Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-02-06, 18:11   #30316
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Ingen träning men film likväl, filmade bara sistalyften. Bänken blev för tung och i marken slarvade jag med att spänna underarmarna. Fick ihop 220-165-240 ändå.

__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 15:04   #30317
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det är för lite ninja i tråden! Har nyss börjat med det här igen sedan ett uppehåll på kanske 15 år. Skitskoj! Ny säck på gymmet och allt.

Några saker blev uppenbara:

1) Behöver lägga mer fokus på hastighet, mindre på kraft
2) Telegrafera inte
3) Få in höften bättre i rundsparken.

Annat från er som faktiskt pysslat med detta ett tag?

__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2016-02-07 klockan 15:07.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 16:01   #30318
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är för lite ninja i tråden! Har nyss börjat med det här igen sedan ett uppehåll på kanske 15 år. Skitskoj! Ny säck på gymmet och allt.

Några saker blev uppenbara:

1) Behöver lägga mer fokus på hastighet, mindre på kraft
2) Telegrafera inte
3) Få in höften bättre i rundsparken*.

Annat från er som faktiskt pysslat med detta ett tag?

Ser bra ut men försök att träffa* med fotleden och inte med fotbladet. Du kommer få problem av det i framtiden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 16:12   #30319
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är för lite ninja i tråden! Har nyss börjat med det här igen sedan ett uppehåll på kanske 15 år. Skitskoj! Ny säck på gymmet och allt.

Några saker blev uppenbara:

1) Behöver lägga mer fokus på hastighet, mindre på kraft
2) Telegrafera inte
3) Få in höften bättre i rundsparken.

Annat från er som faktiskt pysslat med detta ett tag?
Din kraft kommer från bröstkorgen och ovan i många slag. Om jag överdriver för att förklara vad jag menar så är det som om du knuffar.

Vi brukade ibland skuggboxa utan att släppa garden. Detta ger grym känsla för att lära sig slå. Skugga som om du stod panna mot panna mot din motståndare så kommer du nog förstå.

När du lär dig få med dig underkroppen bättre så kommer du stå bättre och få bättre balans. Nu var du nån gång på väg bakåt med högerfoten medan du slog en rak höger osv.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 16:16   #30320
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ser bra ut men försök att träffa* med fotleden och inte med fotbladet. Du kommer få problem av det i framtiden.
Han ser ut att veta hur man ska träffa och det är insidan av skenbenet som gäller, även om han missar ibland.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 17:03   #30321
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Tack för tipsen, ni båda. Det är rätt att jag träffar lite för långt ut med foten på vissa sparkar. Dock ska sägas att jag medvetet inte kör en traditionell thaispark med skenbenet. Men träffen ska ändå ligga mer över fotleden och mindre över fotbladet.

Dina tips har jag lite svårt att hänga med i Blomkål, menar du helt enkelt att jag inte hämtar kraft från rotationen i bål/höft tillräckligt utan jobbar för mycket med axel och arm? Det har dom tjatat om på boxningen också så det stämmer säkert att jag inte lyckats jobba bort det helt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2016-02-07 klockan 17:05.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 17:42   #30322
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tack för tipsen, ni båda. Det är rätt att jag träffar lite för långt ut med foten på vissa sparkar. Dock ska sägas att jag medvetet inte kör en traditionell thaispark med skenbenet. Men träffen ska ändå ligga mer över fotleden och mindre över fotbladet.

Dina tips har jag lite svårt att hänga med i Blomkål, menar du helt enkelt att jag inte hämtar kraft från rotationen i bål/höft tillräckligt utan jobbar för mycket med axel och arm? Det har dom tjatat om på boxningen också så det stämmer säkert att jag inte lyckats jobba bort det helt.
Precis.

Du tränar thai, boxning och karate var det va? Stancen skiljer ju sig så pass mycket att det tar ett tag att kunna kombinera alla tre.

Man ser att du kan det i teorin men det sitter inte riktigt för som det är nu så kan du få ut mycket mer kraft och klipp i dina slag.

Testa annars skugga som jag skrev tidigare. Har du då armbågarna helt låsta i sidan så märker du att du i stort sett kan "slå" utan att ens röra armarna utanför garden.

Med det sagt så såg det bra ut men det var ffa det jag tänkte på.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 17:46   #30323
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Ah! Nu förstår jag hur du menar. Ska testa!

Edit: yes, thaiboxning, boxning och karate. Är positivt överraskad av karaten som är den senaste additionen i listan. Stort fokus på rörlighet, balans och styrka. Precis det jag saknade i thaiboxningen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2016-02-07 klockan 17:49.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 17:55   #30324
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är för lite ninja i tråden! Har nyss börjat med det här igen sedan ett uppehåll på kanske 15 år. Skitskoj! Ny säck på gymmet och allt.

Några saker blev uppenbara:

1) Behöver lägga mer fokus på hastighet, mindre på kraft
2) Telegrafera inte
3) Få in höften bättre i rundsparken.

Annat från er som faktiskt pysslat med detta ett tag?

Utöver det som sagts om att du träffar _för mycket_ med foten så borde du öva på att inte dra slagen/armbågarna bakom kroppen. Du laddar liksom, det både öppnar en lucka och gör att det går långsammare. Annars ser det riktigt bra ut. Jag skulle även "kliva av linjen" när du sparkar så att du inte står rakt framför säcken/motståndaren eftersom det är så lätt att bli kontrad då. Hänger du med på vad jag menar? Du kan även förlänga sparkarna något. Men det är mest detaljer, överlag ser det bra ut och jag tycker även att du får med kraften från höft/rotation rätt bra.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 18:01   #30325
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Riktigt bra tips där. Att förbereda sparken med ett litet 45° insteg, kan man säga att det är så du menar för att "kliva av linjen" och få bättre tryck i sparkarna och försvåra kontring?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 18:16   #30326
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Riktigt bra tips där. Att förbereda sparken med ett litet 45° insteg, kan man säga att det är så du menar för att "kliva av linjen" och få bättre tryck i sparkarna och försvåra kontring?
Stämmer bra! Det steget kan man även variera om exempelvis motståndaren är på väg framåt kan du steget 45 grader utåt bakåt för att få utrymme för sparken och dessutom få en slip på köpet om motståndaren attackerar med raka attacker.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 18:31   #30327
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Super! Får mig att tänka på en teknik jag satte flera gånger när jag tränade kung fu för en herrans massa år sedan. Motståndaren på väg framåt, snabbt steg 90 grader ut och sen en rundspark med skenbenet rakt i magen på motståndaren som går rakt in i sparken.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 19:01   #30328
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Super! Får mig att tänka på en teknik jag satte flera gånger när jag tränade kung fu för en herrans massa år sedan. Motståndaren på väg framåt, snabbt steg 90 grader ut och sen en rundspark med skenbenet rakt i magen på motståndaren som går rakt in i sparken.
Exakt, det är ett fint användningsområde. Men överlag tycker jag att man ska låta bli att stå stilla framför någon och sparka. Man kan komma undan med det i thai, men rätt få andra kampsporter enligt min erfarenhet.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:01   #30329
Squatrage
Registered User
 
Squatrages avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 446
Kändes segt idag men blev två nya tng pers idag ändå!

Squatrage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 22:05   #30330
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Rpe-PB på 180 x5 i böjen.
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Har träningsvärk i baksida lår det är därför det blev lite vingligt. Är helt hundra på att jag har 10an på 180, kanske tar den framöver.

__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)