Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-15, 12:58   #61
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Träna, både kondition och styrketräning. Inte lågvolym.

Var smal. Väg lite.

Begränsa alkoholintaget.

Undvik tobak.

Är bra. “Eat
minimally processed, bioactive rich foods (fruit, nuts, seeds,
beans, vegetables, whole grains, plant oils, yogurt, fish) and
avoid ultra-processed foods rich in refined starch, sugars, and
industrial additives such as trans fatty acids and sodium" är rekommendationerna (BMJ 2018;360:k822) för kardiovaskulär hälsa och passar säkert bra för cancer också. Begränsa mängden rött kött, uteslut chark.


Lyckas ändå pricka in 4/5.

Styrka och konditionsträning i stort sett dagligen, dock stillasittande jobb nuförtiden.

Har varit småtjock som barn/tonåring. Gick ner till 70kg/190cm och har varit ganska smal sedan dess. Får alltid höra att jag är smal. Väger nog dock ca 85kg nu.

Dricker alkohol ca 3-5 gånger per år ungefär, och då i väldigt måttliga mängder. Min pappa var alkoholist och gick bort pga leversjukdom så inte direkt någon alkohol romantiker.

Äter nog ändå väldigt bra om man jämför med gemene man, hyfsat mycket grönsaker och frukt och aldrig halvfabrikat. Äter dock endel skräp som godis, glass och fika emellanåt.

Det är bara snuset jag måste sluta med. Dock har läkarn sagt att pga mitt jättelåga blodtryck så är det åtminstone bra för det, men ska lägga av när jag får barn är tanken. Kostar alldeles för mycket och är ju i slutändan inte värt det.

Ibland känns det dock som cancer är ett jävla lotteri. Min mamma levde inte direkt ett dekadent liv och var alltid ute och promenerade och rörde på sig, åt normal mat, ändå drabbades hon.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 13:04   #62
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Ibland känns det dock som cancer är ett jävla lotteri.
Det säger väl sig självt? Skulle vara konstigt om det var 100 % livsstilsrelaterat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 14:36   #63
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det säger väl sig självt? Skulle vara konstigt om det var 100 % livsstilsrelaterat.


Fast är det verkligen det? Det är väl ändå märkligt att vissa lever hur hälsosamt som helst och ändå drabbas medan vissa både röker, dricker och tränar inte men lever ändå vidare som ingenting tills de är gamla och grå. Enligt tidigare inlägg så finns det ju faktiskt bevisat att livsstil påverkar sannolikheten för att drabbas.

Men det jag menar är väl mer att livet är jävligt orättvist, och att många som drabbas av det borde inte göra det. Nu kanske jag är partisk som har erfarenhet av det, men jag tycker nog att om man inte uppskattar livet och lever som skit så kanske de ska drabbas istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 16:28   #64
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Fast är det verkligen det? Det är väl ändå märkligt att vissa lever hur hälsosamt som helst och ändå drabbas medan vissa både röker, dricker och tränar inte men lever ändå vidare som ingenting tills de är gamla och grå. Enligt tidigare inlägg så finns det ju faktiskt bevisat att livsstil påverkar sannolikheten för att drabbas.

Men det jag menar är väl mer att livet är jävligt orättvist, och att många som drabbas av det borde inte göra det. Nu kanske jag är partisk som har erfarenhet av det, men jag tycker nog att om man inte uppskattar livet och lever som skit så kanske de ska drabbas istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet är orättvist. Naturen skiter fullständigt i våra "mänskliga" problem. De flesta andra djuren är rätt nöjda om dem får leva en dag till skulle jag tro. Jag tror inte på att man ska leva för att leva länge om man inte trivs med det. Jag gör hellre något jag tycker om och dör tidigt än äter grönkål för att kanske leva lite längre. (Jag gillar inte grönkål) Men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag tränar för att mår bra psykiskt, och den utdelningen får jag direkt. Och jag tycker det är kul. Hade jag inte tyckt om det så hade jag aldrig gjort det. Försöker att bara göra saker jag vill göra. Inget annat är viktigt.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 20:31   #65
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Livet är orättvist. Naturen skiter fullständigt i våra "mänskliga" problem. De flesta andra djuren är rätt nöjda om dem får leva en dag till skulle jag tro. Jag tror inte på att man ska leva för att leva länge om man inte trivs med det. Jag gör hellre något jag tycker om och dör tidigt än äter grönkål för att kanske leva lite längre. (Jag gillar inte grönkål) Men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag tränar för att mår bra psykiskt, och den utdelningen får jag direkt. Och jag tycker det är kul. Hade jag inte tyckt om det så hade jag aldrig gjort det. Försöker att bara göra saker jag vill göra. Inget annat är viktigt.
Vilket nihilistiskt / hedonistiskt synsätt, sprid inte det.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:57   #66
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Hur är det med ökning av cancer? Känns som allt fler och fler får cancer, Stämmer det?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:58   #67
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Träna, både kondition och styrketräning. Inte lågvolym.

Var smal. Väg lite.

Begränsa alkoholintaget.

Undvik tobak.

Är bra. “Eat
minimally processed, bioactive rich foods (fruit, nuts, seeds,
beans, vegetables, whole grains, plant oils, yogurt, fish) and
avoid ultra-processed foods rich in refined starch, sugars, and
industrial additives such as trans fatty acids and sodium" är rekommendationerna (BMJ 2018;360:k822) för kardiovaskulär hälsa och passar säkert bra för cancer också. Begränsa mängden rött kött, uteslut chark.
Många säger ju att styrketräning skulle öka risken för cancer, Då cellerna går sönder och större risk för cancer med det i längden, Något liknande typ. Endast bullshit eller?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 12:15   #68
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Hur är det med ökning av cancer? Känns som allt fler och fler får cancer, Stämmer det?
Ja.

"– Att cancerfallen ökar beror på att vi blir fler och äldre. Vården blir också allt bättre på att upptäcka cancer till exempel genom effektiva screeningprogram. En annan viktig faktor bakom ökningen har vi faktiskt möjlighet att påverka nämligen vår livsstil – vi vet att en tredjedel av all cancer går att förebygga, säger Jan Zedenius, chefsläkare och medicinskt sakkunnig på Cancerfonden."
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 14:18   #69
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Nja, ökar inte bara för att vi lever längre.
Cancer dyker upp på många barn och unga också så det är nog fler yttre parametrar som påverkar.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 15:46   #70
mallow
Registered User
 
mallows avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Många säger ju att styrketräning skulle öka risken för cancer, Då cellerna går sönder och större risk för cancer med det i längden, Något liknande typ. Endast bullshit eller?


https://www.styrkelabbet.se/styrketr...h-fortida-dod/
__________________
“Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach.”
mallow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 16:05   #71
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nja, ökar inte bara för att vi lever längre.
Cancer dyker upp på många barn och unga också så det är nog fler yttre parametrar som påverkar.
Kollade på svensk statistik på Socialstyrelsens hemsida och barncancerförekomstensåg ut att vara ganska stabil.
Minns inte var jag läste att det ökade?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 01:15   #72
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
På senare tid har man hört att det är farligare att vara smal och otränad än tjock och vältränad, skulle vara intressant att se en studie som räknar in alla variablerna. Det är inte svårt att tänka sig att de flesta tjocka även är otränade tex.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:48   #73
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Ja.

"– Att cancerfallen ökar beror på att vi blir fler och äldre. Vården blir också allt bättre på att upptäcka cancer till exempel genom effektiva screeningprogram. En annan viktig faktor bakom ökningen har vi faktiskt möjlighet att påverka nämligen vår livsstil – vi vet att en tredjedel av all cancer går att förebygga, säger Jan Zedenius, chefsläkare och medicinskt sakkunnig på Cancerfonden."
I absoluta tal eller procentuellt?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)