Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-10-16, 19:58   #15196
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Grattis!!!

Hur var det nu, har du lyckats få till alla de där marorna som du pratade om för ett tag sedan, eller har du fler att göra? Minns jag fel eller hoppades du på att bara ta dig runt och hade inga särskilda tidsmål? Det låter ju isåfall som en rejäl baissning, med tanke på hur det gick.

Eftersom vanliga fjällmaror (nåt jag inte trodde jag skulle skriva) verkar vara en barnlek för dig så får du väl springa UTMB eller Western States 100 miles eller nåt annat sinnessjukt.
Tack!

Yes, nu har jag sprungit mina tre fjällmaror på tre månader, och det fungerade bra . Tog 6 dagars helvila efter den sista vilket jag tror var smart, även om jag faktiskt kände mig oerhört fräsch efteråt.

När jag sprang ett halvmarathon i US i juni träffade jag på ett helt gäng galningar som just sprungit 100 miles och jag måste erkänna att jag blev liiiite sugen . Men inte än, det är nog smart att göra någon kortare ultra först. Absolut inte Ultravasan eller något annat tråk. Kaske 50 miles till att börja med.

Sprang förresten i mina nya Hoka Speed Instinct och de fungerade superbra på det torra, grusiga, och ganska hårda underlag som Colorado bjöd på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 23:12   #15197
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Hur brukar ni köra efter sjukdom?

Är nu återställd från en bihåleinflammation efter två veckor utan löpning. Skulle ni trappa upp eller bara köra på som innan?
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 08:53   #15198
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Hur brukar ni köra efter sjukdom?

Är nu återställd från en bihåleinflammation efter två veckor utan löpning. Skulle ni trappa upp eller bara köra på som innan?
Ifall jag varit sjuk mer än en vecka med feber och helt bombad så skulle jag nog typ springa ett eller två lugna distanspass (dvs inte långpass) först för att se hur det känns i kroppen och återställa enzymnivåer och liknande så att man kan springa i de tempon man är van vid efter det. Det jag menar är alltså det där fenomenet att vilar man för många dagar från löpningen (även om man är fullt frisk) så brukar det kännas jobbigare första passen efter uppehåll, än om man fortsatt träna som vanligt (och egentligen borde vara mer sliten och trött). Det har jag fått för mig hänger ihop med enzymnivåer som kroppen inte upprätthåller ifall man är inaktiv, men snabbt kan komma tillbaka efter ett fåtal pass. Den modellen kanske är helt uppåt väggarna, men så tänker jag mig att det hänger ihop i alla fall.

När du väl kört ett par sådana pass så har du ju också lite bättre koll på hurpass mycket du eventuellt tappat och ifall du behöver backa lite i din träning.

Men rent generellt borde du ju inte behöva backa och trappa upp alltför mycket (ifall du inte varit sängliggande i en månad). Så länge du är helt återställd från sjukdomen så borde det vara lugna gatan...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 09:05   #15199
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Tack!

Yes, nu har jag sprungit mina tre fjällmaror på tre månader, och det fungerade bra . Tog 6 dagars helvila efter den sista vilket jag tror var smart, även om jag faktiskt kände mig oerhört fräsch efteråt.

När jag sprang ett halvmarathon i US i juni träffade jag på ett helt gäng galningar som just sprungit 100 miles och jag måste erkänna att jag blev liiiite sugen . Men inte än, det är nog smart att göra någon kortare ultra först. Absolut inte Ultravasan eller något annat tråk. Kaske 50 miles till att börja med.

Sprang förresten i mina nya Hoka Speed Instinct och de fungerade superbra på det torra, grusiga, och ganska hårda underlag som Colorado bjöd på.
Hoka har jag funderat på också.

Fast främst som ett par skor att springa lite längre i på väg (grusväg). Vad tror du om att springa på hårdare underlag med dessa Hoka skor?

Som det är nu har jag ett par Asics till detta, men de känns så tunga och eländiga att jag inte riktigt vill ta på dem, så det blir oftast Salomon Speedcross även på vägarna.

Har du möjligen sprungit i Salomon nånting, så du kan göra en jämförelse mot Hoka? Vilka som har mer dämpning o.dyl?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 13:02   #15200
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag sprang ett trailmarathon i Colorado Springs i söndags på dryga 2000 meters höjd (upp till och med 7500 feet, dvs knappt 2300 m.ö.h), och vann (!). Extremt förvånande. Jag har nu vunnit två av två race i USA i år, båda på hög höjd*. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag klarar hög höjd så bra. Jag har ett ganska högt HB för att vara kvinna; kanske påverkar det?

*Dvs över 1600 m.ö.h, källa: http://toppfysik.nu/2015/01/24/rapport-fran-hogre-ort/

Nu är frågan vad det ska sättas för mål till nästa år samt hur vinterträningen ska läggas upp. Jag är anmäld till AXA Fjällmarathon igen men efter att ha sprungit tre fjällmaror på tre månader nu i höst så känns det ärligt talat inte som en stor utmaning längre. Kanske är det dags för en längre distans på något coolt ställe? För övrigt vore sub40 på milen samt sub1:30 på halvmarathon kul att fixa. Asfaltsmarathon är alldeles för tråkigt.

Vad har ni för mål 2017 och hur tränar ni under de mörka och kalla månaderna?
Vad roligt, grattis!

Låter sunt att variera målen lite för att hålla motivationen uppe.

Är jag frisk är jag ute och skadefri är jag ute och joggar så mycket som jag kan. Sen om det är noll eller tio mil i veckan beror mycket på hur jag mår. Eftersom jag sällan är både frisk och skadefri på senare år brukar det bli några mil i genomsnitt men jag kämpar på.

Mål 2017 vågar jag inte ens tänka på, hoppas kunna springa regelbundet innan månaden är slut. Det kommer nog bli mer realistiska mål nästa år, försöka träna så stor del av året som möjligt.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 18:05   #15201
SantePierre
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 38
Är det så att konditionen blir sämre allt eftersom du lägger på dig massa? För 2 år sedan sprang jag milen på under en timme. Efter 2 år av styrkelyftande kan jag knappt jogga 500m utan att bli anfådd.
SantePierre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 18:21   #15202
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag sprang ett trailmarathon i Colorado Springs i söndags på dryga 2000 meters höjd (upp till och med 7500 feet, dvs knappt 2300 m.ö.h), och vann (!). Extremt förvånande. Jag har nu vunnit två av två race i USA i år, båda på hög höjd*. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag klarar hög höjd så bra. Jag har ett ganska högt HB för att vara kvinna; kanske påverkar det?

*Dvs över 1600 m.ö.h, källa: http://toppfysik.nu/2015/01/24/rapport-fran-hogre-ort/

Nu är frågan vad det ska sättas för mål till nästa år samt hur vinterträningen ska läggas upp. Jag är anmäld till AXA Fjällmarathon igen men efter att ha sprungit tre fjällmaror på tre månader nu i höst så känns det ärligt talat inte som en stor utmaning längre. Kanske är det dags för en längre distans på något coolt ställe? För övrigt vore sub40 på milen samt sub1:30 på halvmarathon kul att fixa. Asfaltsmarathon är alldeles för tråkigt.

Vad har ni för mål 2017 och hur tränar ni under de mörka och kalla månaderna?
Grattis till vinsten.
Har inte sprungit något motionslopp på något år och behöver en piska så målet för 2017 är Bydalen Fjällmaraton, 50k och totalt 2900 höjdmeter känns skräckinjagande. Har inget tidsmål än. Så planen är mycket löpning i Hellas och vid Hammarbybacken.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 18:36   #15203
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av SantePierre Visa inlägg
Är det så att konditionen blir sämre allt eftersom du lägger på dig massa? För 2 år sedan sprang jag milen på under en timme. Efter 2 år av styrkelyftande kan jag knappt jogga 500m utan att bli anfådd.
Det beror lite på hur man definierar vad som är kondition.

Om vi snackar VO2max (maximalt syreupptag) som mäts i liter syre per minut så påverkas inte det per automatik.

Dock är det oftast inte detta man är intresserad av (i löpning). Utan man brukar titta på nåt som kallas testvärde, vilket är VO2max/kg kroppsvikt. Dvs max syreupptag fast relativt hur mycket man väger.

Ju tyngre du är ju lägre/sämre testvärde får du, eftersom ditt syreupptag ska spridas ut på fler kilon. Men mängden syre du faktiskt tar upp är detsamma.

Ifall du springer milen på 45min på tävling så kanske du springer milen på 60min ifall du har en rygga med 15kg extra i. Har du då sämre kondition?

Helt klart försämras prestationen ifall man är tyngre. Om vi snackar löpning. Det gäller nog inte om det skulle handla om cykling eller rodd. Så det är ju inte egentligen konditionen som blivit sämre (enligt mitt sätt att se det).

Däremot kan det ju såklart hända en massa med kroppen under den tiden man lägger på sig alla de där extra kilona. Ifall det handlar om muskelmassa så kan det säkert tänkas att den träning som bygger muskler också kan verka negativt på konditionen (dvs själva syreupptagningsförmågan). Så det får man ju också fundera lite på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 22:35   #15204
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall jag varit sjuk mer än en vecka med feber och helt bombad så skulle jag nog typ springa ett eller två lugna distanspass (dvs inte långpass) först för att se hur det känns i kroppen och återställa enzymnivåer och liknande så att man kan springa i de tempon man är van vid efter det. Det jag menar är alltså det där fenomenet att vilar man för många dagar från löpningen (även om man är fullt frisk) så brukar det kännas jobbigare första passen efter uppehåll, än om man fortsatt träna som vanligt (och egentligen borde vara mer sliten och trött). Det har jag fått för mig hänger ihop med enzymnivåer som kroppen inte upprätthåller ifall man är inaktiv, men snabbt kan komma tillbaka efter ett fåtal pass. Den modellen kanske är helt uppåt väggarna, men så tänker jag mig att det hänger ihop i alla fall.

När du väl kört ett par sådana pass så har du ju också lite bättre koll på hurpass mycket du eventuellt tappat och ifall du behöver backa lite i din träning.

Men rent generellt borde du ju inte behöva backa och trappa upp alltför mycket (ifall du inte varit sängliggande i en månad). Så länge du är helt återställd från sjukdomen så borde det vara lugna gatan...
Jag kör samma distans alla pass (6.5km el. 4 amerikanska miles), med en mördarbacke om typ 300 meter i sista kilometern. Kanske kör ett halvt pass idag för att se hur kroppen känns. Skulle ju vara dumt att köra slut på sig.

Borde säkert läsa på om vetenskapen och enzymer och dylikt. Det kan jag inget alls om.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 07:54   #15205
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hoka har jag funderat på också.

Fast främst som ett par skor att springa lite längre i på väg (grusväg). Vad tror du om att springa på hårdare underlag med dessa Hoka skor?

Som det är nu har jag ett par Asics till detta, men de känns så tunga och eländiga att jag inte riktigt vill ta på dem, så det blir oftast Salomon Speedcross även på vägarna.

Har du möjligen sprungit i Salomon nånting, så du kan göra en jämförelse mot Hoka? Vilka som har mer dämpning o.dyl?
Jag har sprungit i Salomon Speedcross tidigare. Hoka har ett mycket lägre drop, vilket jag föredrar. Dämpningsmässigt skulle jag säga att de är ganska lika - Speed Instinct är något mindre extrema än övriga Hoka modeller (det var därför jag valde dem). Jag gillar dem skarpt just för att de fungerar även på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Vad roligt, grattis!

Låter sunt att variera målen lite för att hålla motivationen uppe.

Är jag frisk är jag ute och skadefri är jag ute och joggar så mycket som jag kan. Sen om det är noll eller tio mil i veckan beror mycket på hur jag mår. Eftersom jag sällan är både frisk och skadefri på senare år brukar det bli några mil i genomsnitt men jag kämpar på.

Mål 2017 vågar jag inte ens tänka på, hoppas kunna springa regelbundet innan månaden är slut. Det kommer nog bli mer realistiska mål nästa år, försöka träna så stor del av året som möjligt.
Tack!

Usch ja, skador har jag haft min beskärda del av och det suger verkligen. De senaste åren har jag varit otroligt bortskämd med skadefrihet och kunnat träna precis som jag vill (peppar peppar). Det är en ynnest.

Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Grattis till vinsten.
Har inte sprungit något motionslopp på något år och behöver en piska så målet för 2017 är Bydalen Fjällmaraton, 50k och totalt 2900 höjdmeter känns skräckinjagande. Har inget tidsmål än. Så planen är mycket löpning i Hellas och vid Hammarbybacken.
Häftigt! Jag har sprungit delar av Bydalens fjällmaratonbana och den beryktade Dromskåran är verkligen supercool. Känns som att vara på väg till "The Vale" i Game of Thrones. Har du sprungit i fjällen tidigare? Efter att ha genomfört totalt fem fjällmarathon är min lärdom att nyckeln till ett bra genomförande är att springa så många långpass som möjligt i riktigt kuperad terräng. Åk gärna upp till fjällen och kuta - det är verkligen skillnad på att springa upp för Hammarbybacken och att springa uppför ett fjäll. Lycka till
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 09:07   #15206
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har sprungit i Salomon Speedcross tidigare. Hoka har ett mycket lägre drop, vilket jag föredrar. Dämpningsmässigt skulle jag säga att de är ganska lika - Speed Instinct är något mindre extrema än övriga Hoka modeller (det var därför jag valde dem). Jag gillar dem skarpt just för att de fungerar även på väg!
Det låter ju som om Speed Instict skulle kunna vara nåt även för mig då. Kanske värt att prova i alla fall. Tack för input.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 09:11   #15207
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Någon som har tips på bra styrkeövningar som man gör med ett ben som man kan slänga in lite då och då i sina styrkepass? Utöver utfall och marklyft med ett ben som jag redan kör
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 09:13   #15208
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Jag kör samma distans alla pass (6.5km el. 4 amerikanska miles), med en mördarbacke om typ 300 meter i sista kilometern. Kanske kör ett halvt pass idag för att se hur kroppen känns. Skulle ju vara dumt att köra slut på sig.

Borde säkert läsa på om vetenskapen och enzymer och dylikt. Det kan jag inget alls om.
Jag ska inte svära på att det jag påstod om enzymer och liknande är helt korrektemundo. Jag har definitivt inte satt mig in i vetenskapen på riktigt kring detta.

Många som verkar veta vad de pratar om säger ju att en stor del i den aeroba uthålligheten har att göra med enzymer och sådant, och ifall man övertränar så är det bästa inte alltid att vila, utan det kan vara effektivare att springa (fast kortare och långsammare) för att nollställa enzymnivåer. Detta är inte heller något jag har några egentliga belägg för, utan det är andrahandsinfo. Men jag tycker dessa förklaringsmodeller funkar rätt bra.

Hittar du nåt spännande om enzymer så länka gärna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 09:40   #15209
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Någon som har tips på bra styrkeövningar som man gör med ett ben som man kan slänga in lite då och då i sina styrkepass? Utöver utfall och marklyft med ett ben som jag redan kör
Vad är syftet med träningen?
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 09:57   #15210
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Någon som har tips på bra styrkeövningar som man gör med ett ben som man kan slänga in lite då och då i sina styrkepass? Utöver utfall och marklyft med ett ben som jag redan kör
Jag gillar att köra enbensböj (vissa kallar den för "pistolen" tror jag). Eftersom jag inte har varken den rörlighet, balans eller styrka som krävs för att köra fria så brukar jag hålla i ett sånt däringa TRX-band. Utmanande och man märker direkt vilket ben som är starkast!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)