Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-13, 10:11   #1
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Hur lyder konsensus på kolo angående body recomps?

Hej!

I takt med att man blir äldre blir det (för mig) mindre och mindre hållbart att hålla på med regelbundna deff/bull cycler och börjar därför blir mer och mer intresserad av att ändra mitt approach till att äta omkring kaloribalans eller eventuellt någon hundring över året runt och sedan strössla in perioder av 3-5 veckors underskott för att slipa till formen när motivationen och andra livsfaktorer synkar. Tänker att detta i längden också känns som en mer hälsosam relation till mat och liknande.

Min fråga är hur rådande rön lyder kring möjligheten att faktiskt bygga muskler och bli starkare genom ”recomps”? Detta gäller alltså för en tränad individ så argument kring noob gains etc är av mindre intresse. Vet att en högljudd förespråkare för något liknande är Greg Doucette men han känns ju även som att han inte är helt främmande till idén att jorden är platt.
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 10:18   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Lyssnade endel på styrkelabbet podcast för några år sen.

Vet att de nämnt att ”recomps” fungerar, dvs att träna på som vanligt men äta runt kaloribalans de hänvisade till studier, jag litar på daniel richter.

Tror dock det tar lite längre tid än bulk/deff att nå slutmålet.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 12:10   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Enda problemet med att ligga på kaloribalans är att det kräver lika mycket mentalt arbete som att ligga på underskott och att det är jättetråkigt. Annars är det säkert hälsosammare än att "bulka" - eller som i mitt fall bara äta det jag vill äta (=konstant grisbulk).

Möjligtvis kan man bli något starkare genom att gå upp ×× kg och det är ju möjligt att man lyckas överföra detta till muskelmassa och kanske behålla något av det efter en deff... Men någon som tränat i mer än säg 10 år har troligen inte mycket mer att hämta av att gå upp mycket i vikt. Ligger man runt längden i cm minus 95-105 i kroppsvikt deffad så får man troligtvis nöja sig där, man kommer sannolikt inte att tillföra muskelmassa som håller sig kvar i en deff genom att bulka.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 12:45   #4
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Enda problemet med att ligga på kaloribalans är att det kräver lika mycket mentalt arbete som att ligga på underskott och att det är jättetråkigt. Annars är det säkert hälsosammare än att "bulka" - eller som i mitt fall bara äta det jag vill äta (=konstant grisbulk).

Möjligtvis kan man bli något starkare genom att gå upp ×× kg och det är ju möjligt att man lyckas överföra detta till muskelmassa och kanske behålla något av det efter en deff... Men någon som tränat i mer än säg 10 år har troligen inte mycket mer att hämta av att gå upp mycket i vikt. Ligger man runt längden i cm minus 95-105 i kroppsvikt deffad så får man troligtvis nöja sig där, man kommer sannolikt inte att tillföra muskelmassa som håller sig kvar i en deff genom att bulka.
Exakt hur kräver det lika mycket? Att ligga på minus är uppenbart mycket jobbigare än att ligga på balans? Vi är en del som har väldigt lätt för oss att ligga på kaloribalans utan några som helst ansträngingar.
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 12:54   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Exakt hur kräver det lika mycket? Att ligga på minus är uppenbart mycket jobbigare än att ligga på balans? Vi är en del som har väldigt lätt för oss att ligga på kaloribalans utan några som helst ansträngingar.
Det krävs att man räknar kalorier. Det kräver lika mycket mentalt arbete, jag sa inte att det var lika jobbigt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 13:06   #6
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det krävs att man räknar kalorier. Det kräver lika mycket mentalt arbete, jag sa inte att det var lika jobbigt.
Det är detta jag ställer mig emot. Jag, min sambo, kompisar, farsa, brorsa. Ja i princip alla i min omgivning förutom min mor äter vad man känner för utan att räkna kalorier och vi är alla lika smala varje år. Vikten kanske går upp under julen för de inaktiva kompisarna men går sedan tillbaks utan ansträngingar. Jag tror de flesta funkar så? Du har väl byggt upp en ofantlig aptit av all tränande (du är/var bra krallig) så förstår att du kanske behöver nu räkna för att ens hamna på balans. Men alla trycker inte 4 k kalorier om dagen heller!
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 14:32   #7
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Det är detta jag ställer mig emot. Jag, min sambo, kompisar, farsa, brorsa. Ja i princip alla i min omgivning förutom min mor äter vad man känner för utan att räkna kalorier och vi är alla lika smala varje år. Vikten kanske går upp under julen för de inaktiva kompisarna men går sedan tillbaks utan ansträngingar. Jag tror de flesta funkar så? Du har väl byggt upp en ofantlig aptit av all tränande (du är/var bra krallig) så förstår att du kanske behöver nu räkna för att ens hamna på balans. Men alla trycker inte 4 k kalorier om dagen heller!
Nu var diskussion mer riktade mot någon som aktivt tränar mot att förbättra sin fysik och styrketränar 3-4ggr veckan.

Jag har bekanta som garanterat hade vart 5-10kg för tunga om de inte tänkte på vad dom åt. Och deras träning är inte menad åt att vara 6% BF och 50+ armar.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 14:36   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Det är detta jag ställer mig emot. Jag, min sambo, kompisar, farsa, brorsa. Ja i princip alla i min omgivning förutom min mor äter vad man känner för utan att räkna kalorier och vi är alla lika smala varje år. Vikten kanske går upp under julen för de inaktiva kompisarna men går sedan tillbaks utan ansträngingar. Jag tror de flesta funkar så? Du har väl byggt upp en ofantlig aptit av all tränande (du är/var bra krallig) så förstår att du kanske behöver nu räkna för att ens hamna på balans. Men alla trycker inte 4 k kalorier om dagen heller!
Fast det kan ju inte ha undgått dig att vissa blir överviktiga om de äter vad de känner för. Det är inte som att alla överviktiga i samhället har gjort en målmedveten bulk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 15:12   #9
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Nu var diskussion mer riktade mot någon som aktivt tränar mot att förbättra sin fysik och styrketränar 3-4ggr veckan.

Japp, det jag och många av mina bekanta gör. Och vi behöver inte räkna och bråka med kalorier!

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag har bekanta som garanterat hade vart 5-10kg för tunga om de inte tänkte på vad dom åt. Och deras träning är inte menad åt att vara 6% BF och 50+ armar.
Jag menade inte att folk inte går upp i vikt av att köra helt på känn utan kaloriräkning, utan jag menade att det finns en annan sida av det langster påstod. Han säger ju själv att hans sätt att äta efter vilja är "konstant grisbulk". Detta är sanningen för vissa, absolut! Men det är en del som det inte alls gäller för och då kan man inte tala för alla och mena att det kommer se likadant ut vid en deff som kaloribalans. Jag representerar motsatsen till honom bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast det kan ju inte ha undgått dig att vissa blir överviktiga om de äter vad de känner för. Det är inte som att alla överviktiga i samhället har gjort en målmedveten bulk.
Jag har inte påstått att vissa inte blir överviktiga utan jag motsätter mig att folk behöver räkna kalorier för att stå på balans. Langster påstod att det kommer bli minst lika mentalt påfrestande då man kommer att behöva räkna kalorier. Jag ifrågasatte just påståendet som lät som att "så kommer det bli" när inte alls alla behöver räkna. Vissa behöver, vissa inte. Men man kan inte besvara det så tvärsäkert utifrån hur en själv är
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 15:32   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Japp, det jag och många av mina bekanta gör. Och vi behöver inte räkna och bråka med kalorier!



Jag menade inte att folk inte går upp i vikt av att köra helt på känn utan kaloriräkning, utan jag menade att det finns en annan sida av det langster påstod. Han säger ju själv att hans sätt att äta efter vilja är "konstant grisbulk". Detta är sanningen för vissa, absolut! Men det är en del som det inte alls gäller för och då kan man inte tala för alla och mena att det kommer se likadant ut vid en deff som kaloribalans. Jag representerar motsatsen till honom bara.



Jag har inte påstått att vissa inte blir överviktiga utan jag motsätter mig att folk behöver räkna kalorier för att stå på balans. Langster påstod att det kommer bli minst lika mentalt påfrestande då man kommer att behöva räkna kalorier. Jag ifrågasatte just påståendet som lät som att "så kommer det bli" när inte alls alla behöver räkna. Vissa behöver, vissa inte. Men man kan inte besvara det så tvärsäkert utifrån hur en själv är
Okej, då håller jag med dig. Tveklöst är det så att många klarar att hålla sig på balans bara genom att äta vad de känner för. Sen känner vi väl alla en eller två personer som är nästan anorektiskt smala när de äter vad de känner för; ofta har dessa personer gjort medvetna försök att pressa i sig mat för att gå upp i vikt, men misslyckats.

Sen finns det den kategorin som jag anser att jag själv tillhör: jag behöver anstränga mig litegrann för att hålla vikten, men bara litegrann. Behöver inte räkna kalorier, men försöker känna efter så jag aldrig äter mig för mätt, försöker röra på mig varje dag, osv.

Men i regel verkar skalan vara förskjuten lite åt fetma-hållet. Det finns helt klart fler ofrivilligt tjocka än ofrivilligt smala.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 15:58   #11
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, då håller jag med dig. Tveklöst är det så att många klarar att hålla sig på balans bara genom att äta vad de känner för. Sen känner vi väl alla en eller två personer som är nästan anorektiskt smala när de äter vad de känner för; ofta har dessa personer gjort medvetna försök att pressa i sig mat för att gå upp i vikt, men misslyckats.

Sen finns det den kategorin som jag anser att jag själv tillhör: jag behöver anstränga mig litegrann för att hålla vikten, men bara litegrann. Behöver inte räkna kalorier, men försöker känna efter så jag aldrig äter mig för mätt, försöker röra på mig varje dag, osv.

Men i regel verkar skalan vara förskjuten lite åt fetma-hållet. Det finns helt klart fler ofrivilligt tjocka än ofrivilligt smala.
Absolut. Kanske var otydlig så vill påpeka att jag inte är en sån där stick som "KaN äTa VaD sOm HeLsT" utan att gå upp i vikt, eller de jag känner för den delen. Jag är nog i den kategori som du beskriver dig själv vara i. Men det har ju inte med att räkna kalorier att göra. Det är väl snarare att om du eller jag vet med oss att vi ska ut och käka pizza och öla med grabbarna ikväll så behöver vi inte kanske ta den där extra potionen till lunch, mellanmålsmackor och sen attackera pizzan på kvällen. Det är ju bara sunt förnut att man inte äter EXAKT vad man vill. Fan ja då hade jag också blivit tjock om jag åt munkar och ostbågar exakt hela tiden. Jag talar mer om själva räknandet som jag tror de flesta inte ens håller på med och ändå står stadigt i vikt.

Så personer som du och jag kan nog gott och väl träna på balans utan några problem och uppnå resultat både utseendemässigt, hälsomässigt och prestationsmässigt (med långsammare fart till mållinjen såklart). Du och jag behöver nog aldrig ta fram vågen utan äta på känn och sen såklart behöva anpassa oss om vad och hur vi äter. Sen kommer det ta sin tid och ge långsamma resultat. Men det går alldeles utmärkt tycker jag
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 19:34   #12
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Håller med de flesta här gällande kaloribalans - tror genuint att de flesta av oss klarar av att hålla sig någorlunda viktstabila givet att man tar informerade beslut kring vad man käkar och håller igång träningen. Det jag tror strular till det för många eller gör att det känns osannolikt att hålla det är i min mening antingen långa perioder av underätande, att man försöker hålla sig långt under sin setpoint eller har psykisk problematik kring mat och ätande. Detta är iallafall min erfarenhet.

Känns som att du målar upp en något extrem bild av svartvitt tänkande Langster, det finns ju faktiskt nivåer mellan att hetsäta och att hålla minutiös kontroll på kaloriräknandet.

Oavsett så är det det som känns mest hållbar i längden för mig - tänker inte stå och väga riset vid middag den dagen jag har barn. Om vi går tillbaka till ämnet dock, konsensus är alltså att det är rimligt att kunna hoppas på fortsatt progression under ett sådant approach?
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 19:56   #13
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Japp, det jag och många av mina bekanta gör. Och vi behöver inte räkna och bråka med kalorier!



Jag menade inte att folk inte går upp i vikt av att köra helt på känn utan kaloriräkning, utan jag menade att det finns en annan sida av det langster påstod. Han säger ju själv att hans sätt att äta efter vilja är "konstant grisbulk". Detta är sanningen för vissa, absolut! Men det är en del som det inte alls gäller för och då kan man inte tala för alla och mena att det kommer se likadant ut vid en deff som kaloribalans. Jag representerar motsatsen till honom bara.



Jag har inte påstått att vissa inte blir överviktiga utan jag motsätter mig att folk behöver räkna kalorier för att stå på balans. Langster påstod att det kommer bli minst lika mentalt påfrestande då man kommer att behöva räkna kalorier. Jag ifrågasatte just påståendet som lät som att "så kommer det bli" när inte alls alla behöver räkna. Vissa behöver, vissa inte. Men man kan inte besvara det så tvärsäkert utifrån hur en själv är
Lugn, det kommer med åren. Var så säker.
De flesta går inte upp 20 kilo på ett år för de inte räknar kcal utan det kommer smygande ett eller två kilo i taget och man blir lite äldre och lite mindre aktiv samt lite sämre hormontjofräs.
Vipps sitter man där med en gubbmage om man inte aktivt håller koll på vad man stoppar i sig.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 22:29   #14
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag höll på att skriva ett jättelångt och smart inlägg och så dog batteriet så allt förlorades... hursomhelst - Ja min aptit är fuckad och jag har nog bulkande och deffande att skylla för det. Ska man bli "stor" så är det dock sannolikt en fördel att ha en stor aptit också.

Kan man ligga på balans och långsamt lägga på sig muskelmassa så är det helt klart att rekommendera. Jag tror dock inte att man bör förvänta sig att komma i superform på det sättet. Vad kan man förvänta sig efter 10+ år av träning? +0,5 - 1 kg om året? Ja då har man varit väldigt duktig i så fall, men nästa år då?
Ska man lägga på sig de där 0,5 kg per år UTAN att bli fetare så måste man enligt min åsikt vara rätt så jävla strikt med vad man stoppar i sig ändå. Det optimala vore ju att alltså långsamt gå upp i vikt och långsamt få ned fettprocenten (väger man 90 och lägger på sig 1 kg som är ren muskelmassa har fettprocenten sjunkit med mer än 1% även om man inte gjort sig av med något fett alls) att uppnå ett sådant resultat utan att räkna kalorier? LYCKA TILL är allt jag har att säga.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 06:35   #15
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Jag skulle tro att de allra flesta som tränar kan ligga bekvämt på balans. Skulle tro att det är ovanligare att råka halka uppåt då. För tränande alltså, inte icke tränande som givetvis verkar halka uppåt i 90% av fallen.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)