Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-23, 12:04   #1
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Befordrad men sänkt lön

Var tidigare anställd på en tjänst där kollektiv avtal med handels gällde. Blev befordrad till en tjänst där jag hade mer ansvar samt mer avancerade arbetsuppgifter, blev samtidigt tjänsteman i samband med nya tjänsten. De sänkte min lön med ca 2500:- motiveringen var då att det var en genomsnittslön för de som är tjänstemän, de sa att denna lön hade de kommit överens med unionen om. Trots att jag blev befordrad till en tjänst som är mer avancerad jämfört med de andras arbetsuppgifter, samt mer ansvar. Jag har varit på denna tjänst i ca 1 år. Försökte argumentera för att få åtminstone behålla min gamla lön. Men det ville de absolut inte. Jag accepterade läget pga bla arbetstiderna var lite bättre.

Nu har jag blivit befordrad igen inom samma avdelning på jobbet. Denna befordran innebär ytterligare mer avancerade arbetsuppgifter samt mer ansvar. Detta pga de vill effektivisera och omorganisera i företaget. Jag kommer ha en ledande roll i just effektivisering. De sa helt enkelt att detta är din nya tjänst och detta ska du göra. Jag har alltså inte blivit frågad om detta är något jag vill tacka ja till. Självklart tycker jag det är kul att bli befordrad.


Men borde man inte kunna kräva att man får löneökning då? Befordran och sänkt lön låter knäppt.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:14   #2
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Jag misstänker att det står Ozzy på den där tjejens trosor, hon du har som profilbild. Tycker man kan skymta en del av y:et.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:18   #3
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Jag misstänker att det står Ozzy på den där tjejens trosor, hon du har som profilbild. Tycker man kan skymta en del av y:et.
Ja det stämmer, bonuspoäng om det vet från vilken av hans musikvideo den kommer.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:23   #4
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Känner du själv att du har förhandlingsutrymme?

Vad det gäller kollektivavtal och sådant har jag ingen koll på vad som gäller rent juridiskt.

Men förutom eventuella juridiska förbindelser så handlar det om hur pass mycket du känner att du är värd i företaget. Behöver de dig, kan du ersättas med en annan arbetare som kan arbeta för mindre lön, hur pass mycket behöver du tjänsten, har du andra möjligheter på andra företag med bättre villkor, o.s.v.

Det låter av det du skriver som att dom sparar in lite lön på dig för att dom kan. Antingen för att du inte gör motstånd, eller för att du är utbytbar.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:42   #5
Lövbiffen
Registered User
 
Lövbiffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Norrtälje
Inlägg: 966
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Ja det stämmer, bonuspoäng om det vet från vilken av hans musikvideo den kommer.
Gets me through!
__________________
"Han jobbar med vinklar. Små vinklar."
HADES
Lövbiffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:46   #6
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Känner du själv att du har förhandlingsutrymme?

Vad det gäller kollektivavtal och sådant har jag ingen koll på vad som gäller rent juridiskt.

Men förutom eventuella juridiska förbindelser så handlar det om hur pass mycket du känner att du är värd i företaget. Behöver de dig, kan du ersättas med en annan arbetare som kan arbeta för mindre lön, hur pass mycket behöver du tjänsten, har du andra möjligheter på andra företag med bättre villkor, o.s.v.

Det låter av det du skriver som att dom sparar in lite lön på dig för att dom kan. Antingen för att du inte gör motstånd, eller för att du är utbytbar.
Killen som hade denna tjänsten före mig hade ca 3000:- mer än vad jag har i dagsläget. Jag kommer ha hans arbetsuppgifter plus en del extra arbetsuppgifter. Han stannade på företaget 1år, han slutade för att han fick bättre betalt på ett företag. Killen före mig hade utbildning inom området. Jag har blivit upplörd inom företaget. Jag har jobbat på företaget ca 9 år och har blivit befordrad totalt 4 gånger, de har sagt att de tycker jag har stor potential i företaget. Jag har bra koll på allt i företaget då jag haft positioner inom olika områden på företaget.

De har ingen i företaget i dagsläget som skulle kunna ta denna tjänst jag har fått. De skulle behöva rekrytera externt.

Jag har blivit erbjuden en del intervjuer för liknande tjänster(headhunted), så jag tror inte det skulle vara svårt att få ett nytt jobb. Men jag trivs på företaget och i dessa tider känns det lite risky att lämna en fast anställning.


Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen om de vägrar höja min lön. Arbetsvägran om jag säger att jag inte vill göra jobbet utan högre lön?

Senast redigerad av o.z.z den 2020-04-23 klockan 12:52. Anledning: Glömde
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:47   #7
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
[QUOTE=Lövbiffen;8122405]Gets me through! [/QUOTEm
Du vann!!t, ett par Ozzy trosor kommer med posten
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:48   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag tycker det låter märkligt. Värderar de dig och ger dig successivt mer ansvar bör man även kompensera personen för detta. Inte bara för pengarnas skull utan man visar även att man vill ha kvar personen och värdesätter dennes arbete. Det låter som att det skulle vara mycket dyrare att anställa en ny person för positionen alt. en sämre lämpad för att hamna nära det du får i ersättning.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:05   #9
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag tycker det låter märkligt. Värderar de dig och ger dig successivt mer ansvar bör man även kompensera personen för detta. Inte bara för pengarnas skull utan man visar även att man vill ha kvar personen och värdesätter dennes arbete. Det låter som att det skulle vara mycket dyrare att anställa en ny person för positionen alt. en sämre lämpad för att hamna nära det du får i ersättning.
Ja det är jättekonstigt, blev helt paff när de sänkte min lön. När man blir befordrad och får höra att man är bra på sitt jobb, så känns det något nerväderande att få sänkt lön. Ska ha möte nästa vecka ang tjänsten, och jag funderar starkt på att säga att de kan rekrytera externt om de inte är beredda på att höja lönen. Tyvärr så är ju läget lite speciellt nu i corona tider. Så jag misstänker att de kör på det kortet " jo du vet det är lite kris nu i corona tider o allt, vi höjer inte din lön"
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:09   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Ironiskt. Mig betalar man för att bli av med.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:16   #11
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Man arbetar för att få lön till sin försörjning. Ändrade arbetsuppgifter och lägre lön är en degradering, inte en befordran, oavsett vad arbetsgivaren säger.

Du blev degraderad.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:18   #12
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Killen som hade denna tjänsten före mig hade ca 3000:- mer än vad jag har i dagsläget. Jag kommer ha hans arbetsuppgifter plus en del extra arbetsuppgifter. Han stannade på företaget 1år, han slutade för att han fick bättre betalt på ett företag. Killen före mig hade utbildning inom området. Jag har blivit upplörd inom företaget. Jag har jobbat på företaget ca 9 år och har blivit befordrad totalt 4 gånger, de har sagt att de tycker jag har stor potential i företaget. Jag har bra koll på allt i företaget då jag haft positioner inom olika områden på företaget.

De har ingen i företaget i dagsläget som skulle kunna ta denna tjänst jag har fått. De skulle behöva rekrytera externt.

Jag har blivit erbjuden en del intervjuer för liknande tjänster(headhunted), så jag tror inte det skulle vara svårt att få ett nytt jobb. Men jag trivs på företaget och i dessa tider känns det lite risky att lämna en fast anställning.


Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen om de vägrar höja min lön. Arbetsvägran om jag säger att jag inte vill göra jobbet utan högre lön?
Det låter som dom uppskattar din kompetens, men att dom inte visar det i lönekuvertet.

Säg det till dom, som det är.

Säg att du har blivit erbjuden intervjuer av konkurrerande företag.

Säg att du trivs i företaget och fortsätter hellre i företaget, men att de får ta och tänka om din lönesituation, inte minst med tanke på ny roll och större ansvar. Ge ett bud på vad du skulle kunna gå med på, +xxxx kr/mån.

Då visar du att du hellre väljer att fortsätta i företaget = bra, arbetsgivaren ser dig som lojal (om den inte sett det efter 9 år).

Du visar också att du vet ditt värde och att de måste trappa upp din lön om de vill vill ha dig kvar = bra.

Om de inte vill ge dig vad du anser att du är värd får du väl gå på intervjuer på konkurrerande företag och se om du hellre vill byta upp dig, samtidigt som du jobbar kvar om du inte skulle få ett annat jobb. Arbetsvägra ser jag ingen vits med om du inte vill bli sparkad. Det är väl om dina arbetsuppgifter har ändrat sig så mycket att det inte reflekterar ditt anställningsavtal och vad du därmed borde ha rätt till lönemässigt.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-04-23 klockan 13:21.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:20   #13
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Löneglidningen är i princip helt död i Sverige, allt följer kollektivavtalens riktlinjer +(-) 1%. För att få upp lönen så byter man jobb alternativt söker andra tjänster för att skapa förhandlingsläge.

I dagsläget tror jag att alla arbetsgivare sitter på ett massivt överläge mot arbetstagaren och folk är snarare glada om dom får ha kvar jobbet.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:23   #14
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Byter du tjänst bör du kräva att ett nytt avtal skall skrivas och då har du möjligthet att förhandla.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:23   #15
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Om de hänvisar (enbart) till "Corona-tider" just nu, och du vill vara kvar, så skulle jag köra något i stil med

"Jag kan köra på med samma lön just nu, så länge jag får denna löneökning retroaktivt inom ett år. Självklart utan att det går ut över den vanliga årliga löneökningen för 2021".
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)