Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-02, 09:56   #16
Xerxex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrtälje
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Under samma pass ja.

Dom tränade varje muskelgrupp en gång per vecka. Ganska logiskt att 10 set per pass gav bättre resultat än 20 set per pass.

Ännu bättre resultat hade dom fått om dom tränat säg 7 set två gånger per vecka. Eller 8 set var tredje dag. Men det var inte det som undersöktes.
Ja självfallet per pass då det var ett pass per vecka. Men det gör inte det troligt att man kan köra som dem gjorde men två gånger i veckan med samma muskel. Dock ingen som vet för som du säger inget man testade..

Så då är frågan får man samma resultat av att köra säg 2x5 isället för 1x10 eller om det blir för mycket eller kanske mer optimalt. Ja det som är stora frågan.
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 11:35   #17
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxex Visa inlägg
Så då är frågan får man samma resultat av att köra säg 2x5 isället för 1x10 eller om det blir för mycket eller kanske mer optimalt. Ja det som är stora frågan.
Jag sticker ut hakan och påstår att jag vet att 2x5 (per vecka) ger bättre resultat än 1x10. Skillnaden blir troligtvis ännu större om man inte går till total fail. Marginalnyttan minskar exponentiellt med antal set, och vid 10e settet görs nog mer skada än nytta..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 12:08   #18
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Varför mäter man på just biceps/triceps? Alltså jag vet ju att armar är den viktigaste muskeln men...
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 12:33   #19
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Lätt att träna, lätt att mäta antar jag.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 14:14   #20
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hur orkar man göra flera basövningar varje pass? För det är väl så helkroppspasen är uppbyggda?

Om jag t.ex tränar bröst en dag så har jag bara bänkpress som basövning sen är jag nästan helt slut och bara pumpar på lätta vikter resten av passet.

Förstår inte det här med helkroppspass.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 14:30   #21
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hur orkar man göra flera basövningar varje pass? För det är väl så helkroppspasen är uppbyggda?

Om jag t.ex tränar bröst en dag så har jag bara bänkpress som basövning sen är jag nästan helt slut och bara pumpar på lätta vikter resten av passet.

Förstår inte det här med helkroppspass.
Du blir trött i bröstet och måste pumpa lätta vikter ja, däremot är ryggen oanvänd i princip och kan tränas, när den är trött kan du gå vidare till framsida lår som inte tränat ännu, osv.

Visst infinner det sig någon slags central trötthet av att träna tunga övningar men man kan fördela ut övningarna så man orkar hela passet och prioritera olika muskler olika pass.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2019-07-02 klockan 14:31.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 15:21   #22
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hur orkar man göra flera basövningar varje pass? För det är väl så helkroppspasen är uppbyggda?

Om jag t.ex tränar bröst en dag så har jag bara bänkpress som basövning sen är jag nästan helt slut och bara pumpar på lätta vikter resten av passet.

Förstår inte det här med helkroppspass.
Du får naturligtvis anpassa volymen så du orkar fler övningar om du skka köra så. Ändra ordningen är också att föredra.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 17:09   #23
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Varför hoppades du på motsatsen?
Jag gillar bro split bättre än helkropp. Känns skönare att köra en muskelgrupp till döden 1 gång i veckan än att träna allt med behållning flera gånger i veckan. Det blir också mer effektivt om jag bara kan köra 1 pass en vecka att kunna öka i storlek med en muskelgrupp jag gillar.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 17:23   #24
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxex Visa inlägg
Hur går dethär ihop med studien du visade tidigare med att mer inte behöver vara bättre. Är det bara en uppdelning av antal set över fler dagar med fortfarande samma? 5-10 set per muskel och vecka blir ganska lite som helkropp.

trevligt att behöva mindre såklart men denna studie tillskillnad från den andra tidigare är väldigt kort och eventuellt då lider av samma fel som tidigare har gjort. Dvs att resultatet över lite längre tid inte är likadant. Massa helkropp kanske är kung i 8 veckor men efter 20 kanske det är suboptimalt.
Den tidigare studien undersökte specifikt "hur hårt man tränar varje pass" och kom fram till att man får bäst ökning i styrka av att köra stenhårt varje set, men få set. Ökningar i muskelstorlek var densamma för grupperna.

Denna studien undersöker "hur ofta man tränar varje muskel" och visar att det är bättre att träna ofta för maximal muskelstorlek. Ökningar i styrka var densamma för grupperna.

Konflikten ligger snarare i balansen mellan intensitet och återhämtning här. Om man kör varje muskel till döden så kan man nog inte köra igen dagen efter. Så frågan jag har är varför de som körde brosplit inte drog maximal nytta av den långa återhämtningen och tog sina set till hardcore fail medans de som körde helkropp behövde ta det lugnare med sina övningar för att orka med dagen efter.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 01:55   #25
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Fey Visa inlägg
Den tidigare studien undersökte specifikt "hur hårt man tränar varje pass" och kom fram till att man får bäst ökning i styrka av att köra stenhårt varje set, men få set. Ökningar i muskelstorlek var densamma för grupperna.

Denna studien undersöker "hur ofta man tränar varje muskel" och visar att det är bättre att träna ofta för maximal muskelstorlek. Ökningar i styrka var densamma för grupperna.

Konflikten ligger snarare i balansen mellan intensitet och återhämtning här. Om man kör varje muskel till döden så kan man nog inte köra igen dagen efter. Så frågan jag har är varför de som körde brosplit inte drog maximal nytta av den långa återhämtningen och tog sina set till hardcore fail medans de som körde helkropp behövde ta det lugnare med sina övningar för att orka med dagen efter.
Båda studierna körde seten till fail.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:46   #26
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Tycker den här biten är lite konstig:
Citat:
It is important to note that, although the scientific evidence indicates that higher frequencies result in greater hypertrophic gains (27), to the authors' knowledge, only one previous study compared a high (3 sessions·wk−1 per muscle group) vs. a low RT frequency (1 sessions·wk−1 per muscle group) in resistance-trained subjects using validated diagnostic imaging methods (e.g., ultrasound) to assess a change in muscle size (30). This study showed a general trend toward a greater muscle growth in the higher frequency condition.
För visst har Schoenfeld gjort flera studier tidigare som visat att frekvensen saknade betydelse så länge som volymen var samma, konstigt att de inte tar upp det i denna sin nya studie.

Citat:
Finally, results may have been influenced by the novelty of changing RT programs. Prestudy interviews revealed that all subjects regularly trained with a frequency between 1 and 2 sessions per muscle group per week. Therefore, the subjects who were randomized to the TOTAL group were exposed to a new stimulus in relation to the weekly frequency (5 times per muscle group per week), whereas the SPLIT group trained with their usual frequency (1 time per muscle group per week). Given evidence that the muscular response is heightened when RT program variables altered outside of traditional recommendations (17), it is feasible that subjects in TOTAL unduly benefited from the unfamiliar stimulus of training with a higher RT frequency. It is also possible that periodizing training frequencies might provide a mean to maintain news of the stimulus and thus promote a continued gain over time. This hypothesis demands additional investigation.

Senast redigerad av F Ultra den 2019-07-03 klockan 15:53.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:58   #27
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Tycker den här biten är lite konstig:


För visst har Schoenfeld gjort flera studier tidigare som visat att frekvensen saknade betydelse så länge som volymen var samma, konstigt att de inte tar upp det i denna sin nya studie.
Med ultraljud eller andra "validated diagnostic imaging methods"?

Roade mig med att sätta ihop ett litet program baserat på detta upplägg med tillägg av axlar, vader och mage på bekostnad av lite triceps och biceps och anpassat till mitt vardagsgym (jobbets). Ger perfekt lunchträning med 3x10-12 och 1 min setvila.

Synpunkter på upplägget?

Må: knäböj, lutande hantelpress, latsdrag, stångcurl, vader och pushdowns
Ti: frontböj, lutande bänk, hantelrodd, drag till hakan, mage
On: splitböj, bänkpress, sittande kabelrodd, hantelcurl, french press (kabel)
To: knäböj, lutande hantelpress, chinups, sidolyft, vader
Fr: marklyft, hantelpress, stångrodd, dips och maghjul

Senast redigerad av Sarco den 2019-07-03 klockan 16:00.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 21:18   #28
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Båda studierna körde seten till fail.
De hade dock en mycket kraftigt skild definition. En studie använde absolut fail medans den senare använde "vanlig" fail.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 21:21   #29
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Må: knäböj, lutande hantelpress, latsdrag, stångcurl, vader och pushdowns
Ti: frontböj, lutande bänk, hantelrodd, drag till hakan, mage
On: splitböj, bänkpress, sittande kabelrodd, hantelcurl, french press (kabel)
To: knäböj, lutande hantelpress, chinups, sidolyft, vader
Fr: marklyft, hantelpress, stångrodd, dips och maghjul
Varför lutande bröstpressar, tränar brösten mindre och axlarnas främre huvuden mer.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 22:14   #30
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Varför lutande bröstpressar, tränar brösten mindre och axlarnas främre huvuden mer.
antagligen för att matcha programmet som de i studien använde.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)