Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-01-16, 21:00   #16
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Är väl billigare att låta folket röka och dö i förtid än att betala ut massa pension.
Knappast. Cancervård är extremt kostsamt. Utöver det försvårar rökning en mängd av behandlingar för andra sjukdomar och ökar risk och progressionshastighet på en mängd ohälsotillstånd. Total förlustaffär för samhället även med nuvarande tobaksskatt.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ollar-varje-ar

Senast redigerad av chadd den 2017-01-16 klockan 21:09.
chadd är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 14:46   #17
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vad tror ni om nästa val i Sverige och tänkbara regeringsbildningar?

Går man på praxis att talmannen låter största parti bilda regering så;

Skulle S fortsatt vara största parti, vilket opinionsundersökningarna visar, så skulle de kunna fortsätta regera men frågan är om MP klarar sig ovanför riksdagsspärren. Någon ny decemberöverenskommelse lär inte heller komma till. S måste nästan ta med V, C eller L för att ha en chans att bilda regering. Det finns dock galet många frågor där som partierna skiljer sig rejält i åsikt kring.

Skulle M bli största parti, vilket allt just nu pekar på vore en skräll, så måste även de ha med sig stödpartier. Som det är just nu så verkar alliansen rejält splittrad i och med att AKB har lämnat Reinispolitiken och styrt om partiet lite. Det kan rentav bli riktigt svårt för M att komma överens med L och C. KD hänger löst precis som MP runt riksdagsspärren.

Skulle SD bli största parti, vilket de har lika långt till som M, så måste även de få stöd av flera partier. Där kan vi direkt utesluta V, S, C, L och M som samtliga uttalat att de inte skulle bilda regering med SD. MP/KD föga troligt om de håller sig över spärren.

Just precis nu så ser det ju ut som att inget parti kommer att lyckas bilda regering. Går vi mot anarki?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 15:03   #18
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
SD kan mycket väl bli största parti med tanke på att folk tidigare inte har vågar vara ärliga med att de röstar SD i opinionsundersökningar. Det är dock mindre tabu nu så frågan är om felmarginalen är lika stor som den tidigare varit.

Annars så tycker jag att din analys verkar väldigt realistisk bortsett från F! som bortglömd uppstickare.

Jag tror att fördelningen av makt kommer att reflektera folket rent allmänt just nu: stora splittringar med extremer på varje sida. Någon slags gemensam grund och enighet är nog dessvärre bara att glömma.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 15:33   #19
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
SD kan mycket väl bli största parti med tanke på att folk tidigare inte har vågar vara ärliga med att de röstar SD i opinionsundersökningar. Det är dock mindre tabu nu så frågan är om felmarginalen är lika stor som den tidigare varit.

Annars så tycker jag att din analys verkar väldigt realistisk bortsett från F! som bortglömd uppstickare.

Jag tror att fördelningen av makt kommer att reflektera folket rent allmänt just nu: stora splittringar med extremer på varje sida. Någon slags gemensam grund och enighet är nog dessvärre bara att glömma.
Även om SD skulle bli största parti, så blir de fortfarande en minoritetsregering och måste ha aktivt stöd i riksdag för sin politik och för sin budget. Enda sättet att egentligen klara sig undan någon form av politisk kollaps nästa val är om ett parti når 50% alternativt en ny decemberöverenskommelse (t.ex. ett specialavtal mellan S+L+C och övriga partier).

F! uteslöt jag med vilje för jag såg inte att de kommer ha en vågmästarroll eller motsvarande, men det kanske de kommer att ha? Någon som vet hur S skulle ställa sig till en regering med F!? Med tanke på att det har skavt en del hos S att ens regera med MP, och att V var helt uteslutet, så ställer jag mig lite fundersam till att S skulle gå i koalition med F!.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 16:01   #20
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Vilket scenario det än blir så kommer det att bli långt mer kaotiskt än 2014. Anledningen till att jag inte räknar ur F! helt är att allt är väldigt ostabilt och många oheliga allianser kan tänkas bildas beroende på vilken sida man väljer. Om V och MP skulle krympa så kan det nog i många fall bero på att de slåss om samma väljare som F!. Polariseras det ytterligare kan varje sida, PK-sidan och anti-islamgänget, välja det mest extrema som en motpol och ett ställningstagande.

Tiden då det pratas om ansvar och utmaningar är förbi 2018. Ideologiska skygglappar utan motstycke och ett politiskt spel som mest av allt påminner om Flugornas Herre är nog att vänta.

Jag tror att oväntade allianser kan uppstå av den anledningen. Ideologi och principer kan lika gärna få en underordnad roll om det säkrar en plats vid grytan.

Jag kan inte erinra mig om något val som varit lika svårt att sia om. Men blir SD störst så handlar det nog om SD + de partier som ger avkall på principer för att få styra mot alla andra partier. Skulle "alla andra" vinna ser jag framför mig en allians extremare än DÖ som kommer att krascha och brinna helt inom två år på grund av interna konflikter.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 16:16   #21
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Sd och M kan enas för att fälla DÖ snart.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/a...ringen--snabbt

Anarkin verkar redan ha startat.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 16:37   #22
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Sd och M kan enas för att fälla DÖ snart.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/a...ringen--snabbt

Anarkin verkar redan ha startat.
DÖ är ju redan bruten. Sedan har Batra flaggat för att hon inte vill regera aktivt med SD, så t.ex. M+SD som regering känns väldigt långt bort. Jag personligen hade tyckt att det hade varit en kittlande tanke, det blir till att skaffa en stor rasistslev om två partier med totalt ~50% av rösterna går i koalition.

Hela DÖ-grejjen är ju riktigt komisk.

S+MP blev beroende av DÖ eftersom SD ville sänka deras budget. För att S+MP skulle få igenom sin budget så krävdes DÖ. Hur ska fd Alliansen få igenom sin budget om de blir större än de rödgröna nästa val? SD kan jäklas och sänka även alliansens budget och då är det Alliansen som behöver S+MP till stöd i en kopia på DÖ. Alternativt behöver Alliansen få SD's röster på budgeten, men det är ju det som C+L skriker rätt ut om idag - att de inte vill gå vidare med något där SD är med och påverkar aktivt.

Det här har blivit en riktig soppa. Det blir inte lätt för väljarna heller sedan att veta vad man faktiskt får om man röstar på något.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 16:49   #23
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Samtidigt sitter många svenskar på höga hästar och kritiserar det amerikanska systemet, medan vi har denna skurkars incest med idioter.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 17:09   #24
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Något som troligtvis kommer att röra till det ytterligare och öka polariseringen är att folk får sin uppfattning om omvärlden från två diamentralt motsatta sidor. Alternativmedia mot gammelmedia, "fake news" mot agendamedia osv. Vi har inte längre samma källor som förmedlar bilden av verkligheten.

SD kan nog komma att anklagas för att få stöd från Ryssland nu när rasistkortet inte fungerar längre.

Vi tolkar inte längre verkligheten olika och röstar olika beroende på hur vi tolkar den - vi har numera helt olika verklighet att fatta beslut från.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-01-19 klockan 17:11.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 17:28   #25
Malle1
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 4
E det inte gammelmedia som är fake news? Det menar mina polare....
Malle1 är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 17:31   #26
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vad tror ni om nästa val i Sverige och tänkbara regeringsbildningar?
Jag tror på en koalitionsregering bestående av S, V, F! och MP. Med Schyman som stadsminister och Sahlin som vice.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 17:33   #27
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Sd kanske kommer få stöd från Ryssland men det är inte något problem i sig. Vad som spelar roll är om de för en Ryssvänlig politik eller inte. Än så länge har väl V och till viss del Mp/S fört den mest Ryssvänliga politiken.

Det vore bra om Sd normaliserades, därför ska jag rösta på ett parti som öppnar för samarbete med Sd. Om alla som är kritiska mot regeringens invandringspolitik röstar på Sd så kommer Löfven fortsätta regera och ignorera en stor del av folkets röster.

Däremot så förstår jag mig inte på AKBs utspel idag. Vi visste väl att EBT skulle vara för. Men att gå ut med nåt sånt och direkt få mothugg av Annie och Björklund stärker inte direkt förtroendet för Alliansens sammanhållning. Jag fattar f ö inte varför Björklund håller på så här namnbytet plus det här tror jag kommer alienera många av deras väljare som inte längre känner igen sig, jag är en av dem. Att C ställer sig som Alliansens svar på Mp kan jag förstå, men Fp borde vara en röst för marknadsliberalism, sänkta skatter, sänkta bidrag samt vara ett motstycke till moderaternas, Sds och Kds socialkonservatistiska drag utan att för den delen vara mot ordning och reda i flyktingmottagningen.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 17:43   #28
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Hur ser drömscenariot ut för er valet 2018?

Jag vet faktiskt inte alls vad jag önskar för resultat. Pest eller kolera. Jag är mest av allt trött på ideologisk dogmatism och ser helst att goda resultat effersträvas även om kompromisser krävs.

Sandlådebeteendet måste skjutas och begravas. Resultat före prestige.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-01-19 klockan 17:46.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 18:01   #29
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror på en koalitionsregering bestående av S, V, F! och MP. Med Schyman som stadsminister och Sahlin som vice.
Låter som ett bra upplägg för spirit cooking!

Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Sd kanske kommer få stöd från Ryssland men det är inte något problem i sig. Vad som spelar roll är om de för en Ryssvänlig politik eller inte. Än så länge har väl V och till viss del Mp/S fört den mest Ryssvänliga politiken.

Det vore bra om Sd normaliserades, därför ska jag rösta på ett parti som öppnar för samarbete med Sd. Om alla som är kritiska mot regeringens invandringspolitik röstar på Sd så kommer Löfven fortsätta regera och ignorera en stor del av folkets röster.

Däremot så förstår jag mig inte på AKBs utspel idag. Vi visste väl att EBT skulle vara för. Men att gå ut med nåt sånt och direkt få mothugg av Annie och Björklund stärker inte direkt förtroendet för Alliansens sammanhållning. Jag fattar f ö inte varför Björklund håller på så här namnbytet plus det här tror jag kommer alienera många av deras väljare som inte längre känner igen sig, jag är en av dem. Att C ställer sig som Alliansens svar på Mp kan jag förstå, men Fp borde vara en röst för marknadsliberalism, sänkta skatter, sänkta bidrag samt vara ett motstycke till moderaternas, Sds och Kds socialkonservatistiska drag utan att för den delen vara mot ordning och reda i flyktingmottagningen.
AKB sköt sig i foten idag, medan Annie såg sin chans till lite rampljus igen. Minns jag inte fel från senaste mätningarna så ligger ju Annie högre upp i popularitet och skulle således också vara en starkare statsministerkandidat än AKB om man bortsåg från partistorleken. Håller med om att C på ett sätt passar i nuvarande roll och som lite antagonist, men vad FP håller på med vet jag inte. Tycker Björken har tappat stinget helt på sistone.

Vore hög tid att få se nästa generations partiledare och statsministerkandidater. Känns som om det skulle behövas en generationsväxling. AKB blev ett blekt exempel för moderaterna, MP hade sin turbulens tidigare och förändringarna tog dem inte vidare, Björket verkar ha tappat stinget och käre Sjöstedt börjar låta som en grammofonspelare som hakat upp picken på ett trasigt skivspår. Åkesson hänger nog kvar då han vill mjölka så mycket som det går av "SD-vågen".

In med Alice Teodorescu och sådana hungriga ynglingar i hetluften istället.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2017-01-19, 18:04   #30
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Hur ser drömscenariot ut för er valet 2018?
Jag tar över som upplyst despot.
Yes är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)