Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-23, 12:44   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Vad har ni haft för skador?

Jag har fått en remiss till reumatologi på grund av min onormalt sköra kropp där läkaren bad mig skriva ned samtliga skador som jag har haft sedan denna problematiken startade för mig 2016, och listan gjorde mig nästan lite mörkrädd. Så jag blev lite nyfiken över hur många skador ni här har dragit på er? Finns det någon som slår mig?

Dessa grad 1 bristningarna har jag fått under perioden feb 2016 till mars 2017 och oktober 2020 till nu. 80% av dem från rörelser och moment utanför gymmet som en normal människa inte ska få det av.

Höger vad: 3 gånger
Vänster quad: 3 gånger
Höger glute: 2 gånger
Vänster glute: 1 gång
Magen: 3 gånger
Höger lats: 2 gånger
Vänster och höger Illiocostalis thorachis (misstänker att det är dem): 2 gånger i båda
Höger brachiordialis: 3 gånger
Vänster triceps långa huvud: 3 gånger
Höger triceps laterala huvud: 1 gång
Höger adduktor: 1 gång
Höger pec: 1 gång


Jag drog även på mig en tendinos i båda mina quadriceps senor i maj förra året samt båda triceps runt juli. Det var dock inte konstigt att jag fick dem då jag inte anpassade min träning efter min dåvarande livssituation med mycket stress och svår insomnia.

Andra skador som jag har dragit på mig sedan 2013 är ett diskbråck i nacken, diskbuktning och spondylos i ländryggen, inklämning/FAI i höger höft, inklämning i axlarna, tendinit eller tendinos i höger bicepssena, en misstänkt liten labrumskada i höger axel samt en oförklarlig smärta i knäna som har kommit periodvis. Jag har även haft tre små bristningar i vänster hamstring och en i höger triceps lång huvud, dessa hade dock en bra förklaring. Detsamma med diskskadorna p.g.a. ett kasst utförande i böj och mark under de första åren och även inklämningen i axlarna då jag var dum och körde massa upprätt rodd, sidolyft med inåtroterade överarmar osv.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 12:48   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Ett par muskelbristningar. I höger baklår och i ryggen. Tränat över 33 år, aldrig behövt ta en dags träningsuppehåll på grund av skador.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 12:58   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ett par muskelbristningar. I höger baklår och i ryggen. Tränat över 33 år, aldrig behövt ta en dags träningsuppehåll på grund av skador.
Det var imponerande för att ha tränat så länge!
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 13:30   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
En liten muskelbristning i triceps, annars inget. Tränat i 10 år.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 13:41   #5
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
1) Bristningar i baksida lår, bägge sidor*flera. Det här var efter jag började med TRT. Har alltid vart väldigt svag i hamstring. 1/4 av magasinet i olika lårcurlsmaskiner-svag. Utan att träna dem annorlunda (3-4 set i benpasset) blev jag jäkligt mycket starkare, fort. Jaha nu var halvt mag för lätt? 2 pass efter det? 15 reps på hela magget.

Utan att hamstring blev större, det är pannkakeplatt. Några pass som "stark" och det smällde till, blev halt, gjorde ont och blåmärke på baksida lår. Tror vänstern rök först. Vilade lite, började om, blev snabbt stark igen och det återupprepades på samma eller andra. Detta ett par gånger innan poängen gick in att bara för att jag kan lyfta en tung vikt strikt med hamstring betyder inte nödvändigtvis att jag skall göra det.

2) Ont i knäna. Går helt bort av att jag faktiskt tränar ben. Slutar jag träna ben= rejält ont i knäna redan efter 2 veckor.

3) Ont i bägge armbågar. Kan träna axelpressar, bänkpressar osv. om jag värmer upp ordentligt utan problem, men just tricepsövningar gör väldigt ont om jag lastar på eller för den delen nöter med högreps och lätt vikt. Så lätt vikt i lågreps

4) Höger handled. Men det är sedan innan. Född sån eller ådragit mig det som bebis. Nedsatt rörlighet, kan inte supinera helt eller dorsalflektera särskilt långt. Har haft effekt på bicepsträningen då brachioradialis på höger är mycket större än vänster, och biceps är mycket mindre på höger än vänster.

5) Muskelbristning i axeln. Av sidolyft strikta sidolyft. "Det tar där det träffar" eller hur nu Robbancoleman säger. Just den delen det skall ta på tog det på fast lite väl mycket

6) Lumbago aka "ont i ryggen" får jag ibland av hantelrodd och enarmsroddvarianter. Kan dra mark som en kratta och ryggen håller för det, men snedbelastningen från en hantel kan skada mig.

7) Trasig vad den nu heter...tenar? thelar? den där delen mellan tumme och pekfinger. Körde axelhantelpress, handleden vek sig åt fel håll och tummen skadades. Handleden med, men värst var det med tummen. Helvete vad mycket man använder tummen till blir tydligt när man inte kan använda den. Är läkt nu men har ett vitt ärr mellan tumme och pekfinger.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 13:43   #6
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Många bristningar skrivs det om här. Hur känns en muskelbristning? Säger det snap och något känns som att ha gått av?

Jag har haft lite problem med axlarna. Nu känns det lite bättre men det gör ont när jag försöker klia mig på ryggen.
Lite ont i handleden och ena armbågen. Ibland ländrygg. Ganska måttliga skador jämfört med flera som skriver här.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 13:58   #7
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Inga direkta skador som stoppat mig. Klart att det blivit någon stukning, skrapsår, blåtår, överbelastning mm men inget som inte läkt av sig självt. Har iofs spräckt ledkapseln på vänster tumme vid offpiståkning och den har inte riktigt full funktion.

Har dock ibland problem med en disk i ländryggen men det kommer inte av träning utan är en gammal fallskada.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 13:58   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Något i samma axel vid 2 tillfällen. Tror vänster. Många år sedan sist. Orsaken verkar ha varit dips med mer än 20 i viktbälte under längre period, för inte fått sedan dess.

Höger pec-fäste. 2 gånger, senaste är pågående nu. Sist var 3 år sen. Orsaken, djup bänkpress m brett grepp. Antagligen överansträngd under lång period.

Samma hamstring, tror vänster. 1 gång illa för många år sen men kommer lindrigt med jämna mellanrum. Kommer efter att kört hårt i böj eller mark under lång tid.

Magen. Haft nåt nu i drygt ett år hyfsat lindrigt. Känns när jag gör dragonflies, lite hög kroppsvikt kanske. Blir bättre vid uppvärmning först.

Vänster bicepsfäste mot armbåge. Hyfsat lindrigt. Pågående nu. Avhjälps med lång uppvärmning.

I övrigt känner ryggraden sig rätt risig överlag så jag har en lång lugn period nu och får kasta om schemat. Igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 13:58   #9
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Trädgårdsmöbel : "Några pass som "stark" och det smällde till, blev halt, gjorde ont och blåmärke på baksida lår. " -> Är dessa typiska symtom från muskelbristningar?
Eller kan det knäppa till utan blåmärken?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:06   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Många bristningar skrivs det om här. Hur känns en muskelbristning? Säger det snap och något känns som att ha gått av?

Jag har haft lite problem med axlarna. Nu känns det lite bättre men det gör ont när jag försöker klia mig på ryggen.
Lite ont i handleden och ena armbågen. Ibland ländrygg. Ganska måttliga skador jämfört med flera som skriver här.
En stor akut muskelbristning känns som den hörs i form av ett pang. Gör inte alltid så ont direkt när man är varm och full av endorfiner, men väl när man vaknar kall och stel dagen efter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:09   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Trädgårdsmöbel : "Några pass som "stark" och det smällde till, blev halt, gjorde ont och blåmärke på baksida lår. " -> Är dessa typiska symtom från muskelbristningar?
Eller kan det knäppa till utan blåmärken?
Jag tror det kan det. Min bröstskada var antingen bristning eller skadad nerv. Längst ner i bänk börjar höger pec krampa ordentligt. Jag förmår trycka upp stången (100 kg, max ca 130 så var inte på maxnivåer). Sedan kunde jag inte lyfta ens 3 kg med samma arm på drygt 1 vecka. Sen kom jag långsamt tillbaks. Dröjde väl ca 8 mån innan jag var uppe på samma.

Inga blåmärken eller synliga skador. Kunde köra lutande hantelpress utan problem. Bara ngt påverkad i balansen.

Sist för 3 veckor sen hände samma. Men nu klarade jag mig hyfsat, kan bänka 100 på 10 reps som vanligt. Men det ligger där och pirrar. Fästet känns som en darrande gitarrsträng. Kör väldigt försiktigt nu och har fått smalna av greppet ett par cm.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:10   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det första du beskriver är nervpåverkan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:13   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
På den här frågan brukar jag svara "jag har skadat alla leder utom tårna och käkarna".

Jag började styrketräna när jag var tretton. De övningar jag ville göra på mitt lilla hemmagym på altanen var bänkpress, stångcurl och crunches. Bänkpress kunde jag göra utan problem: jag fick kontakt i bröstmusklerna, fick inte ont någonstans, och hade fin progression. Men stångcurl gjorde ont i armbågarna och crunches gjorde ont i ryggen. (Hade jag varit smartare hade jag nog testat stångrodd också.)

Det här ledde till att jag mina första tre träningsår bara tränade bänkpress, vilket gav mig pecs så obalanserat stora jämfört med resten av kroppen att jag många års helkroppsträning senare fortfarande är starkare i bänkpress än knäböj. En obalans som de första åren bekymrade mig så mycket att jag helt enkelt tog en total paus från träning när mitt bänkpress-max började överstiga 85 kg eller så.

När jag blev sexton och fick lite nya kompisar på gymnasiet bestämde jag mig för att göra som dem och bli medlemmar på ett gym i närheten och försöka träna hela kroppen. Eftersom jag ville göra allting rätt beställde jag ett schema från en instruktör på gymmet, som jag sedan följde slaviskt. Det var ett ganska klassiskt bodybuildningschema som körde igenom varje muskelgrupp två dagar i veckan, med medelhög volym och en blandning av bas- och isolationsövningar. Skadorna kom som ett brev på posten. Tumregeln var enkel: om en led blev utsatt för belastning i en övning så skadades den. Axelövningar gjorde ont i axlarna. Bicepscurl gjorde ont i armbågen och handleden. Benövningar gjorde ont i knäna (knäböj och utfall gjorde, förstås, även ont i ryggen). Magövningar gjorde också ont i ryggen. Jag kommer till och med ihåg att jag fick värkande fingerleder på något jävla vis.

Efter sex veckor kunde jag göra en enda övning utan smärta: sittande kabelrodd. Jag hade någon vecka eller så då jag gick till gymmet två dagar, rev av ett par set sittande kabelrodd och gick hem, men sedan tänkte jag "äh, jag skiter i det", och slutade styrketräna.

Min strävan att bli en fulländad krigsmaskin stannade naturligtvis inte vid styrketräning. Samtidigt som jag började gymnasiet, och gymmedlemskapet, började jag också träna karate, med samma religiösa noggrannhet som styrketräningen. Jag tror jag missade tre karatepass de första två åren. Men efter det där två åren slutade jag även träna karate, för även där hade jag lyckats skada mig. Knäna hade pajat, så de värkte så fort de utsattes för belastning. Jag minns att det kändes som ett litet knivhugg nedanför knäskålen varje gång jag tog ett tramptag när jag cyklade.

Styrketräningen hoppade jag de kommande åren av och på för att kolla om min skadebenägenhet hade lugnat ner sig. Under många år hade den inte det (en av de många siffror jag lagt på minnet är att jag vid ett tillfälle fick ont i ryggen av att träna marklyft med elva kilo.)

Det här var psykiskt påfrestande. Jag hade knappt något mål i livet i något område överhuvudtaget, men en sak jag visste var att jag ville bli starkare och mer muskulös. Men när jag nu väl hade ett mål, och målmedvetet började jobba mot det, så sket det sig bara! En frustration som blev än värre av att alla andra som tränade kunde göra det utan problem.

Nästan lika jobbigt var att många som fick höra talas om mina problem bara trodde att jag inte alls skadade mig, att jag bara ogillade det fysiska obehaget av normal träning och att jag var en liten gnällspik.

Min bror var en av de personerna. När jag en gång klagade över skadorna sprang han in på sitt rum, hämtade ett exemplar av tidningen B&K, och sa "läs den här artikeln". Jag, som redan hade läst hela tidningen, undrade förbryllat vad i tidningen som skulle kunna lösa mina problem. Artikeln min bror syftade på var skriven av Kevin Levrone och handlade om hur bra resultat man skulle få om man lyckades uthärda mjölksyran under maskinträning för armarna. Brorsan hade trott att jag bara gnällde över mjölksyra.

Vid ett tillfälle var det nära att det löste sig. Jag hade fått ett annat schema av en annan gyminstruktör; det här var indelat i två faser, en "förberedande fas" på ett par månader, och en "riktig" fas. Den förberedande fasen bestod i att träna med 15-20 reps på maskiner, i syfte att göra lederna stryktåliga. Och det funkade! Till en början. Ett par veckor in i den "riktiga" fasen började armbågarna göra ont när jag körde stångcurl, och sen la jag ner träningen igen.

Men sen löste det sig iallfall! När jag var typ 25 testade jag, efter ett av mina många uppehåll, att träna mer styrkelyftsinriktat. Otroligt nog kunde jag plötsligt göra tunga treor och tvåor i bänkpress, knäböj och marklyft utan problem.

Jag har än idag fortfarande ingen aning om varför jag plötsligt kunde träna utan större problem. Jag hade inte gjort något speciellt tiden innan som hade kunnat tänkas rehabilitera mig. Det hela är faktiskt otroligt symptomatiskt för mitt liv i övrigt: Jag misslyckas oförklarligt med de mest grundläggande saker som nästan alla andra människor klarar av, och när jag väl lyckas med någonting så är det ren tur.

Idag vid 37 är jag kvar vid ungefär samma fysiska status som 25: jag är på det stora hela skadefri, men får massor småkrämpor hela tiden. Jag har aldrig någonsin gått ut från gymmet utan att åtminstone ha blivit lite knakig eller öm i underarmarna, knäna, ryggraden eller någon annanstans, men det är aldrig något allvarligt. Min träning nuförtiden är en kompromiss mellan hur hårt jag behöver träna för att få resultat, hur lätt jag måste träna för att inte skada mig, och hur mycket träning jag pallar med utan att dö av tristess.

Och knäna som skadades under karaten? De blev okej efter ett tag. Sålänge jag skyr stretching av innanlåren som pesten så klarar de sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:14   #14
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En stor akut muskelbristning känns som den hörs i form av ett pang. Gör inte alltid så ont direkt när man är varm och full av endorfiner, men väl när man vaknar kall och stel dagen efter.
Okay...detta "pang" handlar om större muskelknippen då? Kan mycket väl tänka mig att några få fibrer kan gå av utan att det känns mer än en träningsvärk.

Finns det muskler och i förlängningen övningar som är mer riskfyllda än andra?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 14:15   #15
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det första du beskriver är nervpåverkan.
Tack. Kan jag undvika det på något sätt? Mindre brett grepp?
Samt, kan jag hjälpa läkningen på något sätt?

Många tack.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)