Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-28, 22:36   #136
henk4n
Registered User
 
henk4ns avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 155
På min kreatin burk står inget om att man ska sluta ta kreatin en vecka- två veckor och låta kroppen vila. Jag tar idag 5g kreatin före träning och 5 gram med min gainer. Gjort det i ca 3 veckor, måste man ha en vilovecka eller är det bara o köra på? mvh henke
henk4n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 22:52   #137
planit
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av henk4n Visa inlägg
På min kreatin burk står inget om att man ska sluta ta kreatin en vecka- två veckor och låta kroppen vila. Jag tar idag 5g kreatin före träning och 5 gram med min gainer. Gjort det i ca 3 veckor, måste man ha en vilovecka eller är det bara o köra på? mvh henke
Varför tar du 5g innan och 5g efter när hela tråden menar att man ska ta 5g totalt per dag? Hälst ska det vara 5g efter träningen.
planit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 00:05   #138
henk4n
Registered User
 
henk4ns avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 155
därför mig kompis säger att jag ska göra så, men har tagit så mycke nu pga uppladdninsfasen.. men ska bara ta 5g nu i fortsättningen efter träningen med min gainer. Men frågan kvarstår, ska man ta någon vilo period från kreatin eller är det bara o köra på 5g per dag hela tiden utan avbrott.
henk4n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 00:18   #139
planit
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av henk4n Visa inlägg
därför mig kompis säger att jag ska göra så, men har tagit så mycke nu pga uppladdninsfasen.. men ska bara ta 5g nu i fortsättningen efter träningen med min gainer. Men frågan kvarstår, ska man ta någon vilo period från kreatin eller är det bara o köra på 5g per dag hela tiden utan avbrott.
Läs stickyn. Ta 5g per dag i ca 3 månader sedan ett uppehåll på ca 1 månad för att inte effekten ska avta helt. Sedan kan du börja om igen.
planit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 23:45   #140
Ahlner
Registered User
 
Ahlners avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 271
Ber om ursäkt då detta säkert besvarats tidigare, kan dock ej hitta ett svar så jag ställer frågan igen. Då det står i stickyn att kroppen kan syntetisera 1-2 gram kreatin/dag undrar jag om detta upphör vid en supplementering och om det är så, återkommer den kroppsegna produktionen efter avslutat intag? Har hört någonstans att syntetiseringen kan upphöra och det låter onekligen obehagligt.

tackar för svar
Ahlner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 01:08   #141
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlner Visa inlägg
Ber om ursäkt då detta säkert besvarats tidigare, kan dock ej hitta ett svar så jag ställer frågan igen. Då det står i stickyn att kroppen kan syntetisera 1-2 gram kreatin/dag undrar jag om detta upphör vid en supplementering och om det är så, återkommer den kroppsegna produktionen efter avslutat intag? Har hört någonstans att syntetiseringen kan upphöra och det låter onekligen obehagligt.

tackar för svar
Den egna syntesen sänks under doseringen, men ökar sedan igen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 16:31   #142
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av planit Visa inlägg
Varför tar du 5g innan och 5g efter när hela tråden menar att man ska ta 5g totalt per dag? Hälst ska det vara 5g efter träningen.
Därför att han kanske känner mera effekt av 10g än 5g?
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 11:15   #143
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Fråga; Har nu kört kreatin i drygt 8 månader i sträck. Ingen bättre anledning till detta än att jag har en massa kreatin hemma (bonusgrejer vid inköp) och därför tänkt att jag kan köra på.

Undrar om jag nu borde ta ett uppehåll eller om jag kan fortsätta köra som vanligt? Har läst en massa positiva effekter av kreatin, vid sidan av den energimässiga "extrapush" det ger. Det jag dock undrar är om det finns några negativa effekter av såpass långt, och konsekvent bruk som jag kör med?

Svarar personligen väldigt bra på kreatin och binder heller inte särskilt mycket vätska, så känner inte av några negativa konsekvenser.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 11:17   #144
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, inga negativa effekter, men den positiva effekten verkar kunna avta vid konstant bruk.

Det här finns beskrivet i trådens första inlägg.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 16:03   #145
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, inga negativa effekter, men den positiva effekten verkar kunna avta vid konstant bruk.

Det här finns beskrivet i trådens första inlägg.
Jo, har läst det inlägget (Vilket är ett väldigt informativt och bra inlägg).

Det jag undrar lite är över denna positiva effekt.

Jag har tänkt typ såhär, att kreatin framförallt är ett prestationshöjande medel. Denna effekt upplever man när man påbörjar en kreatin-cykel, och särskilt vid uppladdningsfasen. Så har det varit för mig iallafall.

Det som fått mig att fortsätta ta kreatin, trots att mina prestationsökningen (tack vare kreatinet) har "normaliserats, har varit de övriga positiva effekter man sett vid kreatinbruk. Vill minnas att det tas upp i denna tråd, bl.a. ökat antal satellit-celler och förändrad gentranskription (?). Något man ansett positivt ur muskelbyggarsynpunkt. Jag har fortsatt med kreatin med detta i åtanke (vid sidan av det faktum att jag har en massa kreatin och tar det av slentrian).

Frågan är då vilken effekt som åsyftas och som isåfall avtar. Är det den prestationsmässiga, så kvittar det ju egentligen. Den "kreatinpådrivna" prestationenhöjningen har normaliserats och nu upplever jag inte längre någon "push". Är det istället dessa andra effekter som avtar kan det ju utgöra en anledning att ta en paus.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 11:36   #146
dannel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 3
Ingen som vet hur det är med kroppen egna produktion av kreatin. Om det är så att kroppen kan sluta producera eget kreatin om man använder det för länge?
dannel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 11:48   #147
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Prova att läsa trådens första inlägg.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 11:52   #148
dannel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Prova att läsa trådens första inlägg.
Självklart har jag läst det Såg inget svar på det någonstans!?
dannel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 13:46   #149
Ahlner
Registered User
 
Ahlners avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 271
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlner Visa inlägg
Ber om ursäkt då detta säkert besvarats tidigare, kan dock ej hitta ett svar så jag ställer frågan igen. Då det står i stickyn att kroppen kan syntetisera 1-2 gram kreatin/dag undrar jag om detta upphör vid en supplementering och om det är så, återkommer den kroppsegna produktionen efter avslutat intag? Har hört någonstans att syntetiseringen kan upphöra och det låter onekligen obehagligt.

tackar för svar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Den egna syntesen sänks under doseringen, men ökar sedan igen.
Here you go.
Ahlner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 14:30   #150
dannel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 3
Hmm det missade jag, tack!
dannel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)