Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-10, 23:48   #37906
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Cystoskopi. Har väldigt mycket sjukhusskräck. Plus att jag har pissont (no pun intended) där nere kanske inte kommer göra det mer behagligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 01:28   #37907
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Cystoskopi. Har väldigt mycket sjukhusskräck. Plus att jag har pissont (no pun intended) där nere kanske inte kommer göra det mer behagligt.
Ah. Jag fick göra både kolon- och gastroskopi i samband med en väldans massa magsjuka och lite konstiga blodvärden under en period.

Kanske inte riktigt går att jämföra med cystoskopi och vi är alla olika lagda, men jag tyckte mest det var intressant att få (jag fick dock be om det specifikt) att titta med på TV-skärmen som läkarna tittade på. Inte varje dag man får se typ hur det ser ut inuti en liksom.

Framförallt ger det ju också en "pedagogisk feedback" till varför det kändes konstigt i magen eller strupen när de rotar runt med endoskopet. Kunde vara vissa "krökningar" som var svåra att ta sig förbi i tarmarna, varpå de stötte emot endoskopet mot "innerväggarna" mer än "vanligt".

Tycker också det kan vara lite otippade saker som är jobbigast i undersökningarna. I tex gastroskopin så bedövade de halsen och svalget för att undvika kräkreflexen. Man är ju inte van vid att tänka på känsel där, så när halsen domnade bort så kändes som att hela halsen/luftvägarna svullnade upp och "stängdes", vilket såklart inte var så behagligt :p

Men du kan ju ringa dit och rådfråga mottagningen, de har säkert varit med det mesta inom "fråga-vägar".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-08-11 klockan 01:29.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 09:27   #37908
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall det går att undvika så är det väl rimligtvis bättre, eftersom man ibland inte vaknar upp från narkosen. I vissa fall går det väl inte att undvika narkos och då måste man, men ifall ryggmärgsbedövning ger tillräcklig smärtlindring så är det väl rimligare mindre risk.

Men jag har alltså inte ägnat en enda sekund åt research kring detta. Så jag kan ju ha helfel. Men det är min naiva bild av det i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är väl vid ryggmärgsbedövning de injicerar nåt. Vid narkos får man väl sniffa i sig lustgas...

Man kan väl lita på läkarna men ändå vara medveten om att det finns en liten extra risk med just narkos. Om det nu gör det, vilket jag har för mig.

Vilket av de två varianterna som eventuellt är minst onyttigt för kroppen i ett längre perspektiv har jag dock absolut ingen uppfattning om.
Vid korta sövningar är det i regel injektion/infusion. Infusion är också möjligt under längre sövningar (och har en del fördelar).

Riskerna är minimala när det kommer till överlevnad hos "friska".
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 10:41   #37909
Sloppy Joe
Registered User
 
Sloppy Joes avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 26


Vad jag förstår och har testat så funkar det inte att vrida på lysröret som man gör på äldre modeller, någon som vet hur man får loss?
Sloppy Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 11:10   #37910
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Om det inte går att vrida som normalt, är det återfjädrande ?

Ser ut som vanliga man vrider dock men bild kan förvilla
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 11:30   #37911
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Är du hundra på att det inte går att vrida? Kan kärva rejält ibland, har varit tvungen att ta i så att jag spräckt ett lysrör en gång.
Ska du ge dig på det så blunda, kolla ner och ha en kompis/kollega som kollar ansiktet för splitter innan du öppnar ögonen sen bara :p Eller kör simglasögon, munktröja eller nåt.

Går det att ta en mer tydlig bild på själva ändarna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 11:42   #37912
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är väl vid ryggmärgsbedövning de injicerar nåt. Vid narkos får man väl sniffa i sig lustgas...

Man kan väl lita på läkarna men ändå vara medveten om att det finns en liten extra risk med just narkos. Om det nu gör det, vilket jag har för mig.

Vilket av de två varianterna som eventuellt är minst onyttigt för kroppen i ett längre perspektiv har jag dock absolut ingen uppfattning om.
De som söver är narkossjuksköterskor i de allra flesta fallen. Propofol, Ultiva, fentanyl, rapifen, celo och eventuellt gas. De allra flesta är det propofol och ultiva som används för att söva. Gas tar längre tid ur kroppen och tar längre tid att vakna efter en narkos, vilket oftast förlänger operationstiderna då patienterna ska spontanandas och helst vara vakna innan de lämnar operationssalen och tas till uppvaket.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 11:59   #37913
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
De som söver är narkossjuksköterskor i de allra flesta fallen. Propofol, Ultiva, fentanyl, rapifen, celo och eventuellt gas. De allra flesta är det propofol och ultiva som används för att söva. Gas tar längre tid ur kroppen och tar längre tid att vakna efter en narkos, vilket oftast förlänger operationstiderna då patienterna ska spontanandas och helst vara vakna innan de lämnar operationssalen och tas till uppvaket.
Åh fan, har inte tänkt på att man inte andas själv under narkos.
Det är ju bevisligen en lågriskprocedur, men det är ju en aningen olustigt att få sin andningsreflex satt ur spel
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 12:01   #37914
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
De som söver är narkossjuksköterskor i de allra flesta fallen. Propofol, Ultiva, fentanyl, rapifen, celo och eventuellt gas. De allra flesta är det propofol och ultiva som används för att söva. Gas tar längre tid ur kroppen och tar längre tid att vakna efter en narkos, vilket oftast förlänger operationstiderna då patienterna ska spontanandas och helst vara vakna innan de lämnar operationssalen och tas till uppvaket.
Jag frågade en narkosläkare i USA vad som antingen är största missförståndet eller okunskapen kring narkos. Fick svaret att vi fortfarande inte förstår hur medvetandet kommer upp till ytan igen. Ena stunden är patient ett köttstycke, och omedelbart efter är denne responsiv.

Utöver det fick jag även, "Timmar av tråk följt av ögonblick i ren fruktan."
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 13:03   #37915
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Åh fan, har inte tänkt på att man inte andas själv under narkos.
Det är ju bevisligen en lågriskprocedur, men det är ju en aningen olustigt att få sin andningsreflex satt ur spel
Man kan definitivt andas själv under narkosen - finns inte nödvändigtvis något självandamål med att slå ut andningsdriven och det kan användas som en indikatior på lämpligt narkosdjupo. Vid djupare sövning försvinner den förstås. Muskelrelexantia försvårar också andningen, vilket många ECT-överlevare kan vitta om.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag frågade en narkosläkare i USA vad som antingen är största missförståndet eller okunskapen kring narkos. Fick svaret att vi fortfarande inte förstår hur medvetandet kommer upp till ytan igen. Ena stunden är patient ett köttstycke, och omedelbart efter är denne responsiv.

Utöver det fick jag även, "Timmar av tråk följt av ögonblick i ren fruktan."
Det var en ganska konstig beskrivning, och går väl stick i stäv med vad man ser under själva övervakningen.

En kul grej är att vi i Norden har en annan fördelning - mycket av vad som sköts av den amerikanska narkosläkaren sköts här av narkossjuksköterskor!
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 13:13   #37916
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg

Det var en ganska konstig beskrivning, och går väl stick i stäv med vad man ser under själva övervakningen.

En kul grej är att vi i Norden har en annan fördelning - mycket av vad som sköts av den amerikanska narkosläkaren sköts här av narkossjuksköterskor!
Visst var det. Ändå är denne person en väldigt framgångsrik narkosläkare och har väldigt många års utbildning bakom sig. Det kanske är så att världen och dess invånare hela tiden inte fungerar eller agerar precis som man tror? Häpnadsväckande.

Sen hur fördelningen ser ut i USA:S vårdapparat, gällande sköterskor och läkare, ska jag inte säga något om. Vill minnas att jag hade narkossköterska under operation, men det är rätt många år sen. Så det antagandet låter jag dig göra.

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-11 klockan 13:15.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 13:21   #37917
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Bör narkos undvikas så gott det går, eller kan man ”unna sig” det för att slippa en obehaglig undersökning? Har varit nedsövd två gånger innan. Hjälp mig på vägen att sluta vela om jag ska göra det eller inte.
För cystoskopi skulle jag säga att det inte är värt runtomkringkrånglet respektive den längre väntetiden med sedering (väldigt få kirurg- och urologmottagningar har narkossköterska på stand by utifall att, så det brukar kunna bli bra nog längre väntetider om man behöver undersökas i sedering/narkos). Undersökningen är väldigt kort (10 min på sin höjd), och man får ytbedövning (xylocaingel) innan, vilket brukar räcka väldigt bra. Personalen är vana vid att folk tycker att undersökning av den delen av kroppen inte är asfestligt, så ingen kommer att höja på ögonbrynen om man nervösbabblar t.ex.

Tror man att man kommer att vara dunderpanikslagen är kanske ett bättre alternativ att be att få en tablett Stesolid inför undersökningen; det kan man ofta få (vanligt inför t.ex. MR, om man tycker att det är väldigt obehagligt med trånga utrymmen). Obs att man då förstås inte kan köra bil till och från, och kanske inte heller jobba den dagen, beroende på vad man har för jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag frågade en narkosläkare i USA vad som antingen är största missförståndet eller okunskapen kring narkos. Fick svaret att vi fortfarande inte förstår hur medvetandet kommer upp till ytan igen. Ena stunden är patient ett köttstycke, och omedelbart efter är denne responsiv.

Utöver det fick jag även, "Timmar av tråk följt av ögonblick i ren fruktan."
"En bra narkos är en tråkig narkos."
(Gammalt djungelordspråk)

Angående andningen, så beror det ju helt på vilken typ av narkos det är fråga om, och det i sin tur beror på vilken typ av ingrepp man söver för.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 13:25   #37918
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag är mycket mindre intresserad av andemeningen i frasen, och desto mer intresserad av det faktum att man inte vet hur eller var medvetandet startar upp sig självt igen. Ena stunden är man inte där, och andra...
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 13:31   #37919
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jo, det finns mycket vi inte förstår/vet här. Kroppens vakenhet har man rätt bra instrument för att mäta, men det där andra, liksom.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 14:50   #37920
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Tack för väldigt bra svar.

Får väl bita i det sura äpplet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)