Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-06, 14:52   #31
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Kom inte längre än tredje. Sen var det lika begripligt som att läsa kinesiska. Bara att acceptera mitt öde och börja på Samhall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:54   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Med det sagt så är jag pucko, har inte bemödat mig att sitta ner med ett IQ-test men min gissning är runt 70.
Det där är koketteri, ingen som läst ett flertal av dina inlägg skulle tycka att du verkade dummare än genomsnittet och jag tror att du innerst inne inte heller tycker det.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Potential är överskattat och bara en skrytfaktor, det är vad man uträttar som räknas.
Det är märkligt att detta anses väldigt viktigt att ta upp i diskussioner om just IQ. Om vi skulle göra en tråd om "vad har du för kroppslängd?" så skulle ingen trycka på "kroppslängd är meningslöst, det är vad man gör med den som räknas", utan folk skulle ta tråden för vad den är - kuriosa. Men det verkar nästan obligatoriskt i IQ-diskussioner.

Jag tror det har att göra med att det råder en stark och givetvis felaktig bild i vårt samhälle att intelligens = människovärde. Det märks även om man förolämpar någons intelligens i en diskussion, få saker får folk att i lika hög grad ryta till och säga att man gick över gränsen. Att kalla någon för ondskefull, lat, avundsjuk, osäker, patetisk, desperat, vek eller manipulativ = helt okej, att kalla någon för ointelligent = nej då jävlar får man skärpa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Mensa-testet är rätt smalt eftersom det enbart är matriser. Om man vill ha ett bättre mått på sin intelligens kan man göra WAIS-IV istället.
Intressant. Vill pröva en annan sort.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-01-06 klockan 14:55.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:58   #33
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jordan Petersson är tyvärr skit och allt som kommer ur hans mun ska tas med en enorm nypa salt, hans specialitet är Jungs arketyper och precis som vi inte längre tar Alchemi och dansterapi (2 andra av Jungs favoritidéer) på allvar så ska vi inte heller ta Jungs Arketyper på allvar. Jordan Petersson är direkt anti-forskning och är en pseudofilosif av högsta rang.


Med det sagt så är jag pucko, har inte bemödat mig att sitta ner med ett IQ-test men min gissning är runt 70.
Stort medhåll från min sida men det är intressant statistik han refererar till, iaf väckte det tillfällig nyfikenhet över min egna IQ
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:07   #34
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Tresiffrigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:08   #35
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag kom på en grej: Får man skriva IQ i sin CV, och hur hög måste man ha för att få göra det? Jag anser att man inte får det, oavsett hur hög man har, men att man får skriva om man är med i Mensa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:14   #36
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är märkligt att detta anses väldigt viktigt att ta upp i diskussioner om just IQ. Om vi skulle göra en tråd om "vad har du för kroppslängd?" så skulle ingen trycka på "kroppslängd är meningslöst, det är vad man gör med den som räknas", utan folk skulle ta tråden för vad den är - kuriosa. Men det verkar nästan obligatoriskt i IQ-diskussioner.

Jag tror det har att göra med att det råder en stark och givetvis felaktig bild i vårt samhälle att intelligens = människovärde. Det märks även om man förolämpar någons intelligens i en diskussion, få saker får folk att i lika hög grad ryta till och säga att man gick över gränsen. Att kalla någon för ondskefull, lat, avundsjuk, osäker, patetisk, desperat, vek eller manipulativ = helt okej, att kalla någon för ointelligent = nej då jävlar får man skärpa sig.
Nu övertolkade du mitt inlägg kraftigt och tillskriver det ett underliggande budskap jag verkligen inte framförde
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:16   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nu övertolkade du mitt inlägg kraftigt och tillskriver ett underliggande budskap jag verkligen inte framförde
Beklagar misstolkningen. Jag behöver lite fler IQ-poäng. ;P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:27   #38
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Beklagar misstolkningen. Jag behöver lite fler IQ-poäng. ;P
Haha

Om jag ska försöka mig på en parallell, så menade jag att det är som att typ mäta vinklar och hävarmar på olika personer och komma fram till vem som har bäst förutsättningar att bli stark i bänkpress på personer kanske inte ens tränar bänkpress.
Det säger liksom ingenting om hur stark personen faktiskt är i bänkpress och betyder inte att någon som till synes har "normala" förutsättningar inte skulle bli starkare än dessa med ideala vinklar/hävarmar.

Eller som att säga att dra slutsatsen att om man är väldigt duktig på att slå/sparka på säck skulle man ha stor potential att vara duktig även mot en motståndare per automatik. "Boards don't hit back" och allt det där :p

Tror jag vill komma till att jag tycker det är ganska meningslöst med testet som mätverktyg annat än att just se hur bra poäng man får på just testet. Dvs, bara ett sätt att uppskatta ens "mentala potential" eller som skrytverktyg. Att det liksom inte nödvändigtvis behöver betyda att det finns någon form av kausalitet mellan potential och faktisk förmåga i det här fallet.

Eller det fega svaret om jag lyckats motsäga mig själv ovan, jag menade precis det jag skrev som det står i inlägget
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-06 klockan 15:28.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:32   #39
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Haha

Om jag ska försöka mig på en parallell, så menade jag att det är som att typ mäta vinklar och hävarmar på olika personer och komma fram till vem som har bäst förutsättningar att bli stark i bänkpress på personer kanske inte ens tränar bänkpress.
Det säger liksom ingenting om hur stark personen faktiskt är i bänkpress och betyder inte att någon som till synes har "normala" förutsättningar inte skulle bli starkare än dessa med ideala vinklar/hävarmar.

Eller som att säga att dra slutsatsen att om man är väldigt duktig på att slå/sparka på säck skulle man ha stor potential att vara duktig även mot en motståndare per automatik. "Boards don't hit back" och allt det där :p

Tror jag vill komma till att jag tycker det är ganska meningslöst med testet som mätverktyg annat än att just se hur bra poäng man får på just testet. Dvs, bara ett sätt att uppskatta ens "mentala potential" eller som skrytverktyg. Att det liksom inte nödvändigtvis behöver betyda att det finns någon form av kausalitet mellan potential och faktisk förmåga i det här fallet.

Eller det fega svaret om jag lyckats motsäga mig själv ovan, jag menade precis det jag skrev som det står i inlägget
Jag håller med dig, men min poäng var mer att om man pratar om andra talanger så blir reaktionen "åh, där ser man", men om man pratar om IQ kommer det alltid upp "fair enough, men IQ är inte allt!" Jag skulle önska lite mer avdramatisering av IQ.

Det är möjligt att jag har fått fel för mig här. Om jag startar en tråd om "hur optimala vinklar har du för bänkpress?" så kanske det redan på sida 1 dyker upp en kommentar om "vinklarna är inte det viktigaste, man måste träna också". Men min uppfattning har iallafall varit som ovan nämnt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:35   #40
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Jag är såpass trasig i skallen att jag lär få ganska dåligt resultat för IK.
Men antagligen spöar jag Lafayette på gammal vana...
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:37   #41
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Jag är såpass trasig i skallen att jag lär få ganska dåligt resultat för IK.
Men antagligen spöar jag Lafayette på gammal vana...
You wish. Jag har sovit två timmar inatt och inte ätit. Hade jag haft en bra dag hade jag naturligtvis fått full pott.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:38   #42
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag håller med dig, men min poäng var mer att om man pratar om andra talanger så blir reaktionen "åh, där ser man", men om man pratar om IQ kommer det alltid upp "fair enough, men IQ är inte allt!" Jag skulle önska lite mer avdramatisering av IQ.

Det är möjligt att jag har fått fel för mig här. Om jag startar en tråd om "hur optimala vinklar har du för bänkpress?" så kanske det redan på sida 1 dyker upp en kommentar om "vinklarna är inte det viktigaste, man måste träna också". Men min uppfattning har iallafall varit som ovan nämnt.
Fast talanger är ju också något man konkret har, jag tycker fortfarande bara att IQ är ett mått på "kapacitet" eller "potential" snarare än något konkret.
Om någon med högt IQ däremot typ klarar skolan med enbart högsta betyg, eller typ startar framgångsrika företag, gör banbrytande upptäckter inom sitt område eller liknande så tycker jag IQ't blir mer relevant.

Jag tycker personligen att IQ är harmlöst och ganska avdramatiserat, men lätt blir luftslott :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:44   #43
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag håller med dig, men min poäng var mer att om man pratar om andra talanger så blir reaktionen "åh, där ser man", men om man pratar om IQ kommer det alltid upp "fair enough, men IQ är inte allt!" Jag skulle önska lite mer avdramatisering av IQ.
Helt korrekt, intelligens överlag, som du har nämnt tidigare i tråden är ett väldigt känsligt ämne. Men jag tror inte det hjälps av att folk som envisas med att ta upp sin IQ ofta är helt olidliga att umgås med. Här gäller ungefär samma sak som på datingsidor, istället för att rada upp hur fantastiskt du är, rolig, din IQ eller annat så hade det varit mer intressant om detta framstod av dina ideer och samtal, istället för att du bara säger att det är så.

Edit: Dåligt formulerat av mig, detta handlar inte om dig specifikt Diomedea, utan är en rent generell iakttagelse, trots att jag formulerade mig som om det handlade om dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.

Senast redigerad av Tricklew den 2019-01-06 klockan 15:45.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:56   #44
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
126 eller mer.

Antar att det är högsta här.

Tycker det danska testet är bättre. Har för mig att jag fick runt 135 där. Sen verkar alltid IQ tester online ge väldigt höga resultat så inte särskilt säker på trovärdigheten.

https://mensa.dk/iqtest/
Jag har runt samma resultat, de testen är dock lite begränsade eftersom de bara testar upp till en viss gräns. Helst ska det var ett test som har ett "öppet" resultat så att säga.

Men men, det viktiga är egentligen vad man gör med sig själv.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 15:57   #45
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed
 
Hackenschmidts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Katrineholm
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jordan Petersson är tyvärr skit och allt som kommer ur hans mun ska tas med en enorm nypa salt, hans specialitet är Jungs arketyper och synkronism, precis som vi inte längre tar Alchemi och dansterapi (2 andra av Jungs favoritidéer) på allvar så ska vi inte heller ta Jungs Arketyper på allvar. Jordan Petersson är direkt anti-forskning och är en pseudofilosif av högsta rang.
Han är en välkrediterad personlighetsforskare med många peer-reviewed forskningsstudier och många citeringar.
Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)