Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-02, 14:15   #91
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där resonemanget håller inte särskilt långt. Ifall det är en kassa öppen med 5 pers i kön när de öppnar en andra kassa så lär inte person nummer två i den ursprungliga kön flytta sig. Kommer person nummer tre flytta över? Kanske, kanske inte. Själv orkar jag ibland inte med att byta kö och skiter i att flytta över även om jag skulle kunnat tjäna lite tid. Så vad ska person fem göra? Stå och vänta på att person fyra ska få tummen ur och flytta över? Vad ska person fyra göra? Stå och vänta på att person tre eventuellt ska flytta över? Medans de står och väntar kommer väl rimligtvis ytterligare folk och vill handla. Ska dessa också ställa sig och vänta på att nån ska göra första draget?
+1, det blir ju bara konstigt om man ska räkna den nya kön som en fortsättning på den gamla. Bara halva kön kan flytta för att det ska bli maxmal effektivitet. Flyttar fler blir ju den nya kön för lång, och vice versa.

Om man vill flytta, måste man bara fråga den som är framför? Om det ska vara rätt enligt man-måste-fråga-principen måste man väl fråga alla i hela kön framför en? Det blir hela fyra pers personen längst bak måste fråga i Svenbanans exempel. Det tar lång tid, och man måste gå ur kön för att nå personerna längst fram i kön.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-02, 16:02   #92
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där resonemanget håller inte särskilt långt. Ifall det är en kassa öppen med 5 pers i kön när de öppnar en andra kassa så lär inte person nummer två i den ursprungliga kön flytta sig. Kommer person nummer tre flytta över? Kanske, kanske inte. Själv orkar jag ibland inte med att byta kö och skiter i att flytta över även om jag skulle kunnat tjäna lite tid. Så vad ska person fem göra? Stå och vänta på att person fyra ska få tummen ur och flytta över? Vad ska person fyra göra? Stå och vänta på att person tre eventuellt ska flytta över? Medans de står och väntar kommer väl rimligtvis ytterligare folk och vill handla. Ska dessa också ställa sig och vänta på att nån ska göra första draget?
Det är ju inte svårare än att fråga personen framför sig. Vill den stå kvar i befintlig kö så byter man själv men man kan ju gå snarare än springa så att andra som stått före en i kön har en möjlighet att hinna dit. Det är givetvis orimligt att fråga samtliga i kön. Konflikt där ingen har fel kan uppstå om folk springer från flera köer till en ny kassa. Då får man köra kugghjulsprincipen.

Sedan måste ju expediten hålla ett vaksamt öga på folk och vägra service till genvägstagare.

Hur som helst så är dagens svenskar - enligt min erfarenhet efter att ha bott i 4 vitt skilda länder under lång tid - extremt självupptagna och sedan antingen för konflikträdda för att säga ifrån eller för oförskämda för att hejda sig. Det enda folkslag som är värre på dessa punkter är kineserna och det är inget gott betyg för Sverige.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-02, 16:14   #93
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Senast jag var i Stockholm någon längre period var på 90 talet, de flytande köernas stad, klockverket, de avancerade människornas stad, så flöt sådana där köer som en maskin. Bättre än någon annanstans i världen jag varit. Rulltrappor i rusningstrafik i T banan, snabbköpen, till pubarna etc. Fast det kunde vara en del tjafs till pubar och uteställen speciellt om det var kallt och och alla klagade på dörrvakterna så klart.

Så är det problem nu så är det i så fall nytt inom 20 år i alla fall, det skulle vara lögn att säga att det var problem i Stockholmsköer fram tillls jag lämnade den staden i alla fall, det var så perfekt så det var tråkigt på riktigt. Det var mitten/slutet på 90 talet. Det måste väl alla hålla med om som minns det.
Ok en och annan armbåge kanske, nån som trängs in med cykel på penddeln men det fick de ju i rätt vagnar och vi är ju levande varelser...

Hur det är nu vet jag inte. har svårt att tro att det skulle skildnad men fan vet jag?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-02, 17:02   #94
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är ju inte svårare än att fråga personen framför sig. Vill den stå kvar i befintlig kö så byter man själv men man kan ju gå snarare än springa så att andra som stått före en i kön har en möjlighet att hinna dit. Det är givetvis orimligt att fråga samtliga i kön. Konflikt där ingen har fel kan uppstå om folk springer från flera köer till en ny kassa. Då får man köra kugghjulsprincipen.

Sedan måste ju expediten hålla ett vaksamt öga på folk och vägra service till genvägstagare.

Hur som helst så är dagens svenskar - enligt min erfarenhet efter att ha bott i 4 vitt skilda länder under lång tid - extremt självupptagna och sedan antingen för konflikträdda för att säga ifrån eller för oförskämda för att hejda sig. Det enda folkslag som är värre på dessa punkter är kineserna och det är inget gott betyg för Sverige.
Här i landet är nog folk likadana gällande konflikträdsla.

I praktiken sköter jag det snabbt med gester och går om den framför inte går. Det här ska ske på typ en sekund annars går nån bakom före. Här skulle aldrig en expidit lägga sig i och har aldrig hört nån diskussion uppstå oavsett hur det gått till.
Att däremot glömma skylten på bandet för nästa kund kan vara ajabaja.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-02, 22:19   #95
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Om man får testa att närma sig ämnet från rubriken igen så vill jag säga”
Jag ser ingen anledning att ljuga och tycker det underlättar min vardag att försöka hålla mig till sanningen.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 07:39   #96
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Ljuger hellre som en politiker, så slipper man ljuga öht.

Typ: "Vad åt du igår?"

- En rejäl macka med tomat, sallad och karré.

Vem jag nu skulle behöva ljuga för efter att ha ätit en pizza vet jag inte men ni förstår poängen
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 07:41   #97
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där resonemanget håller inte särskilt långt. Ifall det är en kassa öppen med 5 pers i kön när de öppnar en andra kassa så lär inte person nummer två i den ursprungliga kön flytta sig. Kommer person nummer tre flytta över? Kanske, kanske inte. Själv orkar jag ibland inte med att byta kö och skiter i att flytta över även om jag skulle kunnat tjäna lite tid. Så vad ska person fem göra? Stå och vänta på att person fyra ska få tummen ur och flytta över? Vad ska person fyra göra? Stå och vänta på att person tre eventuellt ska flytta över? Medans de står och väntar kommer väl rimligtvis ytterligare folk och vill handla. Ska dessa också ställa sig och vänta på att nån ska göra första draget?
Du krånglar till det. Detta händer dagligen i min lilla Ica affär. Står jag bak i kön och kassa 2 öppnar så avvaktar jag kanske 4 sekunder för att se vilka framför mig som går över. Sedan går jag själv över och slänger ett öga på gamla kön för att se så jag inte bufflar mig förbi. Total tidåtgång under 10 sekunder och det går alltid smidigt.

Förutom då när stockholmsjävlarna kommer till sina sommarstugor. Dom som bufflar sig förbi i kön till den enda kassan för att dom har 2 saker mindre och anser sig berättigade att få gå före dom "vanliga människorna". Och ja, jag bor i Båstads Kommun och det är vidrigt på somrarna.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 07:44   #98
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Här i landet är nog folk likadana gällande konflikträdsla.

I praktiken sköter jag det snabbt med gester och går om den framför inte går. Det här ska ske på typ en sekund annars går nån bakom före. Här skulle aldrig en expidit lägga sig i och har aldrig hört nån diskussion uppstå oavsett hur det gått till.
Att däremot glömma skylten på bandet för nästa kund kan vara ajabaja.
Det där med avskiljarpinnen på bandet fattar jag inte. Det är ju exakt lika stor arbetsinsats att lägga pinnen före som att lägga den efter. Så länge alla gör det konsekvent blir det ingen skillnad. För min del är det smartare att lägga den före sina egna varor eftersom man då faktiskt har en person framför sig. Det är inte alltid någon bakom en när man ställer sig i kön. Om det kommer någon 40 sekunder senare känns det korkat att börja hålla på att fiffla med en pinne.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 08:07   #99
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Du krånglar till det. Detta händer dagligen i min lilla Ica affär. Står jag bak i kön och kassa 2 öppnar så avvaktar jag kanske 4 sekunder för att se vilka framför mig som går över. Sedan går jag själv över och slänger ett öga på gamla kön för att se så jag inte bufflar mig förbi. Total tidåtgång under 10 sekunder och det går alltid smidigt.

Förutom då när stockholmsjävlarna kommer till sina sommarstugor. Dom som bufflar sig förbi i kön till den enda kassan för att dom har 2 saker mindre och anser sig berättigade att få gå före dom "vanliga människorna". Och ja, jag bor i Båstads Kommun och det är vidrigt på somrarna.
Nej det är inte jag som krånglar till det. Exemplet var enbart till för att visa på det orimliga i att med religiös fantatism vilja se till att kösytemet blir 100% rättvist och att de som stått längst tid i kön också får service först.

I praktiken gör jag nåt liknande dig. Men detta leder troligen ibland till att någon kommer före mig i den nya kön, som egentligen stod efter mig i orginalkön. Eller så kommer jag en plats före någon som rättmätigen borde kommit före mig.

Själv bryr jag mig minimalt om detta eftersom sådan millimeterrättvisa inte funkar i praktiken. Jag tycker inte heller det gör något ifall någon som precis kommit till kön får första platsen i den nyöppnade kassan eftersom sådant har en tendens att jämna ut sig i det långa loppet. Nästa gång är det kanske jag som råkar få till perfekt tajming.

Största poängen med nyöppnad kassa är ju att totala kötiden minskar och att ingen längre behöver stå på plats 14 i en kö och vänta en halvtimme på att få betala för ett paket tuggummi.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 08:11   #100
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Det där med avskiljarpinnen på bandet fattar jag inte. Det är ju exakt lika stor arbetsinsats att lägga pinnen före som att lägga den efter. Så länge alla gör det konsekvent blir det ingen skillnad. För min del är det smartare att lägga den före sina egna varor eftersom man då faktiskt har en person framför sig. Det är inte alltid någon bakom en när man ställer sig i kön. Om det kommer någon 40 sekunder senare känns det korkat att börja hålla på att fiffla med en pinne.
Jo man kommer långt med bara lite sunt förnuft så man dömer situation vartefter istället för att bara gå på egna principer.

Fick en gång en kille bakom mig i kön som var upprörd över att jag inte lade pinnen när han kom till bandet. Jag gav honom bara nån dissande kommentar då och en kort stund efter glömmer tomten själv lägga pinnen till nästa, som måste sträcka sig förbi honom för att ta nästa pinne, eftersom han efter mig tydligen lämnade för upprörd över att jag inte lagt pinnen åt honom.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 08:40   #101
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hur fan klarar man sig om man hetsar upp sig för såna saker? Trlogtvis smäller nån krets i hjärnan i nåt skede.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 09:11   #102
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Det där med avskiljarpinnen på bandet fattar jag inte. Det är ju exakt lika stor arbetsinsats att lägga pinnen före som att lägga den efter. Så länge alla gör det konsekvent blir det ingen skillnad. För min del är det smartare att lägga den före sina egna varor eftersom man då faktiskt har en person framför sig. Det är inte alltid någon bakom en när man ställer sig i kön. Om det kommer någon 40 sekunder senare känns det korkat att börja hålla på att fiffla med en pinne.
Något av det mest roliga man kan ha i en rullsbandsbutik är när den framför en glömmer lägga upp pinnen och man själv inte gör det utan bara lägger upp sina egna grejor så att den framför får i halvpanik och social obekvämhet förklara att det inte är deras.

Jag hatar mig själv lite för hur roligt jag tycker det är.

Sen OM man nu ska vara nitisk på riktigt med pinnen - man lägger den bakom sina saker för att visa var ens betalningsansvar tar slut. Det är mest logiskt. Om någon inte lägger sin pinne längst bak så kanske det betyder att de vill betala för nästa, lite som det där i USA att man köper en kaffe till nästa person så att hemlösa får gratis kaffe.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 09:18   #103
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Det där med avskiljarpinnen på bandet fattar jag inte. Det är ju exakt lika stor arbetsinsats att lägga pinnen före som att lägga den efter. Så länge alla gör det konsekvent blir det ingen skillnad. För min del är det smartare att lägga den före sina egna varor eftersom man då faktiskt har en person framför sig. Det är inte alltid någon bakom en när man ställer sig i kön. Om det kommer någon 40 sekunder senare känns det korkat att börja hålla på att fiffla med en pinne.
Marginell betydelse, men vissa butiker har automatiska band som stannar när något kommer fram till kassörskan, lägger man inte pinnen så fortsätter det snurra helt enkelt.

Kassören lägger dit en själv har jag märkt när man struntat i det för att ingen är bakom, antagligen för att bandet är något irriterande att se/lyssna på.

Så därav alltid pinne bakom för min del.


Hamnade förövrigt i ordbatalj med två damer i 60+ åldern som trängde sig före mig i kön, blivit något förvånad faktiskt. Dom "skulle bara" , osv, halva kön blev lätt kränkta och resterande skrattade frustande efter en kortare diskussion när jag sa att det är helt ok, tant är ju gammal och ska snart dö så det är väl bäst ni går före.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)