Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-28, 20:55   #31
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Var väl någon Jujutsu-tjej från Sverige som var med i Mästarnas Mästare. När de spelade upp videon från hennes karriär så fick man reda på att hon blev felanmäld till en tävling och fick tävla mot herrarna. Hur gick det? Hon slutade trea i tävlingen

En kampsportare i världseliten gör skit av vilken man som helst som inte är kampsportare, det är mitt tips. I alla fall om det är en teknisk kampsport där slag inte är tillåtet, som brottning, judo, jujutsu med mera.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 21:41   #32
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Var väl någon Jujutsu-tjej från Sverige som var med i Mästarnas Mästare. När de spelade upp videon från hennes karriär så fick man reda på att hon blev felanmäld till en tävling och fick tävla mot herrarna. Hur gick det? Hon slutade trea i tävlingen

En kampsportare i världseliten gör skit av vilken man som helst som inte är kampsportare, det är mitt tips. I alla fall om det är en teknisk kampsport där slag inte är tillåtet, som brottning, judo, jujutsu med mera.
Det låter väldigt tveksamt. Kommer du ihåg vad tjejen hette? Skulle vilja kolla upp det.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 22:56   #33
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
En stor och stark person har generellt alltid en chans att "råka" explodera och övervinna en tekniskt kunnig mindre person, det vet alla som tränar någon grapplingsport och behövt sparras med en nybörjare av den konstitutionen.

Men annars så handlar det så otroligt mycket om teknik, en brottare som vet vad den gör kan lägga och trycka med kroppen på ett sådant sätt att den gör sig tyngre och starkare för motståndaren. Skulle vi ta kvinnliga brottare på OS-nivån så skulle de såklart bomba alla tre kategorierna, antagligen samma om vi rör oss ner på mer kvalificerad europanivå, eller i Sveriges fall kanske till och med nationell nivå.

En man otränad i brottning har antagligen inte ens aning om hur han skyddar sig mot en nedtagning.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 23:16   #34
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det låter väldigt tveksamt. Kommer du ihåg vad tjejen hette? Skulle vilja kolla upp det.
Janni Larsson.

2013 blev hon av misstag under German Open uppskriven i herrklassen. Efter att ha frågat om hon ändå kunde få tävla där blev hon tvåa i den prestigefyllda tävlingen
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 23:18   #35
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag kommer ihåg i Judo, där har man dessutom dräkt med rejält med tyg och inte som i brottning. Det kunde vara jobbigt att köra "newaza" eller "randori" (jag vet inte ens om jag kommer ihåg detta rätt så kan vara fel uttryckt. ) mot tjejer. Specifikt en tjej som jag var extremt attraherad av, gick i samma skola, jag var 16 bast osv.

Just detta gjorde det svårare, jag blev liksom klumpig, nervös och obekväm i situationen, kunde inte fokusera ordentligt eller "tömma skallen" och bara köra. Dessutom vill man eller åtminstone jag inte "köra över" en tjej i den situationen även om man kunde om man taggade till lite. Man gör kanske inte ens det. Kanske i ett slagsmål men inte i brottning?

Det här är nog en faktor som kan spela in och försvåra för herrarna åtminstone delvis. Allt är inte fysik vs teknik, muskelstyrka och uthållighet. Skallen skall ju med också.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 23:27   #36
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Riktigt imponerande av den bruden! Antagligen körde många av killarna inte med samma intensitet som de hade gjort med en kille
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 12:57   #37
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
En stor och stark person har generellt alltid en chans att "råka" explodera och övervinna en tekniskt kunnig mindre person, det vet alla som tränar någon grapplingsport och behövt sparras med en nybörjare av den konstitutionen.

Men annars så handlar det så otroligt mycket om teknik, en brottare som vet vad den gör kan lägga och trycka med kroppen på ett sådant sätt att den gör sig tyngre och starkare för motståndaren. Skulle vi ta kvinnliga brottare på OS-nivån så skulle de såklart bomba alla tre kategorierna, antagligen samma om vi rör oss ner på mer kvalificerad europanivå, eller i Sveriges fall kanske till och med nationell nivå.

En man otränad i brottning har antagligen inte ens aning om hur han skyddar sig mot en nedtagning.
Ja, det var därför det gick så bra för Bob Sapp i K1.

Storlek har inte ett skit med saken att göra, har du en glaskäke och ett psyke av bomull så spelar det ingen roll hur mycket muskler du har.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 13:02   #38
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det låter väldigt tveksamt. Kommer du ihåg vad tjejen hette? Skulle vilja kolla upp det.
Jag gav dig en källa och inte ens då klarade du av att kolla upp det. Inte direkt svårt att kolla wiki-sidan för Mästarnas Mästare.

Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Janni Larsson.

2013 blev hon av misstag under German Open uppskriven i herrklassen. Efter att ha frågat om hon ändå kunde få tävla där blev hon tvåa i den prestigefyllda tävlingen
Jag får be om ursäkt för felaktiga uppgifter, hon blev tvåa, inte trea. Hon nådde alltså finalen i herrklassen!
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 13:05   #39
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Ja, det var därför det gick så bra för Bob Sapp i K1.

Storlek har inte ett skit med saken att göra, har du en glaskäke och ett psyke av bomull så spelar det ingen roll hur mycket muskler du har.
Gick det dåligt för Sapp? Han vann ju över flera som faktiskt kan slåss. Det är inte direkt dåligt för en som inte kan. Tvärtom, det är jävligt imponerande faktiskt.

Alla pissar på Sapp, men vadfan han var den som egentligen var massiv underdog och han vann flera matcher utan att ha en jäkla aning om vad han gjorde. Är man inte imponerad av den bedriften är man bra skev i skallen enligt mig. Vem annars som inte kan slåss hade gjort bättre? Just det: Ingen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 15:08   #40
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Vann han inte över mr Perfect? Att vinna över Ernesto Hoost är en bra skalp för vem som helst.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 15:17   #41
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Vann han inte över mr Perfect? Att vinna över Ernesto Hoost är en bra skalp för vem som helst.
Två gånger vann han mot Ernesto!

Han dödade nästan Big Nog också


Big Nog hade stora problem med nacken för resten av karriären efter det där, visade dock sitt klassiska lejonhjärta i den här fighten och vann mot Sapp med ett armbar
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 19:31   #42
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Har ett par duktiga tjejer i Bjj:n som jag garanterat skulle få på moppo av i trots 15kg skillnad. Särskilt den ena, och lättaste, kan lägga ett bizzart högt tryck på en och är väldigt svår att komma åt eftersom jag oftare är kraftlös iom sämre positioner och hamnar man väl i en armbar eller triangel så är det rätt kört om man inte är duktig eller nått helt sjukt stark.

Fast en person som Bob Sapp blir ju både svår och farlig bara av att vara stark och tung. Även en som är sprattlar hejvilt och är aggressiv kan det vara lurigt med, iaf tillfälligt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 22:47   #43
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Samma vikt för båda.

Exempel 1: helt normal kille, tränar inget, spelade väl lite fotboll i högstadiet, dock ej total datanörd.

Exempel 2: rätt stark arbetarkarl, tar 120 kg i bänk, 140 i böj, osv. Tränat styrketräning till och från.

Exempel 3: jag

SM-nivå? Ingen alls? VM-guld?
Tror inte det krävs SM-nivå på något av alternativen. En otränad person (otränad på brottning) kommer inte orka stå emot längre än kanske 2 min innan han kroknar.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 15:18   #44
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag tror helt ärligt att en kille som henry cejudo skulle vara chanslös mot en random dörrvakt.
Kommer osökt att tänka på bas rutten vs svenska dörrvakter (vad de nu hette)
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 16:37   #45
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Kommer osökt att tänka på bas rutten vs svenska dörrvakter (vad de nu hette)

Haha den incidenten minns jag med glädje.
Om jag inte minns fel så var pissluffaren fadde inblandad.


Henrys stats
Längd:*1,63*m
Vikt:*61*kg

Bas rutten
185 cm
93 kg

Det är en viss skillnad.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)