Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-04, 13:38   #1726
Pontus H
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 267
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Mer fett i kosten = mer fett som lagras in och mer fett som förbränns

Mindre fett i kosten men mer kolhydrater = mindre fett som lagras in och mindre fett som förbränns

Summan vid ett standardiserat proteinintag lär bli densamma alltså.

kan man då låt oss säga inför slutet på en deff, om man kört strikt lchf i ett halvår, gå över till att äta mer kolhydrater och protein istället för energin man får ifrån fettet för att chocka kroppen till att bränna det sista fettet som kanske finns kvar, då kroppen är van att bränna mycket fett eftersom man ätit mycket fett? :o
Pontus H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 14:06   #1727
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus H Visa inlägg
kan man då låt oss säga inför slutet på en deff, om man kört strikt lchf i ett halvår, gå över till att äta mer kolhydrater och protein istället för energin man får ifrån fettet för att chocka kroppen till att bränna det sista fettet som kanske finns kvar, då kroppen är van att bränna mycket fett eftersom man ätit mycket fett? :o
Det kanske går. Jag ser ingen direkt logik i det men jag kan ju inte utesluta det. Varför det skulle bli så kan jag dock inte riktigt förstå som sagt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 14:53   #1728
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
"Visst kan du äta kakor, bara de är sockerfria" / "några frukter om dagen är okej" / "fullkornsmusli är bra" / "använd lättmargarin"

Två amputerade ben, och ett dödsfall. Jotack.
Dock svårt att säga om fall som dessa kunnat undvikas med hjälp av LCHF. Och det finns även exempel där kolhydrater varit en del av kosten och den metabola kontrollen väldigt bra. Det handlar väldigt ofta om en kompromiss mellan den mest fördelaktiga kosten och personen ifrågas tidigare matvanor, viljan att förändra sig etc. Att bara säga åt någon att helt kapa kolhydraterna och kraftigt öka fettet är inte helt självklart genomförbart även om man är av den åsikten att detta skulle vara det bästa.

Kan inte se att en näve fullkornsmüsli på filen till frukost på något sätt skulle utgöra en fara. Det finns i stort sett alltid annat att lägga krutet på och det är också med detta annat som det slarvas och fuskas en hel del.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 16:19   #1729
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Att bara säga åt någon att helt kapa kolhydraterna och kraftigt öka fettet är inte helt självklart genomförbart även om man är av den åsikten att detta skulle vara det bästa.
Det här är äldre människor som är vana vid fet mat. Hade inte varit svårt att få dem att gå från tråkig fettsnål mat, kan jag lova.

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Kan inte se att en näve fullkornsmüsli på filen till frukost på något sätt skulle utgöra en fara. Det finns i stort sett alltid annat att lägga krutet på och det är också med detta annat som det slarvas och fuskas en hel del.
Nej. Det handlar om äldre som följer råden om 50-60E% och därmed får äta metformin och till sista använda insulin. Nej, de kan inte promenera bort det.

Har redan upprepat allt det här tidigare i tråden, så jag har inget mer att tillägga från min sida.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 16:20   #1730
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det kanske går. Jag ser ingen direkt logik i det men jag kan ju inte utesluta det. Varför det skulle bli så kan jag dock inte riktigt förstå som sagt.
Nå't i stil med http://www.bodybuilding.com/fun/sclark60.htm kanske.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 19:11   #1731
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det här är äldre människor som är vana vid fet mat. Hade inte varit svårt att få dem att gå från tråkig fettsnål mat, kan jag lova.
Sant. Men det skulle vara svårt att få dem att höja fettet så pass mycket samt sluta med kolhydraterna. Potatis, rotfrukter, kaka till kaffet, hembakt bröd etc. Sånt som alltid hört livet till. Det är den svåra biten.

Citat:
Nej. Det handlar om äldre som följer råden om 50-60E% och därmed får äta metformin och till sista använda insulin.
Träffar många äldre och precis som du säger är de van fetare mat. De följer dock ytterst sällan, om ens någonsin, 50-60 E%.

Citat:
Nej, de kan inte promenera bort det.
Vem nämnde promenader? Men när du ändå nämner det kan du inte säga att promenaderna är bortkastad tid? De jag träffat som har i särklass bäst metabol kontroll är de som är mest aktiva. Och detta trots att de äter kolhydrater. Inte alltid i några mängder men ovanstående exempel finns i stort sett alltid kvar.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 19:47   #1732
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Kan det vara så att långtidsverkande + dagens snabbverkande insulin ihop med lågkolhydratkost för många kan ge ännu bättre resultat än den fettsnåla diet de rekommenderas att äta idag?
Varför skulle dagens LCHFare klara sig bättre än de som levde förr ?


Var inte tanken med LCHF att inte äta kolhydrater och därmed ha mycket små variationer i blodsockret. Då räcker långsamverkande insulin som ligger i bakgrunden. Att använda snabbinsulin kommer bara att sänka personens blodsocker i botten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 20:22   #1733
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Träffar många äldre och precis som du säger är de van fetare mat. De följer dock ytterst sällan, om ens någonsin, 50-60 E%.
På äldreboenden är det nog inte omöjligt. Så mycket saft och kaffebröd som de äter och då inte orkar riktig mat lär innebära ett ganska högt sockerintag.

Personal som köper till sig själva "för det vill ju de gamla ha". Att det sedan är sill, ägg och smörstekt strömming som de facto äts med bäst aptit är ju en annan sak. Precis som när man bestämmer på förhand vad barn tycker om och sedan ger dom skräp oavsett. "Det är ju vad barn tycker om".
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 20:24   #1734
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Varför skulle dagens LCHFare klara sig bättre än de som levde förr ?
Du sade att de som åt en lågkolhydratkost förr ändå fick typiska högt-blodsocker-problem, och att de då enbart hade långsamtverkande insulin. Hade de ätit på samma sätt och haft snabbverkande insulin kanske det funkat bättre.

Eller så åt de helt enkelt ganska mycket kolhydrater trots att det var mindre än vanligt. På liten mängd kolhydrater har jag inte hört om negativa erfarenheter, enbart positiva.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 20:38   #1735
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
På äldreboenden är det nog inte omöjligt. Så mycket saft och kaffebröd som de äter och då inte orkar riktig mat lär innebära ett ganska högt sockerintag.
Jag ska inte måla fan på väggen men nutritionssituationen på de flesta äldreboenden är under all kritik. Undantag jag själv sett är privata boenden med egen kock och eget kök. Där fanns det matglädje kvar i vardagen men i övrigt får det kallas tragiskt i många fall.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-05, 02:30   #1736
erikejw
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Varför skulle dagens LCHFare klara sig bättre än de som levde förr ?


Var inte tanken med LCHF att inte äta kolhydrater och därmed ha mycket små variationer i blodsockret. Då räcker långsamverkande insulin som ligger i bakgrunden. Att använda snabbinsulin kommer bara att sänka personens blodsocker i botten.
Jag tror inte alls att man förr åt LCHF.
Troligen mycket mer fett men inte i närheten av LCHF.
Lite bröd eller potatis per dag ger enorma påslag och påverkar mycket.

Det är som att ge en nötallergiker rådet att minska från 20 till 5 nötter per dag.
erikejw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-05, 09:32   #1737
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av erikejw Visa inlägg
Jag tror inte alls att man förr åt LCHF.
Troligen mycket mer fett men inte i närheten av LCHF.
Lite bröd eller potatis per dag ger enorma påslag och påverkar mycket.

Det är som att ge en nötallergiker rådet att minska från 20 till 5 nötter per dag.
Enorma påslag är att överdriva. Det är väldigt individuellt hur det påverkar och bevisligen finns det diabetiker som klarar av kolhydraterna alldeles utmärkt. Men säg att man plockar bort alla dessa - ska då fett ersätta den energimängden och ska det då främst handla om mättade fetter? Går det verkligen att ge en sådan rekommendation när det (fortfarande) är så att mättade fettsyror visar en mer negativ påverkan på riskmarkörer för hjärt- och kärlproblematik? Och för att förekomma, jag pratar då inte om endast LDL och HDL. Även för kanske mer lämpade markörer som apoB/apoA och total:HDL visar mättat fett sämre siffror.

Säg sedan att kosten tidigare inte alls hade likheter med LCHF. Hur kommer det sig då att diabetesfrekvensen dragit iväg som den gjort? Kan det då ha att göra med övriga livsstilsfaktorer som ex fysisk aktivitet, stress, övervikt etc?
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous

Senast redigerad av Apos78 den 2009-11-05 klockan 09:34.
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-05, 10:38   #1738
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Enorma påslag är att överdriva.
Nej... vid ett högt (>70E% kanske?) fettintag kommer små mängder kolhydrater cirkulera i blodet ganska länge. Så även om de som erikejw sade åt mindre kolhydrater lär det inte varit tillräckligt lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Säg sedan att kosten tidigare inte alls hade likheter med LCHF. Hur kommer det sig då att diabetesfrekvensen dragit iväg som den gjort? Kan det då ha att göra med övriga livsstilsfaktorer som ex fysisk aktivitet, stress, övervikt etc?
Men nu pratade vi om typ 1-diabetes. Varför den har ökat (har den?) vet vi inte, men den verkar korrelatera väl med andra autoimmuna sjukdomar.

För typ 2-diabetes/metabolt syndrom hänger såklart fysisk aktivitet och stress ihop.

[quot=Apos78]ska då fett ersätta den energimängden och ska det då främst handla om mättade fetter? Går det verkligen att ge en sådan rekommendation när det (fortfarande) är så att mättade fettsyror visar en mer negativ påverkan på riskmarkörer för hjärt- och kärlproblematik? Och för att förekomma, jag pratar då inte om endast LDL och HDL. Även för kanske mer lämpade markörer som apoB/apoA och total:HDL visar mättat fett sämre siffror.[/quote]

Det får man fortsätta labba på. Enkelomättat fett visar väl inte på såna effekter? Då har vi t.ex. olivoljan. Eller kokosfett med korta SFA. Jag tror inte på att växla mot fleromättat fett.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-05, 11:32   #1739
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Jag tror inte heller på fleromättat fett i några större mängder. Men då det fortfarande får räknas som osäkert i vilken omfattning SFA ev påverkar negativt kan man inte ge rekommendationen att basera intaget på dessa. Enkelomättat är en tanke såklart. Men jag tror inte det är så svart på vitt att alla diabetiker, utan undantag, mår bättre på en kost helt fri från kolhydrater. De 50-60E% som nämnts är aldrig något som tas med i beräkningen vid en kostbehandling av diabetes då det alltid är en individuell bedömning. Alltid.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-05, 11:52   #1740
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Individuell bedömning inom ett ganska restriktivt spann, givet vad de typ 1-diabetiker jag känner fått för kostråd...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)