Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-02-25, 11:13   #91
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Du använder gykogen även när du springer 100m. Det finns en orsak till att sprinters börjar tappa hastighet efter en 60-70 m.

Bilden är tagen från Handbook of Sports Medicine and Science - Running

På 100 m kommer troligen någon som äter LCHF att ha glykogen så det räcker i musklerna men efter det så är det tveksamt. I alla andra alternativen du tar upp så presterar man bättre med mer kolhydrater i kosten alt. man får bättre resultat.
Jag vill inte säga att det inte är som du säger men efter att själv haft en anpassning på drygt snart två månader bedömer jag inte att det är någon skillnad direkt på" om inte jag har förbättrat kapaciteten en aning" kapaciteten. Muskulärt har jag fått mer muskler, blivit starkare och fått mindre kroppsfett. Det som skiljer sig är att man svettas betydligt mer under träning jämfört på en kost baserad en kost med högre andel kolhydrater. Mysko det borde vara tvärtom.

Kan hålla med om att under första månaden var inte kapaciteten lika god som innan.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 11:20   #92
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag vill inte säga att det inte är som du säger men efter att själv haft en anpassning på drygt snart två månader bedömer jag inte att det är någon skillnad direkt på" om inte jag har förbättrat kapaciteten en aning" kapaciteten. Muskulärt har jag fått mer muskler, blivit starkare och fått mindre kroppsfett. Det som skiljer sig är att man svettas betydligt mer under träning jämfört på en kost baserad en kost med högre andel kolhydrater. Mysko det borde vara tvärtom.

Kan hålla med om att under första månaden var inte kapaciteten lika god som innan.
+1 på allt.

Förutom att jag aldrig upplevde någon försämring. Kanske för att jag gradvis trappat ned: slutet på 2007 - 100-200g kh/dygn; 2008 juni 100g kh/dygn; augusti 20g/dygn)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 12:28   #93
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Och relevansen till tråden är??
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 10:11   #94
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Och relevansen till tråden är??
Tråden heter "LCHF - hur är det egentligen?". Jag tycker att det är högst relevant.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 11:16   #95
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Jonas Colting skriver fruktansvärt dåligt och har samma konspiratoriska ådra som Dahlqvist verkar ha nuförtiden. Ni som anser att LCHF är en bra sak, tycker ni sådana här artiklar är bra? Tror ni Colting på ett korrekt sätt beskriver vad vi vet om hälsa och kost? Jag kan bara inte förstå att folk kan läsa det och se det som ett vettigt inlägg i debatten.

Notera att jag inte är emot LCHF i sig och skulle absolut inte ha något emot att testa det om jag ville förlora vikt, nu har jag motsatt problem så det känns inte så aktuellt nu.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 11:27   #96
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Jonas Colting skriver fruktansvärt dåligt och har samma konspiratoriska ådra som Dahlqvist verkar ha nuförtiden. Ni som anser att LCHF är en bra sak, tycker ni sådana här artiklar är bra? Tror ni Colting på ett korrekt sätt beskriver vad vi vet om hälsa och kost? Jag kan bara inte förstå att folk kan läsa det och se det som ett vettigt inlägg i debatten.
Att högt kolhydratintag inte är meningsfullt för nästan hela Sveriges befolkning?

Eller vad menar du är inkorrekt?


Citat:
Notera att jag inte är emot LCHF i sig och skulle absolut inte ha något emot att testa det om jag ville förlora vikt, nu har jag motsatt problem så det känns inte så aktuellt nu.
De som är underviktiga tenderar även att gå upp i vikt... Mättat fett höjer testosteronet, och nu har du två rapporter härifrån om en ökad muskeltillväxt. (anekdotiska bevis, sure, men du kan hitta liknande stöd i t.ex. boken "TNT Diet") Och även om du skulle stanna kvar i vikt är det väl inte så dumt att minska risken för att dra på dig hjärt-kärlsjukdomar på äldre dar? (de flesta med hjärtinfarkt är inte tjocka)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-02-26 klockan 11:30.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:11   #97
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Vi har med andra ord för första gången i världshistorien ett universalmedel? Jag är med Trance.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:11   #98
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Att högt kolhydratintag inte är meningsfullt för nästan hela Sveriges befolkning?

Eller vad menar du är inkorrekt?
Han gör hur många påståenden som helst som han inte kan underbygga med några som helst bevis. Precis som du gör här hela tiden.

Hans egna berättelse om hur han inte presterade bra när han va yngre säger ingenting. Hur många unga finns det i eliten i de långa uthållighetssporterna? Det är regel mer än undantag att man börjar prestera på toppnivå först när man närmar sig/kommer över 30 års strecket. Colting börja prestera som bäst när efter han fyllt 28, hans karriär har med andra ord varit precis som de flesta andra uthållighetsidrottare och det finns inget som pekar på att det skulle vara kosten som gjort att han nått toppen (även om han själv tror det).

Den sena förbättringen ses som mest vid löpning och det hade varit kul att se olika splittider för Colting i de olika delarna och se om han förbättrat sig lika mycket i alla tre eller om det främst är löpningen där tiderna blivit bättre. Någon som har tillgång till denna information?

I övrigt så är Coltings kost när han tävlar ganska intressant. Följande är från när han skulle genomföra en svensk klassiker inom 24 timmar.

# 8 flaskor Vitargo (750ml)
# 6 flaskor cola
# 5 Red Bull
# 1 liter vatten
# 7 powergel
# 1 apelsin
# 4 muggar blåbärssoppa
# 1 kopp kaffe
# 2 portioner rispudding med marsansås
# 2 stora proteinkakor
# 1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
# 1.5 påsar Ahlgrens bilar
# 1 liten bit drömrulltårta
# 1 stor Snicker

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
de flesta med hjärtinfarkt är inte tjocka
Hur definerar du tjock här? BMI, höft-midjeratio, midjeomkrets? Med tanke på att hälften av svenskarna är överviktiga och övervikt är en stor riskfaktor för infarkt så undrar jag även vad du har för data som backar upp ditt påstående.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:42   #99
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Paulun har angett referens i texten: Pediatr Neurol. 2008 Dec;39(6):429-31. Sudden cardiac death in association with the ketogenic diet.

http://www.sciencedirect.com/science...3fc28aa20f9f7d
Citerar lite ur texten från artikeln.

"The patient was given additional selenium supplementation and the family was screened for prolonged QTc. The family had no documented cardiac problems. The patient died suddenly at home 1 month later. No post mortem examination was done."

I "case 2" med oanstående text så dras slutsatsen att han hade selenbrist?
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:12   #100
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Hur definerar du tjock här? BMI, höft-midjeratio, midjeomkrets? Med tanke på att hälften av svenskarna är överviktiga och övervikt är en stor riskfaktor för infarkt så undrar jag även vad du har för data som backar upp ditt påstående.
Guden jag tillber vid nattduksbordet var natt, naturligtvis. Jörgen Vesti-Nielsen som ledde Karlshamnsstudien.

Midjeomkrets definierar jag tjock.

Poängen som sprang förbi dig med en väldans fart var att du kan ha dålig hälsa även om du är smal pga dåliga kostvanor...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:23   #101
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Att högt kolhydratintag inte är meningsfullt för nästan hela Sveriges befolkning?

Eller vad menar du är inkorrekt?
Du vet vad jag menar.

Anser du att de uttalanden Jonas Colting gör är baserade på vad vi vet om kost?

Anser du att hans sätt att skriva är bra för diskussionen?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
De som är underviktiga tenderar även att gå upp i vikt... Mättat fett höjer testosteronet, och nu har du två rapporter härifrån om en ökad muskeltillväxt. (anekdotiska bevis, sure, men du kan hitta liknande stöd i t.ex. boken "TNT Diet") Och även om du skulle stanna kvar i vikt är det väl inte så dumt att minska risken för att dra på dig hjärt-kärlsjukdomar på äldre dar? (de flesta med hjärtinfarkt är inte tjocka)
Menar du att jag kommer få ökad aptit och lättare att få i mig mer kalorier om jag går över till en LCHF-kost?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:40   #102
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Anser du att de uttalanden Jonas Colting gör är baserade på vad vi vet om kost?

Anser du att hans sätt att skriva är bra för diskussionen?
Naturligtvis. Att AXA sponsrar idrottare hade inte varit möjligt om Dansukker inte varit med och utformat dagens sockerstinna näringsrekommendationer.

Kontroversiella åsikter ("konspirationsteorier lol!!1 ni fettätare är helt paranoida") kommer per definition att reta de som tycker annorlunda, och det är själva syftet. Att Svensson mår bra av att äta lika mycket kolhydrater som en idrottare som förbränner maten är bisarrt; att tycka att det är meningsfullt att "pastaladda" när man redan har fulla glykogenlager är också korkat när det bara får plats ~2000 kcal i kroppen, medan fettlagrena är större.

Du har dina åsikter, och jag har mina egna - utöver att jag faktiskt har erfarenhet av högt och lågt intag av kolhydrater och kan berätta om mina erfarenheter. Därför tror jag inte att en fortsatt diskussion av ämnet mellan dig och mig ämnet ger något, tyvärr.

Detsamma gäller alla andra som dömer ut lågkolhydratkost utan att själva ha gett det en ärlig chans.

Citat:
Menar du att jag kommer få ökad aptit och lättare att få i mig mer kalorier om jag går över till en LCHF-kost?
Nej. Jag säger att många som är underviktiga har enklare för att gå upp i vikt än på en mat med mycket kolhydrater. Det är naturligtvis bara anekdotiska bevis...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:45   #103
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Naturligtvis. Att AXA sponsrar idrottare hade inte varit möjligt om Dansukker inte varit med och utformat dagens sockerstinna näringsrekommendationer.

Kontroversiella åsikter ("konspirationsteorier lol!!1 ni fettätare är helt paranoida") kommer per definition att reta de som tycker annorlunda, och det är själva syftet. Att Svensson mår bra av att äta lika mycket kolhydrater som en idrottare som förbränner maten är bisarrt; att tycka att det är meningsfullt att "pastaladda" när man redan har fulla glykogenlager är också korkat när det bara får plats ~2000 kcal i kroppen, medan fettlagrena är större.

Du har dina åsikter, och jag har mina egna - utöver att jag faktiskt har erfarenhet av högt och lågt intag av kolhydrater och kan berätta om mina erfarenheter. Därför tror jag inte att en fortsatt diskussion av ämnet mellan dig och mig ämnet ger något, tyvärr.

Detsamma gäller alla andra som dömer ut lågkolhydratkost utan att själva ha gett det en ärlig chans.



Nej. Jag säger att många som är underviktiga har enklare för att gå upp i vikt än på en mat med mycket kolhydrater. Det är naturligtvis bara anekdotiska bevis...
För att sammanfatta:
Du har inga belägg för det du påstår, utan hänvisar till dina "erfarenheter".

Förstår du att det finns en anledning till att ingen tar personer som du, som aldrig kommer med fakta eller belägg för sina påstående utan hänvisar till empiriskt bs och avslutar med "AH NÄ MEN ASSÅ JAG TROR PÅ VAD JAG VILL", seriöst?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:55   #104
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Guden jag tillber vid nattduksbordet var natt, naturligtvis. Jörgen Vesti-Nielsen som ledde Karlshamnsstudien.

Midjeomkrets definierar jag tjock.

Poängen som sprang förbi dig med en väldans fart var att du kan ha dålig hälsa även om du är smal pga dåliga kostvanor...
Är Jörgen datan eller? Han måste ju ha gett referenser till det han har sagt, var fick han informationen ifrån?

Att man kan ha dålig hälsa trots normalvikt är knappast något nytt, men det finns bättre sätt att belysa det än att hitta på egen statistik och överdriva sina uttalanden som du gör hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Detsamma gäller alla andra som dömer ut lågkolhydratkost utan att själva ha gett det en ärlig chans.
Det där är det löjligaste argumentet som finns. Så man måste alltså prova alla upplägg, helst minst ett år, för att kunna uttala sig om dom? Har du provat GI, Atkins, Zone diet, ornish diet, viktväktarna, högproteinvarianter, cykliska ketogena dieter, intermittent fasta mm?

Hur fet du att Ornish inte hade fungerat bättre för dig än vad LCHF gör? Har du provat?

Självklart behöver man inte prova allt personligen. Det är därför vi har studier, det är så kunskap byggs upp. Att prova allt som du föreslår är ett säkert sätt att inte komma någonstans varken i kunskap eller i sitt egna liv.

På TV-shop finns ett bälte som påstås kunna ge en magrutor utan träning eller diet, måste jag prova den själv för att kunna uttala mig om den?
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:57   #105
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Var hittar man sockerstinna kostrekommendationer?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)