ligga på balans och långsamt lägga på sig muskelmassa så är det helt klart att rekommendera. Jag tror dock inte att man bör förvänta sig att komma i superform på det sättet. Vad kan man förvänta sig efter 10+ år av träning? +0,5 - 1 kg om året? Ja då har man varit väldigt duktig i så fall, men nästa år då?
Ska man lägga på sig de där 0,5 kg per år UTAN att bli fetare så måste man enligt min åsikt vara rätt så jävla strikt med vad man stoppar i sig ändå. Det optimala vore ju att alltså långsamt gå upp i vikt och långsamt få ned fettprocenten (väger man 90 och lägger på sig 1 kg som är ren muskelmassa har fettprocenten sjunkit med mer än 1% även om man inte gjort sig av med något fett alls) att uppnå ett sådant resultat utan att räkna kalorier? LYCKA TILL är allt jag har att säga.
Håller med - det är nog närmast befängt att hoppas uppnå optimala resultat utan någon form av kaloriräkning, framförallt för sådana som dig och mig som aktivt motarbetat våra hungersignaler år endera håll ett tag.

Dock var jag kanske otydlig i mitt original-inlägg, jag tänker i nuläget alltså inte sluta räkna kalorier, utan helt enkelt lägga mig på balans +- några hundra kalorier och med tillåtelse för utsvävningar. Hur det hade sett ut i praktiken är alltså beräknande matlådor på vardagarna och sen tillåta att typ käka ute med flickvännen en lördag, för att sen då ett par gånge om året dra en 2-3 veckor på underskott för att korrigera eventuella snedsteg.

Till saken hör att jag anser mig ha en rätt bra grund och vara ”stark” så målbilden med detta är alltså inte att gå från noll till hundra utan helt enkelt att det ska utgöra någon form av mellanting mellan någon form av fortsatt progression och levnandskvalitet. Tänker mig att efter en längre period utan större underätande bör det vara lättare att en dag också gå mot intuitivt ätande utan att för den sakens skull bingea sönder - vilket för mig är idealet på längre sikt.
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 08:23   #18
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Även jag motsätter mig att man skulle behöva räkna kalorier när man hållit på med kost och träning ett tag. Ser man på vågen att man är på väg upp så äter man mindre, är man på väg ner så äter man lite mer. Sen HUR man gör det är en annan femma. Tror bara inte på att sån detaljnivå krävs än det höftande efter egen

Jag kommer aldrig att börja räkna kalorier personligen. Jag ska inte tävla utan bara vara i bra form för egen skull. Att räkna kalorier känns alldeles för mödosamt för egen del. Hävdar inte att jag är så grov eller rippad som vissa av er, men tillräckligt för egen skull.

Tror absolut på maingaining eller vad du väljer att kalla det. Där om man vill sticka ut lite till sommaren går ner lite och om man känner att man inte har energi för lika hårda pass så äter man lite mer sen. Utan regelrätt deff och bulk. Sedan grisbulk vid min ålder när jag ändå tränat så pass länge, näe det ger jag inte mycket för.

Två rätt kunniga gubbar på ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=XDzIT4yKU90
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 09:38   #19
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Vill tillägga att jag inte direkt någonsin har bulkat, snarare är det så att jag skolades in i att det är bra att äta mycket om man vill lägga på sig muskler.
När jag började styrketräna lite mer seriöst så vägde jag 70 kg och var 20 år, med andra ord i princip vuxen. Min aptit var normal, jag behövde inte tänka på mat alls, hade legat på 70 kg sen slutet på gymnasiet typ och var konstant i en form som för de flesta skulle anses mycket bra. Jag hade troligen legat någonstans runt 80 kg nu 20 år senare om jag inte fått för mig att det var ”bra” att äta mycket. Detta är liksom något som jag har som en undanflykt för att kunna äta precis vad jag vill även fast jag vet att det inte stämmer. Detta resulterar i att jag går upp till 100-110 kg innan jag bestämmer mig för att jag måste gå ned i vikt, då jag snabbt bort 20-25 kg - lätt gjort men svårt att upprätthålla då man har aptit som en 110 kilos människa.
När jag är i bra form väger jag 80-85 kg och så var det redan för 10 år sen. Skulle jag ha kunnat nå upp till samma vikt utan att äta mig fet (bulka) och sedan deffa? Från 70 kg, 20 år gammal till 85 kg i bra form 20 år senare? Jag skulle vilja tro att det är möjligt. Men det hade troligen känts som man stått still hela tiden. Men samma resa på 10 år? Nja det hade nog varit svårt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 09:40   #20
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Även jag motsätter mig att man skulle behöva räkna kalorier när man hållit på med kost och träning ett tag. Ser man på vågen att man är på väg upp så äter man mindre, är man på väg ner så äter man lite mer. Sen HUR man gör det är en annan femma. Tror bara inte på att sån detaljnivå krävs än det höftande efter egen

Jag kommer aldrig att börja räkna kalorier personligen. Jag ska inte tävla utan bara vara i bra form för egen skull. Att räkna kalorier känns alldeles för mödosamt för egen del. Hävdar inte att jag är så grov eller rippad som vissa av er, men tillräckligt för egen skull.

Tror absolut på maingaining eller vad du väljer att kalla det. Där om man vill sticka ut lite till sommaren går ner lite och om man känner att man inte har energi för lika hårda pass så äter man lite mer sen. Utan regelrätt deff och bulk. Sedan grisbulk vid min ålder när jag ändå tränat så pass länge, näe det ger jag inte mycket för.

Två rätt kunniga gubbar på ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=XDzIT4yKU90
Som sagt kan man ligga på balans och trivas med det så ska man absolut göra så. Att sabba sin aptit genom att bulka och deffa är idiotiskt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 09:42   #21
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Jag skulle tro att de allra flesta som tränar kan ligga bekvämt på balans. Skulle tro att det är ovanligare att råka halka uppåt då. För tränande alltså, inte icke tränande som givetvis verkar halka uppåt i 90% av fallen.
Vi tjockisar håller inte med om detta.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 09:55   #22
Den Tjocke
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 32
Tror du är inne på rätt spår. Ska själv prova något liknande. Ska ner till 90kg först, för då är jag i ok form. Sen äta runt kaloribalans utan att räkna kalorier, men med fokus på proteinrik kost. När jag kommit upp till 93kg kör jag en kort deff för att nå en Ok form igen och sen börja om. På så sätt kan jag förhoppningsvis hålla mig i en Ok form och bygga lite muskler genom att ligga längre perioder på kaloribalans/plus än minus.
Den Tjocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 10:06   #23
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Har tränat i typ 8-10 år (började i tidiga tonåren). Nådde majoriteten av min muskelmassa på 1-2 år i bulk från 68 -> 86kg.
Har under de flesta år legat still på ca 80kg, ligger still i vikt om jag ej pressar i mig mat. Har tränat hårt och under denna period. Knappt några resultat alls.
Har sedan dess gjort 2 bulks till på typ 76-> 84 och senare 80 -> 87. (En snabbdeff mellan dessa). Efter varje av dessa bulks så har jag efter deff lagt på mig en betydande mängd muskelmassa. Det jag åstadkommer på ca 1 år i bulk slår vad typ 5 år gjort på balans.
Min slutsats är att det krävs ett par bulk och deffcykler för att lägga på sig en betydande mängd muskelmassa, händer inte ett skit på balans. Jag lär ju dock inte kunna hålla på så här i en evighet, utan så småningom lär allt vara fett vid uppgång, och då förstår jag balans.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 10:39   #24
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg

Två rätt kunniga gubbar på ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=XDzIT4yKU90
Två personer som ligger på väldigt höga intag och båda ser ut som kartofflers inlagda i ättiksgurka.

En svensk i samma division:
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 11:35   #25
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Två personer som ligger på väldigt höga intag och båda ser ut som kartofflers inlagda i ättiksgurka.

En svensk i samma division:
Vad har den filmen med recomp att göra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 11:38   #26
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Det där att varva bulk och deff och att man då under bulkperioden bygger muskler mycket lättare är nog ändå en generalisering och många faktorer som spelar in, t ex ålder, hur länge du har tränat osv.

Jag exempelvis verkar inte bygga ett gram mer muskler när jag bulkar än när jag ligger nära balans eller kaloribalans. Det enda som verkar hända är att mitt midjeomfång ökar.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 12:35   #27
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Två personer som ligger på väldigt höga intag och båda ser ut som kartofflers inlagda i ättiksgurka.

En svensk i samma division:
Vad hade han ätit under det senaste dygnet egentligen? Typ 20 kg mat?

Nja samma typ, men inte i samma division. De amerikanska snubbarna har oftast tänkt igenom vad de ska säga en gång innan de säger det. Den svenska gubben svamlar mest helt utan grund.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 12:40   #28
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Det där att varva bulk och deff och att man då under bulkperioden bygger muskler mycket lättare är nog ändå en generalisering och många faktorer som spelar in, t ex ålder, hur länge du har tränat osv.

Jag exempelvis verkar inte bygga ett gram mer muskler när jag bulkar än när jag ligger nära balans eller kaloribalans. Det enda som verkar hända är att mitt midjeomfång ökar.
Nja… lägger man på sig 10-20 kg så kommer en viss del av det att vara muskelmassa. Det är dock inte sannolikt att man får behålla de extra musklerna om man sedan går ned 10-20 kg om man redan har tränat i 10+ år. Och det mesta av det man lägger på sig kommer att vara fett och vatten, så det ser ju inte kul ut.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 12:59   #29
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nja… lägger man på sig 10-20 kg så kommer en viss del av det att vara muskelmassa. Det är dock inte sannolikt att man får behålla de extra musklerna om man sedan går ned 10-20 kg om man redan har tränat i 10+ år. Och det mesta av det man lägger på sig kommer att vara fett och vatten, så det ser ju inte kul ut.

Jag har inga erfarenheter av extrem bulk. Mina bulkar är rätt moderata, max 5 kg. Som mest har jag vägt runt 73 kg. Är som hårdast och sett all-round best ut (subjektivt) runt 68kg skulle jag tro.

Men vid 5 kg övervikt ser jag ut som en michelingubbe runt midjan. Vill inte ens överväga 10-20 kg bulk som kanske ger mer muskelmassa - säg att jag ökar 2 kg muskelmassa istället för måttliga ~1kg under samma period. En 100% eller mer i ökning av muskelmassa ser ju ut bra på pappret men frågan är om det är värt besväret att deffa i ett halvår om man inte ska tävla typ. ^^

Och som du säger, kanske t om riskera att förlora den relativt lilla mängd muskelmassa som bulken genererat när deffen är avklarad. Det kostar nog mer än vad det ger att grisbulka om man inte vet exakt vad man gör.

Och inte minst, hade fettet lagt sig jämt över hela kroppen hade jag nog vågat ge mig på 10kg bulk.

Det är hårda bud men jag är införstådd med att jag i min relativt höga ålder aldrig kommer att kunna lägga på mig grym massa oavsett vad jag än gör så nära balans är lite av min melodi just nu. Utom när jag kör ben för de kräver så mkt extra energi.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 14:28   #30
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Och inte minst, hade fettet lagt sig jämt över hela kroppen hade jag nog vågat ge mig på 10kg bulk..
Detta är min svaghet, eller min styrka beroende på hur man vill se det. Mitt fett lägger sig som en jämn matta över min kropp, så det ser inte så förjävligt ut bara slätare. Detta innebär att jag kan gå upp 20 kg utan att må dåligt av det.
Hade ju varit jobbigare om allt la sig på magen, eller på chipstuttarna
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)