Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-25, 13:06   #901
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Härligt. Första passet med Nordic curls och sissy squat genomfördes igår.

Använde mig av metoden där man kör ett band under en dörr och kilar in fötterna på andra sidan. Kommer bli ett viss labbande för att uppnå bra montage. Vilken skillnad om man lyckas ta spjärn med tårna också. Snackar 20% styrka och stabilitet.
Vad kör du som vaddering för knäna?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 13:19   #902
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vad kör du som vaddering för knäna?
Lösa industriknäskydd. Har fritt flyt av dessa. Funkade utmärkt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 14:20   #903
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Snyggt! Ringar är ju guld att ha med sig. Tränar du förresten olika moment utifrån handstående också, typ HSPU och dylikt?
Ja, jag har nyligen påbörjat den långa och mödosamma resan mot en fristående HSPU. Det är sannerligen (för)ödmjukande och man får svälja sitt ego med en stor gulp.



Just nu fokuserar jag på så kontrollerade excentriska repetioner som möjligt. Har lång väg kvar men hoppas på att få ut en eller flera repetitioner till sommaren om jag jobbar flitigt och konsekvent på mina svagheter. Men man kan ju aldrig styra över prestationer i slutändan, endast sin insats.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 18:49   #904
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Ja, jag har nyligen påbörjat den långa och mödosamma resan mot en fristående HSPU. Det är sannerligen (för)ödmjukande och man får svälja sitt ego med en stor gulp.


Just nu fokuserar jag på så kontrollerade excentriska repetioner som möjligt. Har lång väg kvar men hoppas på att få ut en eller flera repetitioner till sommaren om jag jobbar flitigt och konsekvent på mina svagheter. Men man kan ju aldrig styra över prestationer i slutändan, endast sin insats.
Riktigt grymt! Först HSPU då och sedan vidare till 90º pushup? ^^ Resan tar aldrig slut!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 19:34   #905
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag sörjer. Chansköpte höga handtag och dubbla yogablock hos Lidl. 49kr per par. Och nu visar det sig vara toppkvalli. Vad i hela friden. Jag skulle köpt fler!
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 19:37   #906
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag sörjer. Chansköpte höga handtag och dubbla yogablock hos Lidl. 49kr per par. Och nu visar det sig vara toppkvalli. Vad i hela friden. Jag skulle köpt fler!
Alltså typ dipbars eller mer paralletthöjd?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 19:40   #907
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Alltså typ dipbars eller mer paralletthöjd?
Mer åt armhävningshandtag-hållet. 15cm höga. Hade velat ha ett par på jobbet. Gillar att köra med dem när jag utövar decline push up. Och yogablock under fötterna.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 05:40   #908
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Flera fulla planche pushups av rich.walling. Fortsatt jäkligt inspirerande då han från en traditionell träning med bänk, ohp osv gick över till att direkt kunna riva av en straddle planche vid 30 års ålder (samma ålder som mig dvs 83a). Något som för övrigt debatterats fram och tillbaka mellan honom (pangu83 på reddit) och Mindfulmover på reddit Bodyweightfitness som å andra sidan inte köper att det finns någon överförbarhet mellan bänk och planche.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 09:29   #909
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Flera fulla planche pushups av rich.walling. Fortsatt jäkligt inspirerande då han från en traditionell träning med bänk, ohp osv gick över till att direkt kunna riva av en straddle planche vid 30 års ålder (samma ålder som mig dvs 83a). Något som för övrigt debatterats fram och tillbaka mellan honom (pangu83 på reddit) och Mindfulmover på reddit Bodyweightfitness som å andra sidan inte köper att det finns någon överförbarhet mellan bänk och planche.
Dominik Skype rekommenderade nyligen att man skulle fokusera på overhead press OHP för att progrediera mot just planche-grejer.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 09:51   #910
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Dominik Skype rekommenderade nyligen att man skulle fokusera på overhead press OHP för att progrediera mot just planche-grejer.
Aha, har ej hört det. De flesta brukar ju säga OHP primärt för HSPU-träning. Lite lustigt just med Dominik Sky dock då tidigare nämnda person klankade ned på honom precis i dagarna nu i en tråd vad gällde hans planchetips, med argumentet att han inte själv har en planche än. Han har ju onekligen mycket styrka i båda det enda och det andra dock, och han själv har dragit på sig skador behöver ju inte betyda att han inte har kunskapen om vad en bra väg till att uppnå mål X.

Man har väl förhoppningsvis med både horisontellt och vertikalt pressande i vilket fall som helst
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 20:48   #911
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Skadereflektion. Till och från under ett par år lite obehag kring mediala epicondylområdet vid aktiv pronation i ytterläge och ibland supination (stretch?). Förvärrat av någonting för X månader sedan och det började kännas mer i pullups och ännu mer i OAC. Har fått köra enbart partiella one arm lat pulldowns med vänster arm pga att excentriska fasen tillbaka till sträckt läge kan kännas som att någonting i området drar till och rör sig och gör ont som fan då.

Palpationsöm på pronatorteresområdet, vilket fick mig att tro pronator teressyndrom först, dvs nervkompression n. medianus (knappast den första nervkompressionen eller nervskadan i så fall för min del) då övrig icke-sträckt träning av flexorer, pronatorer osv kändes OK. Partiell ROM och isometriskt fungerar dock bra, så det går ju alltid att något suboptimalt jobba runt problemet. Raka latsövningar u.a.

Kikade med ultraljud på armbågen (har börjat att utbilda mig inom ultraljudsdiagnostik) och såg ingen inflammatorisk / doppleraktivitet i nerven, möjligen lite mörkare än friska sidan, men däremot en del doppler bort från nerven mot djupare delen av pronator teres mot mediala epicondylen. Bör således ändå vara att pronator teres är med i problembilden på något sätt.

Lösning: dags att dry needla fanskapet varje vecka (och fortsätta träna runt som vanligt).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 08:47   #912
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Första dry needlingen för några dagar sedan verkar ha lugnat ned området så pass att full ROM med 8-reppare fungerar i alla fall. Taggar ned lite på tyngden i OAC överhuvudtaget en period nu. 5-6 reppare på höger sida och 8-reppare på vänster sida. Decembers 3-reppare på 50kg går dock nu att göra 6 reps på med höger sida, så det var ju bra.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 09:28   #913
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Första dry needlingen för några dagar sedan verkar ha lugnat ned området så pass att full ROM med 8-reppare fungerar i alla fall. Taggar ned lite på tyngden i OAC överhuvudtaget en period nu. 5-6 reppare på höger sida och 8-reppare på vänster sida. Decembers 3-reppare på 50kg går dock nu att göra 6 reps på med höger sida, så det var ju bra.
Strongt. Nålar du dig själv? Hur stärker du det falska greppet? Genom att hänga i det? Anar att det kan begränsa mig framöver.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 10:22   #914
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Strongt. Nålar du dig själv? Hur stärker du det falska greppet? Genom att hänga i det? Anar att det kan begränsa mig framöver.
Japp det är jag van vid, men undviker väl det också om det går, då det stör träningen så mycket (pga kraftiga DOMS man får). Jag hade false grip som en specifik övning i kabelmaskin på lägsta med ett handtag med en arm i taget på halva kroppsvikten, men med allt annat grepprelaterat så blev det så jäkla mycket volym totalt sett så jag har tagit bort den tillfälligt. I bl.a. triceps pushdowns så håller jag ett false grip och den syftar ju ändå till att stärka någon framtida muscle up träning. När jag blir starkare i både OAC och pushdowns så får jag se hur det ligger till med false grip.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 13:03   #915
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Får se om man vågar sig på att lägga in barbell maltese press igen med väldigt lätta vikter någon gång framöver, då radialisirritationen verkar vara borta. Då blir det nog typ 15-reppare eller något sådant i X månader.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)