Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-19, 17:25   #46
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du tränar inte för hälsan och för att bygga muskler. Du äter heller inte nyttigt. Du tränar och äter på ett sätt som bryter ned dig och skadar din kropp och hälsa.

Jag är inte säker på att du löser saken på egen hand eller via ett forum, men du måste göra något, annars låter det som att det kan gå illa.
Jag undrar vad som är att äta "nyttigt" i min situation egentligen? Vad borde jag ändra isåfall? För de råvaror jag äter är det inget fel på (tror jag). Eftersom jag är student med intresse för sparande så försöker jag äta så billigt som möjligt också. En vanlig dags kort ser ut såhär, med väldigt få utsvängningar.

Proteinshake med 35 gram havregryn, 100 ml mjölk, vassleprotein och lite kvarg efter morgonträningen. Till lunch äter jag 4-500 gram potatis med massa frysta grönsaker och 2-3 ägg. Byter ut äggen mot en burk makrill i tomatsås varannan dag. Middag blir det gröt på 150 gram havregryn, kvarg, frysta grönsaker vid sidan av och lite mjölk.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 18:02   #47
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Mer.

Du täcker inte ditt energibehov. Man svimmar inte av att träna X timmar om dagen i sig. Då kombinerar man träningen med ett kasst födointag.

Vanlig husmanskost täcker enklast det behovet. Inte dietmat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-30, 20:15   #48
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Nästa vecka börjar jag med ett pass om dagen. Hade tänkt gå på bodybuilding balett 5-dagars, och jag kommer träna kondition (ca 60-90 min) de två vilodagarna. Innan varje styrketräningspass på morgonen tänkte jag cykla 30 min.

Jag är livrädd för att jag kommer bli odrägligt förslappad, tjock och få en meningslös tillvaro. Dessutom känns det som att jag inte rör mig tillräckligt i vardagen då jag är student. Jag är så van vid att gå och konditionsträna pass nummer två när studierna är slut på eftermiddagen, men jag har också insett att jag spenderar stora delar av eftermiddagen med att ha ångest inför mitt kommande träningspass som jag är alldeles för trött och hungrig för. På kvällen när jag kommer hem slutar det med att magen är som ett svart hål och jag blir obekvämt mätt.

Men det här måste få ett slut nu. Jag lägger ner så mycket tid på träning men har inte ens en muskelmassa värt att tala om. Styrketräningen måste få sig en skjuts och jag vill få ett syfte med min träning igen.

När tanken "nu har du ju tid över, åk och konditionsträna" infinner sig, hur bör jag tänka då tycker ni? Ska jag kanske gå en promenad eller ibland faktiskt åka och konditionsträna pass nummer två för att det inte ska bli ett allt för abrupt slut?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 02:02   #49
Tomas Tryffel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Nästa vecka börjar jag med ett pass om dagen. Hade tänkt gå på bodybuilding balett 5-dagars, och jag kommer träna kondition (ca 60-90 min) de två vilodagarna. Innan varje styrketräningspass på morgonen tänkte jag cykla 30 min.

Jag är livrädd för att jag kommer bli odrägligt förslappad, tjock och få en meningslös tillvaro. Dessutom känns det som att jag inte rör mig tillräckligt i vardagen då jag är student. Jag är så van vid att gå och konditionsträna pass nummer två när studierna är slut på eftermiddagen, men jag har också insett att jag spenderar stora delar av eftermiddagen med att ha ångest inför mitt kommande träningspass som jag är alldeles för trött och hungrig för. På kvällen när jag kommer hem slutar det med att magen är som ett svart hål och jag blir obekvämt mätt.

Men det här måste få ett slut nu. Jag lägger ner så mycket tid på träning men har inte ens en muskelmassa värt att tala om. Styrketräningen måste få sig en skjuts och jag vill få ett syfte med min träning igen.

När tanken "nu har du ju tid över, åk och konditionsträna" infinner sig, hur bör jag tänka då tycker ni? Ska jag kanske gå en promenad eller ibland faktiskt åka och konditionsträna pass nummer två för att det inte ska bli ett allt för abrupt slut?

Ett pass om dagen är mer än tillräckligt. Du ska INTE cykla 30 minuter innan varje styrkepass. Jag tycker inte heller att du ska träna 60-90 minuter kondition dina vilodagar. Det förvandlar dem, inte helt förvånande, till träningsdagar.
Det som INTE kommer att hända är att du kommer att bli fet eller förslappad.

Jag ska vara krass. Hur många år av ditt liv vill du kasta bort på att tänka på mat och träning? Är du elitidrottare? Tillåt mig att svara: Nej.
Man kan träna jättemycket, men det är skillnad på att träna jättemycket och att vara ortorexisk.

När tanken på att du behöver ut och gå (för att du "måste") eller till gymmet för att bränna kalorier kan du t.ex. spela GTA V, lyssna på Iron Maiden, se en fräck Marvel-film eller vadhelst du gillar. Du gillar säkert träning också, men vet innerst inne att ditt förhållningssätt inte är hälsosamt, även om du är mycket duktig på att övertyga din omgivning om att det är det. Men du vet att din omgivning vet.
VIPS har fem, sex, sju, 10 år gått, och du står och trampar på exakt samma ställe. Tänker på vad du ska äta, och vad du ska träna för att kunna äta det.

Du klarar det kanske själv, men det kan ta 10 år om du har otur. Kanske tar det bara 4 år. Livet är kort. Åren går. Sök hjälp, eller sluta med förbannade dumheter Nu. Att sluta är INTE att "bara" träna cykling 30 minuter innan ett 60-minuters styrkepass.
Tomas Tryffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 10:26   #50
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Ur muskelbyggarsynpunkt är det bättre att vila för mycket än för lite, helt stillasittande skulle jag inte vara men en enklare promenad ett par gånger om dagen är ju mer än tillräckligt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 19:45   #51
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Tryffel Visa inlägg
Ett pass om dagen är mer än tillräckligt. Du ska INTE cykla 30 minuter innan varje styrkepass. Jag tycker inte heller att du ska träna 60-90 minuter kondition dina vilodagar. Det förvandlar dem, inte helt förvånande, till träningsdagar.
Det som INTE kommer att hända är att du kommer att bli fet eller förslappad.

Jag ska vara krass. Hur många år av ditt liv vill du kasta bort på att tänka på mat och träning? Är du elitidrottare? Tillåt mig att svara: Nej.
Man kan träna jättemycket, men det är skillnad på att träna jättemycket och att vara ortorexisk.

När tanken på att du behöver ut och gå (för att du "måste") eller till gymmet för att bränna kalorier kan du t.ex. spela GTA V, lyssna på Iron Maiden, se en fräck Marvel-film eller vadhelst du gillar. Du gillar säkert träning också, men vet innerst inne att ditt förhållningssätt inte är hälsosamt, även om du är mycket duktig på att övertyga din omgivning om att det är det. Men du vet att din omgivning vet.
VIPS har fem, sex, sju, 10 år gått, och du står och trampar på exakt samma ställe. Tänker på vad du ska äta, och vad du ska träna för att kunna äta det.

Du klarar det kanske själv, men det kan ta 10 år om du har otur. Kanske tar det bara 4 år. Livet är kort. Åren går. Sök hjälp, eller sluta med förbannade dumheter Nu. Att sluta är INTE att "bara" träna cykling 30 minuter innan ett 60-minuters styrkepass.
Det fetstilta är min största oro. Det har redan gått ett par år för mycket av det här, och jag vill inte känna att livet försvinner från mig i en dimma av kost och träning.

Men jag kan inte hantera all information om hur folk blir fetare och fetare, hur vi rör oss för lite och hur hälsan försämras - jag vill inte vara en del av det. Jag är stillasittande, och kommer ha ett stillasittande liv i framtiden framför min dator. Jag trivs med mina studier och tror att jag kommer trivas i min framtida yrkesroll, men jag vill inte vara en ohälsosam förslappad inaktiv person i livet. Att träna mycket har varit mitt sätt att hantera känslan av inaktivitet. Men ett pass om dagen är det mest hållbara i längden, utifrån flera perspektiv, för mig tror jag.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 15:37   #52
Tomas Tryffel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Det fetstilta är min största oro. Det har redan gått ett par år för mycket av det här, och jag vill inte känna att livet försvinner från mig i en dimma av kost och träning.

Men jag kan inte hantera all information om hur folk blir fetare och fetare, hur vi rör oss för lite och hur hälsan försämras - jag vill inte vara en del av det. Jag är stillasittande, och kommer ha ett stillasittande liv i framtiden framför min dator. Jag trivs med mina studier och tror att jag kommer trivas i min framtida yrkesroll, men jag vill inte vara en ohälsosam förslappad inaktiv person i livet. Att träna mycket har varit mitt sätt att hantera känslan av inaktivitet. Men ett pass om dagen är det mest hållbara i längden, utifrån flera perspektiv, för mig tror jag.
Om det på riktigt är din största oro bör du inse att det kanske inte är lämpligt att ta sikte på att träna varje dag. Och det inser du säkert, men vågar inte ta steget. Du behöver se att träning inte på något sätt är hela livet.

Folk som blir fetare och fetare är generellt inte folk som tränar. Du, och de flesta på detta forum, är inte en del av det "folket". Och det behövs INTE 1 pass/dag för att uppnå detta. Dessutom är din hjärna, åtminstone i nuläget (och kanske resten av livet), så pass skadad av ditt tillstånd att du inte hux flux kommer att käka dig upp till 120 kg. Obefogad rädsla.
Däremot har du nog sabbat både hungersignaler och ditt endokrina system ett tag. Det blir inte bättre förrän du slutar förstöra dig själv med träning och bristfällig kost. Träning, som du menar hjälper dig.

Skit fullständigt i att du måste träna kondition. Ta någon promenad (inga timtals idiotturer för att kompensera "bristen" på konditionsträning) om du känner för att få luft och lyssna på en pod i 30-40 minuter. Promenad är inte konditionsträning, och du ska inte tänka på att hålla ett visst tempo etc. Gör det OM du känner för det, för att det kanske är fint väder. Lyft vikter kanske 3 gånger/vecka, och bli stark. Räkna inte kalorier.
Men framförallt, och som sagt, du behöver inse att träning är långt ifrån en stor del av livet. Det är ett komplement. Spela tv-spel en eftermiddag eller sitt på ett fik några timmar med en kompis, utan att känna någon fånig skuld.

Du är förmodligen mycket duktig på att rättfärdiga saker för dig själv och dina anhöriga. Det hör till, det fattar du.
Du fixar mest troligt inte detta själv (du kanske har försökt redan).
Sök hjälp.
Eller släng bort fler år av ditt korta liv, tills den dagen du KANSKE har löst detta på egen hand.
Tomas Tryffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 20:57   #53
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Du behöver söka hjälp av någon som är kunnig inom psykologi, även fast du inte vill. Att den psykolog du träffade var kass är ingen anledning att döma ut hela yrkesgruppen. Psykologi som yrke attraherar personer som vill hjälpa människor, stötte du på en douche så var det ett undantag, inte regeln.

Du behöver hjälp att dels arbeta på din självkänsla, och dels att arbeta på dina vanor. Och för att göra det behöver du ha någon kunnig som arbetar aktivt med att hjälpa dig under resan. Att förändra vanor är extremt svårt när dom sitter djupt rotade. Du kommer stötta på konstanta triggers som vill få dig att träna, att älta dina matvanor och grubbla över dina levnadsvanor. Och varje gång det händer kommer du behöva kognitiva verktyg för att hantera det. Du kommer behöva ta dig igenom mycket mentalt motstånd och obehag en period, och du behöver hitta långsiktiga lösningar. Du behöver programmera om ditt tankesätt och inställning till vissa saker.

Allt det här går att göra på egen hand. Men då måste man vara driven, ha järnvilja och omfattande kunskaper. Och till och med då är det riktigt tufft. Har man trasig självkänsla i grunden och inte känner att man är värd det är det omöjligt. Vanor och självbild är galet starka drivkrafter bakom beteende, och ingen på ett internetforum kan hjälpa dig vända det här. Så än en gång; försök söka hjälp. Om inte hos en psykolog, så hos någon som har någon som helst potentiellt användbar kompetens, börja någonstans för att få bollen i rullning.

Tills dess är mitt enda råd att försöka intellektualisera problemet. Du läser till en master, så jag antar att du besitter åtminstone ett visst mått av intelligens.
Du säger att du inte vill bidra till den rådande problematiken av inaktivitet, fetma och sviktande hälsa. Med andra ord vill du vara en del i statistiken över dom som har positiv hälsa. Du förstår säkerligen också att överträning skapar dålig hälsa och undernäring lika så. Det finns alltså två extrema ändar av en skala här med en sweetspot i mitten. Ditt mål når du om du håller dig här i mitten, går du ut i någondera av ändarna kommer du istället att bidra till den negativa statistiken, oavsett vilken ände det är.

Övervikt och undernäring händer inte av en slump och det händer inte plötsligt. Det här är saker som står under din kontroll. Du behöver inte aktivt jobba för att konstant bränna av fett genom panikartad självsvält och hög träningsvolym. Sträva efter att matcha ditt energiintag mot din aktivitetsfaktor, ha som mål att nå en god hälsa och pröva dig fram efter ett hållbart och sunt system du få rutin på.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 07:13   #54
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Tack Nuggets, Tomas Tryffel och alla fina medlemmar som tagit sig tid att ge bra råd. Jag har pratat om det med vänner och familj och har börjat må mycket bättre de senaste veckorna och dagarna. Extern hjälp är inget jag utesluter för att lyckas hela vägen, men just nu mår jag väldigt bra och hoppas fortsätta göra det. Jag har fyllt min tid med TV-spel, musik, familj och vänner, vilket inledningsvis kändes slappt och det var svårt att göra något annat än att träna, men jag mår väldigt mycket bättre nu. Har börjat träna styrketräning tre-fyra dagar i veckan, och jag ska börja med King Grubs fyradagarsversion av bodybuilding balett denna vecka, vilket jag verkligen ser fram emot.

Det roligaste är att jag insett hur mycket mina sociala relationer betyder, och hur bra jag mår av det. Sen har mitt skolfokus blivit bättre också. En annan rolig sak är att jag faktiskt blivit sugen på att träna och bygga muskler, så jag ser fram emot första passet i programmet. Konditionsträningen drog jag ner på rejält. Målet är att träna någon form av kondition varannan dag, men det är ett långsiktigt mål. Just nu tränar jag kondition när jag känner för det och fokus är att bygga muskler.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 15:38   #55
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Jag har fortfarande svårt med att reglera hunger och mättnad. Min kropp är kaloriskadad, och jag vet inte hur mycket energi jag behöver när jag "bara" tränar en gång om dagen. Innan har jag tränat så mycket att jag behövt äta mig obehagligt mätt, så jag har ingen aning om vad som är normala mängder eller vad jag behöver.

Om någon vill komma med lite tips och feedback på min nuvarande kost, så hade det varit väldigt uppskattat. Det här är väl en standarddag.

Frukost (efter morgonträning, antingen styrka eller kondition): Smoothie på 200 gram bär, 3 dl yogurt och 40 gram proteinpulver

Lunch: Kyckling, kanske 200 gram, med rostade rotfrukter, lite brysselkål och 1-2 stekta ägg

Middag: 200 gram lax (eller äggröra på 4-5 ägg) med kokt potatis, eller rostade rotfrukter/stekta som pytt med lök. Broccoli vid sidan av.

Någon morot eller så slinker säkert ner under dagen när jag studerar hemifrån. Jag tycker jag fyller mina normalstora tallrikar/skålar ganska väl. Så det är nog stora portioner.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 15:42   #56
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det där är ungefär vad en stillasittande ålderspensionär behöver.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 15:49   #57
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där är ungefär vad en stillasittande ålderspensionär behöver.
Några konkreta råd på vad jag bör öka i så fall och hur mycket? En normal man behöver väl kring 2500 kcal om dagen, om jag inte är helt fel ute, och mitt intag hamnade ett par hundra under det nu när jag slog in det i ett kostprogram. Jag är stillasittande förutom min träning, men pensionär är jag inte än...
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 17:44   #58
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Några konkreta råd på vad jag bör öka i så fall och hur mycket? En normal man behöver väl kring 2500 kcal om dagen, om jag inte är helt fel ute, och mitt intag hamnade ett par hundra under det nu när jag slog in det i ett kostprogram. Jag är stillasittande förutom min träning, men pensionär är jag inte än...
Är du säker på att det du skrev blir 2 300 kalorier? Verkar som att det kan vara mindre än så. Du verkar äta proteinrikt och få i dig grönt, så det du bör fylla ut med är väl vad du själv vill ha. Fet fisk är aldrig fel, innehåller både bra fett och protein. Nötter eller mjölk är bra om du har svårt att få i dig tillräckligt med kalorier och vill undvika skräp.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 09:24   #59
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Är du säker på att det du skrev blir 2 300 kalorier? Verkar som att det kan vara mindre än så. Du verkar äta proteinrikt och få i dig grönt, så det du bör fylla ut med är väl vad du själv vill ha. Fet fisk är aldrig fel, innehåller både bra fett och protein. Nötter eller mjölk är bra om du har svårt att få i dig tillräckligt med kalorier och vill undvika skräp.
Ja, jag räknade med olja osv vid tillagning så det ska nog vara kring där. Jag käkar ganska stora portioner med ugnsrostade rotfrukter. Det är väldigt gott tycker jag.

Jag vill i så stor utsträckning som möjligt låta min aptit styra min hunger, och äta mina kalorier. Men jag kanske ska börja med havregrynsgröt till något mål, det är ganska lättätet och då kan jag lägga på lite nötter eller liknande på gröten. Förhoppningsvis kanske jag kan råda bot på lite magproblem då med, eftersom det inte blir några grönsaker i en grötmåltid (en morot vid sidan av kanske). Just nu har jag ganska stora bekymmer med min mage. Jag är uppblåst konstant och minns knappt när jag kände mig lugn i magen sist.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 09:49   #60
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Ja, jag räknade med olja osv vid tillagning så det ska nog vara kring där. Jag käkar ganska stora portioner med ugnsrostade rotfrukter. Det är väldigt gott tycker jag.

Jag vill i så stor utsträckning som möjligt låta min aptit styra min hunger, och äta mina kalorier. Men jag kanske ska börja med havregrynsgröt till något mål, det är ganska lättätet och då kan jag lägga på lite nötter eller liknande på gröten. Förhoppningsvis kanske jag kan råda bot på lite magproblem då med, eftersom det inte blir några grönsaker i en grötmåltid (en morot vid sidan av kanske). Just nu har jag ganska stora bekymmer med min mage. Jag är uppblåst konstant och minns knappt när jag kände mig lugn i magen sist.
Vem räknar med oljan som man steker i när man lagar mat?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)