Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-20, 16:09   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Hormonpåverkan av kolhydratintag efter styrketräning.

Ingen påverkan på kortisol, men sänkta testosteronnivåer.

Citat:
This investigation examined the anabolic-hormone response to carbohydrate (CHO) supplementation at rest and after resistance exercise. Nine recreationally trained men randomly underwent 4 testing conditions: rest with placebo (RPL), rest with CHO (RCHO), resistance exercise with placebo (EPL), and resistance exercise with CHO (ECHO). The resistance-exercise protocol was four sets of Smith machine squats with a 10-repetition-maximum load, with 90-s rests between sets. Participants then consumed either a placebo or CHO (24% CHO, 1.5 g/kg) drink. Blood was taken before exercise (Pre), immediately after testing (Post), and then 15 (15P), 30 (30P), and 60 (60P) min after drink ingestion. Blood was analyzed for cortisol, glucose, insulin, and total testosterone (TTST). Cortisol did not change significantly in any condition. Glucose concentrations increased significantly from Pre to 15P and 30P during RCHO and Pre to 15P, 30P, and 60P in ECHO (p = .05). Insulin concentrations increased significantly from Pre to 15P, 30P, and 60P in the RCHO and ECHO conditions (p = .05). There were no significant changes in TTST concentrations during RPL or RCHO. Both EPL and ECHO demonstrated a significant elevation in TTST concentrations from Pre to Post (p = .05). During ECHO, TTST concentrations at 60P were significantly lower than Pre levels (p = .05), but there were no significant treatment differences in TTST concentrations at any time point during the EPL and ECHO conditions. Ingesting CHO after resistance exercise resulted in decreased TTST concentrations during recovery, although the mechanism is unclear.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Jun;18(3):260-80. Hormonal response to carbohydrate supplementation at rest and after resistance exercise.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-20, 22:42   #2
insolation
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 69
Då kan man ju ställa sig frågan ifall fördelarna med att inte inta kolhydrater efter träningen och därmed få högre testosteron nivåer i kroppen påverkar återhämtningen i någon grad. Att inte inta kolhydrater efter träningen borde väl påverka återhämntningen negativt, eller beror det helt på träningsmängden, dvs att ifall nästa pass inte är förens om 2 dagar efter så kommer man sannerligen få i sig kolhydrater dagen efter.

Denna studie är ju intressant, men knappast någonting man kan dra några slutsatser av i hurvida man ska ändra om kosten efter träningen eller inte.
insolation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-20, 23:14   #3
Whistler
Registered User
 
Whistlers avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 1 808
Borde inte det här vara rätt revolutionerande? Just att inta kolhydrater är ju ett av de mest grundläggande fakta man får som nybörjare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Moderatorerna bestämmer från fall till fall. Lev med det och sluta tjafsa.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 08:56   #4
omnibus
Registred User
 
omnibuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 526
Så ska man sluta med kolisar direkt efter träningen eller vad är kontentan av denna studie?
omnibus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 09:09   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det finns fler hormoner än testosteron och kortisol.

GH-frisättningen ökar av kolhydratintag, liksom insulinnivåerna.

Testosteronnivåerna sjunker kraftigt av proteinintag efter styrketräning också.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 09:52   #6
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus Visa inlägg
Så ska man sluta med kolisar direkt efter träningen eller vad är kontentan av denna studie?
Jag tror inte denna studie anger vad man ska göra överhuvudtaget. Det är nog något du får klura ut själv genom att väga samman olika faktorer.

Sitter själv och klurar lite. När jag släpper på kalorie-intaget och "bulkar" (även om jag gör det med måtta) så har jag tidigare använt kolhydrat i samband med träning. Främst dextro men senare malto.

De fördelar jag ser (och levt med villfarelsen att de ger) är;
- Har synergiska effekter tillsammans med protein på proteinsyntes.
- Bra tillfälle till glukogeninlagring.

- Kanske framförallt, och föga revolutionerande: Ett enkelt sätt att skjuta upp det generella kcal-intaget under en sådan period. Härom kanske man kan tvista. Själv tycker jag det är ganska enkelt att hålla samma diet året om (ungefär) och justera kcal-intaget med hjälp av kolhydrater i träningsdrinken. Fördelen när man sedan ska minska energi-intaget är att man inte "saknar" dessa kalorier. Nackdelen är att det är tillskott, som sannolikt saknar en mängd näringsämnen som riktigt mat skulle medföra.

Bör kanske påpekas att jag nu förenklar lite för klarhetens skull. Jag byter även ut vissa matvaror och lite annat.

Nackdelar jag föreställer mig är;
- Dumt att en för hög andel av energi-intaget baseras på tillskott. Är ju "tomma" kalorier. Vilket...
- ...Minskar utrymmet för "riktig" mat, och kan leda till att man råkar överäta (mat + tillskott).

Givetvis finns fler fördelar och nackdelar, bl.a. enkelhet och annat som jag inte fått med. Skulle vara kul att diskutera ur ett bredare perspektiv än just "hormonpåverkan" hur ni andra ser på kolhydrater i samband med träningsdrinken. Forskningsresultaten bör ju liksom sättas i en större kontext för att få mer praktisk relevans för oss hobby-gymmare. När dessutom kunnigt folk kan hjälpa oss reda upp villfarelser och missförstånd gör det ju det hela ännu mer intressant.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 09:59   #7
Fralleee
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 74
Så vad tror ni? Bra eller anus?
Fralleee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 10:01   #8
omnibus
Registred User
 
omnibuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 526
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Jag tror inte denna studie anger vad man ska göra överhuvudtaget. Det är nog något du får klura ut själv genom att väga samman olika faktorer.
Självklart anger inte studien vad man ska göra.
Tänkte mer om det finns fler fördelar än nackdelar med kolisar efter träningen.
omnibus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 11:47   #9
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Fralleee Visa inlägg
Så vad tror ni? Bra eller anus?

Är inte lätt att säga. Vi ser bara testosteronnivån efter träningen.
Är testosteron relevant för proteinsyntesen,eller drunkar effekten från testosteron av den effekt som träningen ger ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 12:32   #10
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Borde inte det här vara rätt revolutionerande?
Man lär inte kunna dra några revolutionerande slutsatser med nio försökspersoner som kör fyra set knäböj.

Att utifrån det här börja fundera i banor om "ska man sluta med kolisar direkt efter träningen?" känns ju inte så lite överdrivet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 13:50   #11
JFO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 273
2002

Seven resistance-trained men performed six bouts of resistance exercise, each separated by at least 1 week, in a crossover design. High, moderate and low volumes of exercise were used, each performed twice and followed immediately post-exercise by either a placebo or carbohydrate-protein supplementation. All bouts of resistance exercise were performed using a load equal to 100% of each subject's ten-repetition maximum (10-RM), and all rest periods between sets of exercise were 1 min. Blood was obtained before and at intervals after exercise until 120 min post-exercise. Lactate levels were significantly (P < 0.05) elevated immediately post-exercise, and to a significantly greater extent after the greatest volume of exercise. Levels of growth hormone rose significantly after the greatest volume of exercise only. Those of insulin and glucose rose significantly after supplementation only. Cortisol levels tended to be higher after the greatest volume of exercise, but the differences were not significant. Supplementation had no effect on the lactate, growth hormone or cortisol responses to resistance exercise. The data indicate that volume of exercise and protein-carbohydrate supplementation can alter the metabolic and hormonal responses to resistance exercise independently. However, cortisol levels remain high after a high volume of resistance exercise, irrespective of whether a post-exercise carbohydrate-protein supplement is used.

Källa: Eur J Appl Physiol. 2002 Feb;86(4):315-21
__________________
Passa dig /allan
JFO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-23, 20:48   #12
Dan S
Registered User
 
Dan Ss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 747
Jag snabbspolade igenom bara, men man kan väll äta kolhydrater 2 timmar efter passet utan att tappa återhämtningen, eller? var det ingen som gjorde det?

Det borde ju gå att utnyttja det på något vis.
Dan S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 12:22   #13
flesh
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Fralleee Visa inlägg
Så vad tror ni? Bra eller anus?
Tja, eftersom att tillväxthormon och insulin ökar i koncentration vid intag av kolisar efter träningen så finns det ju fortfarande starka fördelar med att fortsätta proppa i sig bananer, eller vad det nu är man får sina kolhydrater från.
Tillväxthormon och insulin har ju muskeluppbyggande egenskaper och dessutom hjälper tillväxthormonet till att läka eventuella skador du drar på dig.
flesh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 08:47   #14
Xerxex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrtälje
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av flesh Visa inlägg
Tillväxthormon och insulin har ju muskeluppbyggande egenskaper och dessutom hjälper tillväxthormonet till att läka eventuella skador du drar på dig.
Inget av dessa hormoner är anabolt för en vuxen människa. Insulin är däremot antikatabolt. tillväxthormon har ingen direkt effekt på muskelmassan när man inte längre växer.
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 18:17   #15
SweLabs
Registered User
 
SweLabss avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Umeå
Inlägg: 2 945
Anledningen till att testot sjunker av protein och kolydrater beror ju med största sannolikhet att man får en bättre stimulans av proteinsyntesen och att det cirkulerande testosteronet tas upp i muskelcellerna och när man då mäter testot i blodet så har det minskat. Finns någon studie på detta där det bevisats vara så.

Slutsats: Protein och kolhydrater efter träningen leder alltså inte till negativ effekt på testot utan tvärtom.
__________________
Min träningslogg

Umeå Power

Umeå Power nu på Facebook.
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)