Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-02, 07:49   #13606
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
7X7 strikta pullups (handflatorna bort från ansiktet) med 60 sekunders vila. Det var över 25 år sedan jag gjorde det senast. Kanske inget anmärkningsvärt generellt, men jag är nöjd!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 23:22   #13607
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Där satt den - 100 kg i bänkpress!!!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 08:01   #13608
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Där satt den - 100 kg i bänkpress!!!
wohoo!
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 08:21   #13609
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Där satt den - 100 kg i bänkpress!!!
Grymt! Grattis!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 13:43   #13610
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Där satt den - 100 kg i bänkpress!!!
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 19:30   #13611
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag lyfter aldrig tungt, men kan formulera det så här istället; hur många reps tror ni jag har i ett AMRAP-set på 100kg?

140kg hade varit trevligt att maxa. Men det blir när jag känner mig säker på att jag har 140
Sluta gissa och gör amrap 1-2 ggr per månad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 17:32   #13612
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
125kg stockpress lite nöjd.

220kg frontböj, Mycket nöjd
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 09:01   #13613
sweet tooth
Registered User
 
sweet tooths avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Södertälje
Inlägg: 75
Bänkar 15-18 reps på 100 kg. Nuddar alltid bröstet, hela vägen upp men låser ej. Röven kvar på bänken.

Plan hantelpress 15 reps på 47,5kg.

Vad tror ni mitt 1rm bänk ligger på i bänken? Kikade på kalkylatorer för detta men de säger 150-160kg, tycker det låter lite väl högt. Har inte maxat på kanske 5-6 år.
__________________
Godis är också mättande
sweet tooth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 10:32   #13614
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Till alla som strugglar med knäböj. Jag gjorde precis ett framsteg. Känslan av att man är framtung och därför vinklar fram fötterna för att parera? Helt fel. Gör tvärtom. Vinkla ut dom så kommer ryggen längre ner i höften så att säga. Du blir mer upprätt och känslan av att vara framtung försvinner.

Så att göra tvärtom vad kroppen säger gör dig starkare i övningen och man slipper böka upp lika mycket med ryggen.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 15:16   #13615
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av sweet tooth Visa inlägg
Bänkar 15-18 reps på 100 kg. Nuddar alltid bröstet, hela vägen upp men låser ej. Röven kvar på bänken.

Plan hantelpress 15 reps på 47,5kg.

Vad tror ni mitt 1rm bänk ligger på i bänken? Kikade på kalkylatorer för detta men de säger 150-160kg, tycker det låter lite väl högt. Har inte maxat på kanske 5-6 år.
Omöjligt att säga. Skulle chansa på mellan 140-160 beroende på hur stark eller uthållig du är?
Testa lite tyngre vikter (110,120,130?) Och kolla hur många reps du får där.
Om jag minns rätt så gjorde jag 15*100, 130*8,140*3 när jag gjorde 160. Men jag är rätt tippstark och rep-svag
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 15:46   #13616
sweet tooth
Registered User
 
sweet tooths avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Södertälje
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Omöjligt att säga. Skulle chansa på mellan 140-160 beroende på hur stark eller uthållig du är?
Testa lite tyngre vikter (110,120,130?) Och kolla hur många reps du får där.
Om jag minns rätt så gjorde jag 15*100, 130*8,140*3 när jag gjorde 160. Men jag är rätt tippstark och rep-svag
Ja man blir väl bra på det man gör mest. Gjorde 7 på 120kg. Färre rep än så har jag inte testat. Kanske är så att jag har en 150 i mig om jag kör mer lågrep men det är inte rolig träning för mig.

Undrar mest för att man så ofta får frågan "vad bänkar du?". De förväntar sig såklart ett svar med 1rm, inte 18 rep på 100kg. Brukar svara runt 130 tror jag, men det kanske är för lågt märker jag nu.
__________________
Godis är också mättande
sweet tooth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 19:36   #13617
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av sweet tooth Visa inlägg
Bänkar 15-18 reps på 100 kg. Nuddar alltid bröstet, hela vägen upp men låser ej. Röven kvar på bänken.

Plan hantelpress 15 reps på 47,5kg.

Vad tror ni mitt 1rm bänk ligger på i bänken? Kikade på kalkylatorer för detta men de säger 150-160kg, tycker det låter lite väl högt. Har inte maxat på kanske 5-6 år.
Svårt att säga men du gör inte 160 iaf, 140-150 skulle jag säga.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 20:08   #13618
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av sweet tooth Visa inlägg
Ja man blir väl bra på det man gör mest. Gjorde 7 på 120kg. Färre rep än så har jag inte testat. Kanske är så att jag har en 150 i mig om jag kör mer lågrep men det är inte rolig träning för mig.

Undrar mest för att man så ofta får frågan "vad bänkar du?". De förväntar sig såklart ett svar med 1rm, inte 18 rep på 100kg. Brukar svara runt 130 tror jag, men det kanske är för lågt märker jag nu.
Om du inte är van att träna tungt, testa lite försiktigt. Har du gjort 7 på 120, testa 125, känns ok? 130 sen 135 osv. Behöver inte vara toktungt men roligare att kunna säga att du klarar "en lätt etta på 135" än "18 reps på 100"
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 21:02   #13619
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av sweet tooth Visa inlägg
Ja man blir väl bra på det man gör mest. Gjorde 7 på 120kg. Färre rep än så har jag inte testat. Kanske är så att jag har en 150 i mig om jag kör mer lågrep men det är inte rolig träning för mig.

Undrar mest för att man så ofta får frågan "vad bänkar du?". De förväntar sig såklart ett svar med 1rm, inte 18 rep på 100kg. Brukar svara runt 130 tror jag, men det kanske är för lågt märker jag nu.
Ja man blir bra på det man gör mest.
Jag finner det opålitligt att räkna "underifrån", alltså att träna upp en uthållighetsstyrka på en viss vikt betyder inte nödvändigtvis att du kan maxa XX kg mer än så. Trots att 18 reps på 100 kg är starkt, så kan maxstyrkan faktiskt ligga på så lite som 130 kg.

Däremot om man tränar upp sin maxstyrka till t.ex 160 kg så kan man ta för givet att man lätt klarar 18 reps på 100 kg. Min erfarenhet är att detta är ett mycket mer pålitligt sätt att både bli starkare och mer uthållig.

Jag har provat båda sätten och att försöka omvandla uthållighet till styrka är något som inte fungerar - för mig i alla fall. Men maxstyrka medför en bra uthållighet på lägre vikter i princip "gratis".
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-13, 07:17   #13620
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja man blir bra på det man gör mest.
Jag finner det opålitligt att räkna "underifrån", alltså att träna upp en uthållighetsstyrka på en viss vikt betyder inte nödvändigtvis att du kan maxa XX kg mer än så. Trots att 18 reps på 100 kg är starkt, så kan maxstyrkan faktiskt ligga på så lite som 130 kg.

Däremot om man tränar upp sin maxstyrka till t.ex 160 kg så kan man ta för givet att man lätt klarar 18 reps på 100 kg. Min erfarenhet är att detta är ett mycket mer pålitligt sätt att både bli starkare och mer uthållig.

Jag har provat båda sätten och att försöka omvandla uthållighet till styrka är något som inte fungerar - för mig i alla fall. Men maxstyrka medför en bra uthållighet på lägre vikter i princip "gratis".
Josef Eriksson svär sig till högreps modellen och har väl ändå lagt en del bakom sina ord, han la ut info om en grabb som han nu tränat till 200kg i bänk med genomsnittsvikt på under 100kg under hela schemat.
(länk nedan)
Intressant är det, har dock inte testat själv.

Funderar på om det inte kommer slita mer i längden än färre reps på tyngre vikt p.g.a den höga antalet reps helt enkelt nöter ner dig snabbare precis som ett ensidigt arbetsmoment hävdas göra.

https://www.bankpress.nu/anslagstavl...t-lyfta-tungt/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)