Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-23, 14:16   #16
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag tror det kan det. Min bröstskada var antingen bristning eller skadad nerv. Längst ner i bänk börjar höger pec krampa ordentligt. Jag förmår trycka upp stången (100 kg, max ca 130 så var inte på maxnivåer). Sedan kunde jag inte lyfta ens 3 kg med samma arm på drygt 1 vecka. Sen kom jag långsamt tillbaks. Dröjde väl ca 8 mån innan jag var uppe på samma.

Inga blåmärken eller synliga skador. Kunde köra lutande hantelpress utan problem. Bara ngt påverkad i balansen.

Sist för 3 veckor sen hände samma. Men nu klarade jag mig hyfsat, kan bänka 100 på 10 reps som vanligt. Men det ligger där och pirrar. Fästet känns som en darrande gitarrsträng. Kör väldigt försiktigt nu och har fått smalna av greppet ett par cm.
Läskigt att det kan tyckas kunna hända lite närsomhelst? För du kände dig väl inte speciellt svag eller så innan skadan uppstod?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:24   #17
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Många bristningar skrivs det om här. Hur känns en muskelbristning? Säger det snap och något känns som att ha gått av?

Jag har haft lite problem med axlarna. Nu känns det lite bättre men det gör ont när jag försöker klia mig på ryggen.
Lite ont i handleden och ena armbågen. Ibland ländrygg. Ganska måttliga skador jämfört med flera som skriver här.
Ja du känner av att den släpper, jag hörde ingenting men kände inne i triceps att det var som att den gick "hackigt".
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:42   #18
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Läskigt att det kan tyckas kunna hända lite närsomhelst? För du kände dig väl inte speciellt svag eller så innan skadan uppstod?
Nej, faktum är att nu senaste gången hade jag en bra dag. Pump-TUTade om du fattar vad jag menar, var rentav okoncentrerad då jag gör 100x8 lätt. Första setet gick som vanligt, på andra setet hände det. Möjligen hade jag klarat mig om jag vart lite mer fokuserad på vad jag gjorde.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:42   #19
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Tränat seriöst 32 år nu i höst, haft massor med skador under åren men klarat mig hyfsat de senaste 5 åren pga mer strikt utförande och mer uppvärmnings set. Större skador med månader till år av problem efter skadan nedan, mindre bristningar etc ej medräknat

Permanent skadade diskar i ländryggen.

Avsliten biceps sena både höger och vänster arm (5 år mellan)

Större bristningar i bröst, hamstring, traps, triceps, lår.

Artos i axlarna

Tennisarmbåge, golfarmbåge

Inklämmningar i axlarna

Krossad fot - tappade vikt på foten under strongman träning

Senast redigerad av Mats J den 2021-05-23 klockan 14:47.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:53   #20
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Många bristningar skrivs det om här. Hur känns en muskelbristning? Säger det snap och något känns som att ha gått av?
Det beror på dess storlek och när den sker, jag har fått mindre bristningar under träningen som knappt har känts under passet, men som stramar och svinder när jag väl har blivit kall. Men normalt sett så känns det som en akut liten "skärande" smärta, ofta blir det även ett litet blåmärke och en grop som man kan känna i området. De mest smärtsamma som jag har haft är dock de två som är placerade under båda skulderbladen, jag fick dem när jag hängde ut min rygg i en dörrtrapets, jag kände riktigt hur det knäppte och rev tilll på båda sidorna och i ca tre veckor efteråt så kändes som att jag hade blivit knivhuggen och det irriterades av de mesta rörelserna, även djupandning.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 15:04   #21
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Tränat seriöst 32 år nu i höst, haft massor med skador under åren men klarat mig hyfsat de senaste 5 åren pga mer strikt utförande och mer uppvärmnings set. Större skador med månader till år av problem efter skadan nedan, mindre bristningar etc ej medräknat

Permanent skadade diskar i ländryggen.

Avsliten biceps sena både höger och vänster arm (5 år mellan)

Större bristningar i bröst, hamstring, traps, triceps, lår.

Artos i axlarna

Tennisarmbåge, golfarmbåge

Inklämmningar i axlarna

Krossad fot - tappade vikt på foten under strongman träning
Ouch! Hur lång tid tog det efter de större bristningarna och avslitna senorna innan du kunde träna någorlunda normalt igen? Hur är tennis- och golfarmbågen idag?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 15:06   #22
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det beror på dess storlek och när den sker, jag har fått mindre bristningar under träningen som knappt har känts under passet, men som stramar och svinder när jag väl har blivit kall. Men normalt sett så känns det som en akut liten "skärande" smärta, ofta blir det även ett litet blåmärke och en grop som man kan känna i området. De mest smärtsamma som jag har haft är dock de två som är placerade under båda skulderbladen, jag fick dem när jag hängde ut min rygg i en dörrtrapets, jag kände riktigt hur det knäppte och rev tilll på båda sidorna och i ca tre veckor efteråt så kändes som att jag hade blivit knivhuggen och det irriterades av de mesta rörelserna, även djupandning.

Sveda och en skärande känsla? Jamen då har jag nog också haft en liten bristning. Hade det på ena pecsen dock utan grop. Det roliga var att den uppstod när jag testade BK som rekommenderade stretching mellan seten för att göra muskelfascian större. ^^
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 15:18   #23
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Ouch! Hur lång tid tog det efter de större bristningarna och avslitna senorna innan du kunde träna någorlunda normalt igen? Hur är tennis- och golfarmbågen idag?
Väster biceps blev aldrig 100 bra, höger blev helt återställd. Tog ca 6 månader innan jag kunde träna ungefär som vanligt. Dock psykiskt tog det många år innan jag litade på kroppen igen. Större bristningar har tagit 8-12 veckor innan det gick att träna fullt ut igen, visuellt ser man det fortfarande efter 20 år, ett stort hål och en ”kula” i bröstmuskeln.

Tennis och golfarmbågen är ok just nu men ligger alltid på lut för återfall, så fort jag tränar tungt ofta eller mer än 3-4 ggr veckan kommer det tillbaka fort.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 16:06   #24
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
En tidigare medlem Deciever bröt bägge stortårna när han körde "vadpress i benpress" kommer jag ihåg. Helvete vad ont det måste gjort.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 16:25   #25
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Väster biceps blev aldrig 100 bra, höger blev helt återställd. Tog ca 6 månader innan jag kunde träna ungefär som vanligt. Dock psykiskt tog det många år innan jag litade på kroppen igen. Större bristningar har tagit 8-12 veckor innan det gick att träna fullt ut igen, visuellt ser man det fortfarande efter 20 år, ett stort hål och en ”kula” i bröstmuskeln.

Tennis och golfarmbågen är ok just nu men ligger alltid på lut för återfall, så fort jag tränar tungt ofta eller mer än 3-4 ggr veckan kommer det tillbaka fort.
Segt att vänstern inte blev helt bra. Det är riktigt paykiskt jobbigt att dra på sig skador i armarna och vaderna då man är så beroende av dem.

Jäklar! Bara 8-12 veckor? Det brukar ta mig runt 12 för grad 1 bristningar, men jag kan vara lite för feg med eller så har jag en kass läkeförmåga.

Ja, senor är ett jäkla elände att skada, långvarigt som attan.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 16:28   #26
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
En tidigare medlem Deciever bröt bägge stortårna när han körde "vadpress i benpress" kommer jag ihåg. Helvete vad ont det måste gjort.
Det kan jag tänka mig! Jag är dock väldigt nyfiken över hur man lyckas med det, han måste ha haft fötterna så lågt så att han vadpressade med tårna.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 17:09   #27
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Skadat vänster axel pga fall, höger pga överbelastning 2-3 gånger samt vid armbrytning 1 gång. Överbelastningsskador båda knäna flera tillfällen, samma med nacken och ländrygg. Överbelastningsskada båda fötterna samt höger handled x flera för att runda av.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 21:08   #28
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Skador...? Tränat kampsport sedan 1978 och hyfsat seriöst på gym sedan mitten av 80-talet... Brutna tår 10-15 gånger (har bruten stortå och en spricka i foten nu), brutna och stukade fingrar, brutna/avslagna tummar tre gånger, avslitna magmuskler, muskelbristningar i vaderna, diskbråck, inflammation i axlarna, avsparkad näsa två gånger, utslagna tänder, skenbensbrott, mm. Stukningar, blödningar, blåmärken, spruckna läppar, blåögon mm reagerar jag knappt på...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-24, 07:50   #29
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Snart 15 är till och från på gymmet.

0 skador vad jag kan komma på nu. Så kan det gå om man lyfter med lite eftertanke.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-24, 08:59   #30
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
För mycket DOMS efter varje gång jag tror jag ska börja träna igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)