Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-02, 13:35   #16
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Episkt. Nu fick jag prestationsångest.
Ha!

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Tycker ni att vi ska slopa serien över huvud taget?
Jag gillar lag-sm men även denna tävling har tappat sin tyngd. Frågan är om man skulle ha ett annat system för att se till att det arrangeras tävlingar på alla nivåer och att utse bästa klubben.
Det har ju varit uppe lite tidigare att åtminstone förenkla det genom att dela upp det i två; ett för tremanna och ett för femmanna (eller något sådant?)

Samtidigt vore det kul att ha många tävlingstillfällen som är positionstävlingar (med prispall alltså - kommer inte på vad det heter eller borde kallas?)

Ett annat sätt kan vara att rucka lite på klubbkulturaspekten, alltså tvånget att tillhöra en klubb, så att vem som helst kan ställa upp och tävla mot andra men under SL-former. Givetvis finns nackdelar med detta men även fördelar; kan vara något att bena i.


Hur gör andra länder?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 14:08   #17
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
En klass utan hjälpmedel och hårdare linje rörande doping.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 14:10   #18
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Kanske ha som du säger en rak serie för tremannalag och en för femmannalag i vardera disciplin. Tre tävlingstillfällen uppdelade inte under 10 dagar som nu utan kanske första januari-april, andra maj-augusti, tredje september-november om man vill ha en fysisk final och september-december om man bara korar vinnare i serien.
Då finns det betydligt större chanser för klubbar och distrikt att forma sina egna tävlingar och göra Musse Pigg Open i februari med prispall och allt och en annan klubb kan köra en serieomgång hemma i källaren en torsdag om det passar bättre. Det man möjligen tappar är att alla tävlar på nästan samma gång och rapporterar sina resultat som någon slags överraskning.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 14:11   #19
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
En klass utan hjälpmedel och hårdare linje rörande doping.
Vad menar du med hårdare linje mot doping?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 14:34   #20
Mr Eks
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 507
mer raw klassisk lyftning!! om alla gör så över hela världen blir det mkt lättare att se vem som är bäst i respektive övning. idag är det ju svårt och förvirrande att jämföra mellan olika förbund
Mr Eks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 14:48   #21
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Ha!





Samtidigt vore det kul att ha många tävlingstillfällen som är positionstävlingar (med prispall alltså - kommer inte på vad det heter eller borde kallas?)

Ett annat sätt kan vara att rucka lite på klubbkulturaspekten, alltså tvånget att tillhöra en klubb, så att vem som helst kan ställa upp och tävla mot andra men under SL-former. Givetvis finns nackdelar med detta men även fördelar; kan vara något att bena i.

Ja, det låter kul. Tävlingar med prispall är onekligen roligt att kolla på vare sig det är DM eller VM.

Grundfrågan är kanske i vilket syfte en förändring skulle ske. Är det för att få fler att tävla eller mer publik som kan leda till sponsorpengar för eliten o.s.v. Eller är det för att det skulle kunna finnas roligare sätt att tävla för de redan inbitna? Eller andra anledningar?
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 14:50   #22
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Kanske ha som du säger en rak serie för tremannalag och en för femmannalag i vardera disciplin. Tre tävlingstillfällen uppdelade inte under 10 dagar som nu utan kanske första januari-april, andra maj-augusti, tredje september-november om man vill ha en fysisk final och september-december om man bara korar vinnare i serien.
Då finns det betydligt större chanser för klubbar och distrikt att forma sina egna tävlingar och göra Musse Pigg Open i februari med prispall och allt och en annan klubb kan köra en serieomgång hemma i källaren en torsdag om det passar bättre. Det man möjligen tappar är att alla tävlar på nästan samma gång och rapporterar sina resultat som någon slags överraskning.
Jag gillar förändringar och när det kommer till seriesystemet har jag svårt att se att det finns något att förlora.

Jag har gärna fler än tre serieomgångar också men samtidigt är det svårt nog som det är att ens få ihop dem. Frågan är om det finns saker som kan lösa det problemet. Om man delar in året i kvartal kanske; alla tävlingar i Q2 är serie #2. (Så precis som ditt förslag.) En fördel är att kval till exempelvis SM blir enklare eftersom en klubb kan arrangera detta före SM-veckan.

Möjligen måste "Q4" sluta i November så att en lagfinal är möjlig.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 14:52   #23
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Ja, det låter kul. Tävlingar med prispall är onekligen roligt att kolla på vare sig det är DM eller VM.

Grundfrågan är kanske i vilket syfte en förändring skulle ske. Är det för att få fler att tävla eller mer publik som kan leda till sponsorpengar för eliten o.s.v. Eller är det för att det skulle kunna finnas roligare sätt att tävla för de redan inbitna? Eller andra anledningar?
Ja en tävling med med pallplatser öppnar för sponsring och priser på ett annat sätt. En tävlingskultur som inte är klubbunden öppnar för fler deltagare i varje tävling (som givetvis för med sig mängder av andra frågor, aspekter och allt det där vanliga!) _Jag_ gillar detta - särskilt som jag vill ha in Björnbrottarlyftet och liknande initiativ i sporten.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 15:43   #24
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Kluriga frågor. Känns inte speciellt frestande att hamna i ett läge liknande USA där alla som är lite missnöjda eller vill bli "världsmästare" startar ett eget förbund.

Jag är i grunden för fler tävlingar och framförallt pallplatstävlingar. Samtidigt är jag inte så sugen på att se en situation där två eller fler förbund/arrangörer arrangerar liknande SL-tävlingar men där ingångsvärdena är olika gällande medicinering, stänger, utrustning o.s.v. Vi har ju klarat oss rätt så bra från det i Sverige så här långt.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 15:59   #25
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Ja, för att öka antalet tävlanden och intresset generellt för sporten så är ju evenemang som Björnbrottarlyftet helt perfekt. Vi kan ju utgå från mig. Jag har ett helt okej SL-intresse och tränar väldigt inspirerat av just SL. Har funderat på att ställa upp i en nybörjartävling. Vad skulle få mig att sätta ned en fot i tävlingsträsket?

1. Nybörjartävling utan krav på specifika kläder eller utrustning.
2. Nybörjartävling med krav på tävlingsriktig klädsel/utrustning.

Om 1 sker i staden eller grannstaden(Norrköping/Linköping), helt enkelt inom bekvämt avstånd, så skulle jag inte tveka en sekund. Det är bekvämt för mig och jag behöver inte ordna med något, mer än att ta mig dit. Om 2 sker i närheten så skulle jag vara sugen men ändå fundera lite mer då jag skulle behöva fixa en trikå, kolla upp om min utrustning i övrigt är tävlingsgodkänd etc. Det skulle m.a.o. locka men det finns en större risk att jag struntar i det av bekvämlighetsskäl.

Jag tycker inte att det behövs några riktiga domare på sådana här tävlingar. Duger gott med en SL:are med koll på reglerna. I BBL var de(utifrån vad jag har sett på YT) inte särskilt noga med reglerna; böjdjup, stopp etc. Det tycker jag gott att man kan vara ganska hård med. Kul om det ändå blir tävlingslikt.

Jag vet åtminstone en handfull som skulle ställa upp i det jag beskriver. Skulle faktiskt kunna tänka mig att anordna något enkelt själv, men då blir det sannolikt främst för mina kompisar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 16:48   #26
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Hur gör andra länder?
I Norge så är det mest regionstävlingar. För min del så var det klubbtävlingar, regionsmästerskap, sydnorska mästerskapet och Norska mästerskapet som var fokus för mig som bodde i Oslo. Jag gillar också att man kan hamna på en prispall. För dom som inte är absolut elit så kunde man toppa formen mot någon regionstävling. Med lite tur så dök inte dom stora drakarna upp och då kunde man sno en plats på pallen.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 16:52   #27
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, för att öka antalet tävlanden och intresset generellt för sporten så är ju evenemang som Björnbrottarlyftet helt perfekt. Vi kan ju utgå från mig. Jag har ett helt okej SL-intresse och tränar väldigt inspirerat av just SL. Har funderat på att ställa upp i en nybörjartävling. Vad skulle få mig att sätta ned en fot i tävlingsträsket?

1. Nybörjartävling utan krav på specifika kläder eller utrustning.
2. Nybörjartävling med krav på tävlingsriktig klädsel/utrustning.

Om 1 sker i staden eller grannstaden(Norrköping/Linköping), helt enkelt inom bekvämt avstånd, så skulle jag inte tveka en sekund. Det är bekvämt för mig och jag behöver inte ordna med något, mer än att ta mig dit. Om 2 sker i närheten så skulle jag vara sugen men ändå fundera lite mer då jag skulle behöva fixa en trikå, kolla upp om min utrustning i övrigt är tävlingsgodkänd etc. Det skulle m.a.o. locka men det finns en större risk att jag struntar i det av bekvämlighetsskäl.

Jag tycker inte att det behövs några riktiga domare på sådana här tävlingar. Duger gott med en SL:are med koll på reglerna. I BBL var de(utifrån vad jag har sett på YT) inte särskilt noga med reglerna; böjdjup, stopp etc. Det tycker jag gott att man kan vara ganska hård med. Kul om det ändå blir tävlingslikt.

Jag vet åtminstone en handfull som skulle ställa upp i det jag beskriver. Skulle faktiskt kunna tänka mig att anordna något enkelt själv, men då blir det sannolikt främst för mina kompisar.
Nu som styrketräning är så himla populärt så är det en gyllene möjlighet att få in lyftare i sporten. Initiativ som gymtävlingar med lite lösare regler låter riktigt bra och sedan kan man behålla dom strängare reglerna för "riktiga" tävlingar.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 19:12   #28
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
I Norge så är det mest regionstävlingar. För min del så var det klubbtävlingar, regionsmästerskap, sydnorska mästerskapet och Norska mästerskapet som var fokus för mig som bodde i Oslo. Jag gillar också att man kan hamna på en prispall. För dom som inte är absolut elit så kunde man toppa formen mot någon regionstävling. Med lite tur så dök inte dom stora drakarna upp och då kunde man sno en plats på pallen.
Ja precis! Det är viktigt för bredden att vi som inte är internationella fantomer ändå kan få slåss lite så att motivationen finns även detta år.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 19:18   #29
Robbles
Registered User
 
Robbless avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 483
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Om man delar in året i kvartal kanske; alla tävlingar i Q2 är serie #2. (Så precis som ditt förslag.) En fördel är att kval till exempelvis SM blir enklare eftersom en klubb kan arrangera detta före SM-veckan.

Möjligen måste "Q4" sluta i November så att en lagfinal är möjlig.
Detta kan ju även göra att det är lättare att få tag i domare då inte alla tävlingar behöver gå samtidigt.
Robbles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 22:58   #30
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Problemet är nog inte längre att hitta folk till sporten i och med införandet av klassisk lyftning. Mer att ta hand om dem som faktiskt vill tävla. Kan ana lite tendens till att det blir svårare att tävla. Kvalgränser till SM höjs istället för att ha flera plattformar som i USA (som dessutom har lägre kvalgränser till deras "raw nationals" och typ många fler deltagare än på SM). Ha en "primetime" grupp som får synas på TV under SM-veckan istället typ för topp 50 rankade i damklasserna respektive herrarna. Låt fler vara med på SM, dagens kvalgränshöjningar är inte rimliga, i den takten som det har gått. När jag tänkte börja tävla igen låg kvalgränsen till 93:an på 590 inom kort låg den långt över 600 som nu ligger på 665. Lite segt om man om 5år når dit och samma år höjer man till 700. DM i ÖSSF, där får inga nykomlingar till sporten delta. Mest pga alltför stort antal tävlande tror jag, förståeligt men inte hållbart i längden att neka folk en månad innan. Om man vill behålla de motiverade. Att delta i serietävlingar som ny klubb utan egna domare är inte så lätt. Även om det finns schyssta själar som till slut ger plats åt en. Lite orolig blir man ju som ny, när det inte klockrent att bara hoppa in i en valfri serietävling. Det är ju kul och lätt att utöva sporten men varför så svårt att tävla?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)