Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-20, 15:51   #22681
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har aldrig testat att smörja in fötterna med vaselin efter tejpning eller skavsårsplåster. Jag har dock många gånger satt på compeed enligt konstens alla regler, och plåstret har lossnat efter några kilometers löpning.

Så om inte det där sent pålagda vaselinet gör underverk så ger jag inte mycket för den garantin.
Har du nån knepig hudmutation?

Menar du att ett compeed på tex hälen lossnar efter ett par km löpning? Jag tycker det brukar sitta som berget tills man duschar.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 15:54   #22682
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Har du nån knepig hudmutation?

Menar du att ett compeed på tex hälen lossnar efter ett par km löpning? Jag tycker det brukar sitta som berget tills man duschar.
Jag är av din åsikt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 16:25   #22683
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Har du nån knepig hudmutation?

Menar du att ett compeed på tex hälen lossnar efter ett par km löpning? Jag tycker det brukar sitta som berget tills man duschar.
Förmodligen.

Compeedplåstret brukar ha en tendens att rulla upp sig lite från ytterkanterna. Ibland har det suttit kvar under hela passet, men då jag har tagit av mig strumpan så har det nästan alltid varit halvvägs upprullat och lossnat. Aldrig att det har sett fräscht nog ut att lämna kvar ett par dagar i alla fall.

Oftast har jag dock varit tvungen att ta av mig sko och strumpa under passet, för att riva bort plåstret eftersom det blivit som en silikonklump bak i hälen.

Samma sak med sporttejp och leukoplast.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 22:59   #22684
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Någon som har testat att springa väldigt mycket en dag uppdelat på flera pass? T.ex. 2x30 km, 3x20 km eller något i den stilen. Intresserad av hur det skiljer sig i ansträngning jämfört med att t.ex. springa 60 km i ett kör.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 11:47   #22685
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Någon som har testat att springa väldigt mycket en dag uppdelat på flera pass? T.ex. 2x30 km, 3x20 km eller något i den stilen. Intresserad av hur det skiljer sig i ansträngning jämfört med att t.ex. springa 60 km i ett kör.
Jag frågar eftersom att jag är sugen på ett flerdagarsprojekt där man springer LÅNGT flera dagar i sträck. Det finns en MTB-led i Wales som löper från den norra kusten till den södra och är 30 mil lång. Jag har gått igenom den ganska noggrant och lokaliserat möjliga övernattningsställen. Nu minns jag inte de exakta avstånden men det var typ så här(varje km-notering är ett dagspass): 75 km, 75 km, 60 km, 50 km, 40 km.

Är det fullkomligt orimligt att anta att man ska fixa 75 km två dagar i rad? Är min idé absurd och snarare något för Kilian Jornet än för mig? Hur långt springer folk per dag som inte är världselit och kör sådana här flerdagarsprojekt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:10   #22686
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag frågar eftersom att jag är sugen på ett flerdagarsprojekt där man springer LÅNGT flera dagar i sträck. Det finns en MTB-led i Wales som löper från den norra kusten till den södra och är 30 mil lång. Jag har gått igenom den ganska noggrant och lokaliserat möjliga övernattningsställen. Nu minns jag inte de exakta avstånden men det var typ så här(varje km-notering är ett dagspass): 75 km, 75 km, 60 km, 50 km, 40 km.

Är det fullkomligt orimligt att anta att man ska fixa 75 km två dagar i rad? Är min idé absurd och snarare något för Kilian Jornet än för mig? Hur långt springer folk per dag som inte är världselit och kör sådana här flerdagarsprojekt?
Kolla in Björn Suneson som sprungit tvärs över USA en massa ggr. Snittade väl 50 km/dag typ. Gammal gubbe dessutom och är väl 70+ men ska springa över USA nästa år också såg jag. Något av en kuf men bloggar varje dag från sina löparäventyr.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:11   #22687
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag frågar eftersom att jag är sugen på ett flerdagarsprojekt där man springer LÅNGT flera dagar i sträck. Det finns en MTB-led i Wales som löper från den norra kusten till den södra och är 30 mil lång. Jag har gått igenom den ganska noggrant och lokaliserat möjliga övernattningsställen. Nu minns jag inte de exakta avstånden men det var typ så här(varje km-notering är ett dagspass): 75 km, 75 km, 60 km, 50 km, 40 km.

Är det fullkomligt orimligt att anta att man ska fixa 75 km två dagar i rad? Är min idé absurd och snarare något för Kilian Jornet än för mig? Hur långt springer folk per dag som inte är världselit och kör sådana här flerdagarsprojekt?
Jag tror det är rätt orimligt, om du inte också skulle vara kapabel att springa en ultra på 140km.

Jag tror största problemet är att då man springer riktigt långt så får man faktiska muskelskador som tar lite tid att reparera (dvs försiktig löpning ett par veckor efter en ultra). Jag tror inte detta är nåt som hinner repareras över natten. Kanske att man hinner reparera några procent.

Jag kan tänka mig att gränsen för hur långa distanser man klarar av innan musklerna tar märkbart mycket stryk är delvis beroende på hurpass vältränad man är (dvs hur stor mängd per vecka man är van vid).

Men jag tror också det kan finnas nån typ av övre gräns för vad det öht går att vänja sig vid (typ 100-200 miles/vecka eller nåt). Eliten vill ju springa så mycket som möjligt, men det verkar som att det inte går att få positiva resultat av en mängd större än ungefär detta.

Det finns väl hyfsat gott om ultralöpare som gjort nåt liknande Dean Karnazes och sprungit en mara om dagen (i lugnt tempo såklart) under en månad eller ännu längre. Detta blir ju 300k/vecka(190 miles/vecka). Som jag har fattat det kan detta vara hållbart under en längre tid, och är väl kanske i närheten av den övre gränsen för vad man kan tänkas klara av utan att musklerna går åt pipan.

Andra exempel (på motsatsen) är väl sådana som sprungit tvärs över USA på kortast möjliga tid. De har väl snittat 2-3 maror om dagen under ett antal veckor (uppåt en månad kanske?). Men som jag förstått det så har dessa sedan behövt ett halvår av väääldigt lugn träning för att få ordning på benen igen.

Så nånstans däremellen ligger väl maxet kan jag tänka mig. Men då gäller ju detta sådana som ägnat sig åt ultralöpning under ett antal decenier redan.

Kanske kan man tänka sig att om man har vant sig vid 80km per vecka så klarar man maximalt av att springa c:a 80k under ett och samma pass/lopp, men att man sedan har förbrukat hela veckans kilometrar och blir tvungen att vila upp sig rejält. Ifall man istället delar upp det så kanske man kan springa 40k två dagar i rad. Men jag tror inte man får så mycket återhämtning att man kan springa 75k två dagar i rad på den veckovolymen.

Men jag har aldrig testat nåt dylikt. Det är enbart extrapolationer utifrån vad jag tycker mig ha läst mig till. Kanske kan det vara så att om du är van vid en veckovolym på 100km så kanske 75km är såpass kort (om du tar det snorlugnt). Jag skulle tro att det är för tufft, men man vet ju inte innan man testat.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-11-22 klockan 13:13.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:13   #22688
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Kolla in Björn Sunesson som sprungit tvärs över USA en massa ggr. Snittade väl 50 km/dag typ. Gammal gubbe dessutom och är väl 70+ men ska springa över USA nästa år också såg jag. Något av en kuf men bloggar varje dag från sina löparäventyr.
Tack så mycket, ska kika. Pepplez hade en bekant som många dagar i sträck sprang ett marathon och nu är det denna snubbe som kör fem mil, något säger ju mig att sju-åtta mil inte riktigt är rimligt. Elitkillarna som springer Appalache-leden i USA snittar liksom sju-åtta mil dagligen...

Jag får nog revidera min plan lite och inse att jag behöver fler dagar på mig. Anledningen till sträckindelningen är att jag har tagit hänsyn till var man kan övernatta(hotell/hostel).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:14   #22689
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Svenbanan: tack, jag har insett samma sak. En mara, kanske t.o.m. fem mil, några dagar i sträck tror jag går men de där 7,5 milen som jag nämnde är över gränsen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:18   #22690
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag frågar eftersom att jag är sugen på ett flerdagarsprojekt där man springer LÅNGT flera dagar i sträck. Det finns en MTB-led i Wales som löper från den norra kusten till den södra och är 30 mil lång. Jag har gått igenom den ganska noggrant och lokaliserat möjliga övernattningsställen. Nu minns jag inte de exakta avstånden men det var typ så här(varje km-notering är ett dagspass): 75 km, 75 km, 60 km, 50 km, 40 km.

Är det fullkomligt orimligt att anta att man ska fixa 75 km två dagar i rad? Är min idé absurd och snarare något för Kilian Jornet än för mig? Hur långt springer folk per dag som inte är världselit och kör sådana här flerdagarsprojekt?
För att förtydliga mig. Det kanske kan vara möjligt att springa 75k två dagar i rad om man har en veckovolym på 100km. Men då lär inte benen vara i skick för att springa 40-60k i ytterligare fem dagar skulle jag tro.

Kan du inte plocka med dig nåt slags ultralätt hängmatta med regnskydd och sovsäck som du kan ha i ryggan och så slår du läger mitt i nån "hedge row"?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:20   #22691
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Svenbanan: tack, jag har insett samma sak. En mara, kanske t.o.m. fem mil, några dagar i sträck tror jag går men de där 7,5 milen som jag nämnde är över gränsen.
Om det är framåt sommaren till så kan du ju å andra sidan ha hunnit bumpa upp din veckovolym så att det kan bli görbart...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:22   #22692
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
För att förtydliga mig. Det kanske kan vara möjligt att springa 75k två dagar i rad om man har en veckovolym på 100km. Men då lär inte benen vara i skick för att springa 40-60k i ytterligare fem dagar skulle jag tro.

Kan du inte plocka med dig nåt slags ultralätt hängmatta med regnskydd och sovsäck som du kan ha i ryggan och så slår du läger mitt i nån "hedge row"?
Jag är i ett väldigt tidigt idéstadium. Det går säkert men allra helst så sover jag på hotell, dels känns det självklart tryggare och dels erbjuder hotellet en möjlighet att fräscha upp sig samt käka mat.

Det är synd att sträckan är just 30 mil, trodde först att den var närmare 20 vilket hade gjort allt mycket lättare
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:22   #22693
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om det är framåt sommaren till så kan du ju å andra sidan ha hunnit bumpa upp din veckovolym så att det kan bli görbart...
Tanken var påsken men behöver jag många dagar på mig så är nog sommarsemestern mer rimlig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:55   #22694
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Någon som har testat att springa väldigt mycket en dag uppdelat på flera pass? T.ex. 2x30 km, 3x20 km eller något i den stilen. Intresserad av hur det skiljer sig i ansträngning jämfört med att t.ex. springa 60 km i ett kör.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag har gjort det, både under Ragnar och självmant som träning inför. Jag upplever det betydligt enklare att köra på hela sträckan i ett kör. Uppdelat så upplever jag att kroppen börjar återhämta och att sedan "starta om" för att påbörja andra passet är betydligt tuffare och det blir en liten törn i motivationen, det tar lite längre tid att komma igång liksom.

Det är säkert helt individuellt, och tar man väl hand om sig själv under viloperioden så går det säkert betydligt enklare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 15:11   #22695
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella Visa inlägg
Jag har gjort det, både under Ragnar och självmant som träning inför. Jag upplever det betydligt enklare att köra på hela sträckan i ett kör. Uppdelat så upplever jag att kroppen börjar återhämta och att sedan "starta om" för att påbörja andra passet är betydligt tuffare och det blir en liten törn i motivationen, det tar lite längre tid att komma igång liksom.

Det är säkert helt individuellt, och tar man väl hand om sig själv under viloperioden så går det säkert betydligt enklare.
Okej, kunde man ju nästan misstänka. Jag skulle som sagt kunna göra Wales-grejen under sommarsemestern och ägna en hel vecka åt det. Problemet är att Ultravasan är i augusti och då är det givetvis vansinne med en så här monstruös grej innan loppet. Får suga vidare på karamellen. Jag tycker att det är en extremt rolig tanke så jag tänker inte överge det helt, ännu.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)