Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-15, 23:03   #1
krambanan
Registered User
 
krambanans avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 121
Arrow Näringsfördelning vid icke-deff?

Det här kanske låter lite små-mysko men när jag började träna styrketräning seriöst så började jag med att deffa el. snarare dieta. Kan säga att jag har rätt bra koll på man ska äta och inte äta då...

Nu är det iallafall snart dags att avbryta deffen för lite muskelbygge. Hur ska man fördela kalorierna? Hur många E% av protein, kolhydrater och fett? Vill helst inte dra på mig de fett jag har lyckats tappa igen även om jag inser att en viss mängd får man räkna med...

Andra tips och idéer? Hade tänkt öka kalorierna sakta så att kroppen inte får en chock. Fortsätta med en liten del konditionsträning? Alla åsikter uppskattas mkt...även de kanske mindre konventionella.

Kram Maria
__________________
*Med reservation för ev hjärnsläpp och onödiga stavfel*
krambanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-15, 23:43   #2
cjs
One inch at a time
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Lund
Inlägg: 433
Post

Jag tycker du kan dra ner lite på konditionen i såna fall, äta mer kolhydrater för att hålla uppe insulinet bättre (mer anabolt) och ev. ta morgonpromenader om du vill bränna lite extra fett. Se till att dundra på bra med snabba kolisar efter styrkepassen.

Prot 20E%, kolh 60E%, fett 20E% är nog rätt lämpligt.
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 10:03   #3
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Post

Hej Maria!
Gick på PT-skolan för några veckor sedan och lyssnade på bla Fredrik Paulun. Hans senaste rekommendationer är 40e% fett vid normal kosthållning! Ja du läste rätt och är troligtvis lika chockad som jag blev när jag hörde det. Vid diet är det inga problem att ligga på 30E% fett! Detta sänker ju GI och håller fettförbränningen på en hög nivå eftersom ett högre fettintag stimulerar fettförbränningen, men det känner du säkert till redan. För övrigt är en bra kondition alltid en fördel för att hålla borta fettet, men man kan ju inte träna både styrka och kondition hur mycket som helst. Eftersom du är inne i en uppbyggnadsfas kan du ju testa att äta hälften medelsnabba och hälften snabba KH under ca 4 - 6 veckors tid tillsammans med din uppbyggnadsträning som jag förmodar är lite tyngre. Tillräckligt kontroversiella idéer? Tyck till eller fråga om det verkar konstigt.
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 10:20   #4
krambanan
Registered User
 
krambanans avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 121
Thumbs up

cjs>> Tack! Ungefär som jag själv hade tänkt mig det. Fast kanske 30 % protein å 50 % kolhydrater.

Dasse>> Har också hört att man ska äta snabba å medelsnabba kolhydrater men att man skulle hålla nere fettet på ca 20 E% för att inte lägga på sig för mycket. Jo blev rätt chockad. 40 E% är ju mkt men jag antar att det handlar om det nyttiga fettet då, typ omega 3 och nötter? Kul med lite nya tankar. Sa han nåt mer intressant?

Kram Maria
__________________
*Med reservation för ev hjärnsläpp och onödiga stavfel*
krambanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 10:46   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

"Ja du läste rätt och är troligtvis lika chockad som jag blev när jag hörde det."

Dasse: Är inte så himla chockad, värre vore om han började förespråka <10 e% fett. Finns en hel del dieter som bygger på fettmängder upp till och ibland över 40 e% även vid bulk/uppbyggnad.
Medelsnabbt/högt GI i perioder snackade han om för några år sedan när jag var på en föreläsning och pricipen nämns väl i Allt om Glykemiskt Index har jag för mig.

Förövrigt vad tyckte du om kursen ? Vilket steg var det ?
Funderar själv att gå steg 1 nångång men vet inte riktigt när det blir.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 11:08   #6
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Post

Jag har gått steg 1. Fruktansvärt tufft, intensivt och lärorikt. Måste rekommendera dig att gå snarast. Själv kan jag ju bekänna att jag under min fååriga träningstid tränat helt galet utförandemässigt i många övningar. Måste rekommendera alla styrketränande att gå på PT- skolan, om inte för annat så för att minska skaderisken och få maximala resultat av träningen. Hade jag börjat träna idag hade jag definitivt anlitat en PT.
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 11:11   #7
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Talking

Sa han nåt mer intressant?

Mycket, tyvärr kan jag inte delge detta här pga utmattningsrisk.
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 11:20   #8
krambanan
Registered User
 
krambanans avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 121
Talking

Du kan ju få berätta för mig i höst... Ska ev. flytta till Uppsala då.

Kram Maria
__________________
*Med reservation för ev hjärnsläpp och onödiga stavfel*
krambanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 12:56   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Dasse: Fååriga träningsbakgrund ? Vilken bakgrund har du och vilka böcker om styrketräning och kost hade du läst innan du började på steg 1 ? Jag frågar inte för att nedvärdera på något sätt men jag antar att bakgrunden kan vara avgörande hur givande man tycker en utbildning är.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 21:03   #10
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Post

"Vilken bakgrund har du och vilka böcker om styrketräning och kost hade du läst innan du började på steg 1" ?

Hade väl läst samtliga artiklar på www.paulun.com + lite böcker typ Effektiv näringslära, Mat för idrottsmän, effektiv diet, Allt om glykemiskt index, Power factor training, Effektiv bodybuilding. klart man har läst lite annat bjäfs också men inget av större vikt. Har bara tränat sammanlagt ca 3 år och är snart färdigutbildad friskvårdsterapeut. Vi har under denna utbildning gått igenom en del saker som kan vara bra att ha med sig när man går pt skolan men inget som du inte kan läsa in själv. Är det något du ska plugga i förväg så är det anatomi och eventuellt fysiologi. Anatomin är den verkligt tunga delen. Om jag inte pluggat i förväg hade jag inte haft en chans att klara provet.
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 22:04   #11
Bamse
Registered User
 
Bamses avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: 08
Inlägg: 2 133
Post

krambanan: Jaså, är det fler som är på väg till Uppsala Kanske ska läsa till Sjukgymnast där. We'll see
Bamse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-16, 22:07   #12
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Thumbs up

Vore ju toppen om lite det kom lite fler kollozeumfolk till uppsala - lova bara att ni kör styrka på stallet då bara!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-17, 18:31   #13
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

"Är det något du ska plugga i förväg så är det anatomi och eventuellt fysiologi. Anatomin är den verkligt tunga delen."

Dasse: Det var den här typen av information jag letade efter
Hade räknat med att uppgradera mina anatomikunskaper från att bara kunna de vanliga "styrketräningsmusklerna" innan jag söker kursen.

Ny fråga - Vilka böcker använder man som kursliteratur ?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-17, 19:55   #14
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Post

Boken Personal Training används delvis som kurslitteratur även om fria anteckningar gäller för provet. Om du skaffar denna bok och pluggar in alla ursprung, fästen osv ökar du dina chanser markant att få ut maximalt av kursen. Jag måste också nödga dig att gå preparandkursen som jag ser som en nödvändighet i dina kursförberedelser.
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-18, 19:27   #15
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

>Boken Personal Training används delvis som kurslitteratur även om fria anteckningar gäller för provet. Om du skaffar denna bok och pluggar in alla ursprung, fästen osv ökar du dina chanser markant att få ut maximalt av kursen.

Funkar lika bra med en vanlig anatomibok antar jag och då får man ju även olika böcker om PT ingår som kursliteratur.
(Gillar böcker.)

>Jag måste också nödga dig att gå preparandkursen som jag ser som en nödvändighet i dina kursförberedelser.

Har läst vad som ingår där men det är svårt att säga om man behöver den innan man har gått den, är lite tveksam men jag får se när det är dags att anmäla sig till kursen (När det nu blir.).
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)