Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-21, 22:28   #1591
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Själv upplever jag 3,67% högre maxstyrka om jag inleder ett pass med att hoppa på ett ben, citera koranverser och andas genom högra näsborren. Kolhydrater är nödvändigt för anaerobt arbete så att säga att dess uteslutande generellt sett är dåligt för prestationsförmågan är korrekt.

Detta säger jag trots att jag är för lågkolhydratsdietande, dock mest för att 100g kolhydrat gör mig sugen på 400g till... Setvilan måste dock ökas rejält utan.
Neeeh, muskelglykogen fylls på även om du inte äter kolhydrater.
Det som händer är att enzymerna i kroppen anpassar sig efter det bränsle du äter. Lite förenklat, äter du mycket kolisar blir kroppen bra på att bränna kolisar och äter du mycket fett blir kroppen bra på att bränna fett. Fettlagren räcker mycket längre än glykogenlagren så ska du korsa Grönland på skidor med klen matsäck är det ingen tvekan om vad kroppen bör vara bra på.
Med kolistankning binder kroppen mer vätska och musklerna mer glykogen så du kan med ”raketbränslet” tillverka ATP snabbar och få högre maxstyrka/bättre anaerobt arbete.

Senast redigerad av Melker2 den 2018-04-21 klockan 22:29.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 06:24   #1592
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det bildas inget muskelglykogen ifall man inte äter kolhydrater. Hela hormonsystemet är satt i panik och kroppen styr glukosen till blodet och hjärnan istället.

Ni kommer alltså inte kunna trycka på i en kraftfull spurt genom huvudgatan på Thule på västsidan om Grönland.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 07:11   #1593
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Vanligtvis styrketränar jag på morgonen, håller mig till att bara 30 vassleprotein var 3-4h under dagen, konditionstränar på senare delen av eftermiddagen och äter sedan huvuddelen av mina kcal i form av vanlig mat (inklusive kolhydrater) from middagen.

Vissa dagar då jag bara har konditionsträning inplanerad så lägger jag ibland konditionspasset på morgonen istället, men jag äter enligt samma modell (dvs bara protein under dagen/efter konditionsträningen, fyller på kolisar först på kvällen)

Innebär detta någon avgörande nackdel vad gäller mina resultat (styrka, hypertrofi, kondition), hälsa eller återhämtning?

Skulle det innebära någon markant fördel att lägga till en viss mängd kolhydrater direkt efter morgonpasset?

Skulle det innebära någon än mer markant fördel att istället fördela kolhydratsintaget jämnt under dagen istället?

Sådär, tre st kvasi- dumma frågor i ett innläg, adderar man dessa så bör det platsa i den här tråden :-)
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 08:28   #1594
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det bildas inget muskelglykogen ifall man inte äter kolhydrater. Hela hormonsystemet är satt i panik och kroppen styr glukosen till blodet och hjärnan istället.

Ni kommer alltså inte kunna trycka på i en kraftfull spurt genom huvudgatan på Thule på västsidan om Grönland.
Menar du att det glykogen som bildas i levern under glukoneogenesen inte lagras alls i musklerna?
Som jag läst så lagras muskelglykogen in 5ggr snabbare och till högre nivåer om man äter kolhydrater än om man låter levern tillverka det. Om det är som du säger, lever då Kolos carnivor Bailah helt utan muskelglykogen?

Gällande spurt i Thule så lär muskelglykogenet vara rätt slut då oavsett hur man kolhydratladdat innan. På elitskidåkaren är typ 85% av muskelglykogenet använt redan efter 1 timme.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 09:23   #1595
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
så ska du korsa Grönland på skidor med klen matsäck är det ingen tvekan om vad kroppen bör vara bra på.
Med kolistankning binder kroppen mer vätska och musklerna mer glykogen så du kan med ”raketbränslet” tillverka ATP snabbar och få högre maxstyrka/bättre anaerobt arbete.
karn ska inte korsa Grönland med klen matsäck(vad jag vet) så hen kan gott äta raketbränsle.

Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Menar du att det glykogen som bildas i levern under glukoneogenesen inte lagras alls i musklerna?
Som jag läst så lagras muskelglykogen in 5ggr snabbare och till högre nivåer om man äter kolhydrater än om man låter levern tillverka det. Om det är som du säger, lever då Kolos carnivor Bailah helt utan muskelglykogen?

Gällande spurt i Thule så lär muskelglykogenet vara rätt slut då oavsett hur man kolhydratladdat innan. På elitskidåkaren är typ 85% av muskelglykogenet använt redan efter 1 timme.
Ingen lever helt utan muskelglykogen men det blir helt klart begränsat utan kolhydrat. Tycker du att den optimala lösningen för glykogenpåfyllning är glukoegenes eller?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 09:25   #1596
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
så ska du korsa Grönland på skidor med klen matsäck är det ingen tvekan om vad kroppen bör vara bra på.
Med kolistankning binder kroppen mer vätska och musklerna mer glykogen så du kan med ”raketbränslet” tillverka ATP snabbar och få högre maxstyrka/bättre anaerobt arbete.
karn ska inte korsa Grönland med klen matsäck(vad jag vet) så hen kan gott äta raketbränsle. Tack dock för att du förenklar dina förklaringar likt Anna Skipper så vi vanliga dödliga kan förstå^^

Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Menar du att det glykogen som bildas i levern under glukoneogenesen inte lagras alls i musklerna?
Som jag läst så lagras muskelglykogen in 5ggr snabbare och till högre nivåer om man äter kolhydrater än om man låter levern tillverka det. Om det är som du säger, lever då Kolos carnivor Bailah helt utan muskelglykogen?

Gällande spurt i Thule så lär muskelglykogenet vara rätt slut då oavsett hur man kolhydratladdat innan. På elitskidåkaren är typ 85% av muskelglykogenet använt redan efter 1 timme.
Ingen lever helt utan muskelglykogen men det blir helt klart begränsat utan kolhydrat. Tycker du att den optimala lösningen för glykogenpåfyllning är glukoegenes eller?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 09:49   #1597
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Tycker du att den optimala lösningen för glykogenpåfyllning är glukoegenes eller?
Nej, själklart inte optimalt, trodde det framgick i det jag skrev ovan?
Om inte så kommer det här igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Som jag läst så lagras muskelglykogen in 5ggr snabbare och till högre nivåer om man äter kolhydrater än om man låter levern tillverka det.

Senast redigerad av Melker2 den 2018-04-22 klockan 09:51.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 17:22   #1598
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Vad ska du bygga glykogenet av ?

Fett innehåller 6 - 8 energiprocent glycerol. Protein innehåller 50 - 60 % glukogena aminosyror. Med 200 gram protein blir det 100 gram glukos och 3000 kcal fett ger dig 60 gram glukos. Tar hjärnan 100 gram så har du 60 gram glukos som kan lagras i musklerna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 22:46   #1599
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nej, själklart inte optimalt, trodde det framgick i det jag skrev ovan?
Om inte så kommer det här igen:
Då är vi överens då, nerdrag av kolhydrat leder generellt sett till en prestationsförsämring. bra, klart slut.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 18:28   #1600
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Man får ju ofta höra att om man inte sköter sin kost och äter bra mat så kommer man få dåliga resultat från styrketräning, men vad är det som är så dåligt med att basera större delen av sitt dagliga intag på snabbmat, om man bortser från hälsoaspekterna? För mycket fett, för lite protein, inte nog kolhydrater etc?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 18:41   #1601
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Man får ju ofta höra att om man inte sköter sin kost och äter bra mat så kommer man få dåliga resultat från styrketräning, men vad är det som är så dåligt med att basera större delen av sitt dagliga intag på snabbmat, om man bortser från hälsoaspekterna? För mycket fett, för lite protein, inte nog kolhydrater etc?
Hälsoaspekterna är ju en av huvudpelarna som spelar roll för bra resultat. Sen kommer man inte nödvändigtvis få dåliga resultat av sin styrketräning, om fördelningen av makronutrienter sköts någorlunda. Men det är svårare att äta en balanserad kost, i rätt mängder, baserad på snabbmat. För att inte tala om tillsatser i vissa maträtter.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 19:48   #1602
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Man får ju ofta höra att om man inte sköter sin kost och äter bra mat så kommer man få dåliga resultat från styrketräning, men vad är det som är så dåligt med att basera större delen av sitt dagliga intag på snabbmat, om man bortser från hälsoaspekterna? För mycket fett, för lite protein, inte nog kolhydrater etc?
Tillräckligt med energi och protein så bygger du muskler, oavsett mat. Men kanske otillräckligt med mineraler, vitaminer och mikronutrienter om man äter "dåligt" en längre tid. Skulle väl eventuellt kunna påverka välmående och prestation negativt, men det är lite svårt att påstå.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2018-04-23 klockan 19:50.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 10:50   #1603
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Lång dag igår och tänkte skippa träningen. Tränade och kom hem och åt ett paket riskakor och däckade sedan i sängen utan att få i mig nått annat.

Hur negativt kan händelser som ovanstående vara? Förstår att jag kommer bygga mindre muskler än om jag fått i mig protein efter passet men hur stora skillnader kan vi prata om?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 10:54   #1604
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Har du ätit något proteinrikt innan passet så kan det användas till muskeluppbyggnaden efter passet och du kommer att bygga muskler. Du kan inte få några exakta siffror, då dessa är extremt individuella även vid tillräckligt proteinintag. Vissa bygger nästan ingenting, andra nybildar ett antal gram muskelprotein efter varje pass.

Har du inte ätit något proteinrikt före passet heller, kommer du att förlora muskler fram tills du gör det. Mindre än du hade gjort om du gått och lagt dig utan att äta något protein och inte tränat, eftersom styrketräningen stimulerar muskeluppbyggnaden utan proteinintag också, men utan protein både före och efter kan muskeluppbyggnaden inte bli större än nedbrytningen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 11:23   #1605
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du ätit något proteinrikt innan passet så kan det användas till muskeluppbyggnaden efter passet och du kommer att bygga muskler. Du kan inte få några exakta siffror, då dessa är extremt individuella även vid tillräckligt proteinintag. Vissa bygger nästan ingenting, andra nybildar ett antal gram muskelprotein efter varje pass.

Har du inte ätit något proteinrikt före passet heller, kommer du att förlora muskler fram tills du gör det. Mindre än du hade gjort om du gått och lagt dig utan att äta något protein och inte tränat, eftersom styrketräningen stimulerar muskeluppbyggnaden utan proteinintag också, men utan protein både före och efter kan muskeluppbyggnaden inte bli större än nedbrytningen.
Tack. Kan nog se det som ett underhållspass. Blev även låga totalkalorier under dagen. Det kompenseras idag med Häagen Dasz vanilj och linschips
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)