Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-17, 11:55   #2761
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag har samma upplägg som dig med tajmingen. Att jag inte äter på 3-4 timmar efter avslutad styrketräning. Träning 16 timmar in på fasta. Innan drack jag två vassleproteinshakes (av 30 g pulver (~24 g protein)) utspritt. Men de senaste åren har jag druckit en större shake efteråt av vassleproteinpulver (30 g) + kaseinproteinpulver (25 g) (måttar med medföljande skopa och kasein är lite lättare, därför olika vikt). Denna proteinshake borde väl stimulera proteinsyntesen i ~7 timmar? Men kanske bara kraftigt/maximalt första timmarna av vasslet sedan dippa? Två små vassleproteinshakes är kanske lite bättre. Tycker mer praktiskt med en större.

Minns att jag gjorde en optinojatråd på bb.com med frågeställningen:
https://forum.bodybuilding.com/showt...8024543&page=1

Var en som hade frågat Jorn Trommelen (Holländsk proteinforskare?) som svarat i stil med:



Och snack om att inta en "60/40 casein/whey shake" (~50-60 gram total protein).


Helst hade jag velat köra på det som ger minst kalorier. Har för mig någon tipsade om leucinpulver och mikrodosa fram till jag äter. För så lite kalorier som möjligt.
Tack! Det gjorde min dag. Tar dig på orden.

Du får alltså i dig, om jag läst rätt, 30 gram vassleprotein och 20 gram kaseinprotein (protenmängd alltså, inte vikt i pulverform). Kanske ihop med någon frukt.

Då blir det nog en blandning av vassle och kasein efter träning för min del. Jag har inget behov av att "spara" kalorier till middagen egentligen. Vill få ut så mycket av träningen som möjligt, men har noll aptit efter träning.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 12:09   #2762
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Tack! Det gjorde min dag. Tar dig på orden.

Du får alltså i dig, om jag läst rätt, 30 gram vassleprotein och 20 gram kaseinprotein (protenmängd alltså, inte vikt i pulverform). Kanske ihop med någon frukt.

Då blir det nog en blandning av vassle och kasein efter träning för min del. Jag har inget behov av att "spara" kalorier till middagen egentligen. Vill få ut så mycket av träningen som möjligt, men har noll aptit efter träning.
Skummade igenom min tråd (den från bb.com) och såg dock att det inte är direkt samma frågeställning som vi har här just nu. Där undrade jag mer om proteintag INNAN fastande styrketräning, om det var nödvändigt. Sen ändrades diskussionen till proteinintaget sett över dagen.

Mitt vassleproteinpulver innehåller 77 g protein per 100 g. Intar 30 g pulver, vilket då blir 23.1 g protein.
Mitt kaseinproteinpulver innehåller 84 g protein per 100 g. Intar 25 g pulver, vilket då blir 21 g protein.
Totala proteinintaget från min stora postworkoutshake blir alltså 44.1 g protein.
Brukar dricka denna vid 16-17-tiden. Äter middag vid 20-21-tiden. Någon frukt äter jag inte efter träningen! Vet inte var du fick det ifrån.

Det jag blir osäker på, är om det vore mer optimalt med två stycken utspridda vassleproteinshakes istället. Alltså proteinpulsa efter träningen med vassleprotein. Hade jag tränat tidigare på dagen (och fortfarande velat äta vid 20-21) hade jag lagt in fler proteinshakes och "pulsat" med.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 12:19   #2763
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det verkar tyvärr finnas en "muscle full"-effekt även med vassle, där muskelproteinsyntesen faller tillbaka till basnivåer om aminosyranivåerna hålls höga.

https://academic.oup.com/ajcn/article/92/5/1080/4597508
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 12:29   #2764
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det verkar tyvärr finnas en "muscle full"-effekt även med vassle, där muskelproteinsyntesen faller tillbaka till basnivåer om aminosyranivåerna hålls höga.

https://academic.oup.com/ajcn/article/92/5/1080/4597508
Det där förstod jag inte något av.. Innebär det att kaseinet inte "hjälper" i det fallet? Finns det inget som jag kan ta/äta efter träningen (i dryckesform) som gör att jag ger musklerna vad dom behöver fram till middagen?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 13:25   #2765
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Det där förstod jag inte något av.. Innebär det att kaseinet inte "hjälper" i det fallet? Finns det inget som jag kan ta/äta efter träningen (i dryckesform) som gör att jag ger musklerna vad dom behöver fram till middagen?
Finns olika protokoll. Hur proteinpulsa.

Den som var mest populär när leangains var populärt var Berkhans:
https://leangains.com/early-morning-fasted-training/

Citat:
Early morning fasted training
Here’s a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later.

6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The “real” post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
Det är "utdaterat" nu för BCAA inte är fullvärdigt(?). Ersätt BCAA't med EAA istället?
Själv använder jag inte EAA för det är dyrare och kräver mer intag. Det är dock kalorisnålt.

Sen kan man pulsa med vassleprotein istället. Mängd är jag osäker på, 30 g? Beror på muskelmassa och om tränat helkropp? Hur ofta osäker på också, var tredje timme? Det du frågade efter i första posten!

Leucinpulver? Där har jag noll koll just nu och orkar inte googla.

Dricka en liter mjölk?

Jag kör min stora vassle- och kaseinproteinshake för det är bekvämt med bara en shake som förhoppningsvis räcker i flera timmar (folk i bb.com-tråden jag länkade slängde ut 7 timmar). Den är dock inte kalorisnål och det kanske är mer optimalt att pulsa mer frekvent med EAA eller vassle?
Jag orkar inte småpulsa för eventuellt marginellt bättre resultat. Är ofta inte hemma efter träningen så jag slipper ta med proteinshakes. Tycker denna stora vassle- och kaseinshake ger mättnad, utan triggeta igång aptiten.

Senast redigerad av 1x0 den 2021-05-17 klockan 13:28.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 18:59   #2766
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Finns olika protokoll. Hur proteinpulsa.

Den som var mest populär när leangains var populärt var Berkhans:
https://leangains.com/early-morning-fasted-training/



Det är "utdaterat" nu för BCAA inte är fullvärdigt(?). Ersätt BCAA't med EAA istället?
Själv använder jag inte EAA för det är dyrare och kräver mer intag. Det är dock kalorisnålt.

Sen kan man pulsa med vassleprotein istället. Mängd är jag osäker på, 30 g? Beror på muskelmassa och om tränat helkropp? Hur ofta osäker på också, var tredje timme? Det du frågade efter i första posten!

Leucinpulver? Där har jag noll koll just nu och orkar inte googla.

Dricka en liter mjölk?

Jag kör min stora vassle- och kaseinproteinshake för det är bekvämt med bara en shake som förhoppningsvis räcker i flera timmar (folk i bb.com-tråden jag länkade slängde ut 7 timmar). Den är dock inte kalorisnål och det kanske är mer optimalt att pulsa mer frekvent med EAA eller vassle?
Jag orkar inte småpulsa för eventuellt marginellt bättre resultat. Är ofta inte hemma efter träningen så jag slipper ta med proteinshakes. Tycker denna stora vassle- och kaseinshake ger mättnad, utan triggeta igång aptiten.
Jag testade vassle-kaseinshaken idag efter passet. 40 gram vassleproteinpulver och 20 gram kaseinproteinpulver. Gjorde det dock till en smoothie med typ 2-3 dl frysta blåbär i. Blev gött. Hoppas inte det är för katastrofalt för gainsen.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-27, 19:41   #2767
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Har två frågor nån kanske kan svara på.
Första: Har det någon betydelse för nån med högt energi behov när det gäller att val av livsmedel från kolhydrat källor? Eller kommer det vara mer av vikt att täcka sitt behov av energi/kalorier?
Andra: som konditionstränare är någon form av vätskeersättning nödvändigt att använda sig av? Då för nån som konditionstränar 90min + flera gånger i veckan och svettas en hel del?

Senast redigerad av azarr den 2021-05-27 klockan 19:43.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-27, 20:40   #2768
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
https://www.styrkelabbet.se/prestera/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-28, 07:45   #2769
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Tack
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-30, 22:47   #2770
Grimner
Registered User
 
Grimners avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 19
Funderat på en grej... sista tiden så har jag landat i att äta tre måltider per dag, tycker det är ganska bekvämt och passar min rutin bra. Det blir dock ganska mycket protein per måltid, ca 60-70 gram.

Går det sia något i hur mycket bättre det hade varit att sprida ut proteinet över fler måltider för muskelbyggandet?
Grimner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-31, 13:55   #2771
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Grimner Visa inlägg
Funderat på en grej... sista tiden så har jag landat i att äta tre måltider per dag, tycker det är ganska bekvämt och passar min rutin bra. Det blir dock ganska mycket protein per måltid, ca 60-70 gram.

Går det sia något i hur mycket bättre det hade varit att sprida ut proteinet över fler måltider för muskelbyggandet?
60-70 g protein utspritt på 3 måltider är inte alls mycket. Fortsätt gör det du gör. Ska du tävla i bodybuilding och jagar 0.000001% förbättringar kanske du ska äta en till måltid. Men igen, nu jagar vi hårstrån. Sluta noja dig och keep livin' :- )
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 11:44   #2772
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Har inte tillgång till matvåg och lyckas (otroligt nog) inte söka fram av 1 dl Steel Cut Oats (Från Axa) väger i okokt vikt. Någon som vet?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 17:29   #2773
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Har inte tillgång till matvåg och lyckas (otroligt nog) inte söka fram av 1 dl Steel Cut Oats (Från Axa) väger i okokt vikt. Någon som vet?
ca 50 gram enligt Axas kundtjänst. Det tredje som kom upp på google
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 14:36   #2774
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
ca 50 gram enligt Axas kundtjänst. Det tredje som kom upp på google
Va? Den kommer inte upp när jag söker. Skumt, men varma tack
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-28, 12:10   #2775
Aimar
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 143
Kan kroppssammansättningen påverkas negativt vid kaloribalans/kaloriunderskott om man dricker 5-6 burkar cola zero/pepsi Max i veckan?
Aimar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)