Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-27, 16:34   #76
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Ska göras en live-action på final fantasy

https://www.comingsoon.net/tv/news/1...in-development
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 11:44   #77
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag håller med.

Med det sagt så har jag rätt svårt för LOTR-filmerna eftersom jag hakat upp mig på en massa smådetaljer.

Liv Tyler som Arwen funkade inte alls för mig. Och särskilt inte scenen vid vadstället när det ska verka som att det är hon som aktivt gör något för att spola bort ringvålnaderna. När det i själva verket var latenta trollformler som Elrond vävt över Imladris gränser.
Sen att Tom Bombadill helt saknades var ju bara det ett helgerån som inte gick att svälja.

Hur Aragorn helt plötsligt delade ut en massa "svärd" till Hobittarna i Bri,och inte att de hittade dem i gravkummeln. Att det inte var ett random svärd Merry hade spelde ju ganska stor roll då han i princip banade väg för att Eowyn skulle kunna ha ihjäl The Witch King of Angmar (vad han nu hette på svenska).

Och dessutom att Nazgûlen ifråga inte ens dog av detta i nån variant av filmen, utan flaxade upp och slogs med Gandalf, eller nåt.

Sen alla möjliga scener där Legolas åker skatebord på en sköld och gör diverse cirkustrick för att hoppa upp på en häst eller olifant.

Sen hade jag en massa issues med Suruman och Isengard också. Men jag minns inte exakt vad det var nu. Har förträngt det tror jag.

Även det där stora jävla ögat över Mordor var rätt irriterande. Men det gick ändå att köpa på nån nivå. Hade kanske blivit lite svårt att visualisera Saurons hot annars.

Samt tusen andra grejer i samma stil.

Men det var ju för att jag var åt helvete för insnöad på trilogin och hade läst den både fram- och baklänges. Så det gick liksom inte att acceptera några avikelser från den sanna vägen.

Silmarillion och alla de andra sagorna har jag inte snöat in lika överjävligt på, fast jag nog tycker att Silmarillion ändå är bättre än trilogin. Men det är ändå inte riktigt på samma sätt tror jag. Historierna i Silmarillion är ju verkligen berättade som om att det är nåt man ser på håll. Inga närbilder och djupdykningar i detaljer kring vad som hände vid olika tillfällen vad jag kan minnas. Så det borde funka bättre för manusförfattarna att smycka ut bäst de vill så länge de inte ändrar i själva berättelsen och rakt ut motsäger det som står i böckerna.
Den stora skandalen är ju att det är Arwen som gör allt detta och inte alvkrigaren Glorfindel som i boken. Töntig id-politik redan då.

Delar av Silmarillion finns det ju hela böcker om som tex Beren och Luthien och om Huor och Hurins söner Tuor och Turin.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 15:55   #78
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519




Börjar bli lite hype nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 18:27   #79
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Neil Gaiman's Sandman blir en Netflix serie.

Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 07:31   #80
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Neil Gaiman's Sandman blir en Netflix serie.

Gaiman hoppas jag man gör mer TV/Film av han är ju fantastisk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 07:33   #81
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Den stora skandalen är ju att det är Arwen som gör allt detta och inte alvkrigaren Glorfindel som i boken. Töntig id-politik redan då.
Lite roligt att i den tecknade från 70talet(?) så petar de in Legolas där istället, troligen för att hålla nere antalet individer. Den stackars Glorfindel var väldigt utbytbar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 08:49   #82
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Lite roligt att i den tecknade från 70talet(?) så petar de in Legolas där istället, troligen för att hålla nere antalet individer. Den stackars Glorfindel var väldigt utbytbar!
Inget annat än en jätteskandal!!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 14:19   #83
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Den stora skandalen är ju att det är Arwen som gör allt detta och inte alvkrigaren Glorfindel som i boken. Töntig id-politik redan då.
Fast Glorfindel var inte heller den som fick älven att brusa upp och spola iväg de svarta ryttarna. Det var Elrond som åstadkom detta.

Citat:
Glorfindel is rarely portrayed like in the book. His role in The Lord of the Rings is too small to be introduced and forgotten - he basically does little else beyond providing fast transport to Rivendell. In the more popular works, his role has been filled by another Elf.
http://tolkiengateway.net/wiki/Glorfindel#Controversy

Citat:
Arwen is played by Liv Tyler. Various additional scenes pertaining to Arwen are inserted, some of which deviate from the books and some of which seem inspired by The Tale of Aragorn and Arwen.
In the first film, she rescues Frodo Baggins from the Black Riders at Bruinen, thwarting them with a sudden flood, summoned by an incantation. In the book, it was Glorfindel who put Frodo on horseback and sent him alone to flee the Black Riders, and Elrond and Gandalf arranged the flood. Also, in the book, Frodo defends himself against the Black Riders, whereas in the movie Arwen defends him. Arwen wields the sword Hadhafang,a non-canonical sword that belonged to her father.
http://tolkiengateway.net/wiki/Arwen

Hur som helst var det en irriterande scen!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 14:26   #84
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Fast böckerna är ju så sega så förstår ju att man var tvungen att göra förändringar för tempots skull. Såg någon video om det, verkade logiskt hur de skrev om historien en del för att få bättre filmer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 14:57   #85
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Fast böckerna är ju så sega så förstår ju att man var tvungen att göra förändringar för tempots skull. Såg någon video om det, verkade logiskt hur de skrev om historien en del för att få bättre filmer.
Hur blev filmerna bättre av att Arwen kastar en trollformel över floden så den spolar bort ringvålanderna?

Det hade lika gärna kunnat få vara som i böckerna. Dvs att Elrond satt upp nåt slags magisk barriär runt Imladris och att de svarta ryttarna triggade denna då de försökte ta sig över vid vadstället.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 15:13   #86
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
De ville utveckla Arwen som karaktär och inte bara ha henne som ”love interest”, hon får ju mer scentid. Tycker den scenen och Arwen är riktigt bad ass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 15:50   #87
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
De ville utveckla Arwen som karaktär och inte bara ha henne som ”love interest”, hon får ju mer scentid. Tycker den scenen och Arwen är riktigt bad ass.
Uselt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 20:28   #88
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
[IMG]https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/51b3dc8ee4b051b96ceb10de/1561991552528-CQVZRIIOP8Y86JF91IP6/ke17ZwdGBToddI8pDm48kJxfq2_vT5TcnZzDvQlTp0wUqsxRUq qbr1mOJYKfIPR7LoDQ9mXPOjoJoqy81S2I8GRo6ASst2s6pLvN Au_PZdKZst5wP83B-Oo3GN80NYfII7WqSu3oRlD-ETq4ioW-Bjl-jRrFKMX1Jy8GhIpoDWg/first-photos-of-netflixs-the-witcher-feature-geralt-yennefer-and-ciri-and-there-are-comic-con-panel-details1?format=750w[/.IMG]

[IMG]https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/51b3dc8ee4b051b96ceb10de/1561991602323-ZRNTSNAZJ4ZSLY45JR12/ke17ZwdGBToddI8pDm48kJK4Mm1kch8SFO9ZNkN1NT97gQa3H7 8H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLf rh8O1z5QHyNOqBUUEtDDsRWrJLTmFk_H6M1tkD9NpL7mXac0oV SXdFfjxR5AjcLwGSebOiGBsFzzcw3xKxvyC_6CFFG_/Netflix_TheWitcher_IG-GRID_Phase004_0420190701-6031-1fu7qbq.jpeg?format=500w[/.IMG]

Börjar bli lite hype nu.
Mr Buttface
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 08:31   #89
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur blev filmerna bättre av att Arwen kastar en trollformel över floden så den spolar bort ringvålanderna?

Det hade lika gärna kunnat få vara som i böckerna. Dvs att Elrond satt upp nåt slags magisk barriär runt Imladris och att de svarta ryttarna triggade denna då de försökte ta sig över vid vadstället.
Längesedan jag kollade på bakomkameranmaterialet men jag vill minnas att PJ förklarade biten rätt tydligt.

Arwen är en viktig karaktär i boken för Aragorn men hon är knappt med vilket blir väldigt svårt att filma. Utöver det är ju hela filmen en enda lång korvfest vilken skulle må alldeles utmärkt av en framträdande kvinnlig karaktär. Helt rätt val tycker jag.

Då stör jag mig mer på att alverna gjordes så himla knarkiga och flummiga i filmserien. Så beskrivs dom knappast i böckerna.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 08:33   #90
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Då stör jag mig mer på att alverna gjordes så himla knarkiga och flummiga i filmserien. Så beskrivs dom knappast i böckerna.
Uhhhh i Bilbo beskrivs de ju som rätt påtända iofs
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)