Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-03, 19:25   #76
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
I och med att helt friska personer kan dö eller kräva intensivvård (även om risken är liten) så självklart ska jag vaccinera mig. Det verkar som många hakar upp sig på risken för att dö, när det är risken för att bli långtidssjuk som bör oroa. Många har inte fått tillbaka smak och lukt på 9 månader och bara det gör ju att man inte vill utmana ödet om man kan slippa. Unga friska människor som efter en mild covid19, efteråt lider av påtagliga åkommor som nog ingen vill uppleva. Att vaccinet skulle vara "farlig" är bara jävla trams i sammanhanget. Vaccinerna fanns i stort sett redan innan coronautbrottet, de behövde "bara" modifiera vaccinkandidaterna med aktuellt RNA, så detta är inte något som en finnig student labbade ihop på en eftermiddan, vilket vissa konspirationsteoretiker vill göra gällande.
Verkar inte finnas mycket stöd för att covid skulle leda till men någon längre tid. Särskilt rapporter fr Sverige litar jag inte på, eftersom vi är väldigt duktiga på långtidssjukskrivning pga båg här.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 19:34   #77
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Verkar inte finnas mycket stöd för att covid skulle leda till men någon längre tid. Särskilt rapporter fr Sverige litar jag inte på, eftersom vi är väldigt duktiga på långtidssjukskrivning pga båg här.
Min morsas luktsinne är förstört sedan april. En kollega som blev sjuk i mars kan fortfarande inte jobba heltid p.g.a. trötthet som slår till och detta var tidigare en mycket aktiv person som sprang maraton osv. så nog fan får många långtids-men.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 19:59   #78
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Två personer ger inte att "många" blir långtidssjuka. "Trötthet" är ett ospecifikt och kan vara vad som helst. I Sverige är det oftare något annat.

Vilka jobb kräver luktsinne?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 20:24   #79
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
EU har inget nödgodkännade på pfizer biontech, det är ett "riktigt" godkännade, UK gjorde ett snabbare nödgodkännande före EU. Man ska nog vara lite försiktig med att skrämma personer med epitet som "experimentella mediciner". De personer som kommer att hamna på IVA för att de inte tog vaccinet lär ångra sig bittert. Även om de allra flesta inte blir speciellt svårt sjuka, så tar inte jag den risken om jag kan välja ett vaccin som skyddar till 95% och blir man sjuk trots vaccineringen så blir man sannolikt inte svårt sjuk. Inget vaccin är 100% säkert i alla avseenden, men är man så ängslig så ska man inte gå ut, för man kan halka och slå ihjäl sig, bli påkörd av bussen osv.
Fel. Det är ett sk "conditional marketing authorisation", dvs ett nöd-godkännande.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 20:38   #80
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
EU har inget nödgodkännade på pfizer biontech, det är ett "riktigt" godkännade, UK gjorde ett snabbare nödgodkännande före EU. Man ska nog vara lite försiktig med att skrämma personer med epitet som "experimentella mediciner". De personer som kommer att hamna på IVA för att de inte tog vaccinet lär ångra sig bittert. Även om de allra flesta inte blir speciellt svårt sjuka, så tar inte jag den risken om jag kan välja ett vaccin som skyddar till 95% och blir man sjuk trots vaccineringen så blir man sannolikt inte svårt sjuk. Inget vaccin är 100% säkert i alla avseenden, men är man så ängslig så ska man inte gå ut, för man kan halka och slå ihjäl sig, bli påkörd av bussen osv.
Det fins många mediciner som inte visat sig vara så bra trots att de godkänts enligt vanliga processer.

Finns många åtgärder som borde utfasas.



Vaccinet är nog säkert. Men läkemedelsbranschen har gjort sig förtjänt av långt mer skepstsisk än vad de utsätt för.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 20:59   #81
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Det fins många mediciner som inte visat sig vara så bra trots att de godkänts enligt vanliga processer.

Finns många åtgärder som borde utfasas.



Vaccinet är nog säkert. Men läkemedelsbranschen har gjort sig förtjänt av långt mer skepstsisk än vad de utsätt för.

skepstsisk var nog den sjukaste stavningen jag sett på ett tag, eller är det ord jag inte känner till månne?

känns som du letade efter "skepsis" där

brukar aldrig "rätta någon" men det där var ett riktigt sjukt ord du fixade till asså
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 21:14   #82
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
skepstsisk var nog den sjukaste stavningen jag sett på ett tag, eller är det ord jag inte känner till månne?

känns som du letade efter "skepsis" där

brukar aldrig "rätta någon" men det där var ett riktigt sjukt ord du fixade till asså
Mycket kan faktiskt hända på ett virtuellt tangentbord, ha överseende.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 21:37   #83
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Mycket kan faktiskt hända på ett virtuellt tangentbord, ha överseende.

Det är så asså? Du kan dom där grejorna med virtuella tangentbord märker jag
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 21:47   #84
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det är så asså? Du kan dom där grejorna med virtuella tangentbord märker jag
Jafan, haft många galna erfarenheter på den fronten.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 21:50   #85
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
När jag först gick över till mekaniskt tangentbord var det ganska mycket som kunde hända även då, även fast det gick snabbare att skriva överlag.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 07:15   #86
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Israel har redan gett dryga 12% av befolkningen den första dosen av Pfizers vaccin.
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Blir intressant att se om de kommer se en påtaglig reduktion av antalet sjuka och döda snart.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 10:59   #87
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Verkar inte finnas mycket stöd för att covid skulle leda till men någon längre tid.
Beror väl på vad man menar med men "någon längre tid". Att det är en avsevärd mängd människor som tappat smak och framförallt luktsinne i flera månader är väl rätt klarlagt. Hade jag vetat hur sjukt irriterande det är att helt tappa luktsinnet och sedan gradvis uppleva ett helt förvanskat lukt- och smakspektrum under tiden jag återhämtat mig hade jag lätt vaccinerat mig.

Om just denna variant av Covid kommer att bli en säsongsinfluensa kommer jag lätt att ta vaccin varje år den dyker upp igen, jag vill aldrig tappa två sinnen igen om jag kan undvika det.

Sedan är det väl som du säger få som måste sjukskriva sig eller förlorar jobbet pga doft- och smakbortfall, det är väl i sådana fall de som bereder eller tillagar mat och där inget byte av arbetsuppgifter går att göra.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 12:21   #88
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Vad är det för skillnad att attributera trötthet och förlust av luktsinne till corona, baserat på anekdoter, och dödsfall, autism och sterilitet eller vad det nu klagas på, till coronavaccin, baserat på anekdoter?
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 12:53   #89
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vad är det för skillnad att attributera trötthet och förlust av luktsinne till corona, baserat på anekdoter, och dödsfall, autism och sterilitet eller vad det nu klagas på, till coronavaccin, baserat på anekdoter?
Vilken underligt ställd fråga. Frågan går ju inte ens att besvara på ett bra sätt utan att använda ett rikt mått av tolkning av vad du egentligen frågar efter.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 20:48   #90
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vad är det för skillnad att attributera trötthet och förlust av luktsinne till corona, baserat på anekdoter, och dödsfall, autism och sterilitet eller vad det nu klagas på, till coronavaccin, baserat på anekdoter?
Det finns enligt vissa fortfarande inte bevis för så kallade elchocksbehandling ECT ger minnesskador.
I verkligheten är det MINST en tredjedel som får bestående minnesskador
Citat:
Safety: among 7 studies that reported on memory loss, the rate of persistent or permanent memory loss after ECT ranged from 29% to 55%.
https://ebmh.bmj.com/content/7/1/27

Men samtidigt lyckades vi hitta narkolepsi av pandemrix som drabbade inte ens en bråkdel av en procent..
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)