Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-25, 18:21   #38071
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
När man sitter i finkan, är man skriven där då?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 18:29   #38072
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
När man sitter i finkan, är man skriven där då?
Borde inte vara det

9 § En vistelse anses inte leda till ändrad bosättning om den föranleds enbart av

3. vård vid en institution för sjukvård, vård av unga, kriminalvård eller vård av missbrukare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...1_sfs-1991-481
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 14:20   #38073
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Om man är närsynt, blir man mer kognitivt alert av att använda linser/glasögon?

Jag har varit närsynt länge, men har inte använt mina linser på säkert ett till två år pga komfort. Testade dock nyligen att börja använda de igen, och jag känner mig mycket mer alert i skallen än tidigare. Även om jag bara sitter framför en dator på vilken jag ser allt lika bra med eller utan linser.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 16:36   #38074
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Det fanns en kaffeböntråd har jag för mig, länk?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 17:13   #38075
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Inga problem, många läser 200%.
Whaat? Sist jag kollade tror jag de hade ett tak på 150 %... Och hur ska man kunna läsa in en utbildning snabbare? Man kan ju inte begära att de ger ut tentan i förväg, eller nåt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 18:46   #38076
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
När kommer jag märka av de negativa effekterna av massinvandringen?

Är jag i en sådan position att jag aldrig kommer märka av den, eller kommer dessa negativa effekter drabba alla svenskar så småningom?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 18:53   #38077
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
När kommer jag märka av de negativa effekterna av massinvandringen?

Är jag i en sådan position att jag aldrig kommer märka av den, eller kommer dessa negativa effekter drabba alla svenskar så småningom?
Beror väl på om du bosätter dig i något utsatt område eller inte. Samt så blir väl vård, skola m.m. långsamt allt sämre hela tiden känns det som.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 19:38   #38078
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Whaat? Sist jag kollade tror jag de hade ett tak på 150 %... Och hur ska man kunna läsa in en utbildning snabbare? Man kan ju inte begära att de ger ut tentan i förväg, eller nåt?
Jag har blivit lite av en expert under veckan (skojar bara, rätta mig om jag har fel), och det är mycket möjligt. Du kanske inte kan bli klar med en enskild kurs snabbare, även om jag kunnat examinera mig tidigare på vissa kurser. Grejen är ju att man kan smacka på mycket fler kurser parallellt per termin och på det viset komma upp i 180 högskolepoäng snabbare.

Du kan endast bli antagen till 45 poäng per termin när du söker genom Antagning.se. Dock kan du komma förbi det genom att:


(A) Göra en sen anmälan till ytterligare kurser
(B) Prata med enskilda universitet och försöka få dem att göra ett undantag. Men tydligen har det blivit svårare på senare tid för att universiteten får strängare krav på sig. Någon på Familjeliv skrev det, så måste vara sant.

Sen kan du också läsa ~23 poäng på sommarkurser varje år.

Jag har bestämt mig för att läsa minst 45 poäng per termin och max antal sommarkurser under sommaren 2020. Om jag blir antagen till andra kurser, det vill säga. Då bör jag bli klar med en kandidat på två år och slipper ta lika mycket studentlån. Eller så fortsätter jag på en masters och behöver ändå inte vänta med att börja jobba tills skägget hunnit bli grått.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 19:45   #38079
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har blivit lite av en expert under veckan (skojar bara, rätta mig om jag har fel), och det är mycket möjligt. Du kanske inte kan bli klar med en enskild kurs snabbare, även om jag kunnat examinera mig tidigare på vissa kurser. Grejen är ju att man kan smacka på mycket fler kurser parallellt per termin och på det viset komma upp i 180 högskolepoäng snabbare.

Du kan endast bli antagen till 45 poäng per termin när du söker genom Antagning.se. Dock kan du komma förbi det genom att:


(A) Göra en sen anmälan till ytterligare kurser
(B) Prata med enskilda universitet och försöka få dem att göra ett undantag. Men tydligen har det blivit svårare på senare tid för att universiteten får strängare krav på sig. Någon på Familjeliv skrev det, så måste vara sant.

Sen kan du också läsa ~23 poäng på sommarkurser varje år.

Jag har bestämt mig för att läsa minst 45 poäng per termin och max antal sommarkurser under sommaren 2020. Om jag blir antagen till andra kurser, det vill säga. Då bör jag bli klar med en kandidat på två år och slipper ta lika mycket studentlån. Eller så fortsätter jag på en masters och behöver ändå inte vänta med att börja jobba tills skägget hunnit bli grått.
Jag tror jag fattar - men visst måste detta gälla endast lite friare utbildningar? Inte typ läkarlinjen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 20:00   #38080
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror jag fattar - men visst måste detta gälla endast lite friare utbildningar? Inte typ läkarlinjen?
Vet inte. Vissa kurser har ju strängare förkunskapskrav. T.ex. kanske du inte kan läsa läkarkurs A och B samtidigt eftersom du måste gått klart A för att kunna gå B. Utbildningar med mer strikt progression bör nog därför vara svårare att göra så på.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 11:56   #38081
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag skall ha en "sockerfri" månad här nu. Dvs jag skall inte äta godis, kakor etc. Jag kikade lite på "sockerfri choklad" men det verkar ju innehålla socker ändå? Är det endast sockret från kakaopulvret som räknas in här?

Tycker ändå det blir konstigt kalla något för sockerfri choklad, när det innehåller socker,

Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 12:01   #38082
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag skall ha en "sockerfri" månad här nu. Dvs jag skall inte äta godis, kakor etc. Jag kikade lite på "sockerfri choklad" men det verkar ju innehålla socker ändå? Är det endast sockret från kakaopulvret som räknas in här?

Tycker ändå det blir konstigt kalla något för sockerfri choklad, när det innehåller socker,

xylitol är en sockeralkohol, således inte socker, men ändå en kolhydrat.
Sockerfri kan man säga, men inte kolhydratfri, inte heller osötat. Men utan "tillsatt socker" kan man säga.

Och sedan hoppas att tjockisarna inte läser på baksidan


Men du får väl formulera vad du menar med "socker" då, om du ska vara fri.
Honung? Melass? Sirap? Strösocker?
Ris, pasta potatis, bröd osv?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 12:11   #38083
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag får äta pasta, ris och mat som innehåller socker.

Grejen är att jag käkar ex kakor, godis, choklad, chips och skit varje dag och tänkte hålla mig borta från just den biten under en månad här. Nu käkar jag knappt ris, pasta eller potatis ändå så den biten blir enkel. Anledningen är också att vi gjort ett litet vad på jobbet här om att vi ska försöka att hålla oss borta från "socker". Socker i den meningen som onödigt godis etc.

Har ni bra tips på socker/kalorifritt godis tar jag ändå gärna emot det också. Antar det inte finns riktig sockerfri choklad då som är sötad med aspartam eller liknande? Sen verkar den sockerfria chokladen innehålla mer fett än vanlig chokladkaka, så kalorimängd är densamma ändå för tjockisar =)

Senast redigerad av Akerhage den 2019-10-01 klockan 12:12.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 12:14   #38084
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag får äta pasta, ris och mat som innehåller socker.

Grejen är att jag käkar ex kakor, godis, choklad, chips och skit varje dag och tänkte hålla mig borta från just den biten under en månad här. Nu käkar jag knappt ris, pasta eller potatis ändå så den biten blir enkel. Anledningen är också att vi gjort ett litet vad på jobbet här om att vi ska försöka att hålla oss borta från "socker". Socker i den meningen som onödigt godis etc.

Har ni bra tips på socker/kalorifritt godis tar jag ändå gärna emot det också. Antar det inte finns riktig sockerfri godis då som är sötad med aspartam eller liknande? Sen verkar den sockerfria chokladen innehålla mer fett än vanlig chokladkaka, så kalorimängd är densamma ändå för tjockisar =)
Det finns godis som består av fiber och sockeralkoholer. Tänk dig godis i typen nappar. Lite mer tuggmotstånd än vanligt godis, men smakar ganska gott ändå. Vet att det finns tillgängligt på vissa ICA-butiker.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 12:18   #38085
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Det finns godis som består av fiber och sockeralkoholer. Tänk dig godis i typen nappar. Lite mer tuggmotstånd än vanligt godis, men smakar ganska gott ändå. Vet att det finns tillgängligt på vissa ICA-butiker.
Låter spännande, skall dra förbi Ica Focus och kika på detta när sockersuget kickar in för mig. Du vet inte på rak arm några favoriter som är goda? Eller vad märket heter osv?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)