Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-22, 21:26   #16
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Jag körde ett liknande program, StrongLift 5x5, kanske ett halvår.
Slutade för att jag hamnade på en platå i de flesta övningar som var svår att bryta, det blev ruskigt tungt och psykologiskt påfrestande när man med alla medel försökte fortsätta uppgången, lederna började säga ifrån, kände mig övertränad, började tappa motivationen, blev uttråkad av att köra samma övningar jela tiden.
Så länge det funkar och man når framsteg, om än i långsammare takt, och trivs med träningen, finns det ingen anledning att byta!
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 01:34   #17
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Jag har börjat köra flera olika uplägg som jag varvar för att få mer variation då jag kör samma muskler var tredje till fjärde dag. Innan jag gjorde detta blev det psykologiskt tuffare, känningar i leder samt känsla av överträning. Med brosplit tycker jag "enformigt" upplägg funkat bra, men inte med hög frekvens per muskelgrupp i längden.

Kan tex se ut som såhär. benpass 1-tunga böj. benpass2- sumomark, lätta utfall. benpass3- tunga utfall, lätta böj.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 08:33   #18
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Pongu Visa inlägg
Jag körde ett liknande program, StrongLift 5x5, kanske ett halvår.
Slutade för att jag hamnade på en platå i de flesta övningar som var svår att bryta, det blev ruskigt tungt och psykologiskt påfrestande när man med alla medel försökte fortsätta uppgången, lederna började säga ifrån, kände mig övertränad, började tappa motivationen, blev uttråkad av att köra samma övningar jela tiden.
Så länge det funkar och man når framsteg, om än i långsammare takt, och trivs med träningen, finns det ingen anledning att byta!
Det handlar om att toppa ta ett steg tillbaka och börja om på en ny cykel mot en ny topp om och om igen. Inte att tro att progression fungerar över tid. Byta program det är klart att det är bra men det behöver inte betyda några stora förändringar utan små justeringar lägga om passen/muskelgrupper.

Som det här som någon berättar om tycker jag splittrar träningen/fokus för mycket:

Citat:
benpass 1-tunga böj. benpass2- sumomark, lätta utfall. benpass3- tunga utfall, lätta böj.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 08:48   #19
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det handlar om att toppa ta ett steg tillbaka och börja om på en ny cykel mot en ny topp om och om igen. Inte att tro att progression fungerar över tid. Byta program det är klart att det är bra men det behöver inte betyda några stora förändringar utan små justeringar lägga om passen/muskelgrupper.

Som det här som någon berättar om tycker jag splittrar träningen/fokus för mycket:

Japp, jag kör fortfarande basövningarna, men på ett mer varierat sätt, med mer balans mellan över- och underkropp och med några kompletterande övningar i tillägg, vilket fungerat bättre.
Man ska nog passa sig för att byta bara för att man får för sig att något annat är bättre stup i kvarten, men samtidigt inte vara rädd att byta när det är dags.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 09:09   #20
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det handlar om att toppa ta ett steg tillbaka och börja om på en ny cykel mot en ny topp om och om igen. Inte att tro att progression fungerar över tid. Byta program det är klart att det är bra men det behöver inte betyda några stora förändringar utan små justeringar lägga om passen/muskelgrupper.

Som det här som någon berättar om tycker jag splittrar träningen/fokus för mycket:
Vad menar du med att toppa och att man inte ska tro att progression fungerar över tid ? Man siktar väl på progression i tex Stronglifts eftersom syftet är att höja vikten varje pass. Så hänger inte med på vad du menar men vill förstå.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 09:14   #21
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Vad menar du med att toppa och att man inte ska tro att progression fungerar över tid ? Man siktar väl på progression i tex Stronglifts eftersom syftet är att höja vikten varje pass. Så hänger inte med på vad du menar men vill förstå.
Men det fungerar inte mer än en väldigt kort tid. Därför behöver du cykliskt stega uppåt och är det planar ut gör du en nystart på dvs påbörjar en ny cykel på kanske ett par kg högre än vad den första cykeln började med och stegar uppåt och när du planar ut igen startar du om med vikt som är något tyngre än den andra cykelns startvikter etcetera
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 14:06   #22
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Snacket som gick på gymmen (BB) förr (och som fortfarande gäller för oss gamla gymråttor) om att man hela tiden ska ändra och byta övningar för att "chocka musklerna" för det stimulerar mer muskeltillväxt är bara en myt. "Ändra hela tiden ordningsföljden i dina pass, byt vinkel osv så att musklerna hela tiden får nya utmaningar" hette det. Det är snarare så att det blir tråkigt att jämt köra samma upplägg och övningar, snarare än att det skulle bygga musklerna bättre att byta ofta. När man hittat de övningar som ger mest bang for the bucks, så gäller generellt att variera hög och lågrep och sträva efter progressive overload. That's it.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 16:36   #23
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Snacket som gick på gymmen (BB) förr (och som fortfarande gäller för oss gamla gymråttor) om att man hela tiden ska ändra och byta övningar för att "chocka musklerna" för det stimulerar mer muskeltillväxt är bara en myt. "Ändra hela tiden ordningsföljden i dina pass, byt vinkel osv så att musklerna hela tiden får nya utmaningar" hette det. Det är snarare så att det blir tråkigt att jämt köra samma upplägg och övningar, snarare än att det skulle bygga musklerna bättre att byta ofta. När man hittat de övningar som ger mest bang for the bucks, så gäller generellt att variera hög och lågrep och sträva efter progressive overload. That's it.
Det som händer när du kör en övning ofta är ju att du lär dig den övningen och utför den effektivare vilket gör att du använder fler muskler. Det är ju det som kallas för teknik. Det är ju då du får börja slå krokben för dig själv och göra övningen svårare på andra sätt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 17:59   #24
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det som händer när du kör en övning ofta är ju att du lär dig den övningen och utför den effektivare vilket gör att du använder fler muskler. Det är ju det som kallas för teknik. Det är ju då du får börja slå krokben för dig själv och göra övningen svårare på andra sätt.

Handlar mer om att muskeln i sig blir effektivare på rörelsen, är ungefär som små klor i muskelfibrerna som "klättrar" när muskeln kontraheras. Muskeln blir bättre och bättre på det vilket gör att det krävs mindre energi för att utföra rörelsen. Sen om man kör hantelcurl eller stångcurl spelar ingen roll i det perspektivet, utan handlar om hur ofta och länge du tränat muskeln förmåga att kontraheras. Däremot belastar ju de olika övningarna lite olika muskler beroende på vinklar osv. Det som gör att man vill ha variation. Man får en bättre helhet i sin träning.

Tex för mage är plankan bra då man aktiverar hela kedjan och blir stark i bålen, men Curls lär ju ge större magrutor men man "missar" också många muskelgrupper om man bara kör den. En variation i träningen leder till en bättre fysik i sin helhet, inte nödvändigtvis för visuell muskeltillväxt men för att ha en bättre egentlig fysik och hela kroppskedjan blir starkare tillsammans.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 09:29   #25
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Min personliga upplevelse och erfarenhet, om det gäller att bygga muskler... vilket även innebär styrkeutveckling, är den att man lär sig att använda målmuskeln/målmusklerna på ett bättre sätt oftast i form av muskelkontroll och kan isolera arbetet till målmuskeln och ökar energiuttaget i arbetet i och med att det är de specifika musklerna som arbetar.

När det handlar om maxstyrkelyft, vilket handlar mer om att få till teknik som gör att musklerna kan samarbeta effektivast för lyftet , en aning extrapolerat.

Om det är att bygga muskler handlar det mycket om att göra vikterna tunga och arbetskrävande dvs arbeta koncentrerat med målmusklerna.

Som jag sa tidigare små förändringar i ett vinnande koncept är nödvändigt och cykla programuppläggen på ett sätt som gör att du bibehåller motivationen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-01-24 klockan 09:30.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 10:00   #26
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Men det fungerar inte mer än en väldigt kort tid. Därför behöver du cykliskt stega uppåt och är det planar ut gör du en nystart på dvs påbörjar en ny cykel på kanske ett par kg högre än vad den första cykeln började med och stegar uppåt och när du planar ut igen startar du om med vikt som är något tyngre än den andra cykelns startvikter etcetera
Tack för den ytterligare förklaringen. Jag hoppas kunna testa på det i år. Hela flera året jobbade jag på förberedelser både mentalt och träningsmässigt för att kunna äta och träna. Det är nog en månads jobb kvar och sen börjar det roliga.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)