Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-20, 19:26   #2506
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Någon här som har läst Eloquent Javascript boken? https://eloquentjavascript.net/
Jag har testat på javascript själv hemma i snart 2-3 veckor men har fastnat helt i kapitel 5 och förstår knappt kapitel 4. Är detta verkligen en bok för nybörjare?

Jag såg i kurslitteraturlistan att vi ska ha denna boken som första kurs i webbutvecklings utbildningen.

Har ni några tips eller liknande? Vi kommer att läsa denna kursen i 2 månader samtidigt som vi ska lära oss HTML och CSS.
Jag har haft den som kurslitteratur. Progressionen är snabb, och sen har jag för mig att författaren skulle vara finurlig och hitta på hela berättelser för att förklara koncept vilket bara gjorde allt snurrigare. Men det klarar du. Koncept som du inte förstår i boken kan du Youtuba eller Googla efter, ibland får man bara lyssna på flera olika förklaringar tills någon resonerar med en. Ställ frågor om det är något specifikt i kapitlena du funderar över.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 09:29   #2507
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har haft den som kurslitteratur. Progressionen är snabb, och sen har jag för mig att författaren skulle vara finurlig och hitta på hela berättelser för att förklara koncept vilket bara gjorde allt snurrigare. Men det klarar du. Koncept som du inte förstår i boken kan du Youtuba eller Googla efter, ibland får man bara lyssna på flera olika förklaringar tills någon resonerar med en. Ställ frågor om det är något specifikt i kapitlena du funderar över.
Tack, det uppskattas!
Iliyas är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 10:27   #2508
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
https://eloquentjavascript.net/ är riktigt bra, men jag hade problem med den. Däremot när jag suttit och t.ex. gjort någon udemy-kurs, eller glott lite på YT och själv lekt olika saker (high end functions) och sen går tillbaka till eloquent så förstod man direkt vad författaren menade.

Tror det är som Brofessorn skriver, man lär sig på olika sätt och ibland behöver man angripa en fråga genom att läsa, se på YT, trial and errror etc.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 10:52   #2509
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://eloquentjavascript.net/ är riktigt bra, men jag hade problem med den. Däremot när jag suttit och t.ex. gjort någon udemy-kurs, eller glott lite på YT och själv lekt olika saker (high end functions) och sen går tillbaka till eloquent så förstod man direkt vad författaren menade.

Tror det är som Brofessorn skriver, man lär sig på olika sätt och ibland behöver man angripa en fråga genom att läsa, se på YT, trial and errror etc.
Är det någon särskild udemy kurs du tänker på? Funderar på att köpa en kurs där nu när det kostar 100kr.
Iliyas är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 11:11   #2510
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Eloquent Javascript var en av de första böckerna jag läste när jag ville lära mig JS lite mer seriöst. Mitt största problem var att författaren inte är en särskilt bra lärare. Många ämnen saknade pedagogiska förklaringar och när han väl grävde ner sig i ett område så kändes det mest torrt och förvirrande. Målgruppen kändes som JS-erfarna programmerare som vill ha en "kort" repetition över vad man tidigare läst.

Som nybörjare så fann jag mer värde i att läsa MDN och JavaScript.info. Plus 30 timmar Udemy men videolektioner kräver att man är aktiv för att få ut något av det.

Därefter så fick jag mycket värde ur Professional JavaScript for Web Developers som bör ses som pedagogisk referenslitteratur. Som exempel så läggs fem sidor på att förklara hur var, let och hoisting fungerar. Eloquent Javascript nämner inte ens termen hoisting? Boken är bra om man vill veta varför saker fungerar som de gör, men 1100 sidor och väldigt detaljerad så nog inget för nybörjare som vill komma igång.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 11:36   #2511
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Personligen tror jag det är enormt värdefullt att börja lära sig använda dokumentation så tidigt som möjligt. MDN, i Javascripts fall, har dessutom varit helt fantastiska på den arenan hittillls. Dels är det bra att förstå konventionerna som ofta återkommer i dokumentationer, för vid någon tidpunkt kommer man trots allt vara tvungen att plöja igenom den, och jag vill tro att det gör en mer självständig när man försöker lösa problem med teknologin. Om man bara tillförlitar sig på tutorialkurser eller kursböcker blir det lätt att hamna i träsket där man känner sig osäker så fort man stöter på en situation som inte gåtts igenom och man behöver ta reda på info själv.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 10:49   #2512
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Google Colab har en Corgi-inställning.

Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-06, 20:40   #2513
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Kan någon förklara vad dom menar på level 2?
Printar ut state och ser ju flera say variabler? Vad ska jag skriva in ?

Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-06, 21:14   #2514
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
State innehåller inte flera ”say”-variabler, utan funktionen kallas flera gånger, eventuellt med olika värden på ”state” och dess interna värden. Om jag förstår uppgiften rätt vill dom ha:

return ”say ”+state.get(”say”)

(eller whatever syntax Java har för att ta ut ett värde ur en map)
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 19:24   #2515
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag impulsköpte nyss Cracking the Coding Interview, någon som kikat i den och har synpunkter? Bra eller?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 19:38   #2516
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag impulsköpte nyss Cracking the Coding Interview, någon som kikat i den och har synpunkter? Bra eller?
Jag köpte den i hopp om att hitta några roliga algoritmer som man inte kände till och som det kunde vara kul att nörda ner sig i. Men jag blev ganska besviken. Boken är ju mest study-prep inför en kodintervju på någon av de större företagen - Google, Facebook, Amazon. Så om ens mål är att klara av en sådan intervju så är boken säkert helt ok. Men om målet är att lära sig något så finns det intressantare och bättre böcker.

Bokens knappa 700 sidor är uppdelade i tre delar:
Del 1: Om vad man skall förvänta sig under en intervju- 90 sidor
Del 2: Frågor - Ungefär 100 sidor med typiska frågor. Nivån är väl ungefär en högskoletenta i algoritmer (även om det finns lite avancerade frågor på slutet).
Del 3: Facit till frågorna - 500 sidor.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 20:03   #2517
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag köpte den i hopp om att hitta några roliga algoritmer som man inte kände till och som det kunde vara kul att nörda ner sig i. Men jag blev ganska besviken. Boken är ju mest study-prep inför en kodintervju på någon av de större företagen - Google, Facebook, Amazon. Så om ens mål är att klara av en sådan intervju så är boken säkert helt ok. Men om målet är att lära sig något så finns det intressantare och bättre böcker.

Bokens knappa 700 sidor är uppdelade i tre delar:
Del 1: Om vad man skall förvänta sig under en intervju- 90 sidor
Del 2: Frågor - Ungefär 100 sidor med typiska frågor. Nivån är väl ungefär en högskoletenta i algoritmer (även om det finns lite avancerade frågor på slutet).
Del 3: Facit till frågorna - 500 sidor.
Hmm, okej. Tanken var väl att ha lite kluringar att kika på om kvällarna, som repetition.

Några andra boktips? Kan vara vad som helst, bara du tycker de var intressanta.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 20:41   #2518
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hmm, okej. Tanken var väl att ha lite kluringar att kika på om kvällarna, som repetition.

Några andra boktips? Kan vara vad som helst, bara du tycker de var intressanta.
Min favoritbok om Software Engineering i stort är: The Pragmatic Programmer: Your Journey To Mastery - David Thomas & Andrew Hunt
https://www.amazon.com/dp/0135957052..._KiLAFb0NF77S6

Är man lite mer nybörjare ifrån högskolan så finns ju alltid:
Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction, Second Edition - Steve McConnell
https://www.amazon.com/dp/0735619670..._GmLAFbC1BD0ZZ

Sedan finns det ju böcker dyker ner mer i detaljer, men då handlar det ju mer om vilket specialintresse man vill gräva ner sig i.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 21:04   #2519
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Är inte särskilt mycket för böcker som en metod för att lära sig generellt, men är man nyfiken på LISP så är The Little Schemer riktigt bra https://www.amazon.com/Little-Scheme.../dp/0262560992
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-01, 20:15   #2520
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Fått ett jobberbjudande som fullstackare på ett ehandelsbolag i EU. Få (5-10) anställda, och deras målsättning var att jag skulle bära mycket ansvar. Inte värst tekniskt krävande, standard webbteknologier (fått kika på kodbasen) och vet inte om jag hade utvecklats så mycket av rollen. Dessutom är det på heltid, och jag genomgår en oavslutad utbildning som jag hade velat prioritera.

Problemet är att de erbjöd en väldigt bra lön, så alla tycker jag ska tacka ja. Finns det någon här som kan argumentera mot det?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)