Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-02-27, 08:43   #136
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Får det sämsta av två världar? Jag klarar av att först lyfta massa vikter och sedan träna kampsport i 3h samma dag när jag äter kolhydrater, tror verkligen inte att det skulle gå om jag åt en diet av LCHF-typ.
För att inte verka för generell så kan jag peka på åtminstone ett fall där det motsatta är påvisat.
Men och andra sidan så är det ganska irrelevant att spekulera för om man vill förlora vikt vilket borde vara den främsta anledningen till att gå på lchf-diet så borde vi komma tillbaka till kalori in vs kalori ut och således ligga på ett underskott (även att det finns en del frågetecken). Att man således ligger på ett underskott borde göra individen svagare vid träning oavsett vilken diet personen väljer.
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 09:04   #137
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
mikaelj, hur kommer det sig att vi har väldigt mycket enzymer som kan bryta ner kolhydrat, att vi kan ta upp runt 10 kg glukos i tarmen, att blodsockernivån är livsavgörande, att en stor del av vårt hormonsystem (insulin/glukagon/GH/adrenalin) påverkar glukosens väg fram och tillbaka i kroppen, samt att hjärnan (och en annan stor del av kroppen) väljer glukos framför fett som näringskälla?
Det är sant att vi behöver en jämn blodsockernivå, men du vet lika väl som jag att min blodsockernivå hållls på en jämn nivå 24/7 utan tillskott av mer än 20-30g kolhydrater/dygn.

Du måste skilja på kolhydrater man äter och glukos i kroppen, men det vet du ju också redan... Det liknar nästan skrämselargumentet "man behöver socker för hjärnan!", men även där vet du bättre. Du förvirrar mig!

Att hjärnan föredrar socker är för att den då kan spara på protein och fett, naturligtvis -- glukoneogenes har kass konverteringsgrad. Men i praktiken spelar det inte så stor roll, efter några veckor anpassar sig kroppen till ketoner; specifikt hjärnan där större delen använder det som huvudsaklig energikälla vilket gör att ganska lite fett och (dyrbart) protein går åt för att producera glukos.

Så, ja, vi hanterar kolhydrater -- men hanterar betyder inte att vi är anpassade till ett överflöd.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 09:09   #138
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Inte tror du att jag skulle orka med det om jag skulle ta bort min huvudsakliga energikälla?
Naturligtvis måste du ersätta den med något annat...

Citat:
Hur skulle jag dessutom få i mig 4-4.5mcal?
Jadu, hur var det nu med energitäthet på kolhydrater, protein och fett.

En extra bonus är du kan vara mätt utan det känns helt full i magen när du ska åka iväg och träna! (hur är energitätheten per volym för smör kontra pasta?)

Citat:
Jag vet, men jag hoppas att det ligger i avsaknaden av kolhydrater och inte närvaron av mättat fett, eftersom det då inte finns något att tjäna, på inflammationsfronten.
... och då måste du ersätta kolhydraterna med något. Se ovan & nedan.

Citat:
Det betyder att mättat fett, som inte har några dubbelbindningar, inte är lika fördelaktigt att ha i blodet som fettsyror med dubbelbindningar. Varför vet jag inte, men jag har sett många studier på att man kan bli sjuk av mättat fett.
Mättat fett är väl helt stabilt. Trodde det var därför vi lagrade mättat, och inte omättat fett, i kroppen. Särskilt när man äter kolhydrater byggs det om till mättat fett. Sånt som inte härsknar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 09:11   #139
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg
Vill man prestera bra i gymmet ska man nog låta bli en ketogen diet. Jag har testat.
Jag med, så det blir ord mot ord.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 09:12   #140
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Fria, mättade, fettsyror som simmar runt i blodet är inget problem. Problemet kommer ifall vi själva bygger triglycerider med tre mättade fettsyror. Vips får vi ett fett med en smältpunkt över 37 grader C och risken ökar att fettet sätter sig och blockerar någonstans.
Vad använder vi (och när?) för att själva bygga triglycerider?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 09:33   #141
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag säger inte att du har fel bara det att jag tycker den där jämförelsen många gör med just åldern (som jag tycker man vet på tok för lite om) faller på de allra flesta punkterna.
Den står ju dock på den viktigaste punkten: Hur sker selektion för ett visst anlag om ingen av individerna i populationen uppnår en ålder då det skulle innebära en överlevnadsfördel att ha anlaget? Det kan vara bara jag som har den delen av biologin för långt bort numera; du får gärna förklara för mig om och varför jag har fel.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 10:38   #142
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Tack alla som svarade mig :o

@Mikaelj: Alltså, jag tänkte inte riktigt på hur jag skulle ersätta min största energikälla med mat, klart att man kan dricka grädde etc, jag tänkte mer på att när man gör något väldigt jobbigt så är kolhydrat den makronutrient som fungerar absolut bäst, och frågan var mer "hur ska jag kunna ersätta den".
Tänk skidåkare som "går in i väggen" sista kilometrarna.

@Sverker, må hända. Det var mycket länge sedan jag läste om ämnet! Du får gärna förklara mera

@Eddie, se tolkias svar. Jag hängde inte riktigt med på ditt
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 10:50   #143
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Varför jag vill att folk skall strunta att försätta sig i ketos i onödan? För att ketonkroppar ger metabol acidos (nåja ökad ventilation) vilket jag mer anser vara sjukligt än eftersträvansvärt. Hjärnan föredrar glukos, så varför inte låta den få det? Sedan så vill jag ha glykogendepåer, jag vet hur det är att träna när de är i botten, man bara skrattar åt hur seg man är (det går att träna men någon explosivitet finns inte).

När jag tänker hälsa så innebär det inte att leva länge, halvsvulten enligt konstens alla regler utan snarare att man mår bra och kan göra saker.

Om större delen av sveriges befolkning skulle bli LCHF:are skulle det inte vara bra för miljön, vi skulle bli tvungna att importera mer etc. Förresten så är sådan mat dyrare (såg kålhuvuden på extrapris 3kr/kg, det är iaf inte dyr mat).
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 10:59   #144
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Den står ju dock på den viktigaste punkten: Hur sker selektion för ett visst anlag om ingen av individerna i populationen uppnår en ålder då det skulle innebära en överlevnadsfördel att ha anlaget? Det kan vara bara jag som har den delen av biologin för långt bort numera; du får gärna förklara för mig om och varför jag har fel.
Du har inte fel och jag påstod inget annat heller. Jag skrev heller inte att Morty har fel. Bara att jag inte har sett något konkret på att folk faktiskt dog så väldigt unga. Är det genomsnittsålder för dödlighet påverkas ju siffrorna av barnadödlighet och säger mindre om vuxnas ålder.

Min poäng är bara den att just livslängden är svår att använda som bevis MOT en viss kost precis på samma sätt som att man inte kan använda "då hade vi inte smma sjukdomar" FÖR densamma. Men självklart behöver man känna till det för att kunna uttala sig, något annat skrev jag väl inte?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 10:59   #145
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg

Om större delen av sveriges befolkning skulle bli LCHF:are skulle det inte vara bra för miljön, vi skulle bli tvungna att importera mer etc. Förresten så är sådan mat dyrare (såg kålhuvuden på extrapris 3kr/kg, det är iaf inte dyr mat).
ABSOLUT en mycket viktig poäng. Det är ohållbart och etiskt fel att propagera för att alla ska äta LCHF, det finns inte utrymme för det.

Btw så är kål helt ok i LCHF, kål innehåller så minimalt med kolhydrater. Dessutom går det åt "så pass mycket" energi att metabolisera de flesta kålsorter (råa) att netto blir ~0.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 11:16   #146
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Ok, är ju snarast minimalt med fett ur min synvinkel, men inga ofantliga mängder kolhydrater. Har själv ingen personlig erfarenhet av LCHF men jag vet att att en dagsmeny ser ganska annorlunda ut och skulle jag fylla den med grejer jag tycker om så blir det enahanda.

Vitkål kokt (har den mest i soppor): /100g protein:1,7g kolhydrater:4,7g fett: 0,1g
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 11:27   #147
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
@Mikaelj: Alltså, jag tänkte inte riktigt på hur jag skulle ersätta min största energikälla med mat, klart att man kan dricka grädde etc, jag tänkte mer på att när man gör något väldigt jobbigt så är kolhydrat den makronutrient som fungerar absolut bäst, och frågan var mer "hur ska jag kunna ersätta den".
Tänk skidåkare som "går in i väggen" sista kilometrarna.
Mm, när de får slut på glukos, 2000 kcal är inte mycket. Är man inte anpassad (~en månad) till fettdrift går du mycket riktigt in i väggen.

Annars kommer muskelglykogenet att sparas eftersom fettoxidering sker vid högre belastning än tidigare (fler mitokondrier) och kan därför användas till slutspurten, dvs det omvända mot hur det är nu.

Det finns alltid lite i musklerna (glukoneogenes samt att få äter 0g kh/dygn).
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 11:33   #148
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Varför jag vill att folk skall strunta att försätta sig i ketos i onödan? För att ketonkroppar ger metabol acidos (nåja ökad ventilation) vilket jag mer anser vara sjukligt än eftersträvansvärt. Hjärnan föredrar glukos, så varför inte låta den få det?
Varför skrev du att det ger "metabol acidos" om du sedan skrev "ökad ventilation" senare? För att skrämmas med "du får surt blod"-propagandan? Eller att man får benskörhet av det (minimalt) ökade kaliumbehovet? (benskörhet som man får av brist på hormon/vitamin D: fettlösligt och finns i animalisk mat)

Min hjärna får glukos, jag förstår inte alls vad du pratar om.

Citat:
Sedan så vill jag ha glykogendepåer, jag vet hur det är att träna när de är i botten, man bara skrattar åt hur seg man är (det går att träna men någon explosivitet finns inte).
Mm, det sker en anpassning efter ett tag på fettdrift så glykogendepåerna kan användas för just högintensiva spurter. Jag har bara positiva erfarenheter av konditions- och styrketräning på en ketogen kosthållning.

Dessutom, vad händer när glykogenlagrena är fulla?

Citat:
När jag tänker hälsa så innebär det inte att leva länge, halvsvulten enligt konstens alla regler utan snarare att man mår bra och kan göra saker.
Jag med.

Citat:
Om större delen av sveriges befolkning skulle bli LCHF:are skulle det inte vara bra för miljön, vi skulle bli tvungna att importera mer etc. Förresten så är sådan mat dyrare (såg kålhuvuden på extrapris 3kr/kg, det är iaf inte dyr mat).
Skojar du?

Kål innehåller ju ingen näring, och fett är inte dyrt. Det är fortfarande oerhört många som tror att LCHF är en högproteinkost. Kunde inte vara längre från sanningen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 11:34   #149
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Mm, när de får slut på glukos, 2000 kcal är inte mycket. Är man inte anpassad (~en månad) till fettdrift går du mycket riktigt in i väggen.

Annars kommer muskelglykogenet att sparas eftersom fettoxidering sker vid högre belastning än tidigare (fler mitokondrier) och kan därför användas till slutspurten, dvs det omvända mot hur det är nu.

Det finns alltid lite i musklerna (glukoneogenes samt att få äter 0g kh/dygn).
För mig är 2000 kcal mycket, det räcker för dagens aktiviteter i alla fall.

Det omvända mot hur det är nu? Nu är det ju så att fett bränns vid en låg ansträngning för att sedan gå över till kolhydrat desto närmare man kommer maxpuls för att sedan nära maxpuls nästan enbart vara kolhydrat (ATP och kreatinfosfat är nog redan slut här). Vad jag förstod på dig så kommer gränsen för när kolhydrat används knuffas uppåt, vilket verkar logiskt. Inte att det skulle vändas :O
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 11:40   #150
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
...att vi inte är anpassade till de mängderna kolhydrater, naturligtvis, eftersom jag (i den biten du inte citerade) skrev att 50-60E% kolhydrater är extremt.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
det förutsätter att vi är kött-, frukt- och bärätare, vilket är öppet för diskussion. vi skulle lika gärna kunna vara gräsätare. eller vänta, vi har ju ingen cellulas- eller fytasproduktion. attans, då måste vi vara köttätare, och min fråga gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det tror jag också. Allt som inte är cellulosabaserat. Lägger du sedan till den faktiska tillgängligheten av frukt och grönsaker året runt hamnar man ändå på en (i stort sett) animalisk diet till sist.
Du älskar verkligen att uttala dig om en massa saker som du helt klart inte vet någonting om Mikaelj

Även ketogen kost är extremt. Den information (från vetenskapliga källor, inte bloggarna där du fått din utbildning) som finns på området brukar uppskatta makronutrientintagen kring 22-40 % kolhydrater, 21-56 % protein och 23-58 % fett. En väldigt blandning med andra ord och det är helt klart, bara från den informationen, att vi människor klarar oss väldigt bra på olika typer av kost.

Lite läsning för dig, http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/3/682

Cordain som skrev den studien är lite crazy privat och har skrivit en någon underlig bok men det som skrivs är intressant och det som är ännu mer intressant är kommentarerna till artikeln.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/72/6/1584-a
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/72/6/1589
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/3/665
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/73/2/353
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/74/4/556-a

Läs dom , notera hur INGEN tar upp någonting om att vi skulle vara anpassade för LCHF eller ketogen kost och de som kritiserar artikeln föreslår ett större matintag från växter än vad Cordain har räknat med.

Jag avslutar med två citat som du kan fundera lite på från en av kommentarerna som jag länkade till ovan:
Citat:
The gut proportions of humans do not indicate a highly carnivorous diet; rather, they indicate adaptation to a diet made up of high-quality foods of all types and amenable to digestion primarily in the small intestine (14). Gut proportions of carnivorous mammals differ from those of humans (2). Food transit times in humans are very similar to those of apes and notably different from those of carnivores (2, 14).
Citat:
hunter-gatherer societies, both recent and ancestral, displayed a wide variety of plant-animal subsistence ratios, illustrating the adaptability of human metabolism to a broad range of energy substrates. Because all hunter-gatherer societies are largely free of chronic degenerative disease, there seems little justification for advocating the therapeutic merits of one type of hunter-gatherer diet over another.
Slutsats: Om du inte har någon information att backa upp dina påståenden med så lägg ner skitsnacket! Det börjar bli tröttsamt att behöva påpeka bristerna i det du skriver varje gång du blandar dig i en tråd.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)