Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-19, 21:49   #16
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Kul med lite recept, det verkar ju som en rolig grej att testa YTS

Min egna bryggning har lugnat ner sig lite nu, bubblar inte alls lika mycket nu längre. Provsmakade det igår dessutom och då smakade det inte så roligt . Antar att smaken kommer förbättras tills det är färdigjäst. Hoppas jag åtminstone
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 22:06   #17
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Kul med lite recept, det verkar ju som en rolig grej att testa YTS
Testade en ny humle förra veckan, som gav mycket bättre smak, nämligen Amarillo 8,9% alfasyra, fungerar både som bitterhumle och aromhumle.
Körde också sockerrasten på 68 grader. Läste i min bok NEW Brewing Lager Beer att man helst inte skall gå över 68 grader under sockerrasten för då börjar alfa-amylasen förstöras. Så jag körde mellan 65 och 68 grader. Utan tvekan ett av de godaste öl jag gjort hitintills.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 22:12   #18
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Kul tråd, Andy! Jag tänkte också försöka pyssla ihop en mjöd till våren om boendet jag hittar tills dess passar sig för't, men att man brukade göra just mjöd för att det var löjligt lätt visste jag inte. Gör väl å andra sidan ingenting?
Prenumererad och i väntan på uppdateringar!
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 00:02   #19
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Min egna bryggning har lugnat ner sig lite nu, bubblar inte alls lika mycket nu längre. Provsmakade det igår dessutom och då smakade det inte så roligt . Antar att smaken kommer förbättras tills det är färdigjäst. Hoppas jag åtminstone
Det är ett vanligt nybörjarfel man gör att öppna jäshinken innan det jäst klart, inte bra, då det kommer in luft som kan oxidera bryggden, samt risk för kontaminering med vildjäst alt. bakterier. Vänta tills det kommer mindre än ett blupp på 5 minuter om du gör max 20liter, ca 3-5 dagar, då är bryggden färdig jäst.Innan dess är ölet grumligt av jäst och överjäsnings jäst smakar inget vidare!

När du tappar upp ölet förbereder du decinficering av all utrustning och flaskor, samt priming av flaskorna 3g druvsocker per 50cl i, INNAN du öppnar jäshinken, sen skall det inte ta mer tid än nödvändigt att tappa upp ölet och försluta flaskorna.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 16:52   #20
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Det är ett vanligt nybörjarfel man gör att öppna jäshinken innan det jäst klart, inte bra, då det kommer in luft som kan oxidera bryggden, samt risk för kontaminering med vildjäst alt. bakterier. Vänta tills det kommer mindre än ett blupp på 5 minuter om du gör max 20liter, ca 3-5 dagar, då är bryggden färdig jäst.Innan dess är ölet grumligt av jäst och överjäsnings jäst smakar inget vidare!

När du tappar upp ölet förbereder du decinficering av all utrustning och flaskor, samt priming av flaskorna 3g druvsocker per 50cl i, INNAN du öppnar jäshinken, sen skall det inte ta mer tid än nödvändigt att tappa upp ölet och försluta flaskorna.
Ack! Jag rådfrågade dock min läromästare, en kamrat som pluggar bryggeriteknik och frågade om det var okej att öppna upp och tappa upp lite för att smaka, och han sa att sålänge hävertslangen är desinficerad så skulle det vara lugnt. Kanske är skillnad när man brygger öl och när man brygger mjöd? Det är ju mjöd jag håller på med just nu

Att man skulle ha druvsocker i flaskorna visste jag inte, varför ska man ha det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 16:53   #21
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Kul tråd, Andy! Jag tänkte också försöka pyssla ihop en mjöd till våren om boendet jag hittar tills dess passar sig för't, men att man brukade göra just mjöd för att det var löjligt lätt visste jag inte. Gör väl å andra sidan ingenting?
Prenumererad och i väntan på uppdateringar!
Roligt! Tycker absolut du ska göra ett försök, kostar inte mycket att köpa jösrör+jäst+jästnäring (det dyra var frakten!). Att köpa honung kostar ju en del, men jag nöjde mig med vanlig Ica Basic honung till att börja med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 17:13   #22
balfong
Registered User
 
balfongs avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Roligt! Tycker absolut du ska göra ett försök, kostar inte mycket att köpa jösrör+jäst+jästnäring (det dyra var frakten!). Att köpa honung kostar ju en del, men jag nöjde mig med vanlig Ica Basic honung till att börja med.

Vad har du köpt för jäst/jästnäring?
Och var?

Sent from my LT26i using Tapatalk
__________________
Min journal: Någorlunda nybörjare kör Stronglifts 5x5
balfong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 19:19   #23
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Beställde från denna sidan http://shop.humle.se/

http://shop.humle.se/jast/vinjast-mj...18-vinjast-5-g

http://shop.humle.se/jast/jastnaring...astnaring-42-g

Dessa köpte jag. Passade på att köpa två stycken jästpåsar och två jästnäringar, men inser nu i efterhand att det hade räckt med en sådan. Kan tillägga att jag blev rekommenderad av en kompis att köpa just dessa produkter. Gissar att jästen är en sjysst nybörjarjäst då det står att det är en sk "killer yeast", det vill säga att den tar över andra jästsorter och dödar andra sorter istället för att dö själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 21:02   #24
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Ack! Jag rådfrågade dock min läromästare, en kamrat som pluggar bryggeriteknik och frågade om det var okej att öppna upp och tappa upp lite för att smaka, och han sa att sålänge hävertslangen är desinficerad så skulle det vara lugnt. Kanske är skillnad när man brygger öl och när man brygger mjöd? Det är ju mjöd jag håller på med just nu

Att man skulle ha druvsocker i flaskorna visste jag inte, varför ska man ha det?
Inte mycket idé dock att smaka innan det jäst färdigt och fällt jästen, som du märkte. Om du promt måste smaka, så skulle jag rekommendera dig att strunta i hävertslangen och istället lyfta ur med en sopslev, decinficerad såklart. Då är det ingen risk att du rör upp bottensedimentet.

Druvsocker skall man ha i, för att jästen ska jäsa en andra gång och bilda kolsyra, även mjöd är god kolsyrad. Att det skall vara just druvsocker är för att jäst föredrar druvsocker före fruktsocker, som finns i sackaros (strösocker).

1,5 tsk druvsocker hade jag per 5 dl flaska, senaste gången och det blev lagom med kolsyra. När du fyllt flaskorna och kapsylerat dem, vicka lite på dem, så druvsockret löser sig.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 00:07   #25
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Inte mycket idé dock att smaka innan det jäst färdigt och fällt jästen, som du märkte. Om du promt måste smaka, så skulle jag rekommendera dig att strunta i hävertslangen och istället lyfta ur med en sopslev, decinficerad såklart. Då är det ingen risk att du rör upp bottensedimentet.

Druvsocker skall man ha i, för att jästen ska jäsa en andra gång och bilda kolsyra, även mjöd är god kolsyrad. Att det skall vara just druvsocker är för att jäst föredrar druvsocker före fruktsocker, som finns i sackaros (strösocker).

1,5 tsk druvsocker hade jag per 5 dl flaska, senaste gången och det blev lagom med kolsyra. När du fyllt flaskorna och kapsylerat dem, vicka lite på dem, så druvsockret löser sig.
Ah, okej. Har dock lite svårt att få ned en soppslev i min damejeanne dock

Gällande att det jäser i flaskorna så har jag hört en del skräckhistorier om det, flaskor som exploderar av trycket som bildats av jäsningen bland annat. Ska nog försöka i alla fall. Hur förvarade du din färdiga bryggd?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 04:10   #26
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Ah, okej. Har dock lite svårt att få ned en soppslev i min damejeanne dock
OK.


Citat:
Gällande att det jäser i flaskorna så har jag hört en del skräckhistorier om det, flaskor som exploderar av trycket som bildats av jäsningen bland annat. Ska nog försöka i alla fall.
Det gäller att mjödet är utjäst innan du tappar upp det på flaskorna, då skall det inte vara någon fara. Har bryggt några hundra liter öl och hitinttills -peppar- så har ingen av flaskorna smält, däremot har en köpeflaska ginger ale smält. Kan tillägga att du kan kolla glastjockleken på flaskorna är de väldigt tunna som bl.a. Heinieken's är så ta inte mer än 1 tsk druvsocker och använd inte flaskorna mer än ett par tre gånger. Om du däremot har ölreturglas 50 cl. Skall du kunna köra på 1,5 tsk druvsocker per flaska och dessutom återanvända flaskorna, många gånger.


Citat:
Hur förvarade du din färdiga bryggd?
Jag tappade upp på genomskinliga Bishops Finger flaskor och satte dem i en back och ställde på golvet, temp 22-23 grader. Det är överjäst jag använder och då tål ölet att förvaras i rumstemp.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 12:18   #27
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Mjöd brukar man tappa upp på flaska och sätter en bomullstuss istället för kork den första tiden, då hinner det jäsa ut. Att tillsätta några russin gör att jästen får lite mer socker att jäsa färdigt på.

Vår glögg blev bra i år men de övriga variantern har blivit bättre med tiden så framåt våren får vi se hur slutresultatet verkligen blev.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-27, 10:02   #28
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Här kommer lite bilder från polarns och min senaste ale-bryggning:



Här väger jag upp pilsnermalten.




En bild på den torra malten från 8 olika sorter.




Första momentet i dough in, vilket innebär uppblötning av malten.




Rör ihop den torra malten med vattnet.




Malten under uppblötning i dough in.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-27, 10:05   #29
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498


Mashing in, d.v.s. fyller på ytterligare vatten före syra rasten.




Rör mäsken under syrarasten 35 grader, vilket jag även gör under den följande proteinrasten 50 grader och den avslutande sockerrasten 68 grader.




Här avslutas sockerrasten med temperature maintance, i vilket man fyller på kokhett vatten, så tempen går upp till 76 grader, detta håller man 5 minuter.




Här häller jag mäsken i silen för lakningen.




Strilar 76 gradigt vatten över draven, för att laka ur allt socker.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se

Senast redigerad av YTS den 2013-12-27 klockan 10:08.
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-27, 10:12   #30
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498


Pressar ur det sista av vörten ur draven med en potatisstöt.




Återför vörten till grytan innan vörtkokningen börjar,
då kokar man med humle, minst två givor, man börjar med beska humle och avslutar med aromhumle.




Kyler vörten i diskhon, samtidigt som kallvatten får rinna ner i hon. Kylningen håller på i en halvtimma.




Här pitchar jag vörten d.v.s. tillför bryggerijäst.




Upphällning av vörten på jäsdunk. Jag har en tratt i hålet på dunken.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)