Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-08, 16:17   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Nackdelar med att endast träna med maskiner?

Om man har ont om tid, samt är trött på att utföra basövningar med fria vikter, duger det att pumpa endast i maskiner och kabelstationen? Förutsätter att dessa går att ställa in så att muskeln får god stimulans samt att det går att hitta en skön inställning.

Med duger menar jag, får man med ovan upplägg fortfarande de positiva effekterna av styrketräning, dvs:

- Muskeltillväxt
- ökad bentäthet
- starkare leder och senor
- minskad risk för cancer, diabetes osv.

Eller tillkommer någon ökad effekt på ovan av att köra med fria vikter?
Kommer dock antagligen att slänga in dips, chins och någon kroppsviktsövning för benen också.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 16:27   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Man får ju inte direkt en stadig och stark bål osv
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 16:31   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag ser inte varför man inte skulle få det. Om jag har uppfattat det rätt så är dock vissa maskiner mindre snälla mot lederna i olika lägen. Sen får du ju inte den stabiliserande träningen i en maskin, vilket jag antar hjälper till att skydda lederna i det dagliga livet.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 02:44   #4
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Om man har ont om tid, samt är trött på att utföra basövningar med fria vikter, duger det att pumpa endast i maskiner och kabelstationen? Förutsätter att dessa går att ställa in så att muskeln får god stimulans samt att det går att hitta en skön inställning.

Med duger menar jag, får man med ovan upplägg fortfarande de positiva effekterna av styrketräning, dvs:

- Muskeltillväxt
- ökad bentäthet
- starkare leder och senor
- minskad risk för cancer, diabetes osv.

Eller tillkommer någon ökad effekt på ovan av att köra med fria vikter?
Kommer dock antagligen att slänga in dips, chins och någon kroppsviktsövning för benen också.
Jag tror det är OK, om då och då men läs Master chiefs inlägg om att lägga alla ägg i en korg. Känns lite relevant.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 13:21   #5
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Nackdelen måste vara bökigheten. Att ställa in maskinen perfekt så att den passar ens kropp. Och inte ens då känns en del maskiner helt 100. Benpressmaskiner är något jag undviker. Det går ju att lassa på hur mycket vikt som helst med minimal utdelning och efforts jämfört med böj eller splitböj.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-10, 07:05   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Kör något upplägg i stil med detta 3ggr/vecka. Seten är till fail eller 1 RIR. Något som får för lite stimulans? Brukar även ibland slänga in lårcurl.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20210609-193901_Strong.jpg (51.2 KB, 0 visningar)
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-10, 14:52   #7
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Man blir ju inte stark med maskiner
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-10, 18:01   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Precis som med alla övningar och utförande vinner man i ena änden vad man förlorar i andra.
Jag tror dock inte att en hobbytränad person kommer märka nån större skillnad om man tränar lika hårt med maskin som med fria vikter. Skulle nog bli en förbättring för många.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-10, 18:02   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kör något upplägg i stil med detta 3ggr/vecka. Seten är till fail eller 1 RIR. Något som får för lite stimulans? Brukar även ibland slänga in lårcurl.
Kanske lite lite bröst, men annars ser det fint ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-30, 17:15   #10
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
All träning man gör har olika mycket balans/koordinationskrav som isolerad effekt.

Man kan se träning och övningar som en oändligt lång linje.
I ena änden av linjen så krävs ingen balans, koordination eller krav på stabilisering. I andra änden krävs all balans, koordination och krav på stabilisering man kan tänka sig.
Såklart kan samma övning för två olika individer hamna på olika ställen på linjen.
Maskinövningar innebär generellt sett mindre krav på balans, stabilisering och koordination än med mer friviktsval.

Alla miljarder olika övningar man kan köra kommer hamna nånstans på denna linjen.

Sedan beroende på hur man utför övningarna, så kan man ha en linje i motsatt riktning av den föregående linjen som ett diagram. Denna linjen motsvarar istället effekt och skaderisk. Att man tex kan ha hög effektivitet och låg skaderisk på en övning, eller låg effektivitet och hög skaderisk på en annan.

Det handlar inte om bättre och sämre här, utan personliga val om var på dessa linjer man vill placera sina övningar och sin träning.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2021-06-30 klockan 17:24.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-30, 20:38   #11
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Det blev för tråkigt att köra endast maskiner, så nu har jag återgått sedan länge till en blandning av basövningar och maskiner
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)