Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-26, 23:40   #121
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Du svarade inte på frågan, mikaelj.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 23:49   #122
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vilken tur att mina havregryn är ångpreparerade, till skillnad från ingen annans då.
hoppas att jag inte gör bort mig nu för att jag inte vet hur ångprepareringen sker : D

Det var dock irrelevant, verkliga frågan var ju den andra.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 23:55   #123
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Förr i tiden levde man på det man kom över. Man gjorde barn när man var könsmogen och dog när man började bli svag, förmodligen dog de flesta innan det. Varför skulle kroppen utvecklats (jag är ingen höjdare på genetik, men utveckling går väl till så att positiva mutationer går vidare eftersom den personen blir starkare) att kunna använda animaliskt fett som de optimala bränslet för att inte få hjärtinfarkt vid en ålder som individen ändå inte kommer nära??
Problemet är att många förvisso dog unga, men ingen av oss kan säga att det hade med kosten att göra, snarare än att de hade karga levnadsförhållanden och brist på medicin/kirurgi. Vad händer med snittålder om vi sållar bort dem?

För att ändå kunna fundera lite över det: gäller det motsatta, att köttätande djur som äter en kolhydratrik kost blir friskare och lever längre än köttätande djur som äter en köttrik kost?

(det förutsätter att vi är kött-, frukt- och bärätare, vilket är öppet för diskussion. vi skulle lika gärna kunna vara gräsätare. eller vänta, vi har ju ingen cellulas- eller fytasproduktion. attans, då måste vi vara köttätare, och min fråga gäller.)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 00:00   #124
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Högfettdieter, även kortvariga sådana, tros kunna leda till inflammerad fettvävnad kring blodkärlen och bidra till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

Artikel i SciendeDaily:

http://www.sciencedaily.com/releases...0218142001.htm

Där står att studien i fråga skulle publicerats i Circulation Research den 20 februari, men nästa nummer är enligt hemsidan försenat till den 26 februari.
Studien är publicerad för dom som är intresserade. http://circres.ahajournals.org/cgi/c...ract/104/4/541
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 00:04   #125
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Problemet är att många förvisso dog unga, men ingen av oss kan säga att det hade med kosten att göra, snarare än att de hade karga levnadsförhållanden och brist på medicin/kirurgi. Vad händer med snittålder om vi sållar bort dem?

För att ändå kunna fundera lite över det: gäller det motsatta, att köttätande djur som äter en kolhydratrik kost blir friskare och lever längre än köttätande djur som äter en köttrik kost?

(det förutsätter att vi är kött-, frukt- och bärätare, vilket är öppet för diskussion. vi skulle lika gärna kunna vara gräsätare. eller vänta, vi har ju ingen cellulas- eller fytasproduktion. attans, då måste vi vara köttätare, och min fråga gäller.)
Jag tror inte att vi dog tidigt pga dåligt med kolhydrater i kosten (även om det mycket sannolikt blev en dödsorsak flera gånger) utan som du säger, kassa förhållanden. Vad jag menar är att det är svårt att rätt "gen" för att en kropp ska älska animaliskt mättat fett ska föras vidare när den genen aldrig "testas", individen dör innan hjärtsjukdomar skulle komma in i bilden. Dessutom var nog den dagliga motionen tillräcklig för att det inte skulle bli någon risk för hjärtsjukdom oavsett kost.

Jag tror att vi är allätare, i och med att kolhydrater används och omsätts väl i kroppen. Det är bara vad jag tror.

Jag vill även säga att jag inte är emot LCHF, jag tycker bara att hysterin och hypen måste stoppas. Jag ser till att min mamma äter "LCHF", typ, men jag försöker hålla hennes intag av mättat såväl som fleromättat fett nere.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

Senast redigerad av Morty den 2009-02-27 klockan 00:07.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 00:09   #126
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Jag tror inte att vi tog tidigt pga dåligt med kolhydrater i kosten (även om det mycket sannolikt blev en dödsorsak flera gånger) utan som du säger, kassa förhållanden. Vad jag menar är att det är svårt att rätt "gen" för att en kropp ska älska animaliskt mättat fett ska föras vidare när den genen aldrig "testas", individen dör innan hjärtsjukdomar skulle komma in i bilden.
Älska och älska.. vi kan inte göra något smart med gräs, som kor kan. Bakterierna i deras magar äter upp stärkelsen och bajsar protein och fett. Vi går på något sätt halvvägs när vi äter spannmål och får det sämsta av båda världar.

Citat:
Dessutom var nog den dagliga motionen tillräcklig för att det inte skulle bli någon risk för hjärtsjukdom oavsett kost.
Mm, och nu när man i ett gäng studier mätt upp förbättrade surrogatvariabler för hjärtsjukdom på LCHF är det ju än mer bevis för att det borde vara det vi borde äta?

Citat:
Jag tror att vi är allätare, i och med att kolhydrater används och omsätts väl i kroppen. Det är bara vad jag tror.
Det tror jag också. Allt som inte är cellulosabaserat. Lägger du sedan till den faktiska tillgängligheten av frukt och grönsaker året runt hamnar man ändå på en (i stort sett) animalisk diet till sist.

Citat:
Jag vill även säga att jag inte är emot LCHF, jag tycker bara att hysterin och hypen måste stoppas. Jag ser till att min mamma äter "LCHF", typ, men jag försöker hålla hennes intag av mättat såväl som fleromättat fett nere.
Varför är enkelomättat fett bra? Eller ingick det i mättat? För i så fall är det definitivt inte LCHF hon äter. Möjligtvis LCLFHP.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 00:22   #127
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Älska och älska.. vi kan inte göra något smart med gräs, som kor kan. Bakterierna i deras magar äter upp stärkelsen och bajsar protein och fett. Vi går på något sätt halvvägs när vi äter spannmål och får det sämsta av båda världar.
Får det sämsta av två världar? Jag klarar av att först lyfta massa vikter och sedan träna kampsport i 3h samma dag när jag äter kolhydrater, tror verkligen inte att det skulle gå om jag åt en diet av LCHF-typ.



Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Mm, och nu när man i ett gäng studier mätt upp förbättrade surrogatvariabler för hjärtsjukdom på LCHF är det ju än mer bevis för att det borde vara det vi borde äta?
Här förstår jag inte vad du menar. Vad är en surrogatvariabel?




Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det tror jag också. Allt som inte är cellulosabaserat. Lägger du sedan till den faktiska tillgängligheten av frukt och grönsaker året runt hamnar man ändå på en (i stort sett) animalisk diet till sist.
Människan var väl i största del samlare? Varför samlades det inte in tillräckligt med rötter etc för att klara det generellt karga vinterhalvåret?
Jag tror faktiskt att det gjordes det. Jag tror att livet för mycket länge sedan var en lång skattjakt. Själva jakten på djur gjordes nog med fällor av olika typer som förmodligen inte hade den bästa utdelningen.
Men nu spekulerar vi ju bara!




Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Varför är enkelomättat fett bra? Eller ingick det i mättat? För i så fall är det definitivt inte LCHF hon äter. Möjligtvis LCLFHP.
För att mättat fett har en ofördelaktig molekylär struktur, och fleromättat är proinflammatoriskt, vilket inte direkt är bra för en person med ordentliga inflammationer i axelmuskulatur samt ett inflammerat knä.

Och ja, det blir nog LCLFHP för dig, för henne är det LCHF och för mig skulle det vara low-anything.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 00:27   #128
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Tittade på denna medans jag läste fullängdaren som är väldigt uppmärksammad nu:
http://content.nejm.org/content/vol3...arge/05f2.jpeg

Väldigt glädjande att så som jag äter under deff visade sig bäst, om än väldigt marginellt ^^
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 00:55   #129
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Får det sämsta av två världar? Jag klarar av att först lyfta massa vikter och sedan träna kampsport i 3h samma dag när jag äter kolhydrater, tror verkligen inte att det skulle gå om jag åt en diet av LCHF-typ.
Mm, många tror, få har provat...

Citat:
Här förstår jag inte vad du menar. Vad är en surrogatvariabel?
HbA1c visar inte direkt att du är insulinresistent, men det visar att du har haft höga blodsockernivåer under lång tid och det i sig betyder att insulinet inte tar som det skall.

Alltså en surrogatvariabel: det används för att visa något annat än värdet i sig.

Citat:
Människan var väl i största del samlare? Varför samlades det inte in tillräckligt med rötter etc för att klara det generellt karga vinterhalvåret?
2000 kcal från rötter, säg 10g kh/100g rot (väldigt snällt räknat)? Nja. Låter både tråkigt och tidskrävande. Nog för att lakritsrot är en höjdare, men 5 kg?

Citat:
För att mättat fett har en ofördelaktig molekylär struktur, och fleromättat är proinflammatoriskt, vilket inte direkt är bra för en person med ordentliga inflammationer i axelmuskulatur samt ett inflammerat knä.
Vad innebär "den ofördelaktiga molekylära strukturen"? Är det därför våra fettlager består av enkelomättat fett? Eller vänta nu, mättat fett var det ju...

Fler anekdotiska bevis säger förresten att en hel del inflammationer förbättrats av LCHF, men det är ju också ren spekulation. Tror du mättat fett gjort det sämre?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 01:47   #130
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
mikaelj, hur kommer det sig att vi har väldigt mycket enzymer som kan bryta ner kolhydrat, att vi kan ta upp runt 10 kg glukos i tarmen, att blodsockernivån är livsavgörande, att en stor del av vårt hormonsystem (insulin/glukagon/GH/adrenalin) påverkar glukosens väg fram och tillbaka i kroppen, samt att hjärnan (och en annan stor del av kroppen) väljer glukos framför fett som näringskälla?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 03:10   #131
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Mm, många tror, få har provat...
Inte tror du att jag skulle orka med det om jag skulle ta bort min huvudsakliga energikälla? Hur skulle jag dessutom få i mig 4-4.5mcal?



Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
HbA1c visar inte direkt att du är insulinresistent, men det visar att du har haft höga blodsockernivåer under lång tid och det i sig betyder att insulinet inte tar som det skall.

Alltså en surrogatvariabel: det används för att visa något annat än värdet i sig.
k


Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
2000 kcal från rötter, säg 10g kh/100g rot (väldigt snällt räknat)? Nja. Låter både tråkigt och tidskrävande. Nog för att lakritsrot är en höjdare, men 5 kg?
Varför inte? :O inte som att dom behövde hämta barnen på dagis vid 3



Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vad innebär "den ofördelaktiga molekylära strukturen"? Är det därför våra fettlager består av enkelomättat fett? Eller vänta nu, mättat fett var det ju...
Det betyder att mättat fett, som inte har några dubbelbindningar, inte är lika fördelaktigt att ha i blodet som fettsyror med dubbelbindningar. Varför vet jag inte, men jag har sett många studier på att man kan bli sjuk av mättat fett.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Fler anekdotiska bevis säger förresten att en hel del inflammationer förbättrats av LCHF, men det är ju också ren spekulation. Tror du mättat fett gjort det sämre?
Jag vet, men jag hoppas att det ligger i avsaknaden av kolhydrater och inte närvaron av mättat fett, eftersom det då inte finns något att tjäna, på inflammationsfronten.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 05:58   #132
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Varför skulle kroppen utvecklats (jag är ingen höjdare på genetik, men utveckling går väl till så att positiva mutationer går vidare eftersom den personen blir starkare) att kunna använda animaliskt fett som de optimala bränslet för att inte få hjärtinfarkt vid en ålder som individen ändå inte kommer nära??
Det där vet jaginte var du har läst.

Fast du kanske syftar på fiskfett? Och livslängd har diskuterats tidigare. Dels finns siffror på genomsnittslivslängd vilken man inte kan gå efter, man kan inte jämföra en tid utan dagens läkemedel med idag och vi vet inte "hur frisk" en individ var då jämfört med en individ idag som helt slipper mediciner t.ex.

Jag säger inte att du har fel bara det att jag tycker den där jämförelsen många gör med just åldern (som jag tycker man vet på tok för lite om) faller på de allra flesta punkterna.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 07:15   #133
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg

Det betyder att mättat fett, som inte har några dubbelbindningar, inte är lika fördelaktigt att ha i blodet som fettsyror med dubbelbindningar. Varför vet jag inte, men jag har sett många studier på att man kan bli sjuk av mättat fett.

Jag tror att du snappat upp det där i frågor kring omestrat fett.

Fria, mättade, fettsyror som simmar runt i blodet är inget problem. Problemet kommer ifall vi själva bygger triglycerider med tre mättade fettsyror. Vips får vi ett fett med en smältpunkt över 37 grader C och risken ökar att fettet sätter sig och blockerar någonstans.

Detta är hypoteser men någon kanske har mer abstrakt om omsetrat fett och hjärt- kärlproblem ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 07:18   #134
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg

Lovar att köpa valsade havrekorn som inte är ångpreparerade. Alltid intressant ifall någon löst problemen.

Risken att fettet härsknar är stor och valsade havrekorn har en tendens att smaka bittert och härsket. Nu blev jag nyfiken
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 08:39   #135
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Intressant! Kan du berätta för mig varför man skall låta bli en ketogen diet?
Vill man prestera bra i gymmet ska man nog låta bli en ketogen diet. Jag har testat.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)