Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-17, 23:24   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Får alltid höra att jag är bra på att härma folk/dialekter etc
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 23:56   #17
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Även i de fall följande insikter faktiskt är sanna skulle utsägaren bara uppfattas som vidrigt självgod, men jag kan inte låta detta faktum hindra mig från att erkänna att jag trots allt är en av min tids absolut starkaste tänkare. Den talangen är få förunnad och jag känner ofta en stor tacksamhet över denna särställning. Min förståelse för omvärlden har förstås skyndats på av medveten övning men är ändå i störst utsträckning ett resultat av mindre självvald erfarenhet.

Att jag sen har en gasmage som skulle få korna i hagen att buga av underlägsenhet är en helt annan historia.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 01:12   #18
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vettefan om jag har nån slags medfödd talang och är riktigt bra på nåt jag egentligen aldrig tränat upp mig i.

Det enda jag kan komma på som någorlunda kvalar in är väl att jag kan vara något av en social kameleont ifall jag känner för det. Lite liknande det som Hemi beskrev tidigare, så har jag alltid kunnat ha givande samtal med folk jag inte har ett skit gemensamt med vare sig det är frackmiddag eller sitta på en parkbänk och prata med världens miffo som knappt kan knyta sina egna skor eller prata med kriminella MC-knarklangare inne på deras klubbhus. På ett eller annat sätt verkar jag smälta in i de flesta miljöer.

Annars är min största talang nog att reta gallfeber på folk.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 05:51   #19
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Har hyfsat bra minne men är värdelös på att läsa mig till information.
Detta resulterade i att jag har aldrig någonsin öppnat en skolbok utanför skolan. Däremot så hade jag 100% närvaro på alla föreläsningar (högskolenivå) och klarade proven genom att minnas vad som sagts på dessa.

Har alltid varit hyfsat bra på att laga mat (redan när jag började med det i fjortonårsåldern)

Jag är också rätt bra på att vara dryg och sarkastisk... frågan är dock om det är en förmåga jag har någon som helst nytta av, förutom för att irritera människor.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 06:07   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Har hyfsat bra minne men är värdelös på att läsa mig till information.
Detta resulterade i att jag har aldrig någonsin öppnat en skolbok utanför skolan. Däremot så hade jag 100% närvaro på alla föreläsningar (högskolenivå) och klarade proven genom att minnas vad som sagts på dessa.

Har alltid varit hyfsat bra på att laga mat (redan när jag började med det i fjortonårsåldern)

Jag är också rätt bra på att vara dryg och sarkastisk... frågan är dock om det är en förmåga jag har någon som helst nytta av, förutom för att irritera människor.
Bra på att laga mat är jag ju också! Fast jag tror att det har med att övning ger färdighet att göra, och att man är nyfiken och beredd på att experimentera och att det ibland blir vråläckligt, för att man ska komma på vad för smaker som funkar ihop och vilka som inte funkar.

Ett tips är att julmust, jordnötter och vispgrädde inte funkar. Detta blandade jag ihop nån gång då jag gick i mellanstadiet när föräldrarna var borta. Jag tror jag tänkte att det skulle bli lite likt en såndär "root beer float" eller nåt, typ en milkshake kanske. Jag kan fortfarande nu trettio år senare känna den vidriga lukten. Helt horribelt vad det skar sig.

Angående minne och förmåga att läsa mig till saker så är jag precis motsatsen. Uselt minne, och har i gymnasiet och på universitetet främst läst mig till kurserna. Har typ inte fattat ett skit på lektionerna eftersom jag försökt anteckna (för annats minns jag det inte dagen efter ens) men då jag antecknat har jag inte samtidigt lyckats riktigt ta in och processa informationen och faktiskt fatta vad läraren har pratat om. Så istället har jag har jag halkat efter och sedan skolkat och halkat efter mer, och sedan när det börjat närma sig prov/tenta så har jag satt mig ner nån helg och läst igenom hela boken och löst uppgifter och så har provet gått ganska bra tillslut.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 06:20   #21
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Det intressanta är att talang ursprungligen åsyftade en färdighet helt frikopplad från huruvida den var förvärvad eller medfödd.

Min uppfattning är att storhet är 80% arbete och 20% talang (i ordets moderna bemärkelse). Är man bra på något så ska man kunna mäta sig med de bästa. Annars är det ju på sin höjd bara party-trick och fyllesnack. Man kan inte veta mycket om sin skicklighet om man inte satsar allt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 06:26   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det intressanta är att talang ursprungligen åsyftade en färdighet helt frikopplad från huruvida den var förvärvad eller medfödd.
Hur menar du? Ge gärna nåt exempel för jag hajar inte vad du menar.


Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Min uppfattning är att storhet är 80% arbete och 20% talang (i ordets moderna bemärkelse). Är man bra på något så ska man kunna mäta sig med de bästa. Annars är det ju på sin höjd bara party-trick och fyllesnack. Man kan inte veta mycket om sin skicklighet om man inte satsar allt.
Så är det ju. Man blir ju aldrig riktigt bra på nåt enbart på talang. Kanske att JO Waldner skulle kunnat vinna SM i golf efter att ha tränat en vecka, och enbart levt på sin sjuka bollbegåvning. Men för alla någorlunda normala människor är ju sådant helt omöjligt.

Men sen finns det ju grader av bra också. Man kan vara bra för sin ambitionsnivå. Typ att man kan vara amatöridrottare och känna sig jävligt nöjd över att i princip de enda som man får däng av är proffs och lägger ner mycket mer tid och har mycket bättre resurser.

EDIT: Eller så kan man vara som farsgubben som tränade friidrott i typ tre-fyra år då han var i sextonårsåldern. Herrejävlar vad bra han var, och herrejävlar vilken dålig tränare de hade, och ändå var han så jävla superbra. Och hans tider då (nångång på femtiotalet) har ju inte slagits av många juniorer sedan dess. Att tiderna blir bättre och bättre för varje gång han ska berätta spelar visst ingen roll för trovärdigheten. Att alla tidtagare var andra sextonåringar och säkert diffar med uppåt en halv sekund beroende på om det var motljus eller inte kvittar också (eller så betyder det att tiderna egentligen var ännu bättre). Varje gång man kollar diamond league hemma hos päronen måste man lyssna på alla dessa rövarhistorier. Det är väl snart dags igen tänker jag.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-05-18 klockan 06:33.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 06:35   #23
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Har läggning för logiskt tänkade, matematik, förstå saker på djupet, men inget av detta är egentligen någon talang. Så nej, är talang-lös medelmåtta.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 06:59   #24
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur menar du? Ge gärna nåt exempel för jag hajar inte vad du menar.
Förbaskat jag kan inte hitta texten jag drog mig till minnes som i en historisk kontext pratade om talang enbart som en färdighet särskiljd från dess bärare. Ordet talang (talent) som sådant kommer tydligen från en viss mängd valuta i antikens Grekland och har ändrat mening över tidens gång.

Denna bok behandlar iaf ämnet och ställer talang i bemärkelsen något man är mot talang i bemärkelsen något man bär på.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 07:03   #25
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Den här tråden behandlar åtminstone ordet talang som det ska användas. En inneboende förmåga att utföra en viss typ av handling, utan tidigare övning eller förberedelse. Folk brukar ha tendens att slänga omkring det uttrycket lite lättvindigt, när man egentligen syftar på en utvecklad färdighet, som i sin tur stöttas av enorm talang.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 07:59   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Förbaskat jag kan inte hitta texten jag drog mig till minnes som i en historisk kontext pratade om talang enbart som en färdighet särskiljd från dess bärare. Ordet talang (talent) som sådant kommer tydligen från en viss mängd valuta i antikens Grekland och har ändrat mening över tidens gång.

Denna bok behandlar iaf ämnet och ställer talang i bemärkelsen något man är mot talang i bemärkelsen något man bär på.
Jag känner att min mittbena bara blir bredare och bredare. Förhoppningsvis är jag bara för trött och kan förstå vad du dillar om när jag är lite piggare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 09:17   #27
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Saker jag har fått s.a.s. "gratis" är:

1. Lång stubin och ett jämt, relativt gott, humör. Jag förutsätter alltid att det värsta kommer hända vid varje givet tillfälle så jag går alltid runt och är glatt överraskad över att saker går bra.

2. Jag har mycket sällan scenskräck. Jag kan vara lite nervös inför att prata för några hundra människor till dess att jag går upp på scen. Då sitter allt naturligt. Så har det alltid varit. Ju fler människor och ju mindre jag känner dem desto bättre går det.

3. Naturligt stresstålig och känner av mina gränser väldigt bra.

4. Jag sover relativt gott, det ska till mycket stress innan jag börjar sova dåligt. Jag kan så gott som alltid somna om direkt om jag vaknar under natten.

Det var nog det. Trevliga talanger att ha anser jag. Resten av mina färdigheter har jag tränat mig till, även om jag självklart har haft lättare för att lära mig vissa saker än många andra.
__________________
Done with shadows

Senast redigerad av Mantus den 2018-05-18 klockan 09:19.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 10:23   #28
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag är bra på att skriva. Inte akademiskt skrivande utan mer kreativt skrivande. Kan hitta på en intressant handling on the flow med lätthet.

Edit: Jag är bra på att snacka inför folk också, spelar ingen roll om det är 10 personer eller flera hundra. Ungefär som Mantus #2. Är eventuellt lite nervös innan men ser går det bra.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2018-05-18 klockan 10:25.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 10:36   #29
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Jag fiser extremt mycket, låter väldigt mycket gör dom också, luktar väldigt! sällan, men hörs. Inget jag tränat på utan medfödd ”talang”
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 11:53   #30
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Jag minns hur det ser ut i alla hus eller lägenheter jag någonsin varit i. Alltså planlösning osv. Även om det var 20 år sen och jag var väldigt liten. Låter otroligt skumt egentligen.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)