Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-08-01, 11:56   #301
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det kan du ha rätt i förståss. Jag vill gärna bli lite snabbare än jag är nu, och om tempopass och intervaller är enda sättet så får det bli en del sånt. Fast jag behöver kanske inte ta allt på en gång

Det fina med Ursvik är att jag kan skippa backträningen iaf
Ta en sak i taget, så att du inte skadar dig. Kvalitet är slitsamt för kroppen. Man brukar väl säga att den bör utgöra max 10-20 % av träningen. Givetvis även lite beroende på vilken distans man satsar på, sprinters kör ju förstås betydligt mer kvalitet än marathonlöpare.

För tävlingslöpare delas året som regel in i fyra perioder: Grundträning/uppbyggnadsperiod, specialträning/formtoppning, tävlingssäsong och viloperiod. Under grundträningen nöter man km och håller en hög träningsvolym, men inte så mkt kvalitet. Under formtoppningen dras mängden ner och det satsas mer på kvalitet för att få upp farten. Tävlingssäsongen präglas mest av just tävlingarna och ganska lugn träning där emellan. Viloperioden följer den slitiga tävlingssäsongen med vila och alternativträning för att ladda batterierna innan grundträningen startar igen.

Nu är ju utgångspunkten en helt annan för en motionär, men jag tror ändå att man kan ha nytta av ett liknande upplägg, även om man inte tar det fullt så seriöst förstås. T.ex. så om man tränar inför ett långlopp, så bör träningen i första hand bestå av kvantitet och ju närmare loppet man kommer desto mer smyger man in kvalitetsträningen för att sedan dra ner på träningsmängden markant några dagar innan loppet och vila sig i form.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 12:16   #302
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Tack machine gun för det informativa svaret, sånt gillar jag

Jag gissar att jag är i grundträningen fortfarande isf och borde alltså ta det lilla lugna med kvalitén? Tänker öht inte så mycket på Tjejmilen längre, ser det mer som ett träningspass bland andra nu när maran hägrar. Det hade varit kul att kunna sätta en bra tid på Tjejmilen, men den farten har jag inte i benen i år så det får bli som det blir.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 12:25   #303
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
När machine gun skriver om löpträningsteori får jag dåligt samvete och känner mig som Forrest Gump. Jag känner ju bara för att springa lite. Periodisering för mig styrs av skadeuppehållen.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 08:17   #304
brustablett
Registered User
 
brustabletts avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: livet på lannet
Inlägg: 51
Många intressant inlägg!! Tackar gud för denna tråd... precis vad man behöver för att få lite inspiration när motivationen tryter!

Har lite frågor som jag hoppas kunna få lite vägledning i..


1. Jag har svårt att få någon kontinuitet i min löpträning när jag inte vet hur jag ska lägga upp min träning på bästa sätt. Har alltid bara tränat sporadiskt och utan att ha något mål med min träning. Finns inget som sänker min motivation så mycket som när man "troor" och "hoppas" att man tränar bra men man är inte riktigt säker vad man håller på med.

Nu är det många orienterinstävlingar i höst och sen göteborgsvarvet nästa årsom jag anmält mig till... har lite frågor om upplägg om någon kan råda mig lite... Jag vill verkligen "satsa" på löpningen nu och hoppas på ett marathon inom de närmaste tre åren.

Skrev ut ett program från marathon.se... milen... nivå 3 (spring lite snabbare). Tänkte att det kunde passa mig. Går ut ganska hårt ändå men jag tror inte jag får några problem att klara det. jag får väl anpassa mig efter min egen förmåga och går efter antal minuter jag ska va ute. Hinner jag sen inte 6 km på just de minutrarna so be it.

Milen väljer jag lite för att det är mer kvalitetsträning i det programmet vilket jag behöver för att få upp lite fart och styrka i min träning. Annars blir det ingen rolig orienteringshöst. Hur lade ni upp er träning i början när ni skulle komma igång? Har ju pratats om lågpulsträning en del men då ser jag hela hösten med all orientering försvinna i tomma intet...

2. Sen har jag lite frågor om kost. Jag är verkligen ingen stjärna på att veta hur man ska äta optimalt för att få resultat i sin löpträning. Skulle inte skada att gå ner ett par kilo vilket skulle underlätta min löpning och utveckling en del. jag har ätit mycket protein i mina dagar när jag tränade mycket styrketräning men vet nu inte hur jag ska bete mig nu när jag verkligen vill göra framsteg. Hur äter ni? är det pasta och havregrynsgröt som gäller?


3. Hur mycket styrketräning kör ni löpare? Är det vanlig styrka på gym jag kan köra eller ska jag tänka annorlunda? Fokusera på vissa muskler och utesluta andra eller sikta på att få en genomkörare genom hela kroppen emellanåt? Funderade på ett pass i styrkeveckan...

Måste nog starta en löparjournal här på forumet ser jag...
brustablett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 08:24   #305
brustablett
Registered User
 
brustabletts avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: livet på lannet
Inlägg: 51
tack machinegun!! Intressant läsning... då vi nästan bortse från det inlägg jag skrev nyss.

Denna grundträning/uppbyggnadsperiod, vet du hur lång denna period kan vara? Eller ska man anpassa denna efter känslan? Och vart man kan hitta tips på ett bra upplägg för just detta ändamål? Verkar som en bra språngbräda för mig : )

Hur länge har du förresten löptränat?
brustablett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 09:26   #306
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av brustablett Visa inlägg
Milen väljer jag lite för att det är mer kvalitetsträning i det programmet vilket jag behöver för att få upp lite fart och styrka i min träning. Annars blir det ingen rolig orienteringshöst. Hur lade ni upp er träning i början när ni skulle komma igång? Har ju pratats om lågpulsträning en del men då ser jag hela hösten med all orientering försvinna i tomma intet...

2. Sen har jag lite frågor om kost. Jag är verkligen ingen stjärna på att veta hur man ska äta optimalt för att få resultat i sin löpträning. Skulle inte skada att gå ner ett par kilo vilket skulle underlätta min löpning och utveckling en del. jag har ätit mycket protein i mina dagar när jag tränade mycket styrketräning men vet nu inte hur jag ska bete mig nu när jag verkligen vill göra framsteg. Hur äter ni? är det pasta och havregrynsgröt som gäller?


3. Hur mycket styrketräning kör ni löpare? Är det vanlig styrka på gym jag kan köra eller ska jag tänka annorlunda? Fokusera på vissa muskler och utesluta andra eller sikta på att få en genomkörare genom hela kroppen emellanåt? Funderade på ett pass i styrkeveckan...

Måste nog starta en löparjournal här på forumet ser jag...
Vad gäller kosten är mitt råd att du bara ska se till att äta tillräckligt. Visst kan det vara bra att tänka på kosten men du skulle nog bli förvånad om du ser hur en del löpare äter. Jax här på Kolozzeum är tex en stor fettfantast och sköljer ner chipsen med gräddsås inför ett pass (lite överdrivet). Trots det (tack vare?) är han en riktigt duktig löpare. Jag själv äter det mesta och har knappt hittat några samband mellan kost/resultat. Vissa av mina bästa pass har kommit efter sämsta tänkbara uppladdning. Jag tror att det viktigaste är kontinuitet och bra träning.

Styrketräning behöver du inte vara rädd för. Det är klart att du tidsmässigt kan få problem att bli en elitlöpare om du samtidigt ska hinna med ambitiös styrketräning. För vanlig motionärsnivå klarar du dig däremot långt på att kombinera. Jag fortsatte med vanlig styrketräning även under marathonträning och jag tror det var en fördel. Förutom benträning är styrketräning bra för tex bålstabilitet i löpningen
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 09:50   #307
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av brustablett Visa inlägg
tack machinegun!! Intressant läsning... då vi nästan bortse från det inlägg jag skrev nyss.

Denna grundträning/uppbyggnadsperiod, vet du hur lång denna period kan vara? Eller ska man anpassa denna efter känslan? Och vart man kan hitta tips på ett bra upplägg för just detta ändamål? Verkar som en bra språngbräda för mig : )

Hur länge har du förresten löptränat?
Det beror väl lite på hur lång tävlingssäsong man har, men ofta inleds väl grundträningen inleds nångång framåt november-december och fortgår till mars-april nånting, lite beroende på när tävlingssäsongen drar igång dvs. Så några månader kan man väl säga. Jag vet med mig att jag läst en del artiklar om periodisering i bl a Runner's world samt i en och annan bok om löpning. Det går säkert att hitta en hel del på nätet också.

Jag är nybörjare, jag har kanske löptränat i drygt 2 år nånting. Däremot är jag informationsnarkoman och läser mkt om träningslära. Dvs, bara för att jag skriver att man kan göra på ett visst sätt betyder det inte nödvändigtvis att det är någonting jag praktiserar

Angående kosten så är det som Noodles skriver viktigast att få i sig tillräckligt med energi för att täcka energiutgifterna som träningen ger. Löpning är en väldigt energislukande aktivitet. Sen om kalorierna kommer från havregryn, potatis, fisk eller rapsolja, spelar inte alltid så stor roll, så länge man äter något sånär varierat och man hittar någonting som funkar för en själv. Vill man gå ner i vikt så är det bra att veta att energiminus gör att man absorberar träningen sämre och skaderisken ökar. Därför är det inte att rekommendera att försöka gå ner i vikt under pågående tävlingssäsong. Förslagsvis försöker man gå ner sina kilon efter att tävlingarna är över.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 10:44   #308
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkitkorv Visa inlägg
JJag märker alltid att jag blivit bättre när jag joggat mycket ett tag och sedan har ett uppehåll på typ en vecka, aldrig när jag springer varannan dag.
Svårare att märka skillnad när man springer varannan dag, såklart. Efter ett uppehåll så är det lättare att inse att man faktiskt förbättrat sin kondition/styrka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 10:49   #309
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Är det någon som är så ambitiös att de håller koll på sin vilopuls, eller är det bara onödigt trassel att hålla på med puls och pulszoner?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 10:56   #310
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Är det någon som är så ambitiös att de håller koll på sin vilopuls, eller är det bara onödigt trassel att hålla på med puls och pulszoner?
Jag kollar den några ggr om året, mest av rent intresse. Sist jag kollade var den 54, det var i våras nångång. Dock är jag inte så mkt för pulsbaserad träning, jag kör mest på känn och noterar bara pulsen. På så sätt kan jag avgöra om konditionen förbättrats, dvs 5 km på 30 min med 150 i puls är ju ett bättre resultat än 5 km på 30 min med 160 i puls.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 11:03   #311
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag är inte heller så slavisk på det där, fast det beror nog mer på att jag inte vet min maxpuls. Å andra sidan har jag inte behövt veta det heller, så jag tror inte jag tänker ta reda på det faktiskt. Har hört att det gör ont att ta reda på sin maxpuls
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 11:13   #312
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Jag är inte heller så slavisk på det där, fast det beror nog mer på att jag inte vet min maxpuls. Å andra sidan har jag inte behövt veta det heller, så jag tror inte jag tänker ta reda på det faktiskt. Har hört att det gör ont att ta reda på sin maxpuls
Jag vet inte min exakt heller. Tanken på att se stjärnor och spy är av någon anledning inte så lockande
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 12:37   #313
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag vet inte min exakt heller. Tanken på att se stjärnor och spy är av någon anledning inte så lockande
Å andra sidan behöver inte det vara något negativt. Lite självplågeri får man tåla. Det kommer från en som fortfarande inte har orkat göra om sitt maxpulstest sedan i våras.

Vilopulsen kollar jag ibland och då mest för att se förändringar i den. Förra veckan låg den på 48 slag. När jag började notera den i februari hade jag 54 slag så jag antar att jag gjort några framsteg.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:22   #314
gibfel
Registered User
 
gibfels avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Östra delarna av Blekinge ;)
Inlägg: 491
Kan någon berätta för mig vad det "roliga" är med att springa? Det suger f*n hårdare än något annat jag vet om man tar i till max! När vi springer 6km på tid med mitt hockeylag känner jag varje steg jag-måste-stanna-känslan och hur mjölksyran sprutar ut ur öronen så att jag inte kan stå på benen när jag kommer i mål
Dom som tillhör den mysko grupp människor som gillar att springa ser man nästan aldrig komma springande med dödsuttrycket i ansiktet. Tar ni inte i till max utan bara flyter fram eller vad är felet på oss vanliga människor ??
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:31   #315
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Kan någon berätta för mig vad det "roliga" är med att springa? Det suger f*n hårdare än något annat jag vet om man tar i till max! När vi springer 6km på tid med mitt hockeylag känner jag varje steg jag-måste-stanna-känslan och hur mjölksyran sprutar ut ur öronen så att jag inte kan stå på benen när jag kommer i mål
Dom som tillhör den mysko grupp människor som gillar att springa ser man nästan aldrig komma springande med dödsuttrycket i ansiktet. Tar ni inte i till max utan bara flyter fram eller vad är felet på oss vanliga människor ??
När jag läser ditt inlägg känns det spontant som att ditt problem är inställningen. Jag älskar oftast att springa även om alla pass inte känns lika lätta. Jag skulle inte springa om det bara var behagligt och en lätt lunk. Det finns en tjusning även med plågsamma intervallpass där livet börjar passera revy. På samma sätt kan jag uppskatta ett pass på uppemot 30 km där jag känner hur varje steg är en utmaning där jag bara ska ta mig lite längre. Jag gillade inte att springa när jag var yngre och tvingades till det i skolan. Antagligen handlar det bara om att vänja sig och lära sig att uppskatta det. Jag kan iallafall lova att många som älskar att löpa inte är rädda för att anstränga sig. Det är just ansträngningen som är en del av tjusningen.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)