Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-06, 21:46   #1
Kralligare
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 172
Bra magövningar ?

Jag har aldrig gett specifika magövningar så stort utrymme i min träning, men nu måste jag få ordning på magen. Jag har lagt till vanliga magcrunch och ab roller, men vad mer som ger nått? Efter en viktminskning så vill inte magen försvinna. Det är väl en kombo av fett och uttänjt skinn. Helt jävla hopplöst, jag väger mindre nu än innan men midjemåttet är ändå större, och det är bara runt magen. Går det ens bli av med skiten? Betackar mig för kommentarer om att man inte kan punktförbränna fett, för det vet alla vid det här laget och jag har inte gått ner 50 kg, utan 15 kg så det är inget extremt precis. Nån som har en bra övning som stärker upp muskulaturen och hållningen i alla fall
Kralligare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-06, 22:11   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Du behöver inte fler övningar för att bygga magen effektiv. Crunches är ju själva grunden i dynamisk magträning och ab-weel är ju lite av en komboövning med det statiska lite beroende på hur du gör den, en dynamisk planka typ.
Sen finns det cirka gurka tio tusen övningar till som i bästa fall är varianter på dessa.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 12:17   #3
Kralligare
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Du behöver inte fler övningar för att bygga magen effektiv. Crunches är ju själva grunden i dynamisk magträning och ab-weel är ju lite av en komboövning med det statiska lite beroende på hur du gör den, en dynamisk planka typ.
Sen finns det cirka gurka tio tusen övningar till som i bästa fall är varianter på dessa.
Jag antog nästan att det inte finns så många övningar som är bättre/ effektivare än dessa basic-övningar. Man undrar ju om magen kommare att tajta till sig något, för detta är inte kul.
Kralligare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 13:36   #4
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Jag tror ändå på att lägga på sig bra magmuskler för att verka mer trimmad, åtminstone. Även om du inte blir smalare av det. Jag kör viktade crunches, hanging leg raises och benlyft/buklyft. Men försök att få nån typ av progression, kör jäkligt hårt och fokusera på bra kontakt så ska det nog ta sig. Du får inte större muskler över natten men lite händer redan av att du bara börjar köra hårt.
Ribcage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 13:41   #5
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Vanliga basövningar, prova träna dessa med en avslappnad mage
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 13:55   #6
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Vanliga basövningar, prova träna dessa med en avslappnad mage
Vilka övningar då?
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 13:58   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Mitt favoritupplägg för magmuskulaturen:

Bird-dog: 3 sets där 6x20 s körs per sida i varje set
Liggande benlyft alt utrullning med armbågarna på en pilatesboll: 3xMax
Crunches på en bosuboll: 4x10-15

Fördelen med crunches på en bosuboll eller om du har några kuddar under dig är att du får en högre rom i den excentriska fasen. Går att köra både i en kabeltrissa eller med hantlar. När det kommer till isometriska övningar som de två förstnämnda eller maghjulet så ska max fokus ligga på att hålla ländryggen neutral, låt den alltså inte hyperextenderas, då kör du för tungt/rullar ut för långt.


Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Vanliga basövningar, prova träna dessa med en avslappnad mage
Den enda som tränar magen något nämnvärt är press ovanför huvudet, och då statiskt. Det är erector spinae som tränas hårt statiskt i framåtlutande roddar, böj- och mark varianter. Den bakre muskulaturen i bålen motverkar ryggraden att brytas av framåt och den främre det motsatta.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 14:21   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Om man kommit en bit på vägen och vill stärka sin bål ytterligar så finns det några fina saker.

Mina go-to övningar
Dragonflags, Brutalbänk, långsamma Toe-to-bar (utan sving)

Front och backlevers är rätt mysiga de också men ställer även krav på skuldror och axlar.

Stående (med raka ben) maghjul har jag hört ska vara lite tufft det också. men det är jag inte i närheten av att klara.... =(
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 13:36   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Fram tills för några dagar sedan hade jag hävdat att maghjul är suverän för magen men jag misstänker att jag fått bråck av just den. Åtminstone inte försöka dig på att göra den på annat än knäna.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:04   #10
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Fram tills för några dagar sedan hade jag hävdat att maghjul är suverän för magen men jag misstänker att jag fått bråck av just den. Åtminstone inte försöka dig på att göra den på annat än knäna.
Har hört folk som fått brock av den rörelsen fast stående med Kabel.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:27   #11
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Fram tills för några dagar sedan hade jag hävdat att maghjul är suverän för magen men jag misstänker att jag fått bråck av just den. Åtminstone inte försöka dig på att göra den på annat än knäna.
Jag är ju i riskzon för bråck sen födsel och har faktiskt känt av lite av vanliga benlyft. Känns ibland som att jag får ta det försiktigt. Skulle dock vara skönt få det opererat så man slipper oroa sig sen bara. Ska ju inte få bråck av sånt där egentligen. Tyvärr verkar det inte gå att stärka på något vettigt sätt.
Ribcage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:33   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Om magen putar ut så tror jag tyvärr lösningen är att gå ner ännu mer i vikt. Så verkar det fungera för mig. Även om jag inte har mycket fett kvar på utsidan av magen. Tror att du och jag lagrar mycket fett inuti buken.

Tvekar på att magen tightar till sig av träning. Blir biceps tightare av att man kör bicepscurl?

Men jag tycker definitivt att du ska träna magen. Jag tror på att träna magen precis som alla andra muskelgrupper. Jag älskar maskiner där man inte behöver tänka på tekniken utan bara tuta och köra. De första gym har någon slags crunchmaskin med ställbart motstånd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:37   #13
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag avslutar varannat gympass med att köra kabelcrunches, "slägga" i kabelmaskin, hängande benlyft, hängande benlyft med rotation och sedan L-sit.
De andra gympassen avslutar jag med att köra olika variationer på plankan till den inom gymnastiken välkända "bring sally up". Varierar helt enkelt mellan dynamiska plankövningar (pendlar med höfterna i sidled, eller gungar fram och tillbaks) och vanliga statiska plankövningar (vanlig och sidoplanka) i takt med att refrängerna varierar fram och tillbaks.

Tycker det är ett bra upplägg där jag ena passet tränar explosivt med ganska tunga vikter och andra passet mer kör ihjäl magmuskulaturen uthållighetsmässigt.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 15:09   #14
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Situps fast man har bena på en bänk, känns som man bara kan använda magen då och inget med höftböjarna eller var det nu är som hjälper till under vanliga situps.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 16:01   #15
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Om magen putar ut så tror jag tyvärr lösningen är att gå ner ännu mer i vikt. Så verkar det fungera för mig. Även om jag inte har mycket fett kvar på utsidan av magen. Tror att du och jag lagrar mycket fett inuti buken.

Tvekar på att magen tightar till sig av träning. Blir biceps tightare av att man kör bicepscurl?

Men jag tycker definitivt att du ska träna magen. Jag tror på att träna magen precis som alla andra muskelgrupper. Jag älskar maskiner där man inte behöver tänka på tekniken utan bara tuta och köra. De första gym har någon slags crunchmaskin med ställbart motstånd.
Har du provat köra magträning riktigt seriöst?
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)