Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-23, 22:58   #46
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Samt baseballträ med taggtråd. Alternativt samurajsvärd.
Lite walking dead-feeling där Men det är nog effektiva val för närstrid. Nu blev jag sugen på att kolla Cold Steel och låtsasshoppa

https://www.coldsteel.com/products/m...-machetes.html

En Cutlass eller en Gladius i machetestil hade vart något
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 23:06   #47
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Så gammal är du inte, Svenbanan. Jag minns att jag sett väldigt gamla, alltså från andra världskriget fram till 60-talet. Själv är jag för ung för att ha gjort värnplikten, så jag har inte sett det med egna ögon.

Här hittade jag ett svenskt exempel från 80-talet: Blockchoklad, dropskarameller, kolor, tändstickor, kaffepulver, plastpåse.

En annan från 2011: Dextro energy (fruktos va?), suketter, Nescafe gold, Knorr buljong (salt...), plaströr (hjälpmedlet jag antagligen tänkte på)

Båda i samma video:

Jag gjorde lumpen i början på nittiotalet, så en hel del av grejerna som florerade på regementet hade nog ändå ett antal år på nacken. Som tur var hade iaf m90 uniformerna kommit så vi slapp de där gamla åbäkena av modell 58.

Men nödransonerna jag minns var alltså inte nåt slags sånt där kit som jag antar var meningen att användas ifall man blev strandsatt bakom fiendens linjer. Därav att piloter hade dessa då. Antagligen hade väl diverse jägarförband nåt liknande. Men "vanliga" soldater riskerar ju inte detta på samma sätt, så denna typ av överlevnadskit var nog inte aktuella för så många. "Mina" nödransoner var alltså sådant man kunde tänkas få sig tilldelat ifall man skulle vara ute på nån övning där man kanske skulle vara stridande under en lite längre tidsrymd och riskera att inte ha tillgång till förläggningen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 23:07   #48
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Lite walking dead-feeling där Men det är nog effektiva val för närstrid. Nu blev jag sugen på att kolla Cold Steel och låtsasshoppa

https://www.coldsteel.com/products/m...-machetes.html

En Cutlass eller en Gladius i machetestil hade vart något
Jag litar inte riktigt på Cold Steel. För mycket marknadsföring och för lite perkele. Jag tror mer på någon gammal yxa som sett hårt bruk och som du slipat till en sylvass egg. Den skiten kommer hålla för att hacka zombieskallar. Ett gäng smyghomosar som gör svärd som kan klyva colaflaskor ger jag inte mycket för.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 23:07   #49
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag är inte någon expert på vad som är bäst att odla. Jag hade väl nån långsiktig tanke på kulturväxter som är bra för bin typ:
  • Hassel (par sorter)
  • Vildapel
  • Svarta vinbar
  • Hagtorn

Hallon, blåbär, lingon växer redan överallt här.

Sedan får man väl bygga sig förhöjda trädgårdar där man växelvis odlar potatis/morötter/gul lök/rödbetor/ och bönor/rödklöver/alfalfa/korn. Som sagt var ingen expert på denna bit.

Det viktiga är väl också att man täcker av hela växtsäsongen och sköter komposteringen. Permakultur verkar också intressant men har dålig koll.



Nej jag är inte redo i nuläget. Får ta det steg för steg. Bin och jordkällare och kanske jag kan fixa till sommaren. Vattenuppsamling, höns och Attefallshus med rocket mass heater lär ta några år att fixa.
Aha, okej. Hade varit spännande att få se vad som händer i framtiden. Om du implementerar att fåtal av de punkterna bör det vara guld värt, det är mer än de flesta förmår förbereda sig.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 23:56   #50
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jag har denna i min stridspackning. Och 3 värmerpåsar.
http://www.utemat.se/24hmeal/24h-mea...storkad-meny-8

Har ätit en hel del av dessa.

Har även såna hemma om det krisar.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-02-23 klockan 23:59.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 00:17   #51
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Man blir kannibal, i princip obegränsat med föda.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 09:18   #52
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag litar inte riktigt på Cold Steel. För mycket marknadsföring och för lite perkele. Jag tror mer på någon gammal yxa som sett hårt bruk och som du slipat till en sylvass egg. Den skiten kommer hålla för att hacka zombieskallar. Ett gäng smyghomosar som gör svärd som kan klyva colaflaskor ger jag inte mycket för.
Vill du ha hållbarhet borde du kolla in deras indìan warclub. Eller brooklyn smashern.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 14:57   #53
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Machetes är underskattade i nordeuropa, kanske förbjudna på olika sätt. Men när bensinen och elen tar slut behöver man riktiga verktyg.

Brasilianska Tramontina är små men otroligt kraftiga och gör mycket av arbetet en yxa gör utom grövre arbete. Gör att få vassa lätt. Träskaft vilket jag gillar

Colombianska Gavilan har en lång serie också dem går att få vassa och är stryktåliga. De har plastskaft men de är bra ändå och köper man med brandgult skaft så hittar men dem lätt om man skulle tappa bort dem på marken och i busk, kan vara helt omöjliga att hitta. Så märk dem annars. Kommer i fina läderskidor.

Engelska Panga är bra men tunga och lite svåra att jobba med över en dag.

Köp aldrig de kinesiska.

Man slipar bäst med en lite större vattensten, fil, gillar det inte och maskiner tar bara bort en massa material. Sedan skall de helst inte vara rakbladsvassa det är däremot just bra för större knivar, jakt, fiske etc. Machetes slipar man dagligen ändå.

Allt för trädgårds och odling, skogsarbete etc.

Senast redigerad av Hemi den 2020-02-24 klockan 14:59.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 15:08   #54
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
En kort guide är att de små är för hugg, trädstammar och tjockare grenar. De längre som kan vara nästan bortåt metern kan man klippa en gräsmatta med med samma speed som med en gräsklippare med lite träning, samt häckklippning.

De med lite konstiga former är för lite mer speciellt abrmete man har mest nytta av de raka eller lätt böjda.
De bra duger länge.

Sen vat jag ju inte vad man får och inte får använda i Europa :/
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 17:04   #55
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vill du ha hållbarhet borde du kolla in deras indìan warclub. Eller brooklyn smashern.
Det fungerar kanske till att klubba folk som en vilde. Yxa är dock gentlemannens universalredskap. Det fungerar till allt. Hugga ved, dräpa zombies, tälja, stycka kött, laga bilen, odla potatis och ha som sängkamrat. Gentemot folk med kepsen bakochfram och byxorna vid knäna signalerar det också vem som bestämmer.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 17:42   #56
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Om växter så hade jag vinbär, svarta, röda och vita.
Jordgubbar, rabarber, äpplen.
Potatis.
Det var solskugga på den gården och således mörkt stor del av dagen. Mitt i Sverige.
Grannarna hade päron mm så vi bytte så, utan några undergångshot, lol.
Växte rätt bra.
Källvatten.
Om att samla vatten så kan man montera rännor runt om taken på alla husen och leda ned det i rör till en cistern under marken som bör vara stor, sedan pumpar man upp det.
Om man inte kan bygga en brunn i marken t ex.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 20:56   #57
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
En kort guide är att de små är för hugg, trädstammar och tjockare grenar. De längre som kan vara nästan bortåt metern kan man klippa en gräsmatta med med samma speed som med en gräsklippare med lite träning, samt häckklippning.

De med lite konstiga former är för lite mer speciellt abrmete man har mest nytta av de raka eller lätt böjda.
De bra duger länge.

Sen vat jag ju inte vad man får och inte får använda i Europa :/
Varför skulle man inte få använda machete i sverige (europa)? Ifall man får använda yxa eller lie eller nåt, så får man ju rimligen lika gärna använda machete.

Jag tror du blandar ihop detta med "knivlagen" som säger att man inte får bära kniv på allmän plats (med diverse undantag för ifall man behöver kniven i jobbet eller liknande).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 02:04   #58
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag arbetade med en holländare som köpte en och han sade att hmma i Nederländerna kunde man inte gå omkring med machets, på allmän plats kanske då, eftersom de klassades som vapen.

Det är just det man gör, man använder dem lika mycket på allm'n plats som hemma, i skogen, på strandem när de är nedslitna till ett grillspett eller kniv. Man tar dem in och ut ur bilar, affären, med sig på MCn etc det är ett mycket mycket brett använt verktyg.

Ok nu vet jag att naturen inte växer så snabbt i Sverige, man slår före midsommar sedan 2ggr till innan hösten och sen är det bara långsamt växande sly så det blir ju en viss skildnad mot växtlighet som kommer upp till en meter på en vecka, 4 veckor och du har en djungel att ta hand om.

I norra Nordamerika använder man dem vid kusterna, i väst för att det finns en del djup omöjlig skog och regnskog, öst där stormar trashar kusterna och man för städa upp. kommunen om man kan kalla dem för det, använder dem och många andra.
...

Och med det sagt hamnar Sverige högt i rankingen i UN, det blir inga stormar just eller andra katastrofer, inga gerillor och konlflikter så den här tråden är ju lite Sci Fi prepper egentligen. Sverige kan sjunka i ranking med sjukvård och skola. Sjukhusen kan gå lägre i rank än vissa sjukhus i Latinamerika, som hände under förra lågkonjukturen men pga en stark natur och struktur tvärvetenskapligt anses landet som bland de bästa i världen.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 02:08   #59
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ett tips för alla som planerar att bygga något extra, köp inte utländskt lågprismekano, timra något i stället. Timra med plugg, skit i spik och metall, det vrider bara sönder träet i längden, ja om nu marken skulle röra på sig men nu kan vi gå före järnålder.

Timra en lekstuga för barnen, bastu eller ett garage och sätt ett vettigt tak på det. Måla med slamfärg eller nåt, man lär sig otroligt mycket på det och man lär sig hantera den där yxan, garanterat.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 05:10   #60
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag arbetade med en holländare som köpte en och han sade att hmma i Nederländerna kunde man inte gå omkring med machets, på allmän plats kanske då, eftersom de klassades som vapen.

Det är just det man gör, man använder dem lika mycket på allm'n plats som hemma, i skogen, på strandem när de är nedslitna till ett grillspett eller kniv. Man tar dem in och ut ur bilar, affären, med sig på MCn etc det är ett mycket mycket brett använt verktyg.

Ok nu vet jag att naturen inte växer så snabbt i Sverige, man slår före midsommar sedan 2ggr till innan hösten och sen är det bara långsamt växande sly så det blir ju en viss skildnad mot växtlighet som kommer upp till en meter på en vecka, 4 veckor och du har en djungel att ta hand om.

I norra Nordamerika använder man dem vid kusterna, i väst för att det finns en del djup omöjlig skog och regnskog, öst där stormar trashar kusterna och man för städa upp. kommunen om man kan kalla dem för det, använder dem och många andra.
...

Och med det sagt hamnar Sverige högt i rankingen i UN, det blir inga stormar just eller andra katastrofer, inga gerillor och konlflikter så den här tråden är ju lite Sci Fi prepper egentligen. Sverige kan sjunka i ranking med sjukvård och skola. Sjukhusen kan gå lägre i rank än vissa sjukhus i Latinamerika, som hände under förra lågkonjukturen men pga en stark natur och struktur tvärvetenskapligt anses landet som bland de bästa i världen.
Jag har ingen aning om vad Holland har för lagar angående knivar. Men i Sverige är det som sagt förbjudet att ens ha en morakniv i handskfacket i bilen. Har för mig att någon som blev stoppad (för nåt helt annat åkte dit på detta för några år sedan). Ifall man är hantverkare får man dock ha en kniv i verktygsbältet om man är på eller på väg till jobbet, för då har man nåt slags anledning till att ha kniven med sig. Sen har jag hört om nåt fall där en kvinna blev stoppad (av någon för mig okänd anledning) av polisen då hon var på väg hem från att hon hade varit hemma hos någon vännina och skurit någonting. Då hade hon alltså en kniv i sin handväska på allmän plats, men blev friad eftersom hon hade en rimlig anledning.

Jag skulle säga att knivlagen i sverige är en sådan lag som egentligen inte efterlevs till 100%. Jag har inte mycket belägg för detta, men min uppfattning är att polisen inte bryr sig om man har en morakniv på sig då man är ute i skogen och täljer grillspett till korvgrillningen eller om man har just en morakniv i bilen. De gånger de plockar in någon för detta är det nog oftast för att de redan plockat in personen för nåt annat brott. Alternativt för att personen i fråga är någon polisen redan har kännedom om som en stökig person.

Jag tror inte många skulle höja på ögonbrynen ifall man hade en kniv med sig på en campingplats i sverige heller. Fast vad man har för nytta av en stor jävla machete kan ju inte jag se.

Ifall man har som arbete att röja sly så använder man ju såklart lämligt redskap även i sverige. Jag skulle ju hellre använda nåt slags röjsåg så man slipper böja sig ner till marken, som jag antar man behöver om man använder en machete. Men man får ju såklart inte gå ut och hugga en gata i skogen om man inte äger den, så man kommer ju inte vara på allmän mark rimligtvis.

Ifall jag inte vill använda gräsklipparen till att klippa gräsmattan så står det mig fritt att använda machete. Men en lie är ju bra mycket enklare om man vill slippa ryggskott.

Jag tror problemet uppstår ifall man har macheten vid höften då man går in på ICA för att handla mat. Jag tror man får lika många sneda blickar på sig i USA som i Sverige om man gör detta. Nu vet jag inte exakt hur knivlagarna ser ut i USA förutom att jag vet att de är olika för olika delstater. Men jag kan tänka mig att det är rätt stor chans att det är olagligt att ha machete med sig inne på stan. Dessutom tror jag det är större chans att folk inte bryr sig så mycket om man är i nån byhåla där det faktiskt är vanligt att folk använder machete dagligen. Skillnad på nåt backwater camp i Florida och Manhattan. I sverige tror jag inte folk har så jättestor nytta av just machete på det viset, så folk kanske höjer på ögonbrynen även i småbyarna i lappland. Men det finns garanterat ställen i sverige där ingen bryr sig om man har en kniv dinglande i bältet då man går in på bensinstationen för att handla snus.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)