Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-17, 08:40   #12376
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Främst riktat till Minimjölk men gäller egentligen alla. Det är ju populärt att bespotta fondförvaltare och analytiker i finansbranschen för att vara inkompetenta och inte tillföra mer värde än en apa som kastar pil på en tavla.

Samtidigt sitter en grupp privatplacerare på forum/bloggar och andra internetmedier och slår sig för bröstet över deras stora portföljuppgångar. Som privatperson har man sen även en stor misstro mot banker i allmänhet och att de bara är ute för att lura en och inte ge goda råd.

Allt detta må vara sant och är en diskussion i sig, men det jag vill komma till är att det är lätt att gå i en privatekonomisk ännu större fälla. Man känner att man är en allmänt intelligent person, som kanske lyckats bra i skolan/arbetslivet. Man begår då det fatala misstaget att helt utan en helhetsbild över sin ekonomi läsa på olika internetsidor och ta lösryckta råd ifrån privatpersoner om olika bolag. För det första, sannolikheten att en okänd privatperson på nätet har sådan koll att de ger bra råd är minimal. För det andra, du själv må tro att du har koll, men den bittra sanningen är att du knappt vet någonting och har plockat upp några få faktapunkter som du bygger din uppfattning av hela bolaget runt. För det tredje har du genrellt usel koll på hur du ska allokera mellan olika investeringar, vissa slutar överdiversifierade eller underdiversifierade. För det fjärde, vilka sektorer har du exponering mot? Kanske 40% av din portfölj rasar om oljan faller, eller 40% rasar den dagen healthcare/pharma rallyt är över?

Utöver detta behöver hålla sig borta ifrån psykologiska fällor, genom att sätta upp regler som man följer. En ny privatinvesterare har ofta inte heller koll på det eller klarar följa reglerna.

Slutsats, man stirrar sig blind på ett fåtal som lyckas bra på börsen och tror man kan klara av samma sak själv. De flesta som inte lyckas är inte så starka som Minimjölk och berättar om det öppet.
Kul inlägg Xtreme-G! Ovan är citerat vad jag skrev 2015, som jag hittade av en slump nu när jag skulle gå tillbaka och kolla vad folk sa i tråden 2015. Usch vad mycket klokheter jag delat med mig av i denna tråd
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 08:32   #12377
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Sensys Gatso! Herre min tid vad jag förlorade i % där. Och sjukt nog låg jag 50% plus en viss tid, men sålde inte pga att jag "bara ville ha 100% plus". Så fruktansvärt retarderat och nybörjaraktigt.
The fear of missing out är ju rätt stark. Tycker det är svårt att sätta upp "rimliga" mål, dvs vid vilken avkastning går jag ur? I vissa fall kanske man når ett sådant mål blixtsnabbt, ibland aldrig och hur sjutton resonerar man då?
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 08:55   #12378
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Sensys Gatso! Herre min tid vad jag förlorade i % där. Och sjukt nog låg jag 50% plus en viss tid, men sålde inte pga att jag "bara ville ha 100% plus". Så fruktansvärt retarderat och nybörjaraktigt.
Haha, samma här! Låg som mest drygt 70% plus med en hyfsat stor summa. Sålde till slut på typ plus minus noll. Det grämer mig än idag.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:13   #12379
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
The fear of missing out är ju rätt stark. Tycker det är svårt att sätta upp "rimliga" mål, dvs vid vilken avkastning går jag ur? I vissa fall kanske man når ett sådant mål blixtsnabbt, ibland aldrig och hur sjutton resonerar man då?
Man ska inte gå ur pga viss avkastning. Man ska gå ur när aktien uppnått en nivå mn på förhand tänkt sig är rätt nivå att gå ur.

Det svaret är intetsägande men jag menar ändå, marknaden bryr sig inte om vad för avkastning du har. Fokusera på att försöka tänka ut vad som är rättvis kurs istället även om det är svårt.

Och har man turen att befinna sig i en situation där man ligger mer plus än man trodde var möjligt: sälj genast hälften, och går det upp mer sälj resten också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:15   #12380
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalik Visa inlägg
Haha, samma här! Låg som mest drygt 70% plus med en hyfsat stor summa. Sålde till slut på typ plus minus noll. Det grämer mig än idag.
Jag vet. Lyckades också minimera förlusten från drygt - 50% till "bara" - 20%. men ändå, jag hade fingret på säljknappen när den stog på 6 kr. Och tryckte inte. "den kommer nå 8" tänkte jag helt idiotiskt och tvärsäkert.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-10-18 klockan 10:16.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 12:32   #12381
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ja det förstår jag att du gör det gör alla andra också.

Problemet jag ser är att ett JA är ganska säkert. Frågan man bör ställa sig är därför:
Vilka kortsiktiga har inte redan handlat? Varför skulle vissa vänta tills efter JA, kursen kommer ju då (och är redan) vara upptryckt.

Vilka långsiktiga har inte redan handlat? De har redan passat på att gå långa när kursen var betydligt lägre än nu.


Vilka finns kvar som ska vilja in efter JA? Alla har redan köpt. Det här kommande beslutet är årets sämst bevarade hemlighet. Aktien är proppfylld av folk som tror de ligger steget före och nu ska göra världens affär. Samma typ av folk som brukar komma sent på bollen och trycka upp kursen efter dylika beslut. Nu är de redan inne, och det finns ingen kvar som kommer köpa upp kursen, åtminstone inte i närheten av lika många som kommer vilja ut.

Jag ser väldigt mycket fram emot att se om min teori stämmer.

Jag tror på att kursen når upp till 1,4 mellan 09-10,sedan är det snabbt ras ner under kronan och sedan svajigt mellan 0,9 till 1,1.
Uppdatering på denna.

Det är verkligen komiskt vilken huggsexa det är på Placeras forum, som är kopplat till Avanza. Näringsminister Ibrahim Baylan ska anmälas, ärendeförteckningar finns, eller finns inte. Fullständig Vilda Västern, och på ett sätt älskar jag det.

Inget beslut meddelat, och det verkar som att dröjsmål fortfarande finns.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 17:26   #12382
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Uppdatering på denna.

Det är verkligen komiskt vilken huggsexa det är på Placeras forum, som är kopplat till Avanza. Näringsminister Ibrahim Baylan ska anmälas, ärendeförteckningar finns, eller finns inte. Fullständig Vilda Västern, och på ett sätt älskar jag det.

Inget beslut meddelat, och det verkar som att dröjsmål fortfarande finns.
Jepp jag följer ärendet varje dag.

Gruvaktier har en förmåga att dra till sig massa okunnigt folk (såväl som en del kunnigare). Jag vet inte om det är för att de sysslar med metall och det är lätt att relatera till metall för alla. Det kan vara svårt att förklara affärsmodellen för ett bolag inom t. ex. biotech eller fintech. Men metall i marken fattar alla.

Om det är en rättvis värdering på bolaget återstår att se
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 19:57   #12383
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jepp jag följer ärendet varje dag.

Gruvaktier har en förmåga att dra till sig massa okunnigt folk (såväl som en del kunnigare). Jag vet inte om det är för att de sysslar med metall och det är lätt att relatera till metall för alla. Det kan vara svårt att förklara affärsmodellen för ett bolag inom t. ex. biotech eller fintech. Men metall i marken fattar alla.

Om det är en rättvis värdering på bolaget återstår att se
Jag klev ur denna gång med minimal förändring i portföljen, till förmån för ett annat prospekt. Den kortsiktiga horisonten började bli lite väl långdragen, och det konstanta tjatet blev tröttsamt.

Life tech/bio tech är det jag kollar främst på, faktiskt. Senast är det Fluicell, ett bolag som precis ska lansera en 3D-printer för organisk vävnad. Verkar vara ganska anonym med dugliga prospekt i närtid.

PS: Såg att Oasmia ville ha 400Mkr i nyemission.

Senast redigerad av Rahf den 2019-10-24 klockan 19:59.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 23:58   #12384
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Hoppas det går bra med en fråga. Jag månadssparar 10k i tre fonder som utgör ca 80 % av portföljen. Utöver det har jag fem olika aktier som jag köpt vid enstaka tillfällen och ej fyllt på efter det.

Har läst ett par böcker i ämnet och lyssnat på lite poddar för att få någon form av grundförståelse för vad jag tror att jag gör. Något typ alla säger är att man ska månadsspara och jag undrar om detta bara är för att få vana att spara, för att köpa både högt och lågt, spridning eller av någon annan anledning? Jag har månadssparat stora belopp varje månad sedan gymnasiet så vanan har jag och skulle något dippa rejält har jag mycket pengar på sidan om att slänga in.

Nu finns det ju begränsat antal aktier och jag vill ändå inte ha en för spretig portfölj men gör det något att jag ex. inte köper fonderna under säg, tre månader, för att jag vill fylla på aktierna?

Edit: Ser nu när jag läser att jag knappt fattar vad jag själv har skrivit. Aja, nån av er kanske gör det

Senast redigerad av Blomkål den 2019-10-24 klockan 23:58. Anledning: Tillägg
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 00:21   #12385
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Hoppas det går bra med en fråga. Jag månadssparar 10k i tre fonder som utgör ca 80 % av portföljen. Utöver det har jag fem olika aktier som jag köpt vid enstaka tillfällen och ej fyllt på efter det.

Har läst ett par böcker i ämnet och lyssnat på lite poddar för att få någon form av grundförståelse för vad jag tror att jag gör. Något typ alla säger är att man ska månadsspara och jag undrar om detta bara är för att få vana att spara, för att köpa både högt och lågt, spridning eller av någon annan anledning? Jag har månadssparat stora belopp varje månad sedan gymnasiet så vanan har jag och skulle något dippa rejält har jag mycket pengar på sidan om att slänga in.

Nu finns det ju begränsat antal aktier och jag vill ändå inte ha en för spretig portfölj men gör det något att jag ex. inte köper fonderna under säg, tre månader, för att jag vill fylla på aktierna?

Edit: Ser nu när jag läser att jag knappt fattar vad jag själv har skrivit. Aja, nån av er kanske gör det
Det fetstilta stämmer precis som du skriver.

Du får naturligtvis vikta portföljen precis som du vill, känner du att vissa aktier ska viktas mer så är det inget fel att köpa enbart dessa.

Om du har en miljon:

Enkelt sagt är det bästa ren statistiskt att investera allt dag ett. Förväntad avkastning efter 10 år blir +100% +- 100% säger vi.

Delar du istället upp miljonen med månadssparande första tre åren blir förväntad avkastning +80% +- 70%.

Siffror dragna ur rumpan såklart men, vill du satsa med risk eller vill du vara mer säker men med en förväntad lägre avkastning.

Sen tillkommer psykologiska anledningar såsom att det vore förödande för de flesta att torska 25% dag två i en krasch, så man drar sig ur helt, bränd och rädd för investeringar en lång tid framöver. Den risken försvinner mycket med månadsspar.

Goda rutiner såsom månadsspar hjälper också ekonomin framåt. Så man kanske inte åker på den där thailandresan om pengarna inte ligger på lönekontot och frestar, utan i din pengamaskin som du är mer motvillig att röra.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2019-10-25 klockan 00:26.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 07:51   #12386
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
+1 på Fredszky

Man brukar säga att det bästa är att köpa på botten, det näst bästa är att köpa "idag".

Ett annat talesätt är "time in market beats market timing".

Det ligger mycket i sanning i dessa påståenden.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 10:05   #12387
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Det fetstilta stämmer precis som du skriver.

Du får naturligtvis vikta portföljen precis som du vill, känner du att vissa aktier ska viktas mer så är det inget fel att köpa enbart dessa.

Om du har en miljon:

Enkelt sagt är det bästa ren statistiskt att investera allt dag ett. Förväntad avkastning efter 10 år blir +100% +- 100% säger vi.

Delar du istället upp miljonen med månadssparande första tre åren blir förväntad avkastning +80% +- 70%.

Siffror dragna ur rumpan såklart men, vill du satsa med risk eller vill du vara mer säker men med en förväntad lägre avkastning.

Sen tillkommer psykologiska anledningar såsom att det vore förödande för de flesta att torska 25% dag två i en krasch, så man drar sig ur helt, bränd och rädd för investeringar en lång tid framöver. Den risken försvinner mycket med månadsspar.

Goda rutiner såsom månadsspar hjälper också ekonomin framåt. Så man kanske inte åker på den där thailandresan om pengarna inte ligger på lönekontot och frestar, utan i din pengamaskin som du är mer motvillig att röra.
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
+1 på Fredszky

Man brukar säga att det bästa är att köpa på botten, det näst bästa är att köpa "idag".

Ett annat talesätt är "time in market beats market timing".

Det ligger mycket i sanning i dessa påståenden.
Kanon, tack hörni.

Trevlig helg.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 19:06   #12388
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Kindred upp 15% idag. Hoppsan. Upp 25% sen köp den 10 september.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-10-25 klockan 19:16.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 19:16   #12389
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Det fetstilta stämmer precis som du skriver.

Du får naturligtvis vikta portföljen precis som du vill, känner du att vissa aktier ska viktas mer så är det inget fel att köpa enbart dessa.

Om du har en miljon:

Enkelt sagt är det bästa ren statistiskt att investera allt dag ett. Förväntad avkastning efter 10 år blir +100% +- 100% säger vi.

Delar du istället upp miljonen med månadssparande första tre åren blir förväntad avkastning +80% +- 70%.

Siffror dragna ur rumpan såklart men, vill du satsa med risk eller vill du vara mer säker men med en förväntad lägre avkastning.

Sen tillkommer psykologiska anledningar såsom att det vore förödande för de flesta att torska 25% dag två i en krasch, så man drar sig ur helt, bränd och rädd för investeringar en lång tid framöver. Den risken försvinner mycket med månadsspar.

Goda rutiner såsom månadsspar hjälper också ekonomin framåt. Så man kanske inte åker på den där thailandresan om pengarna inte ligger på lönekontot och frestar, utan i din pengamaskin som du är mer motvillig att röra.
Känner igen mig väldigt väl på denna punkt. Även om den intellektuella förståelsen och summan av ens besparingar finns inpräntat, är det fortfarande psykologiskt påverkande att ha mindre pengar på bankkontot varje månad, jämfört med tidigare. Det är ett par steg extra för att få tillgång till den extra summan pengar, vilket ofta sätter stopp för impulsköp.

Månadsspar var ett av många steg för mig när det gällde att försöka planera för framtiden, sätta utgiftsbudget, och helt enkelt förvalta mina egendomar bättre.

Kan vara värt att nämna: även på en rätt fattig a-kassa består månadssparandet. Faktum är att man är än mer försiktig.

Senast redigerad av Rahf den 2019-10-25 klockan 19:17.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 19:47   #12390
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Många som snackat nästan hela året om att börsen skall ner ner ner i år, men vi går bara upp upp upp. Snart +30% i år... (Stockholmsbörsen + 27,72%)
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)