Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-07, 16:46   #16
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vilka hormoner ?
Va? Försöker du antyda att det inte skulle stämma eller?
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 16:52   #17
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Nej. Vilka hormon är så styrande att den/de väljer att placera eller förbränna olika näringsämnen. Fett hit, kolhydrater dit, aminosyror till levern eller var de nu förbränns beroende på tillgång och aktivitet.

Exemplet fett kan lagras in i depåerna både med och utan insulin. Vi kan t o m ta upp glukos m h a enbart muskelkontraktioner utan hjälp av insulin. Kroppen är komplex.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 16:59   #18
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nej. Vilka hormon är så styrande att den/de väljer att placera eller förbränna olika näringsämnen. Fett hit, kolhydrater dit, aminosyror till levern eller var de nu förbränns beroende på tillgång och aktivitet.

Exemplet fett kan lagras in i depåerna både med och utan insulin. Vi kan t o m ta upp glukos m h a enbart muskelkontraktioner utan hjälp av insulin. Kroppen är komplex.
Vem har pratat om det? Jag skrev att olika makronutrienter ger olika hormonrespons, kolhydratrikkost ger ett högt insulinpåslag som både kommer påverka din fettinlagring och hunger. Samt att fett stimulerar Leptin i större utsträckning.

Det är väl ändå rätt känt att en obehandlad diabetiker tappar i vikt, och vad beror det på? Jo din brist på insulin.
__________________
Är det här man ska skriva något?

Senast redigerad av GI-Joe den 2020-08-07 klockan 17:04.
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 17:37   #19
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Du är lite låst vid att kolhydrater ger högt insulinpåslag. När kolhydraterna är borta från blodet sjunker insulinnivåerna och fettet kan lättare frisläppas från fettdepåerna.

Jag har faktiskt inte läst på om det senast om leptin. Jag brukar inte bry mig om fettet i depåerna. Eftersom jag är i kaloribalans lagrar jag in lika mycket fett som jag frisläpper och förbränner.

Att en diabetiker förlorar kroppsvikt är att nästan alla kolhydrater passerar genom blodet som glukos och läcker ut i urinen. Energibristen gör att musklerna måste kanibalisera på sig själva för att hålla sig vid liv. Döden kommer för eller senare. Troligast pga totalt rubbad saltbalans och kraftiga kramper.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 17:41   #20
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du är lite låst vid att kolhydrater ger högt insulinpåslag. När kolhydraterna är borta från blodet sjunker insulinnivåerna och fettet kan lättare frisläppas från fettdepåerna.

Jag har faktiskt inte läst på om det senast om leptin. Jag brukar inte bry mig om fettet i depåerna. Eftersom jag är i kaloribalans lagrar jag in lika mycket fett som jag frisläpper och förbränner.

Att en diabetiker förlorar kroppsvikt är att nästan alla kolhydrater passerar genom blodet som glukos och läcker ut i urinen. Energibristen gör att musklerna måste kanibalisera på sig själva för att hålla sig vid liv. Döden kommer för eller senare. Troligast pga totalt rubbad saltbalans och kraftiga kramper.
Exakt det jag pratar om, insulin förhindrar att detta händer.

Och hade detta hänt om kroppen hade en normal insulinproduktion?

Allt kokar tillslut ner till kolhydrater och insulin ändå.
__________________
Är det här man ska skriva något?

Senast redigerad av GI-Joe den 2020-08-07 klockan 17:43.
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:16   #21
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Exakt det jag pratar om, insulin förhindrar att detta händer.

Och hade detta hänt om kroppen hade en normal insulinproduktion?

Allt kokar tillslut ner till kolhydrater och insulin ändå.
Nej, allt kokar ned till kcal in och kcal ut. Det finns bara en faktor som påverkar kcal in - hur många kcal du äter. Men det är en mängd olika saker som påverkar kcal ut, t. ex VAD du äter (även om det knappast har en avgörande roll, iaf inte om man ligger på en negativ balans in/ut).

Så är det bara, det vet ALLA som har gått ned i vikt genom att helt enkelt dra ned på kalorierna. Det funkar. Och går man inte ned i vikt då är det bara att dra ned ännu mer på kalorierna och sim salabim så är man i ett underskott och går ned i vikt. Tränar man dessutom så är det mestadels fett man tappar, nästan helt oavsett vad man äter.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:18   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://www.nature.com/articles/ejcn2016260
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:27   #23
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Du vet att en kalori är en påhittad energienhet som består av kolhydrater, fett, protein, fibrer och alkoholer va? En kalori i sig är ingenting, utan vi måste veta i vilka makronutrienter dessa är räknade i. Det är skillnad på hur dessa påverkar kroppens svar med hormoner.

Vi försöker alltid att förenkla våran extremt komplicerade kropp.
Det är som att säga att det är watten som får din lampa att lysa, så fungerar det bara inte.
Jag vet att vad köttis skrev stämmer oavsett vad du säger.

Nu har Langster skrivit samma sak igen, fast med fler ord.

Vad du än säger är det kcal in vs ut som gäller.




SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:30   #24
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nej, allt kokar ned till kcal in och kcal ut. Det finns bara en faktor som påverkar kcal in - hur många kcal du äter. Men det är en mängd olika saker som påverkar kcal ut, t. ex VAD du äter (även om det knappast har en avgörande roll, iaf inte om man ligger på en negativ balans in/ut).

Så är det bara, det vet ALLA som har gått ned i vikt genom att helt enkelt dra ned på kalorierna. Det funkar. Och går man inte ned i vikt då är det bara att dra ned ännu mer på kalorierna och sim salabim så är man i ett underskott och går ned i vikt. Tränar man dessutom så är det mestadels fett man tappar, nästan helt oavsett vad man äter.
Påstår du att det är ett energimått som påverkar detta och inte det hormon som finns till för just detta?

Jag får som en känsla av hjärntvätt när jag läser detta
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:34   #25
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Det är ingen här som skrivit att det är kolhydrater i sig som gör dig tjock, det jag skriver är att detta styrs av hormoner. Och dessa hormoner påverkas av vad din kost innehåller - ni försöker vända detta till att jag på något sätt försöker skylla all övervikt på kolhydrater vilket inte är sant.

Kalorier består i olika makronutrienter, kalorier i sig är bara ett mått av dessa.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:56   #26
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Det är ingen här som skrivit att det är kolhydrater i sig som gör dig tjock, det jag skriver är att detta styrs av hormoner. Och dessa hormoner påverkas av vad din kost innehåller - ni försöker vända detta till att jag på något sätt försöker skylla all övervikt på kolhydrater vilket inte är sant.

Kalorier består i olika makronutrienter, kalorier i sig är bara ett mått av dessa.
Nej, folk skriver konsekvent att det är kalorier.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 19:31   #27
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Nej, folk skriver konsekvent att det är kalorier.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Herregud, kan du förklara för mig vad en kalori är och vad dom består i? Så kan du sedan förklara för mig hur dom gör att du går upp i vikt.

Förklara sedan hur watt får din lampa att lysa, jag menar ju att med eran hypotes så är det så lampan lyser - och inte i själva verket det som watten representerar. Då både watt och kalori är en energienhet.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 20:34   #28
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Herregud, kan du förklara för mig vad en kalori är och vad dom består i? Så kan du sedan förklara för mig hur dom gör att du går upp i vikt.



Förklara sedan hur watt får din lampa att lysa, jag menar ju att med eran hypotes så är det så lampan lyser - och inte i själva verket det som watten representerar. Då både watt och kalori är en energienhet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Calorie

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 21:00   #29
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Herregud, kan du förklara för mig vad en kalori är och vad dom består i? Så kan du sedan förklara för mig hur dom gör att du går upp i vikt.

Förklara sedan hur watt får din lampa att lysa, jag menar ju att med eran hypotes så är det så lampan lyser - och inte i själva verket det som watten representerar. Då både watt och kalori är en energienhet.
Jag kan förklara för dig vad en millimeter är, trots att det är en påhittad måttenhet. Bara för att vi har ”hittat på” måttenheter för att mäta saker så betyder det inte att de inte är relevanta i vår vardag.

Angående lampan, tänk dig en lampa med dimmer som går på batteri. Samma lampa kan lysa med olika styrka, sätter du den på låg ljusstyrka så har du vid dagens slut energi kvar i batteriet, sätter du den på max så kommer batteriet att vara urladdat innan dagens slut, trots att batteriet hade samma laddning till att börja med - helt oavsett var energin kom från som batteriet laddades med, solkraft, kärnkraft - spelar ingen roll. Dimmern får i detta fall representera din aktivitetsnivå, din generella hälsa och dina eventuella mystiska åkommor i det endokrina systemet - alla dessa faktorer m.m påverkar hur mycket vi drar upp ljusstyrkan. SÅ. ENKELT. ÄR. DET.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 21:12   #30
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Påstår du att det är ett energimått som påverkar detta och inte det hormon som finns till för just detta?

Jag får som en känsla av hjärntvätt när jag läser detta
Ja det påstår jag till 100%. Det enda hormonerna till viss del påverkar är hur stor energiförbrukningen är (och hur hungrig man är m.m, men det har inget med ämnet att göra egentligen, för är man smart så äter man så pass vettigt så att man minimerar hungern - OCH även om man bara äter fett och kött eller vad du nu tror är bäst, så blir man hungrig) och ja, visst INLAGRING av energi - som om det vore något negativt... Men som sagt, är den hormonella statusen sådan att man bränner ovanligt lite energi, ja då får man helt enkelt äta ännu mindre för att hamna på ett underskott.

Och ja äter man endast socker så kommer man inte vara mätt och må skit, men äter man bara, men tillräckligt lite, socker, så kommer man definitivt gå ned i vikt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)