Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-13, 11:56   #4996
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Enligt SMHI ska det inte regna tills på lördag, då ska det under morgon/förmiddag komma några millimeter. Det borde innebära att skogen inte är helt förstörd av lera och pölar men att det nog blir rejält kallt att springa. Det innebär också att jag bör få ned så mycket extrakläder som möjligt i västen för att kunna byta om när jag är klar. Jag lär vara otroligt grisig, nedkyld och allmänt risig när jag "går i mål". Det ser jag inte fram emot.

Börjar springa 09:30. Enligt Strava bör det vara max 55 km och har jag otur med lerigt och vått underlag eller om underlaget är knepigare än vad jag minns så tar nog passet max sex timmar. Så i worst case scenario är jag färdig 15:30 och tåget hem går 16:08. Det ska vara lugnt. 30-60 min marginal beroende på hur det går.

Jag gissar att jag kommer att springa betydligt mer på väg jämfört med vad jag först hade tänkt och det kommer ju att dra ned totaltiden ganska markant. Att följa leden nitiskt är inte grejen med passet utan grejen är att det är över fem mils löpning. Hur det går till är tämligen ointressant.

17:20 ska jag vara tillbaka i Norrköping och därmed är jag hemma i läggan runt 17:40. Då är det bara att trycka i sig ett par bärs och duscha lite snabbt för festen jag ska på drar igång runt 18. Tight schema
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 14:54   #4997
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Den ölen kommer att smaka. Snacka om morot!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 15:13   #4998
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Den ölen kommer att smaka. Snacka om morot!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag hoppas det i alla fall! Det var vad jag trodde efter att jag hade sprungit till Linköping men i.o.m. att jag var så jävla frusen när jag klev innanför dörren så var inte ölen alls så nice som den borde vara Stor skillnad mot att springa på våren/sommaren när ölen är magisk efter 100 % av passen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 13:47   #4999
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Börjar bli lite taggad på morgondagen. Det är generöst att kalla det jag ska göra för ett äventyr men det är åtminstone mer äventyrligt än det som jag vanligtvis gör. Man får ägna lite extra tankekraft åt vad man ska ha med sig och problem som skulle kunna uppstå. Min plan ser ut så här:

1) 0-16 km: Hälleforsnäs till Svalboviken. Inga konstigheter, följa Sörmlandsleden.
2) 16-33 km: Vika av från leden och följa grusvägen längs med Nästhultasjön. Räknar med att tappa max en km totaldistans på detta.
3) 33-52 km: Sörmlandsleden igen.

Mittenpartiet har jag för att få slappna av lite och slippa tänka samt få ned medeltempot lite. Jag bryr mig givetvis inte så mycket om tempot men jag ser ogärna att det blir skitdåligt. Borde kunna hålla det närmare 6 min/km.

Skulle allt gå jättebra och jag har ett medeltempo närmare 6:00 och kroppens känns stark så kommer jag nog att förlänga rundan lite. Då får det bli sicksackande i Eskilstuna. Exempelvis ger 6:15-tempo och 52 km distans mig över timmen i marginal innan tåget går. Då kan man lika gärna satsa på att springa sex mil. Sex mil i 6:15-tempo hinner jag, 6:30-tempo är precis på håret. Som det känns nu så kommer jag åtminstone att springa 5,5 mil.

Detta blir en bra avstämning på hur man ligger till. I lördags sprang jag 3,6 mil utan att ens bli trött i benen så spontana känslan är ju att jag är i bra extremlångt-skick. Är dock medveten om att det kan bli tufft sista två milen om det visar sig vara kuperat och tekniskt. Då är jag dock så pass nära slutdestinationen att jag, om det krisar mentalt, kan göra det enkelt för mig om jag vill och nöta väg istället.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 16:51   #5000
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Beundrar ditt driv! Hade jag hälften av det, dvs kunna dra av 30 km utan problem skulle jag vara mer än nöjd
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 20:29   #5001
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Beundrar ditt driv! Hade jag hälften av det, dvs kunna dra av 30 km utan problem skulle jag vara mer än nöjd
Tack! Det kommer med din planerade volymökning Bra sprunget idag!

14/2

Löpning
2,8 km

Knäböj
120x3
130x1
135x1

Tåhävningar
80 reps

FU-bänk
120x1
100x6
90x5

Latsdrag
5 set

Biceps
3 set

Löpning
2,8 km

Mest ett pass för att kompensera för vad som sker imorgon. Tog trailskorna för att jag inte skulle riskera benhinnekänningar och konstigt nog så blev det typ mer känningar än vad det vanligtvis blir med asfaltspjucksen. Verkar ha försvunnit nu efter tåhävningarna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 22:30   #5002
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Det kommer med din planerade volymökning Bra sprunget idag!
Tack själv! Jajemän, går morgondagens pass som planerat blir det första veckan över 50 km, sakta men säkert
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 16:23   #5003
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
15/2

Löpning, Hälleforsnäs-Eskilstuna

47,4 km, 6:24-tempo, 5:03 h

Nej, det här var inget kul. Började som tänkt med 16 km trail och det var tyvärr blött i skogen och jag kom ur den med typ 6:50-tempo i snitt. Nu skulle det bli en dryg mil med grusväg. Här märkte jag att kroppen inte var med mig. Benen kändes tunga trots den blygsamma distansen och knäna började ömma. Jag minns inte exakt men redan runt 25 km började det vara tråkigt och relativt tungt. Det gick inte alls lika smärtfritt som det brukar. Fick således bli enbart väg under hela återstoden till Eskilstuna. Jag var sliten som tusan och inget gick lätt, km tickade för en gångs skull förbi långsamt.

Några 55 km skulle det inte bli, det stod väldigt klart. Dividerade rejält kring slutdistansen då kroppen kändes så svag. Fick bli att stanna vid Systembolaget och drygt 4,7 mil. Det var ett PISSPASS men jag är nöjd över att jag inte gav upp(buss fanns som alternativ) utan malde på och trots allt löste min näst längsta runda någonsin. I efterhand borde jag ha sprungit längre förra veckan när allt kändes fenomenalt. Men you win some, you lose some. Dagens pass hade ändå sin USP i att jag fick springa långt när varken min hjärna eller kropp ville det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 16:35   #5004
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg

Detta blir en bra avstämning på hur man ligger till. I lördags sprang jag 3,6 mil utan att ens bli trött i benen så spontana känslan är ju att jag är i bra extremlångt-skick.
Jinx 2.0.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 19:21   #5005
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Det känns inte bra och du springer ändå längre än ett marathon. Jag lyfter på hatten
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 12:57   #5006
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Underskattar du inte hur tungt det är att springa trail? 16 km kan ju trötta ut benen rejält om man måste lyfta benen högt.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:14   #5007
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Det känns inte bra och du springer ändå längre än ett marathon. Jag lyfter på hatten
Tack! Det var inte så klokt dock, bästa hade varit att avbryta. Rejält öm i knät idag.
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Underskattar du inte hur tungt det är att springa trail? 16 km kan ju trötta ut benen rejält om man måste lyfta benen högt.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Njae, jag har sprungit 70 km där mycket var trail, förra veckans 36 km där allt kändes fantastiskt bestod till viss del av trail. Jag tog det även extremt lugnt under trailpartiet. Så det var bara en dålig dag.

Har ju haft en fantastisk start på träningsåret 2020 så ett kasst pass får jag köpa.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:15   #5008
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Har liksom svårt att greppa hur du orkar springa 5 mil när det känns skit. När jag har sådana dagar är jag nöjd om jag fortsätter till 10k.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:34   #5009
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Har liksom svårt att greppa hur du orkar springa 5 mil när det känns skit. När jag har sådana dagar är jag nöjd om jag fortsätter till 10k.
Det är svintöntigt men för mig så hjälper det att folk vet att jag ska springa en viss distans för att det ska bli svårare att ge upp. Vill inte vara en person som snackar och inte presterar. Sen så var ju gårdagens pass februaris stora utmaning och det ger extra motivation, laddat mer för det än ett vanligt pass.

Jag har ju även en miljon skeva tankar i huvudet när jag springer Igår försökte jag intala mig att jag typ var klar när jag hade sprungit 25 km. För sista milen går av sig själv, så man är klar vid 40 km. 25 km är typ samma som 30 km och vid 30 km är man nära 40 km. Alltså NOLL logik. Jag tänkte även att den kassa känslan var som att jag blev testad, "här skulle person X gett upp", och då lägger jag prestige i att fortsätta.

Jag kan lägga ut orden mycket mer för det är så mycket skit som går runt i huvudet när jag är igång länge Kortfattat så är jag lite utav ett psykfall.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:02   #5010
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Knät är bättre men fortfarande ömt idag. Det jag gjorde i lördags var fullkomligt idiotiskt ur skadesynpunkt och jag borde ha avbrutit när första buss-möjligheten dök upp. Men nu är det gjort och det är bara att lära sig utav det och göra det annorlunda nästa gång. Några saker jag lärde mig:

- En liter vatten räcker för fem h aktivitet. Det tog dock nästan slut.
- Tänkt på det ett tag men gels fyller förutom energi även en roll som mental boost. Jag tar en var 20:e minut och det hjälper till att dela upp passet i mindre delar. Man har liksom fokus på när nästa gel ska tas och inte att mer än hälften av passet återstår.
- Köpte nötter som jag inte rörde. Onödigt med annat än gels även på extremlånga pass.
- Jag får inte ned exakt allt som jag vill ha med mig i min väst. Således tvingas jag frysa när passet är avklarat. Hade behövt en liter utrymme till för att få ned en fleecejacka. Mitt ombyte i lördags bestod av mjukisbyxor och en ny underställströja. Vindjackan hade jag knuten runt höften.
- Långpass ska ha inslag av lättsprungen terräng. Det suger röv att röra sig så långsamt och ständigt behöva ha fokus på var man sätter ned foten när man springer riktigt långt. Således kommer jag aldrig igen att tänka att jag ska följa en skitlång led nitiskt utan säkerställa att man lätt kan välja väglöpning när man känner för det.

För att roa er så kan jag berätta hur det gick till i Eskilstuna Jag har slagit in Systembolaget på GPS:en och anländer dit 30 min innan stängning. Utanför, på ett torg, så drar jag av mig allt på överkroppen för att byta till en torr underställströja. Noterar att det är två rediga spyor på trappen där jag håller till. Haltar in på bolaget med västen i handen och införskaffar tio öl. Sedan drar jag till stationen där jag smygdricker två av dessa. Det är tjockt med folk där, jag luktar skit och mitt bagage består av en löpväst och en systemetpåse Varje gång jag sträcker på mig för att smyga upp den öppnade ölen ur påsen så ojar jag mig lite p.g.a. knät. Det var en OERHÖRT sorglig jävla syn alltså Min enda tanke var dock "jag skiter i hur det ser ut, INGEN här har en jävla aning om vad jag precis har utstått". Jag ville bara må lite bättre.

Nästa extrempass kommer antingen att ske 7/3 eller 14/3. Konceptet med att åka iväg med buss eller tåg för att springa tilltalar mig även fast det gick som det gick i helgen. Det blir en större upplevelse. Nu är det dock snabbhet och kondition som är på agendan under kommande två-tre veckor. Hoppas att jag är redo för intervaller imorgon.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)