Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-26, 12:44   #14431
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Såvitt jag vet (har inga länkar) så finns det väl studier gjorda på plyometrisk träning kontra skivstångsträning. Såvitt jag minns så var testerna olika varianter av hoppspänst samt kortare sprint (typ 10-30m). Om jag minns rätt så kom man fram till att enbart skivstångsträningen inte var så effektiv, enbart plyometrisk träning var effektivt och det blev ännu lite effektivare om man kombinerade skivstång och plyo. Dock har jag för mig (men är inte helt säker) att skivstångsträningen inte innehöll frivändningar eller ryck utan till största delen var baserad på knäböj, vilket inte är hur jag skulle lagt upp det.

Dessutom var ju inte detta på nåt sätt kopplat till distanslöpning.

Angående att plyometrisk träning är slitsamt så stämmer ju det. Men ifall man inte kör nedhopp från för höga plintar och undviker att ens vara i närheten av muskulär utmattning på de avancerade övningarna så skadar man sig inte. Problemen kommer nog främst av att man tränar för mycket och för intensivt. Detta gör det ju förvisso lite meckigt att kombinera med distanslöpning, som ju i sig själv har samma problematik.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-26, 14:25   #14432
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Ska nog köra ett rehabpass för min snapping hip imorgon (mina höfter) på gym. Vilka övningar rekommenderas? Hur ska man tänka vad gäller sets/reps? Syftet med passet är att köra igenom höfter, jumskar och alla de områden som löpare kan få stela.

Kombinerar med 60-90 minuter motionscykel.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-26, 14:27   #14433
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Nej, det kommer nog aldrig att ske. Däremot kan jag tänka mig att de som gör sådant lättare skadar sig vs de som tränar med skivstång, och kanske inte ens får bättre resultat. Tung plyo sliter förjävla mkt.
Visst är det så, därför lägger jag ofta väldigt långsam progression i mina program. Speciellt för weekend Warrior och odödliga tonåringar..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-26, 14:31   #14434
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Såvitt jag vet (har inga länkar) så finns det väl studier gjorda på plyometrisk träning kontra skivstångsträning. Såvitt jag minns så var testerna olika varianter av hoppspänst samt kortare sprint (typ 10-30m). Om jag minns rätt så kom man fram till att enbart skivstångsträningen inte var så effektiv, enbart plyometrisk träning var effektivt och det blev ännu lite effektivare om man kombinerade skivstång och plyo. Dock har jag för mig (men är inte helt säker) att skivstångsträningen inte innehöll frivändningar eller ryck utan till största delen var baserad på knäböj, vilket inte är hur jag skulle lagt upp det.

Dessutom var ju inte detta på nåt sätt kopplat till distanslöpning.

Angående att plyometrisk träning är slitsamt så stämmer ju det. Men ifall man inte kör nedhopp från för höga plintar och undviker att ens vara i närheten av muskulär utmattning på de avancerade övningarna så skadar man sig inte. Problemen kommer nog främst av att man tränar för mycket och för intensivt. Detta gör det ju förvisso lite meckigt att kombinera med distanslöpning, som ju i sig själv har samma problematik.
Precis så.

Mest är det ju intressant att titta på hur elitidrottare med mycket bra spänst tränar och försöka dra idrottsspecifika paralleller.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-26, 15:54   #14435
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Ska nog köra ett rehabpass för min snapping hip imorgon (mina höfter) på gym. Vilka övningar rekommenderas? Hur ska man tänka vad gäller sets/reps? Syftet med passet är att köra igenom höfter, jumskar och alla de områden som löpare kan få stela.

Kombinerar med 60-90 minuter motionscykel.
Detta är googles svar.







svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-26, 21:27   #14436
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Detta är googles .




Har inte vilat ordentligt på länge. Blir ingen löpning imorgon, cykling och rehabiliteringsövningar 2 gånger (morgon och kväll). Hoppas det ger något..annars tuff vecka nästa och bara lugnt distans resten av veckan
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 03:19   #14437
KangaBanga
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 120
Har knappt sprungit på två veckor för att återhämta mig men lyckades sätta ett 5k pb idag på ett backigt gatlopp och vid 4k fick jag stanna helt för hundar(!) som sprang ut på banan 5k @ 3:37 18:07
KangaBanga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 09:24   #14438
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av KangaBanga Visa inlägg
Har knappt sprungit på två veckor för att återhämta mig men lyckades sätta ett 5k pb idag på ett backigt gatlopp och vid 4k fick jag stanna helt för hundar(!) som sprang ut på banan 5k @ 3:37 18:07
Starkt att komma igång efter att få stanna helst sådär sent i ett lopp, måste kännas segt. Stark tid!

Jag ska köra 5k idag jag med, DM på bana. Kommer gå för 17:30.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 09:40   #14439
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Hade tänkt köra styrka för höft, bål och sätesmuskel idag. Jag känner att min svaga bål kan vara förklaringen till höftsmärtor. Hade tänkt detta för höften/säte:

marklyft (lätta vikter) 2x10
raka marklyft (lätta vikter) 2x10
knäböj (lätta vikter) 2x10
stående enbenslyft 3x10 per ben
stående sidobenslyft 3x10 per ben
liggande utsida höftlyft 3x15 per ben
höftlyft - 3x10
stretch för höfter, 3-4x30 sekunder

Ser detta bra ut?
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 09:54   #14440
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Hade tänkt köra styrka för höft, bål och sätesmuskel idag. Jag känner att min svaga bål kan vara förklaringen till höftsmärtor. Hade tänkt detta för höften/säte:

marklyft (lätta vikter) 2x10
raka marklyft (lätta vikter) 2x10
knäböj (lätta vikter) 2x10
stående enbenslyft 3x10 per ben
stående sidobenslyft 3x10 per ben
liggande utsida höftlyft 3x15 per ben
höftlyft - 3x10
stretch för höfter, 3-4x30 sekunder

Ser detta bra ut?
Är ingen expert på frågan,men har av liknande anledningar lagt in frontböj och utfall som komplement/alternativ i mina benpass och tror att dessa övningar kan göra mycket nytta,frontböjen ersätter knäböj ungefär varannat benpass i mitt fall,kan vara värt att ha i tankarna som komplement.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 10:41   #14441
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Är ingen expert på frågan,men har av liknande anledningar lagt in frontböj och utfall som komplement/alternativ i mina benpass och tror att dessa övningar kan göra mycket nytta,frontböjen ersätter knäböj ungefär varannat benpass i mitt fall,kan vara värt att ha i tankarna som komplement.
Styrketränar aldrig, har mer detta nu för att jag haft känningar i höften. Tack för tipset!
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 14:38   #14442
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Hade tänkt köra styrka för höft, bål och sätesmuskel idag. Jag känner att min svaga bål kan vara förklaringen till höftsmärtor. Hade tänkt detta för höften/säte:

marklyft (lätta vikter) 2x10
raka marklyft (lätta vikter) 2x10
knäböj (lätta vikter) 2x10
stående enbenslyft 3x10 per ben
stående sidobenslyft 3x10 per ben
liggande utsida höftlyft 3x15 per ben
höftlyft - 3x10
stretch för höfter, 3-4x30 sekunder

Ser detta bra ut?
Är "stående enbenslyft" samma sak som "draken", dvs enbensmrklyft? Om inte så tycker jag du ska lägga in den.

Förutom detta så ser det bra ut tycker jag. I alla fall om du fokuserar på att få till så stort rörelseomfång (ROM) som möjligt utan att ge avkall på teknik/övningsform.

Vad är "stretch för höfter" för stretchövning? Stretch för höftböjare eller utsidan av höften?

Om det är statisk stretching för höftböjare så tycker jag du ska försöka hålla stretchen minst en minut, gärna två-tre. Då behöver du heller inte göra massor av set.

Dessutom (som jag skrev tidigare) försök få in djupa huksitt. Dvs sitta i en djup knäböjsposition. Gärna minst fem minuter åt gången. Öppnar upp insidan fint. Kör gärna höftböjar stretchen efter denna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 16:46   #14443
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är "stående enbenslyft" samma sak som "draken", dvs enbensmrklyft? Om inte så tycker jag du ska lägga in den.

Förutom detta så ser det bra ut tycker jag. I alla fall om du fokuserar på att få till så stort rörelseomfång (ROM) som möjligt utan att ge avkall på teknik/övningsform.

Vad är "stretch för höfter" för stretchövning? Stretch för höftböjare eller utsidan av höften?

Om det är statisk stretching för höftböjare så tycker jag du ska försöka hålla stretchen minst en minut, gärna två-tre. Då behöver du heller inte göra massor av set.

Dessutom (som jag skrev tidigare) försök få in djupa huksitt. Dvs sitta i en djup knäböjsposition. Gärna minst fem minuter åt gången. Öppnar upp insidan fint. Kör gärna höftböjar stretchen efter denna.
Inte samma som draken - så jag lägger till den också

Stretch för höft är de övningar du skickade när vi snackade om snapping hip, har gjort de flesta tidigare och tycker de tar bra.

Jag kommer börja med styrketräning regelbundet, 1-2 gånger i veckan fast bara med kroppsbelastning. Jag försökte äta frukost i den där squat-ställningen, men har en fråga - ska fötterna vara plana mot marken?

anledningen till att jag har känningar tror jag verkligen beror på att jag ökade km för fort + att jag är väldigt, väldigt svag i bål.. ben, höfter, rygg..

Kommer lägga in 1-3 styrkepass i veckan, 2-3 optimalt.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 16:47   #14444
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är "stående enbenslyft" samma sak som "draken", dvs enbensmrklyft? Om inte så tycker jag du ska lägga in den.

Förutom detta så ser det bra ut tycker jag. I alla fall om du fokuserar på att få till så stort rörelseomfång (ROM) som möjligt utan att ge avkall på teknik/övningsform.

Vad är "stretch för höfter" för stretchövning? Stretch för höftböjare eller utsidan av höften?

Om det är statisk stretching för höftböjare så tycker jag du ska försöka hålla stretchen minst en minut, gärna två-tre. Då behöver du heller inte göra massor av set.

Dessutom (som jag skrev tidigare) försök få in djupa huksitt. Dvs sitta i en djup knäböjsposition. Gärna minst fem minuter åt gången. Öppnar upp insidan fint. Kör gärna höftböjar stretchen efter denna.
Tack för tipset - ska försöka hålla så länge som möjligt. När jag fixat höften ska jag lägga upp ett ordentligt upplägg som jag kan köra regelbundet. Har ju matat på med löpning senaste månaderna, försöka lugna ned stressandet bara.

Senast redigerad av Tarahumara den 2016-05-28 klockan 16:51.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-28, 16:54   #14445
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Rackarns, 4 sekunder över, 17:34. Tydligt är hur svårt gps har när man springer hälften av tiden i kurva. 5,3 sprang jag ju inte.

https://connect.garmin.com/modern/ac...re_unique_id=1
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)