Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-24, 20:55   #46
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Generellt tycker jag du är lite väl onyanserad i din poster över att testosteron skulle vara ett lyckopiller utan negativa effekter i högre doser.

Ett exempel är att du inte verkar läsa studierna du refererar till som visar klart att ditt HDL skjuts i sankt vid högre doser (>TRT) vilket alla som dopat sig och regelbundet följer upp sin hälsa är medvetna om.

Se bara på resultatet av 600 mg i 20 veckor på ditt HDL, en sänkning med c:a 20%.

Misstolka mig inte, jag generellt positiv till testosteron och tycker normalt man är på tok för restriktiv och försiktig inom vården i Sverige. Men det finns absolut saker att tänka på.

/Bruce
Som jag sagt 2 ggr tidigare i tråden, testosteron är inget "lyckopiller", dock verkar det oerhört viktigt för människor att komma med just detta varje gång man börjar diskutera testosteronets positiva effekter (och många gånger avsaknad av faktiskt negativa sådana), det är nästan som en automatisk respons bland just svenskar, vilket är oerhört intressant i sig.

HDL/LDL är oerhört omdiskuterat och man är inte ens riktigt hundra på om det är särskilt negativt för hälsan. Men ja, det sker en sänkning av HDL på 600mg av testosteron, detta kan vara negativt i det långa loppet, men det går inte att säga något säkert om det, men kortvarigt är det inga problem.

Men återigen var detta alltså byggardoser, något jag inte råder någon att köra, det bör väl brukas om man måste i tävlingssyfte etc, men inget jag anser hobbytränare bör syssla med.

Vanliga TRT doser dock, ingenting att oroa sig över.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 21:19   #47
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
HDL/LDL är oerhört omdiskuterat och man är inte ens riktigt hundra på om det är särskilt negativt för hälsan. Men ja, det sker en sänkning av HDL på 600mg av testosteron, detta kan vara negativt i det långa loppet, men det går inte att säga något säkert om det, men kortvarigt är det inga problem.

Men återigen var detta alltså byggardoser, något jag inte råder någon att köra, det bör väl brukas om man måste i tävlingssyfte etc, men inget jag anser hobbytränare bör syssla med.

Vanliga TRT doser dock, ingenting att oroa sig över.
Här har du fel, det sker en stor sänkning även på doser som är betydligt lägre, såsom 300 mg och 125 mg per vecka. Det senare börjar iaf lika TRT-doser.

Sen om man tycker det är en big deal är väl upp till var och en att bedöma, det är i vart fall stora förändringar på en någorlunda vedertagen markör för hjärt- och kärlhälsa såklart i kombination med annat.

Att ligga på det i +20 år, ja, du kanske är säker på att det är helt riskfritt. Men jag tror det finns de som misstänker motsatsen.

Det finns andra vanligt förekommande biverkningar med testosteronadministration. En av de är skyhöga värden på Hb och EVF som en följd av bland annat hög aromatisering till östrogen. Det sker oftast på i Sverige normalt utskrivna Nebido med mycket lång halveringstid. Obra och ger ökad risk för bland annat blodproppar tex.

Så det är inte bara tjo och tjim.

/Bruce

Senast redigerad av Bruce Banner den 2020-02-24 klockan 21:21.
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 21:38   #48
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Här har du fel, det sker en stor sänkning även på doser som är betydligt lägre, såsom 300 mg och 125 mg per vecka. Det senare börjar iaf lika TRT-doser.

Sen om man tycker det är en big deal är väl upp till var och en att bedöma, det är i vart fall stora förändringar på en någorlunda vedertagen markör för hjärt- och kärlhälsa såklart i kombination med annat.

Att ligga på det i +20 år, ja, du kanske är säker på att det är helt riskfritt. Men jag tror det finns de som misstänker motsatsen.

Det finns andra vanligt förekommande biverkningar med testosteronadministration. En av de är skyhöga värden på Hb och EVF som en följd av bland annat hög aromatisering till östrogen. Det sker oftast på i Sverige normalt utskrivna Nebido med mycket lång halveringstid. Obra och ger ökad risk för bland annat blodproppar tex.

Så det är inte bara tjo och tjim.

/Bruce
Sker det en stor förändring i hdl/ldl på 125mg vecka?! Hdl/ldl är väldigt omdebatterat.

Det finns alltid de som misstänker saker och ting, men ännu har det inte visats något negativt med det, bara positivt och då har ändå trt funnits under många decennier nu.

Förhöjt hb till följd av testosteron är inte farligt:



https://www.youtube.com/watch?v=mH-J5kXU-jQ

Så nej, det lkar inte risken för blodproppar.

Nej, aromatizeringen till östrogen är positivt, mer än hälften av de positiva effekterna av testosteron är just pga östrogen.

Nu, att ha skyhöga nivåer är aldrig bra av något i längden, och det stämmer att NEBIDO i regel är värdelöst pga detta, då de skyhöga dalarna och dipparna, vilket skapar en hormon-obalans vilket leder till svängningar i humöret.

Men östrogenökningen pga testosteron är i regel enbart positiv:
https://www.youtube.com/watch?v=_BYrA0lXZ3k
https://youtu.be/89tgCHHhenQ
https://youtu.be/jVGWNw7M4PI









Och ja, jag är en nörd som satt mig in i detta under flera månaders tid nu .

Senast redigerad av Bobcole den 2020-02-24 klockan 21:40.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 21:48   #49
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Sker det en stor förändring i hdl/ldl på 125mg vecka?! Hdl/ldl är väldigt omdebatterat.

Det finns alltid de som misstänker saker och ting, men ännu har det inte visats något negativt med det, bara positivt och då har ändå trt funnits under många decennier nu.

Förhöjt hb till följd av testosteron är inte farligt:



https://www.youtube.com/watch?v=mH-J5kXU-jQ

Så nej, det lkar inte risken för blodproppar




Och ja, jag är en nörd som satt mig in i detta under flera månaders tid nu .
Har du läst några studier om det? Att länka till bla Dr delagoo som lever på att sälja testo är ingen uppenbart opartisk källa.

ESC håller nog inte med om att hdl/ldl är särskilt omdebatterat längre med tanke på de senaste riktlinjerna de släppte.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 22:09   #50
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Och ja, jag är en nörd som satt mig in i detta under flera månaders tid nu .
Jag tror du tagit dig vatten över huvudet med tanke på vem du diskuterar med nu i alla fall.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 07:09   #51
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Och ja, jag är en nörd som satt mig in i detta under flera månaders tid nu .
Det är bra att du satt dig in dig i det hela.

Utan att citera massa studier så kan jag säga att du är lite extensiv i din positivism. Och det kommer från en i övrigt pro-person som mig skall tilläggas.

Nu är det inte någon snoppmätning i kunskapsiver men jag har hållit på med det här (kost, träning, TRT och även steroider) i över 20 års tid på olika nivåer som referens. Jag är ingen läkare, men törs nog påstå att jag har hyfsat koll på konsensus och vilka fallgropar som finns och du är absolut i tassemarkerna när det kommer till vissa påståenden.

Ett tips är också att youtube verkligen är avskrapet till kunskapsinhämtning, man skall ha tur att hitta bra källor därifrån. Några av dina klipp innehåller riktiga tomtar om du får ursäkta, de representerar inte den samlade vetenskapen om respektive ämne, det törs jag påstå.

Citat:
Sker det en stor förändring i hdl/ldl på 125mg vecka?!
Ja, det framgår av de studier du postat bla. Extrapolera det i 25 år och livslång förskjutning, där har du riskbilden.

Citat:
Det finns alltid de som misstänker saker och ting, men ännu har det inte visats något negativt med det, bara positivt och då har ändå trt funnits under många decennier nu.
Så kan man inte resonera, hur många långtidsstudier finns det på TRT där man legat i det övre intervallet under 20 år och förskjutit blodfetter, blodvärden? Jag tror du får leta ganska länge för att hitta bra material på det.

Bara för att det inte undersökts på djupet betyder det inte att det finns hälsofaror.

Citat:
Nej, aromatizeringen till östrogen är positivt, mer än hälften av de positiva effekterna av testosteron är just pga östrogen.
Det var ett ganska tufft påstående, varifrån får du just hälften? Kan du hänvisa till källan (utan youtube)?

Observera att jag inte på något sätt anklagar östrogen att vara alltid negativt, det är det absolut inte.

Citat:
Nu, att ha skyhöga nivåer är aldrig bra av något i längden, och det stämmer att NEBIDO i regel är värdelöst pga detta, då de skyhöga dalarna och dipparna, vilket skapar en hormon-obalans vilket leder till svängningar i humöret.
Vad får du ditt senaste understrukna påstående ifrån, var är källan?

Har du funderat över att just dessa hormoner inte alls är stabila över dygnet utan att det just är stora skillnader? Är det då orsaken till förändringar i humöret hos människor i allmänhet?

Återigen, jag är pro-testosteron men man bör vara lite nyanserad i sina utsagor. Tycker jag.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 07:38   #52
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Såklart man bör ta många saker i beaktande. För högt östrogen tar även bort en del av testosteronets positiva effekter. Dessa saker också väldigt individuella. Jag vet många som aldrig haft några problem och endel vars hB höjts. Deta att jag under dom senaste 8 åren tryckt testo i större mängder 60-75% av tiden utan problem förutom östrogen gör att jag personligen inte är rädd för trt doser. 3 ggr/år har jag tagit så gott som alla prov man kan.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 12:32   #53
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Och ja, jag är en nörd som satt mig in i detta under flera månaders tid nu .
Klassisk Dunning–Kruger-effekt
Många är vi som varit där.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:38   #54
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Klassisk Dunning–Kruger-effekt
Många är vi som varit där.

Du är där fortfarande verkar det som.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:38   #55
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Har du läst några studier om det? Att länka till bla Dr delagoo som lever på att sälja testo är ingen uppenbart opartisk källa.

ESC håller nog inte med om att hdl/ldl är särskilt omdebatterat längre med tanke på de senaste riktlinjerna de släppte.
En hel drös, ja.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:48   #56
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg





Ett tips är också att youtube verkligen är avskrapet till kunskapsinhämtning, man skall ha tur att hitta bra källor därifrån. Några av dina klipp innehåller riktiga tomtar om du får ursäkta, de representerar inte den samlade vetenskapen om respektive ämne, det törs jag påstå.
Tack, jag är medveten om detta. Jag är också medlem i den grupp på facebook med flest välrespekterade hormondoktorer i världen där det dagligen postas studier om detta. Några av doktorerna i dessa klipp är världsledande inom fältet.



Citat:





Observera att jag inte på något sätt anklagar östrogen att vara alltid negativt, det är det absolut inte.
Dr. Eric Serrano
Dr. Keith Nichols
Dr. Neal Rouzier
Dr. Jeffrey Rutherbusch
(Avlidne) Dr John Crisler

I studier där man satt män på TRT och blockerat en stor del av konverteringen av östrogenet så har effekter så som ökad libido, välmående, ökning av IGF1 etc uteblivit.



https://www.youtube.com/watch?v=4L1Xx9IXsFo



Citat:
Har du funderat över att just dessa hormoner inte alls är stabila över dygnet utan att det just är stora skillnader? Är det då orsaken till förändringar i humöret hos människor i allmänhet?
Det är en bidragande faktor, såklart.

Citat:
Återigen, jag är pro-testosteron men man bör vara lite nyanserad i sina utsagor. Tycker jag.
Nyanserad är jag, det verkar dock krävas lite av en push från "pro-sidan" då den andra sällan är särskilt nyanserad (i Sverige) som det är nu.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:48   #57
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag tror du tagit dig vatten över huvudet med tanke på vem du diskuterar med nu i alla fall.
Inga problem.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:52   #58
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Har du läst några studier om det? Att länka till bla Dr delagoo som lever på att sälja testo är ingen uppenbart opartisk källa.

ESC håller nog inte med om att hdl/ldl är särskilt omdebatterat längre med tanke på de senaste riktlinjerna de släppte.
Finns massvis att läsa/se/lyssna på gällande hdl/ldl, det råder onekligen delade meningar. Många av studierna handlar om correlation istället för causation.



https://www.youtube.com/watch?v=Qwmbt5vJSqo
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:54   #59
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Såklart man bör ta många saker i beaktande. För högt östrogen tar även bort en del av testosteronets positiva effekter. Dessa saker också väldigt individuella. Jag vet många som aldrig haft några problem och endel vars hB höjts. Deta att jag under dom senaste 8 åren tryckt testo i större mängder 60-75% av tiden utan problem förutom östrogen gör att jag personligen inte är rädd för trt doser. 3 ggr/år har jag tagit så gott som alla prov man kan.
Japp, särskilt när det kommer till byggardoser. Dock verkar östrogen vara väldigt väldigt anabolt i sig, så det smartaste verkar vara att förminska det så "lite" man kan tills man inte längre får några symptom. Desto mer östrogen, desto mer muskelbygge.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:57   #60
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg


Har du funderat över att just dessa hormoner inte alls är stabila över dygnet utan att det just är stora skillnader? Är det då orsaken till förändringar i humöret hos människor i allmänhet?

Återigen, jag är pro-testosteron men man bör vara lite nyanserad i sina utsagor. Tycker jag.

MVH
/Bruce
Ja, över dygnet ja. Men NEBIDO innebär i många fall otroliga toppar och dalar, det är väldigt många som har problem med det som får TRT i Sverige, NEBIDO är i många fall icke-optimalt då det toppar snabbt för att sedan sjunka samtidigt som östrogenet (som alltid sjunker en stund efter testosteron) håller sig högt längre, vilket skapar en obalans.

Den faktiska halveringstiden av just nebido har också visat sig varit mycket kortare än vad man tidigare trott, så en injektion var 6-10e vecka är sällan optimalt.

Många praktiserar numera ED injektioner (injektion varje dag) i väldigt små doser, även med långa estrar så som enanthate och cypionate.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)