Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-05, 14:27   #751
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
4h piståkning idag. VM är i byn så alla de fetaste pisterna är avstänga för super-g och liknande, men alla andra backar är HELT tomma. Fantastisk åkning i fantastiskt väder.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 16:21   #752
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Helt sant. Problemet är väl att folk förväntar sig att jag som klättrare ska kunna dra av 20st ^^ men men
Ofta är det broilerklättrare typ starka boulders som hänger på sig en viktväst på klättergymet och drar i väg serier sådär. Annars tycker jag man har mer utav att kunna trixa lite, typ göra många sega "typewriters" både som pullups och armhävningar på golvet. fast det iofs är väl också de starkaste som gör bäst antar jag...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 23:17   #753
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
2h bouldering och 1h träning på rephantering, standplatsbygge osv. Jobbar nu aktivt mot att klättra en norsk storvägg i sommar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ofta är det broilerklättrare typ starka boulders som hänger på sig en viktväst på klättergymet och drar i väg serier sådär. Annars tycker jag man har mer utav att kunna trixa lite, typ göra många sega "typewriters" både som pullups och armhävningar på golvet. fast det iofs är väl också de starkaste som gör bäst antar jag...
Hahah, så är det!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 14:30   #754
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En bild från idag. Det är alltså jag till vänster i bild? Ute i vildmarken, på väg mot toppen av ett fjäll? På skidor, för att kunna bränna ner för fjället. Vilket liv jag lever, crazy bananas
Det där ser otroligt härligt ut, vilken fantastisk miljö du tränar i. Inspirerande att se vilken viktnedgång du gjort, starkt jobbat!
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 18:23   #755
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Det där ser otroligt härligt ut, vilken fantastisk miljö du tränar i. Inspirerande att se vilken viktnedgång du gjort, starkt jobbat!
Ja, det har du helt rätt i. Är så tacksam för att jag bor här och får göra allt det roliga som fjällen har att erbjuda!

Tack! Lycka till med din egna resa
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 21:15   #756
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Drömmar om större stenar

Sommaren 2016 hade jag klättrat regelbundet i mindre än ett år när jag såg dokumentären Valley Uprising på Netflix. Den handlar om storväggsklättringen i Yosemite Valley och jag blev helsåld på konceptet. De svepande bilderna över de stora väggarna var som från en annan värld, en värld jag ville vara en del av. Världen med klättring utomhus, på stenansikten så stora att en människa nästan helt försvinner på dom.

Julen 2016 fick jag lite pengar i julklapp, köpte en crashpad för dom.
Klättrade så ofta jag vågade på egen hand och vid enstaka tillfällen fick jag med mig ett syskon eller kompis som kunde spotta. Sommaren 2017 ljög jag om att jag hade sportklättrat utomhus innan för att få följa med några ut och ledklättra på klippa. Några veckor efter det tog jag rött kort.
Jag har varit i Spanien och filmat klättring med riktigt duktigt folk, fick bli inspirerad och lära mig. Jag klättrade som en tok sommaren 2018 och var med och frivilligjobbade i ett lyft av en lokal klätterklubb. Ordnade resor och ställde upp som hallvärd. Bidrog med 'stoke' och hittade en plats bland fina människor som lärde mig att sporten kan vara helt underbar även när man inte är världsbäst på den. Lärde mig uppskatta klättringen som den är nu, inte bara som jag hoppas att den ska bli. Lärde mig om gemenskap.
Har flyttat till Åre och dragit ner mkt på klättringen. Haft fullt upp med att lära mig annat. Hitta andra roliga saker att ha vid sidan av, skapar variation och erfarenhet. Lär mig mycket av att testa så olika saker inom friluftslivet. Säkerhetstänk, styrka och planering, reparbete, ankare, stresshantering. Nu är det dags att ta med det tillbaks in i en satsning på min klättring.

Det är dags att satsa på stora väggar. Jag ska under sommaren ha som examensarbete i min fjällledarnorm att jobba mot en storväggsled i Norge vid namn Via Lara. Den är 380m lång och är helt obultad. Mellan mig och den väggen står två räddningskurser, en klippklätterkurs och en jävla massa träning. Den är graderad 4+ så den kommer vara väldigt lätt rent tekniskt, träningen handlar mest om att kunna sköta logistik med rep och säkringar, samt att förbereda inför en rejäl utmaning för psyket. 380m på egenplacerade säkringar, det är annat än en via ferrata. Från och med nu handlar den här journalen om det. Hey ho, lets go

blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 18:14   #757
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Dryg halvmil till middag

Edit: missade att få med tiden, 30min jämnt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2CE13D0A-3185-42EA-B019-A348413B3CBA.jpg (119.5 KB, 0 visningar)

Senast redigerad av blåvitt den 2019-02-07 klockan 18:16.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:04   #758
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
2 dagar i skäckerfjällen, svettigt och pulsigt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2AB9C8E7-F9B6-4BE1-B878-56830805BA06.jpg (38.4 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg E40335B0-EE0E-45FD-A962-9D6AC3D1CAAC.jpg (51.5 KB, 0 visningar)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:04   #759
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Den där jävla rotationen är helt oförutsägbar
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 20:13   #760
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Topptur light idag
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 17:54   #761
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Topptur deluxe på getryggen idag, lite annorlunda väder. -12 och total whiteout på toppen. Såg 5m framför mig på väggen ner, vilket resulterade i att jag tog en driva lite väl improviserat, ramlade och vred högerknät. Lätt stukning blev resultatet så det får vila ett par dagar nu. Kanske kör överkropp på gymmet imorgon istället för att åka skidor
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 17:55   #762
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Isig bild från 10min innan kraschen
Bifogade bilder
Filtyp: jpeg CDA73A02-0E8A-4B70-9BCF-6AE1A9F35175.jpeg (243.4 KB, 0 visningar)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 08:05   #763
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fortf skadad, styrketränat lite och promenerat mkt men är ganska deppig över att inte kunna åka skidor eller klättra...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 12:46   #764
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Var hos läkaren idag med knät och fick ett dystert bud: inget är trasigt men hela leden är väldigt känslig. Vi snackar 2v aggressiv vila från skidåkningen. Ingen löpning heller. Funderar på att skita i löpningen helt, så fort jag känner mig taggad och börjar dra igång med det så drar jag alltid på mig nån skada eller sjukdom. Sån jävla otur och ett sånt jävla nedslag varje gång, sjukt deppigt

Ska försöka ta mig till gymmet regelbundet för överkroppsträning, cykling och lätta knäböj de närmsta veckorna iaf, för den aggressiva vila jag gjort de senaste dagarna mår jag verkligen inte bra av, både fysiskt men framförallt psykiskt.

Det är sjukt tråkigt att kroppen ska sätta gränser på det här viset också. En kort stunds oaktsamhet och så är det kört i flera veckor. Skit, skit, skit. Aja, färdigtjurat, nu är de ba o tagga gymcykling o podcasts!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 13:03   #765
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Känner igen mig. Extra frustrerande när det inte sker p.g.a. något extremt man gjort utan att det "bara kommer", till synes helt oförtjänt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)