Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-04, 16:18   #1
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Hjälp med företagsnamn önskas!

Så, ett företag ska startas upp. Personen är utbildad veterinär och kommer bedriva sin verksamhet främst mot hästar med kiropraktik och tandvård. Men annan behandling kan också tänkas ske så namnet bör inte vara för smalt och inriktat kanske?

Är det för generellt kanske det är svårt att veta vad verksamheten bedriver för utomstående å andra sidan?

Det är skitsvårt att brainstorma tänkbara namn. Så Kollo får gärna hjälpa till
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:20   #2
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Plack&Knack (inte bara för din valack)
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:23   #3
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Hästarbete
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:30   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hästknäckaren
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:39   #5
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Pålleknäcken
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:51   #6
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Angel är inne på rätt spår med ett enkelt, relevant och svårglömligt namn.

"Hästknack & Plack" skulle kunna vara något. Sedan så är det inte så viktigt i början med att fixa en "mångmiljonlogga" eller liknande branding. Vad som kommer att sälja i längden är nöjda kunder som REKOMMENDERAR DIG.

Det är bra att få med ordet "häst" i namnet eftersom kiropraktik och tandvård sällan är något man tänker på är till djur i början utan primärt tänker man direkt på sådant för människor.

En bra sak är därför att säga efter en nöjd behandling, "Du får gärna checka in här och kommentera på din Facebook om du och din häst blev nöjd med behandlingen".

Då personen troligen har andra hästvänner så kommer dessa att se det nystartade företaget och fråga, "åh, hur var det? Hur var personalen?" osv. Det blir en som en review, word of mouth och social proof (bevis att stället måste vara OK om de var där trots allt) i en och samma sväng.

Underskatta INTE kraften bakom review+word of mouth+social proof. Vi tenderar att köpa vad våra vänner rekommenderar att köpa för vi litar mer på dem än andra människor.

Kort och gott: säg åt din vän eller väninna att inte haka upp sig på så mycket på branding utan att ge en bra behandling och sedan fråga det där som jag sa, "Om du och din häst är nöjda med behandlingen nu, skulle du kunna göra mig en liten tjänst och bara checka in på detta ställe på din Facebook och bara skriva en liten kommentar om vad du tyckte?".

Att du ber om en tjänst är applicering av Reciprocitet (källa ur "Påverkan" av Robert B. Cialdini) där du mer sannolikt kommer att "get your back scratched if I scratched yours first". Du gjorde personen en tjänst genom att ge personens häst en nöjd behandling.

Nu i efterhand så inser jag att jag fanimig borde göra samma sak när jag väl själv börjar ta emot kunder hemma på "kontoret"!

Lycka till & ha så kul med det nystartade företaget. Jag hoppas personen går plus och så länge personen älskar det personen håller på med så är det bara Win-Win! ^_^

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2018-08-04 klockan 16:53.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:55   #7
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Alla namnförslag uppskattas. Förmodligen kommer ett stort klientel vara rid och travhästar. Tror namnet hellre får vara mer åt det strama hållet än glada och käcka.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:58   #8
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Alla namnförslag uppskattas. Förmodligen kommer ett stort klientel vara rid och travhästar. Tror namnet hellre får vara mer åt det strama hållet än glada och käcka.
Bra observation. Ja, med tanke på att det handlar om hälsa så vill man ofta känna att "säljaren" (företaget) är seriöst och då har ett seriöst namn och inte försöker göra sig "lustiga".

Det är nöjda kunder (bra behandling) som kommer att få företaget att gå runt och växa, inte "den perfekta brandingen". Det enda branding i början gör är att synas.

Om någon häst skulle få en sämre rygg eller dylikt efter en behandling så kommer denna negative review (rykten som, "gå inte till den där hästkiropraktiken, han/hon skadar hästar mer än att hjälpa dem!") att förstöra all investering som gjordes i branding.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 17:16   #9
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Bra observation. Ja, med tanke på att det handlar om hälsa så vill man ofta känna att "säljaren" (företaget) är seriöst och då har ett seriöst namn och inte försöker göra sig "lustiga".

Det är nöjda kunder (bra behandling) som kommer att få företaget att gå runt och växa, inte "den perfekta brandingen". Det enda branding i början gör är att synas.

Om någon häst skulle få en sämre rygg eller dylikt efter en behandling så kommer denna negative review (rykten som, "gå inte till den där hästkiropraktiken, han/hon skadar hästar mer än att hjälpa dem!") att förstöra all investering som gjordes i branding.
Självklart är det så. Ett par felbehandlingar i hästbranchen så vet alla om det och snacket sprids snabbt inom kretsen.

Men måste fortfarande finnas ett registrerat namn. Så fokus på det nu!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 17:22   #10
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Många kollar idag om domänen är ledig.

Själv äger jag en domän. Eller hyr snarare.

Man kan utgå från sin ort eller vad man själv heter. Det senare valde jag, då jag vill kunna flytta utan ändra firmanamn.

Förr var det nått på A man skulle heta, då man använde vanlig telefonkatalog, så kom man först.

Så när jag starta min första firma 2003 så började den på just A av den anledningen.

Senast redigerad av Starke75an den 2018-08-04 klockan 17:26.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 19:22   #11
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Ja att förnamnet fungerar, men kan kännas lite tråkigt.

Man må tycka vad man vill angående kiropraktik, men det är ändå en Leg veterinär som ska ha firman så allt med knäck eller så går bort då det låter för oseriöst.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 19:33   #12
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Hur kotknäcker man ens på hästar?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 19:45   #13
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Så, ett företag ska startas upp. Personen är utbildad veterinär och kommer bedriva sin verksamhet främst mot hästar med kiropraktik och tandvård. Men annan behandling kan också tänkas ske så namnet bör inte vara för smalt och inriktat kanske?

Är det för generellt kanske det är svårt att veta vad verksamheten bedriver för utomstående å andra sidan?

Det är skitsvårt att brainstorma tänkbara namn. Så Kollo får gärna hjälpa till
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ja att förnamnet fungerar, men kan kännas lite tråkigt.

Man må tycka vad man vill angående kiropraktik, men det är ändå en Leg veterinär som ska ha firman så allt med knäck eller så går bort då det låter för oseriöst.
Vad sägs om: Equofax

Från latinets:

Equo = Häst
Fax = Flamma, fackla, ljus

(För sakens skull: Jag kan alltså inte latin men tänkte att det kunde vara en idé att kombinera latinska ord och tog hjälp av google translate.)
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 21:00   #14
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Allahästarihagen
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 21:03   #15
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Vi kirrar biffen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)