Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-11, 19:30   #24391
Dax
Registered User
 
Daxs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Sydväst
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Finns inga genvägar tillbaka, du tappar en andel röda blodkroppar och de är det som fraktar syre i blodet.
Angående hur man hanterar det, väg fördelen med att ge blod och det jobbiga med att bli sämre under en begränsad tid. Förhoppningsvis landar du i att det är bra att ge blod och att det får lov att vara OK att vara sämre under ett par veckor.
Jo, det är ju för en god sak, men känner det är väldigt jobbigt så har väl landat i att jag bara ger 2-3 gånger per år.
Dax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-11, 19:43   #24392
Dax
Registered User
 
Daxs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Sydväst
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
När jag gav blod så var jag påverkad i någon dag efteråt, antagligen för att jag kände av vätskebalansen, men aldrig en längre period. Tar du järntabletter som du ska? Vad har du för hb normalt sett? Du säger att du påverkas mentalt, kanske tänker du väldigt mycket på blodförlusten? Jag tycker att Cokemans tips är ganska bra isf, tänk istället att det är som höghöjdsträning och att du nu bygger dig tillbaka starkare.

Jag förlorade mycket blod under min förlossning (vi snackar dryga två liter, en vuxen kvinna har ca 4,5 liter blod i kroppen). Jag har normalt väldigt högt hb för att vara kvinna och tror det bidrog till att jag slapp blodtransfusion trots att jag tappade så mycket blod. Då var jag dock svag som ett asplöv i flera dagar efteråt, mitt hb gick från ca 140 till 100 (vilket är lågt men inte anmärkningsvärt lågt). Den första barnvagnspromenaden på dag fyra slutade med att jag kom 50 meter för att sedan behöva sätta mig på marken för att inte svimma. Men även det hämtade jag mig relativt snabbt ifrån och två veckor efter denna blodförlust åkte jag längdskidor i ett för mig ganska normalt tempo. Så för mig låter det som väldigt lång tid att vara påverkad i tre veckor efter en normal blodgivning?
Tack för svar
Jag har runt 150 i hb, tror jag, är väldigt dåligt insatt, men vet att jag var på gränsen till att inte behöva tabletter, tar de vi frukost varje dag tills kartan.

Sköter min kost noggrant men tränar också 5-8 pass i veckan, gav senast blod i onsdes och när jag sprang en av mina vanliga rundor igår ( 8dagar)så gick det ganska exakt 10% långsammare än vad jag normalt, och det var betydligt mer ansträngande.
Min styrketräning påverkas inte alls, men även. BJJ/brottning klarar jag knappt hälften innan jag är så slut att jag inte kan fortsätta. Men kanske ska ta det som CokeMan skrev och se det som tuffare träning, man får ju åtminstone en kraftig mental boost när man närmar sig sina vanliga tider/nivåer igen
Dax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-12, 10:22   #24393
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Dax Visa inlägg
Hej!

Är det någon här som ger blod och springer/konditionstränar regelbundet?
Hur påverkar det er?
Jag själv påverkas enormt, både uthållighet och tempo går ner kraftigt för mig, något som blir väldigt jobbigt mentalt i de ca 3veckorna det tar innan jag är tillbaka.
Några tips på hur man ska hantera det?
Nu lämnar jag inte blod längre pga mina blodkärl är för dåliga men jag brukade tappa orken i en vecka ungefär.
Att käka järntabletter är ett sätt att försöka motverka det. Inte direkt överförbart men man ser i studier på personer med hjärtsvikt att om de har låga järnvärden (men inte låga blodvärden) så ökar de sin 5minuters gångsträcka om de får järntillskott. Så testa att käka järn regelbundet och se om det för skillnad?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 12:32   #24394
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Dax Visa inlägg
Jo, det är ju för en god sak, men känner det är väldigt jobbigt så har väl landat i att jag bara ger 2-3 gånger per år.
Det är mer än vad många ger. Du gör en värdefull insats även om du inte ger max av vad du får ge per år (vilket jag tror är bara 4 gånger per år ändå).
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 12:33   #24395
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Får inte bukt med lite småbekymmer med knä/lår/höft men hoppas det känns bättre imorgon. Bokat hotell och tåg till huvudstaden så ska ganska mycket till för att jag inte ska försöka åtminstone

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Uppdatering?????
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 12:55   #24396
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Uppdatering?????
Tjo Jag hade ju ett par stela områden som störde mig inför dessa 100 miles. Det var ena höften som ofta stelnade till och ena knä/knäveck/baksida lår som gjorde samma sak. Åkte således upp till Stockholm med insikten om att det var just en chansning och att det inte var 100 % att det skulle funka. Min förhoppning var att kroppen skulle mjukas upp under löpningen. 03:30 gick jag upp i mitt hotellrum i Stockholm och 04:15 kom jag iväg. Sjukt nog var jag någorlunda utsövd vilket kändes som en helt otrolig bonus.

Direkt så märkte jag att de stela områdena störde mig. Ena höften kändes som ett stelt/ömt nystan och i ena knävecket så drog det hela tiden. Testade att stretcha flera gånger varpå det kändes bättre någon minut innan det återkom igen. Var inte s-k-a-d-a-d men det var jätteirriterande och det enda jag tänkte på i fyra timmar var "funkar detta? Hur känns detta om tio timmar?". Sedan bröt jag. I efterhand känns detta som rätt beslut. Jag hade dels fått störa mig på höften/knät under en hel dag, dels kunde det ha blivit värre och jag fått bryta och dels så gjorde sig värmen påmind redan kl. åtta på morgonen. Tanken på hur det skulle vara fyra-sex timmar senare värmemässigt var inte lockande.

100 miles förskjuts några veckor framåt. Har bestämt mig för att inte göra det onödigt tufft för mig själv. Ska inte ha några stela besvär och jag ska inte springa en dag där det ska bli varmare än 20 grader. Gissningsvis blir detta under min semester(en månad framåt).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 13:23   #24397
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
100 miles förskjuts några veckor framåt. Har bestämt mig för att inte göra det onödigt tufft för mig själv. Ska inte ha några stela besvär och jag ska inte springa en dag där det ska bli varmare än 20 grader. Gissningsvis blir detta under min semester(en månad framåt).
Trist, men hoppas på bättre förutsättningar då, bättre "allmänform" och typ 18 grader och moln.

Lycka till nästa gång då
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 16:59   #24398
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Vill tipsa om podcasten "i det lange løp" mycket intressant. Speciellt programmen med bröderna ingebrigtsen.

Deras inställning är inspirerande. Kul att dom delar med sig så mycket info om deras träning också.

Vad lyssnar ni på när ni springer?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 22:29   #24399
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vill tipsa om podcasten "i det lange løp" mycket intressant. Speciellt programmen med bröderna ingebrigtsen.

Deras inställning är inspirerande. Kul att dom delar med sig så mycket info om deras träning också.

Vad lyssnar ni på när ni springer?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Blir oftast löparpoddar för min del. Spring snyggt-podden, RW-podden, Maratonlabbet eller Det aeroba huset.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 21:09   #24400
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vill tipsa om podcasten "i det lange løp" mycket intressant. Speciellt programmen med bröderna ingebrigtsen.

Deras inställning är inspirerande. Kul att dom delar med sig så mycket info om deras träning också.

Vad lyssnar ni på när ni springer?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Jag har svårt för den grötiga norrbaggen, mest för hur han pratar haha. Annars håller jag med om att det är en bra podcast.

Lyssnar på samma löppoddar som Thomas. När jag springer blir det dock uteslutande musik.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 21:19   #24401
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har svårt för den grötiga norrbaggen, mest för hur han pratar haha. Annars håller jag med om att det är en bra podcast.

Lyssnar på samma löppoddar som Thomas. När jag springer blir det dock uteslutande musik.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Haha jag älskar Kristian Ulriksen. Sen är ju programledaren Jan Post en van intervjuare. Så han är duktig på det. Till skillnad från vissa andra poddar.

Annars så lyssnar jag gärna på P3 musikdokumentär eller P1 sommar när jag springer. Skönt när det bryter av med lite musik ibland.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 08:39   #24402
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Det är mer än vad många ger. Du gör en värdefull insats även om du inte ger max av vad du får ge per år (vilket jag tror är bara 4 gånger per år ändå).
+1

Mina järndepåer hade tyvärr inte återhämtat sig ett år efter min förlossning trots idogt knaprande av järntabletter så jag är portades från blodgivning i två år, men hoppas kunna göra ett nytt försök nästa år. Att ge blod är en så himla enkel livräddande insats.

Kvinnor (iaf kvinnor som menstruerar) får f.ö. bara ge tre ggr/år.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vad lyssnar ni på när ni springer?
Jag gillar Sveriges Radios omvärldsbevakningspoddar: USA-podden, Konflikt, God Morgon världen, Kinapodden och Europapodden lyssnar jag på i princip varje vecka. Tidigare lyssnade jag mycket på Historiepodden och P3 Dokumentär. Ser fram emot Sommar i P1 också, perfekt långpasslyssning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 13:25   #24403
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Någon här som loggar sina pass eller skriver på jogg. Se?

Jag har inte orkat tidigare då sidan har varit så ful i telefonen. Men det kanske blir bättre nu när dom har fixat en app.

Smidigaste hade ju varit Tapatalk kompatibel.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 16:35   #24404
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Någon här som loggar sina pass eller skriver på jogg. Se?

Jag har inte orkat tidigare då sidan har varit så ful i telefonen. Men det kanske blir bättre nu när dom har fixat en app.

Smidigaste hade ju varit Tapatalk kompatibel.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Är med där men har inte loggat pass där
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 16:56   #24405
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Kör bara Strava - har allt jag vill ha + alla nära träningsvänner finns där.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)