Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-27, 08:25   #1
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Träningsvärk efter sjukdom

Jag var just sjuk i 2 veckor och körde mitt första böjpass igår, tänkte att jag skulle ta det väldigt lugnt så jag gjorde bara 5 st 3:or på 110kg vilket är långt ifrån max, skulle ha kunnat köra 50kg tyngre men det var som sagt ett lätt startpass.
Idag har jag likförbannat världens träningsvärk!
Hur funkar det där egentligen, det är helt klart inte belastningen på musklerna som skapar träningsvärken utan inaktiviteten, eller?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 08:48   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Hade du fortsatt vara inaktiv hade du inte fått träningsvärk, så jag skulle säga att det är belastningen, efter att du varit inaktiv som gjort att du fått sån träningsvärk.

Jag själv körde lite tyngdlyftning för första gången på 2 år för ett par dagar sedan, känns rätt mycket fortfarande, har dock inte känt av något under tiden jag var inaktiv
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 08:53   #3
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hade du fortsatt vara inaktiv hade du inte fått träningsvärk, så jag skulle säga att det är belastningen, efter att du varit inaktiv som gjort att du fått sån träningsvärk.

Jag själv körde lite tyngdlyftning för första gången på 2 år för ett par dagar sedan, känns rätt mycket fortfarande, har dock inte känt av något under tiden jag var inaktiv
Jahapp, då var du på min svarta lista nu!
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 10:31   #4
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag var just sjuk i 2 veckor och körde mitt första böjpass igår, tänkte att jag skulle ta det väldigt lugnt så jag gjorde bara 5 st 3:or på 110kg vilket är långt ifrån max, skulle ha kunnat köra 50kg tyngre men det var som sagt ett lätt startpass.
Idag har jag likförbannat världens träningsvärk!
Hur funkar det där egentligen, det är helt klart inte belastningen på musklerna som skapar träningsvärken utan inaktiviteten, eller?
När jag kör frekvent träning t.ex helkropp så får jag nästan aldrig träningsvärk så länge jag inte gör en ny övning. Men ifall jag kör splittrad träning får jag alltid träningsvärk ifall jag kör ett pass per vecka t.ex.

Ingen aning vad det beror på, bara en observation!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 18:23   #5
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Liknande erfarenhet. Var borta från gymmet i 2 veckor pga sjukdom. Körde ett helkroppspass i måndags. Nästan lika stark som vanligt. Fick jävulsk träningsvärk i bröst av bara 3 set bänk. Idag provade jag ett överkroppspass, kunde bara göra en 5a på normal vikt för 10a, och extremt öm i bröst

Jag var alltså normalstark första passet tillbaka men kroppen verkade vara extremt ovan så återhämtningen var rejält mycket sämre. Sjukt att man blir ovan så snabbt

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Senast redigerad av smerk den 2020-03-11 klockan 18:26.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)